Aktualita 1. 10. 2021: Stáhněte si prvních 34 stran Metodického průvodce Oskarova prvouka 3.
Nejnovější přírůstek do uceleného souboru vzdělávacích materiálů AMOS představuje prvouka Objevujeme a poznáváme s Oskarem.
S novinkou Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 1. ročník, který zahrnuje pracovní učebnici Oskarova prvouka 1 (s doložkou MŠMT), metodického průvodce a sadu pokusů, se učí ve školním roce 2019/2020 již více než 5 000 žáků.
Co vyučující oceňují na Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 1. ročník ?
„Rychlou samostatnost žáků při řešení úkolů, dle jednoduchých piktogramů si dokázali od druhého týdne číst sami zadání.“
„Opakování s myšlenkovými mapami jde samo. Každé dítě je schopné pohovořit.“
„Oceňuji, že každé cvičení v učebnici má svůj smysl a cíl.“
„Větší názornost. Obohacení výuky o pokusy.“
Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 1. ročník je vytvořeno zkušenými pedagogy a autory Alenou Bárou Doležalovou a Milošem Novotným a tvoří součást stávající ucelené řady od nakladatelství NOVÁ ŠKOLA, s.r.o.
Objevujeme a poznáváme s Oskarem zahrnuje pracovní sešit pro 2. ročník a pracovní sešit pro 3. ročník.
Tyto nové pracovní sešity jsou určeny jako hlavní materiál do výuky, který je vhodné využívat se stávajícími učebnicemi Já a můj svět 2 a 3 (pracovní sešity obsahují odkazy na odpovídající strany učebnice).
Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 1. ročník s šesti výhodami:
1. PIKTOGRAFICKÉ ZADÁNÍ: Pomocí piktogramů mohou žáci od 1. hodiny 1. ročníku samostatně číst zadání
2. MYŠLENKOVÉ MAPY: Systematicky využívá myšlenkové mapy jak k navození témat a inspiraci vyjadřování žáků, tak k opakování.
3. APLIKACE ČTENÍ: Průběžně využívá nabývané čtenářské dovednosti. V prvouce jsou zařazeny pouze texty, které žáci umí přečíst, to žákům umožňuje jak procvičit samotné čtení, tak nabývat nové dovednosti a poznatky z prvouky.
4. POUŽÍVÁNÍ SAMOLEPEK: Přílohou učebnice je sada samolepek, které žáci využívají ve vybraných cvičeních a pro lepší orientaci v probírané látce (nahrazuje vystřihování a lepení lepidlem).
5. POKUSY: K učebnici je vytvořena sada pokusů v úrovni, která umožňuje samostatné provádění pokusů žáky. Pokusy napomáhají rozvíjet pozorovací dovednosti žáků, rozšiřují slovní zásobu a jsou přínosným zpestřením výuky.
6. MIUč+: K učebnici je vytvořena interaktivní verze, která přispívá k efektivnosti výukového procesu a poskytuje žákům jasnou vizuální oporu.
Stáhněte si ukázku prvních 24 stran učebnice a odpovídající strany metodických pokynů.
Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 2. ročník s osmi výhodami:
1. SROZUMITELNÁ ZADÁNÍ: Piktografická zadání přecházejí nejprve do stručných textových zadání, která se následně rozvíjejí přiměřeně nabývaným čtenářským schopnostem žáků.
2. MYŠLENKOVÉ MAPY: S pomocí myšlenkové mapy si žáci na začátku každé kapitoly uvědomí, co již znají a co je čeká. Na konci kapitoly jim pak poslouží k zopakování a utřídění nabytých znalostí.
3. APLIKACE ČTENÍ S POROZUMĚNÍM: Žáci jsou vedeni k uplatňování a rozvíjení čtenářských dovedností – jsou zařazována jak žákům známá cvičení z 1. ročníku (např. otázky ANO/NE), tak pokročilejší cvičení, např. oprava Oskarových vyprávění.
4. POUŽÍVÁNÍ SAMOLEPEK: Zábavnou formou lepení samolepek se žáci učí přiřazovat vhodné obrázky k textu, orientovat se v tabulce nebo doplňovat jednoduchá schémata.
5. POKUSY: V rámci MIUč+ jsou k dispozici hned dvě sady pokusů: Oskarovy pokusy 1 (pro 1.–2. ročník) a Oskarovy pokusy 2 (pro 2.–3. ročník). Všech 20 pokusů je připraveno tak, aby je žáci mohli provádět samostatně.
6. MIUč+: Interaktivní verze obsahuje elektronické verze pracovního sešitu Oskarova prvouka 2 a učebnice Já a můj svět 2 a bohatý interaktivní obsah včetně fotografií, videí a sad pokusů.
7. VEDENÍ K ROZVOJI DOVEDNOSTÍ: Spolu s poznáváním probírané látky vedou pravidelně zařazovaná cvičení k rozvoji prostorové orientace žáků, nabývání argumentačních schopností, vnímání emocí, k praktickému využívání matematiky a získávání dalších klíčových dovedností.
8. FORMATIVNÍ HODNOCENÍ: Zařazení vzdělávacích tvrzení žákům napomáhá k formulování a zhodnocení vlastních schopností a dovedností, a tím k nastavení základů formativního hodnocení.
Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 3. ročník s devíti výhodami:
- SROZUMITELNÁ ZADÁNÍ: Textová zadání se nadále rozvíjejí přiměřeně nabývaným schopnostem žáků.
- MYŠLENKOVÉ MAPY: S pomocí úvodní myšlenkové mapy si žáci na začátku každé kapitoly uvědomí, co již
znají a co je čeká. Na konci kapitoly se k úvodní myšlenkové mapě vracejí a ujasňují si, co nového se dozvěděli.
Žáci jsou postupně vedeni k samostatné tvorbě myšlenkových map. - APLIKACE ČTENÍ S POROZUMĚNÍM: Se vstupem do 3. ročníku papoušek Oskar postupně „předává štafetu“
chlapci Hugovi a jeho kamarádům. Dovednosti a znalosti jsou představovány v textech zachycujících reálné
situace blízké uvažování třeťáků. Žáci při práci s texty opakovaně uplatňují a postupně rozvíjejí čtenářské dovednosti.
Samostatně vyhledávají a vyznačují klíčová slova a podstatné informace, dále s nimi pracují, odpovídají
na otázky, tvoří si vlastní názor a diskutují o něm. Zařazována jsou jak cvičení žákům známá z 1. a 2. ročníku, tak
pokročilejší cvičení osvědčená v materiálech Jsem čtenář. - POUