Zpět na autorské představení

Jednotlivé kapitoly učí děti přemýšlet a samostatně tvořit. Zároveň je nenásilně seznamují s učivem. Materiály umožňují dětem pochopit a začít používat gramatické jevy podle jejich individuálních schopností. Každé dítě se může v daném tématu úspěšně realizovat na své aktuální úrovni. Vidím aktivnější zapojení i slabších žáků, kteří zažívají úspěch. Je také vidět větší rozvoj slovní zásoby, tvoření vět a vůbec komunikace ve třídě. V učebnicích je hodně zapojeno čtení s porozuměním a vyhledávání informací v textu. Děti se více  soustředí na samotné zadání jednotlivých úkolů.  I přes různou úroveň čtení ve třídě, se děti naučily pracovat s krátkým i delším textem. Pochopily, k čemu jim vlastně čtení je. Naučily se text využívati i jako pomocníka při řešení problémů. Tady vidím i posun v matematice při řešení slovních úloh a psaní odpovědí na otázku. Děti dále dokáží pracovat s myšlenkovými mapami, tabulkami a  různými schématy a grafy. Umí podle nich objasnit, vysvětlit nebo i zjednodušit daný problém. Mimo jiné také podle nich tvoří bohaté věty, které dávají smysl. Velmi se mi líbí také zapojení Vennových diagramů, které rozvíjí logické myšlení.  Myšlenkové mapy a diagramy se zase výborně hodí i k učivu v prvouce. V učebnici se děti seznámily s různými mnemotechnickými pomůckami, které jim velmi pomáhají k zapamatování si daného gramatického jevu. Také samotné psaní se liší od klasických písanek. Děti v materiálech píší s porozuměním. Není to jen bezmyšlenkovité opisování slov. Ve 2. polovině ročníku již samostatně dokáží tvořit vlastní písemný text podle obrázku nebo obrázkové osnovy. Důležité je, že je psaní baví. V neposlední řadě jsou v učebnicích velmi oblíbená cvičení jako plánování cesty, šifrování, kódování textu, práce s internetem, která přispívají k zábavnému učení. Dále ještě zmíním to, že děti dokáží před kolektivem samostatně prezentovat svou práci. Úspěšně se učí učit ostatní. Čím více se blížíme ke konci roku, tím více učí děti místo mě a já tak můžu pozorovat dění ve třídě z jiného, ne méně, důležitého pohledu. Moc chci poděkovat za to, že jsem dostala možnost se s těmito materiály seznámit.  Ráda u nich zůstanu a budu je využívat i nadále. 

Michaela Jindrová

Letos ověřuji novou učebnici českého jazyka pro druhý ročník. Od samého začátku se mi s ní, díky výborně zpracovaným výukovým videím, velmi dobře pracuje. Druhou třídu učím již po několikáté a přiznávám, že tyto děti se toho naučily velmi mnoho. Na spoustu informací si díky návodným textům a cvičením přišly samy, učivo se opakuje a prohlubuje, na děti není žádný tlak. Pokud se něco nenaučí hned, za pár stránek se to opět připomíná a prohlubuje. Děti mají možnost vidět na sobě posun. Důraz je kladen na rozvoj slovní zásoby, tvorbu bohatých vět a rozvoj písařských dovedností. Objevuje se i tvorba a  zpracování grafů, plánování cesty, šifrování, dramatizace textů. Děti práce s Agátou velmi baví a velký bonus vidím i v tom, že to velmi baví i mě :). Pokud by měl někdo pocit, že na něj po x letech praxe leze syndrom vyhoření, tak tato učebnice je rozhodně dobrý lék. Těší mě vidět na dětech zájem, schopnost učit se navzájem, rozvoj týmové práce. Toto všechno současné děti velmi potřebují a touto učebnicí jim to můžeme nabídnout a předat. Tak proč ne 🙂 ??? 

Jana Komárková

Pracovní učebnice jsou velkým přínosem pro pedagogy i žáky. Obsahuje nejen učební látku, ale také kreativní nápady, které skvěle rozvíjí dětské schopnosti. Je úžasné vidět, jak se děti zapojují do výuky s nadšením a radostí, a jak se prostřednictvím této sady učí novým věcem bez zbytečného stresu. Každý prvek pracovních učebnic je pečlivě propracovaný a navazující, což usnadňuje průběh výuky a umožňuje dětem postupovat vlastním tempem. Myslím si, že zařazení této sady do výuky je skvělým rozhodnutím, které přinese mnoho přínosů pro všechny zúčastněné.

Martina Hanusová

Ve druhém ročníku pracujeme podle pracovních učebnic a sešitů, které na sebe navazují. Začínali jsme s „Veverkou“, která nejen dětem připomněla čtenářské a pisatelské dovednosti z první třídy, ale položila základy pro šifrování a kódování. Děti začaly pracovat se schématy a učily se plánovat cestu. 

Na Veverku navázala pracovní učebnice Český jazyk 2, Psaní a Jsem čtenář. Na vše si děti přichází samy pomocí práce s textem a dramatizací. Postupně se učí prezentovat, tvořit bohatou větu a pracovat se schématy a grafy. Učebnice je přehledná, doplněná obrázky. Obrovskou výhodou jsou metodické videonávody. Často pracujeme ve skupinách a k procvičování využíváme robotické hračky. 

Pracovní sešit Psaní se nepodobá klasické písance, zpočátku sice děti procvičují tvary všech písmen, ale zároveň je aplikují v tabulkách, učí se vytvářet pravdivý a nepravdivý výrok. Následují malá tiskací písmena, což udělalo dětem velkou radost. V tomto sešitě nechybí ani psaní na počítačích, tvorba pozvánky a práce se slohovými útvary – vypravování a popis…

Také čtení neprocvičujeme jen strohým čtením z čítanek. Pracovní sešit Jsem čtenář trénuje děti ve čtenářských dovednostech. Pracujeme s textem, děti umí vyhledávat důležité informace, ale i slova, která do textu nepatří. Slova doplňujeme do myšlenkových map. Úlohy jsou sice typově podobné, ale stále se zvyšuje úroveň. Takže ve druhé třídě děti zvládají i to, co se učí ve vyšších ročnících, aniž by si to uvědomovaly.

Tento školní rok byl pro mne plný překvapení. Překvapují mě děti svými dovednostmi, ale naučila jsem se i já spoustu nových informací, a přestože mám oddučených víc než 25 let, posunula jsem se dál. 

Moc děkuji panu Novotnému i celému vydavatelství Nová škola za to, že mi tuto zkušenost dopřáli.

Kateřina Humeníková

S pracovními učebnicemi ČJ 2 se pracuje dobře nejen mně, ale především dětem. Děti se na hodiny českého jazyka těší. Vystřídala jsem již několik učebnic a pracovních sešitů na český jazyk, ale tyto u mě jednoznačně vedou. Učení podle mnemotechnických pomůcek a příběhů je daleko smysluplnější než biflování pouček. Vidím, že děti zvládají učivo daleko snadněji. Materiály mají neskutečný přesah. Díky nim, lze snadněji propojovat český jazyk s dalšími vyučovanými předměty. Při práci s tímto materiálem lze úžasně uplatňovat kooperativní učení. Nová metodika učí děti více komunikovat, říci si o pomoc, vyhledávat informace samostatně, logicky myslet, přemýšlet v souvislostech a v neposlední řadě prezentovat. Součástí pracovních sešitů je i např. informatika, hodnocení a sebehodnocení. Také materiál velmi podporuje tvůrčí psaní, čtení s porozuměním a práci s textem. Učivo na sebe navazuje novým způsobem, ale jak se ukázalo, je to pro získání znalostí přínosnější. Pokud bych měla být více konkrétní, musím zmínit např. střídání tvrdých a měkkých souhlásek, což se ukázalo jako geniální nápad. Opakování typologie úloh je také výhodou. V neposlední řadě musím pochválit grafiku. Těmto novým materiálům nemám co vytknout.

Danuše Šmidingrová

V letošním školním roce jsem se zapojila do pilotního ověřování nových učebnic ČJ ve 2. ročníku ZŠ. Mám 30-letou praxi a proto mohu pomalu srovnávat s původními učebnicemi. Výstupy jsou stejné, ale celá koncepce je založena na aktivní práci dětí, samy vyvozují učivo, hledají vhodná řešení, tvoří, dramatizují, pracují samostatně i ve skupině, učí se prezentovat před ostatními, nebojí se odpovídat. Učivo není rozděleno po kapitolách, ale systematicky se zařazuje, vyvozuje a utvrzuje, využívá se rozpomínání. Děti pak samy umí vyvodit jazyková pravidla. Je v nich i spousta mnemotechnických pomůcek, která děti používají k zapamatování. Vhodně se zde i prolínají další předměty včetně informatiky. Pomocí robotických hraček děti programují, procvičují a zdokonalují se ve svých znalostech. Materiál hodnotím velmi kladně a děkuji p. Miloši Novotnému za možnost zapojení se do tohoto projektu, který určitě doporučuji.

