Je konec listopadu a máme za sebou 3. výukový měsíc. Zde je přehled doporučených stránek:
Agáta: Slabikář 1. díl, písmena J, Y, strany 8 až 15 (Na straně 12 se žáci poprvé setkávají se zavřenou slabikou. Jak se vám dařil nácvik? Čtou žáci celé slovo najednou?)
Písanka 1: strany 8 až 11 (Postřehli jste, že v písance přibyly animace, které pomáhají se psaním? Jak je používáte? Jsou namluveny mužským hlasem. Je možné, že se některé děti podiví, jak nám to ta Agáta divně mluví!)
Matýsek: opakování na stranách 53 až 56 (Je nastaveno základní pamětné sčítání a odčítání v oboru 0–5? Používají žáci prsty nebo jsou i příklady, jejichž výsledek říkají automaticky z hlavy? Jaké první kroky udělali žáci v řešení slovních úloh? Vede nakupování k první praktické aplikaci matematiky do života?)
Oskar: závěr kapitoly Rodina a počátek kapitoly Zima, strany 24 a 25 (Jak žáci zvládají práci s opakovací myšlenkovou mapou? Nastal posun při práci s evokační myšlenkovou mapou v úvodu kapitoly? Využíváte prolistování kapitoly?)
Jsme rádi, že se již vytvořil okruh vyučujících, kteří naše příspěvky pravidelně sledují.
Zdraví a děkuje
Miloš Novotný
Hezký dobrý den přátelé,
v letošním roce jsme přidali do MIUč Slabikáře 1 novinku. U sloupečkových cvičení, jako například cvičení 2/1, 3/1, 5/1, 9/1,...atd., je u cvičení ikona s "malým a". Pokud rozkliknete toto cvičení, objeví se slova ze cvičení napsaná malým tiskacím písmem.
Jaký cíl má toto cvičení?
Seznámení s malými písmeny se věnovala poslední strana ŽA a v každé lekci je jedno cvičení věnované znalosti a čtení samostatných malých písmen (např. 6/5). Tato cvičení připravují žáky na přechod na malá písmena ve Slabikáři 2.
Ale je mnoho žáků, kteří by již dovedli s malými písmeny pracovat na vyšší úrovni. A právě pro ty je určeno cvičení s malým "a". Doporučuji okno se cvičením "a" otevřít tak, aby žáci měli možnost vidět i původní cvičení s velkými tiskacími písmeny. (Viz. výuková videa k těmto cvičením, kde tak s materiálem pracuji.) Žáci se tak mohou, v momentě, že nepoznají malé písmeno, zrakově opřít o velká písmena, která znají lépe. Vzniká tím jistota při čtení malých písmen.
K tomuto cvičení máme pozitivní zpětnou vazbu. Učitelé jsou překvapeni, jak velké množství žáků umí číst malá písmena, aniž by se tomu v ŽA věnovala nějaká pozornost.
Jaké jsou vaše zkušenosti?
Zdraví a děkuje
Miloš Novotný