ROZVÍJEJTE ČTENÁŘSKOU A PISATELSKOU GRAMOTNOST
v ideální návaznosti na Čteme a píšeme s Agátou pro 1. ročník
s novými pracovními učebnicemi AMOS Český jazyk 2

Vzdělávací materiály AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou byly vyvíjeny od roku 2021 (proběhla roční příprava a dva školní roky pilotního ověřování) a vychází z dlouhodobé snahy autorského týmu o vytváření vzdělávacích materiálů odrážejících změny ve vnímání žáků a inovované didaktické postupy.

Materiály odrážejí přání vyučujících získat ideální návaznost na stále oblíbenější materiály Čteme a píšeme s Agátou pro 1. ročník, které napomohly při cestě ke čtenářství a pisatelství více než 150 000 žáků.

S AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou můžete vyučovat jak v souladu se současným, tak novým RVP ZV, protože:

  • splňují požadavky současného RVP ZV a pokrývají všechna témata, která jsou běžně v 2. ročníku probírána
  • byly vyvíjeny s obdobnými cíli jako nové RVP ZV, a proto naplňují jeho požadavky na:
    • rozvoj Čtenářské a pisatelské a Logicko-matematické gramotnosti
    • nabízejí vhodné učitelské strategie směřující k dosahování klíčových kompetencí
    • naplňují očekávané výsledky učení českého jazyka pro 1. stupeň na úrovni 2. ročníku

Jak probíhal vývoj a ověřování materiálů?

Tvorba materiálů vychází z učitelské praxe Mgr. Miloše Novotného, který zkušenosti z dlouholeté tvorby materiálů pro své vlastní žáky uplatnil při tvorbě materiálů vydávaných nakladatelstvím NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., a to nejprve Matýskovy matematiky, poté Čteme a píšeme s AgátouOskarovy prvouky, které dohromady tvoří unikátní didakticky a graficky provázaný soubor učebních materiálů AMOS umožňující vyučovat jedním výukovým stylem čtení psaní a počítání od 1. ročníku.

Nová vydání AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou pro školní rok 2025/2026 je výsledkem náročného vývoje od prvotních návrhů, přes pilotní vydání, která byla postupně upravována na základě zpětné vazby celkem 34 pilotních tříd v průběhu školních roků 2022/2023 a 2023/2024. Můžete si přečíst zkušenosti pilotních vyučujících.

Nová vydání rovněž zohledňují zpětnou vazbu z prvního pololetí limitované edice pro školní rok 2024/2025, kterou právě využívá okolo 120 tříd. Shrnutí zpětné vazby najdete níže na této straně.

Které materiály tvoří AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou?

Tři díly pracovní učebnice (formát A4, plněbarevné):

Dva díly Tvořivého psaní – nová forma písanek, která směřuje k praktickému psaní a tvorbě slohových útvarů v rámci rozvoje pisatelské gramotnosti (formát A4, plněbarevné):

Akční nabídka AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou

Když zakoupíte pro celou třídu pracovní učebnice AMOS Český jazyk 2 (1.–3. díl) a AMOS Český jazyk 2, Tvořivé psaní k 2. a 3.dílu, dostanete:

ZDARMA pro každého žáka:
• oblíbenou pracovní učebnici Jsem čtenář 1
žákovské licence na 1 rok k MIUč+ AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou

ZDARMA pro učitele:
 AKREDITOVANÝ WEBINÁŘ zdarma (v hodnotě 4 990 Kč) v rozsahu 16 vyučovacích hodin vedený spoluautorem materiálů Mgr. Milošem Novotným, který Vás bude provázet výukou během celého školního roku tak, abyste měli vždy k dispozici aktuální praktické informace do výuky.
• METODICKÉ NÁMĚTY ve formě přibližně 160 videí, která provázející výukou; videa Vám nabídnou konkrétní možnosti podpory aktivní práce dětí, aby je výuka vedla k samostatnému myšlení, vzájemné spolupráci, vrstevnickému učení, k poctivému sebehodnocení a reflexi, k badatelství a zároveň rozvíjela schopnosti argumentovat, prezentační dovednosti a využívala dramatizaci.

Pro využití akční nabídky stačí tituly objednat na nns.cz nebo u partnerů akcí do 30. 9. 2025.

Kdy budou materiály dostupné?

Materiály již byly opětovně vylepšeny na základě zpětné vazby za 1. pololetí výuky s limitovaným vydáním 2024/2025. V současné době probíhá recenzní řízení o udělení schvalovací doložky MŠMT.

Vydání materiálů plánujeme na 31. 5. 2025, je zde tak velká rezerva do začátku školního roku 2025/2026.