Drahomíra Galová

Materiály (ať v papírové či interaktivní podobě), které máme možnost využívat, jsou pro nás velkým přínosem. Jsou vytvořeny odborně, didakticky a logicky. U dětí rozvíjí samostatné myšlení, paměť a vzájemnou spolupráci. Jejich obsah vede děti k badatelské činnosti, která je velmi baví. Rády pracují samostatně nebo ve skupinách a vzájemně se povzbuzují a podporují. Na pravidla gramatiky, která jsou součástí výuky českého jazyka ve 2. ročníku, přicházíme společně. Úspěšnost v nich najdou všechny děti (rychlíci či pomalejší). Velkou odměnou a zábavou je pro děti procvičování společně s interaktivní tabulí, kde máme možnost zdokonalovat postřehování a čtení.

Daniela Niederlová

V tomto školním roce jsem měla možnost seznámit se s materiály ČJ pro 2. ročník. První týdny jsme si opakovali učivo 1. ročníku – tvary psacího písma, naučili jsme se pracovat s tabulkou – souřadnicový systém – pojmy řádek, sloupec. Postupně se děti seznamují s pojmy psací a tiskací písmo, dokážou doplnit správné údaje do příslušného řádku, sloupce. Velmi vítaným materiálem je „Ubíhající text“, kde se děti zdokonalují ve čtenářských dovednostech. Děti se učí pracovat s textem, vyhledávají informace, ověřují si, zda textu rozumí. Zábavným cvičením je programování a práce s robotickou hračkou. Vše je procvičováno na běžném učivu pro žáky 2. ročníku. Líbí se mi různé typy schémat, která pomáhají žákům k lepším výkonům. Např. tvorba bohatých vět je tak pro děti jednodušší a hravější. Třídění slov podle různých kritérií – lépe znázorněno ve schématu. Dítě je vnímavější, vyniknout může i dítě, které má potíže v psaném projevu. Zajímavé se jeví i kooperativní učení a skupinová prezentace. Dítě se zbavuje ostychu, učí se spolupráci, zdůvodňování a vlastnímu odprezentování svých dosažených vědomostí a znalostí. Upevňuje si tak probírané učivo.

Eva Špačková

Celá učebnice je skvěle propojená se spoustou interaktivit a využíváme rádi i všechny doplňkové materiály. Vše je zaměřeno hodně prakticky, děti jsou stále aktivně zapojené. Jednotlivá cvičení je baví a rychle si je osvojují. Nejoblíbenější je šifrování, dešifrování a hledání v tabulce. Náměty se dají dobře využít i v rámci jiných předmětů. Děti se nenásilně učí všemu potřebnému a díky opakování vše pochopí i slabší žáci. Pracovní učebnice usnadňuje učení dětem a je velkou pomocí pro nás učitele. Děkuji.

Štěpánka Zákoucká

Do rukou se mi dostal nový materiál, který využívá prvky kritického myšlení. Na počátku jsem si musela uvědomit, že letos musím učit jinak, více myslet na zásadu, že každé dítě to má právo pochopit jindy. Určitou výhodou bylo, že jsem školením na metody kritického učení prošla. Už jsem je nějakým způsobem ve výuce využívala. Nebylo to však v tak veliké míře, jako nyní. Velké obavy byly z toho, že slabší děti nezvládnou chápat, co se po nich bude chtít, mám dvě dívky s vývojovou dysfázií. Obě celkem zvládají vše dobře. Látku o nadřazených a podřazených slovech zvládla jen jedna, pro druhou je to velice náročné učivo. Dětem hodně pomáhají přehledy formou myšlenkových map. Dokáží odůvodňovat pravopis po tvrdých a měkkých souhláskách, začíná ho většina využívat i v praxi. A co je ještě víc k vychválení? Děti se nebojí jeden před druhým vystupovat, říct svůj názor, mají možnost nad problémem přemýšlet, řešit ho.

Miroslava Komárková Halamová

Zpět na autorské představení