Pro případ neočekávaného zdržení v rámci schvalovacího procesu v každém případě garantujeme dostupnost 1. dílu materiálů nejpozději 15. 8. 2025.

Kde se mohu dozvědět více?

Pro více informací můžete zhlédnout autorské představení, které ukazuje materiály v jejich limitované edici pro školní rok 2024/2025:

Doporučení: Kvalitu videa je možné změnit přes ozubené kolečko v pravé části spodního panelu videa. Video je také možné přepnout na celou obrazovku kliknutím na ikonu v pravém dolním rohu videa.
Odkaz z představení na zkušenosti pilotních vyučujících.

Jak hodnotí výuku s materiály vyučující ve školním roce 2024/2025?

Shrnujeme pro Vás hodnocení inovativní výuky s AMOS Český jazyk 2 Čteme a píšeme s Agátou od pilotních vyučujících a vyučujících, kteří materiály využívali v limitované edici ve školním roce 2024/2025

Promyšlenost koncepce zapadá do nových RVP a vede učitele metodicky:

  • Celá koncepce zapadá do nových RVP, je důkladně promyšlena a ověřena dlouholetou praxí, vychází z potřeb dětí, materiály se vyznačují přehledností, jednotnou grafickou úpravou, smysluplným řazením, vývojem náročnosti (po odpovídajících postupných krocích), navazuje na 1. ročník včetně systému opakování na začátku 2. ročníku a drží se zásady „Nemohu chtít po žácích to, co jsem je nenaučila.“
  • Žáky výuka baví – je přirozeně motivační. Žáci se rozpomínají, vědí, že už to někdy viděli, zažili, učili se. Rodiče jsou rádi, že se s dětmi nemusí doma učit a memorovat, vše jim jde přirozeně. Český jazyk děti baví, na hodiny se těší.
  • Velkým benefitem jsou nabídky interaktivních učebnic a dalších doplňkových materiálů, například interaktivní cvičení „Ubíhající text“ motivovalo k lepším výkonům při čtení.
  • Obrovskou výhodou jsou metodické videonávody, které usnadňují vykročení z „komfortní zóny“ a dopomáhají k efektivnímu a maximálnímu využití jednotlivých kapitol zkušenými i začínajícími učiteli. Komunita pilotních vyučujících řešila své úspěchy, postřehy, případné problémy kdykoli ve společné skupině na WhatsAppu a prostřednictvím sdílených dokumentů.
  • Soubor materiálů nabízí dostatek svobodného prostoru pro individuální metodické uchopení a posunutí materiálu dle individuálních potřeb dětí a třídy.

Aktivní práce, badatelství, klíčové kompetence a strategie učení

  • Výuka je založena od začátku až do konce na aktivní práci dětí, jejich samostatném myšlení, ale také na vzájemné spolupráci, vrstevnickém učení a schopnosti argumentovat, na badatelství a hledání vlastních vhodných cest k řešení.
  • Materiály systematicky nabízí dětem učivo k poznání – žáci čtou, hledají, podtrhávají, řadí, rozlišují pravdu a nepravdu, rozčleňují, analyzují a následně vyvozují jazyková pravidla a zásady, které se naučí samy používat a odůvodňovat.
  • Publikace přirozeně vedly děti k přemýšlení a rozvoji kritického myšlení, řešení problémů, schopnosti prezentovat, spolupracovat v týmu, vést diskuze, zamyslet se nad svou prací, vyjadřovat a popisovat vlastní dovednosti, k poctivému sebehodnocení a reflexi. Žáci se nebojí formulovat své myšlenky, ohodnotit se a prezentovat výsledky své práce.
  • Soubor materiálů využívá pestrých vzdělávacích strategií, zejména dramatizace (která děti velmi baví a připravuje je tak přirozeně na vystupování před třídou), procesu zapomínání a znovuučení, mnemotechnických pomůcek, orientace v textu, porozumění schématům, grafům a tabulkám, díky kterým bylo pro děti učení zábavnější.
  • Na tripartitách děti svými prezentacemi učiva udivovaly mě i rodiče. Tyto schůzky se staly krásnou zpětnou vazbou.“

Komunikace, čtenářská a pisatelská gramotnost

  • Materiály nabízí jazyk jako nástroj komunikace a zdroj informací, umožňují komplexní jazykový rozvoj – propojení čtení, psaní a gramatiky, kromě konkrétního učiva vždy procvičujeme čtení, porozumění čtenému textu a zlepšujeme orientaci v textu.
  • U žáků se projevil obrovský pokrok v komunikaci, vyjadřování, čtení, schopnosti prezentovat úkoly před ostatními, rozdělovat si různé role, žáci se nebojí odpovídat, mluvit, vyjadřovat svůj názor, rozvíjet slovní zásobu, pracovat ve skupině za bohatého využití dramatizace.
  • Tvořivé psaní se nepodobá klasické písance, zpočátku sice děti procvičují tvary všech písmen, ale zároveň je aplikují v tabulkách, učí se vytvářet pravdivý a nepravdivý výrok, je kladen důraz na rozvoj pisatelství, psaní s porozuměním a praktický rozvoj slovní zásoby prostřednictvím tvorby bohatých vět.
  • Díky postupnému rozvoji a využití schémat během výuky Tvořivé psaní pokládá základy tvůrčího psaní – děti se naučily tvořit vlastní smysluplné texty různého rozsahu, např. vytvořit ucelené vypravování vlastního zážitku nebo jednoduše popsat nějakou věc či živočicha.
  • Čtení s porozuměním, orientace v textu, dramatizace, učení pravidel pravopisu, práce s počítači a písanky přešly v nepřekonatelné tvořivé psaní. Hlavně vše děláme s radostí a nadšením. Dětem je v učebnicích dán velký prostor pro seberealizaci. J. A. Komenský by měl radost.“

Propojenost výuky a praktické využití jazyka

  • Jazyková výuka se zde propojuje s logickým a matematickým myšlením, tématy prvouky a výchov, využívají se informační technologie práce s daty, šifrování, programování, algoritmizace, využívají se robotické hračky, děti tvoří programy a zároveň využívají svých získaných znalostí o gramatice.
  • V učebnici si žáci nejen osvojí pravidla českého jazyka, ale učí se s jazykem aktivně pracovat a přemýšlet o něm v souvislostech.“

Plnohodnotný postupný rozvoj žáků různých studijních předpokladů

  • Úkoly v učebnicích umožňovaly systematický rozvoj jak nadaných dětí, tak i dětí, které potřebovaly úkoly zjednodušit. Každý mohl využít svou individuální úroveň osvojeného učiva. Spirálové nabalování učiva je pozvolné, ale jasně ucelené a promyšlené.
  • „Každý žák má právo pochopit učivo v jiný čas.“ – opakující se části učiva a typy cvičení umožnily všem žákům pochopit a dospět k stanovenému cíli ve svém tempu, úspěchu dosahovali někteří dříve, jiní později.
  • Pro žáky speciální třídy se plně osvědčil první díl materiálů, v případě větších poruch (poruchy autistického spektra, afázie, cizinci s různými poruchami učení) vyhovovalo lépe „klasické“ pojetí gramatiky – jednoduché přehledy a konkrétní termíny hned na počátku –, které žákům speciální třídy vyučující lepila prostřednictvím přehledových tabulek a schémat do sešitu.
  • Materiály se osvědčily ve třídě pro děti s těžkými vadami řeči díky perfektnímu opakování 1. ročníku, průběžnému upevňování učiva, využití dramatizace, podpoře sluchové percepce, vedení skládání a tvorby vět. (Takto zvládly tvořit věty i ti žáci, u nichž by to zkušená vyučující nikdy nepředpokládala.)

Dlouhodobost zlepšení výsledků žáků

  • Všechny tyto pozitivní aspekty (např. velmi dobrá úroveň čtenářských i pisatelských dovedností) jsou zřejmé nejen v českém jazyce v rámci navazujícího 3. ročníku.
  • Děti, se kterými jsem ověřovala materiály, letos neučím, ale některé mám v nápravě SPP a mohu říct, že vidím velký posun k lepšímu oproti jiným třídám, které jsem učila. Děti umí komunikovat, vytvářet věty a mají pevně zakotveno učivo o slabikách. Zvládají vyhledávání informací v textu, umí s textem pracovat. Umí zdůvodňovat svá tvrzení. Chválí si je i jejich nová paní učitelka. Na základě získaných vědomostí a dovedností se jí lépe pracuje s vyvozením následného učiva.“
  • Dnes jsou z nich třeťáci. Pokud mohu posoudit, nechyběly jim žádné znalosti. Samozřejmě jsme mnohé museli na začátku školního roku zopakovat a procvičit, ale to je běžné. V některých oblastech pociťuji, že jsou na tom lépe v porovnání s mými dřívějšími žáky. Určitě se jim lépe daří pracovat s textem. Děti jsou také více zvyklé spolupracovat, umí pomoci spolužákům, učí se obhajovat svůj názor, prezentovat svou práci nebo práci skupiny, argumentují. Nebojí se chyby, zdají se sebevědomější.“
  • Na počátku třetí třídy neměly větších problémů. Naopak dokáží psát bohaté věty. I nadále zvládají prezentovat, sdílet své vědomost nejen mezi svými spolužáky, ale i v dalších třídách. Co se naučily, využívají i v dalších hodinách.

V případě dotazů se obraťte na e-mail [email protected].

Návrat na začátek strany.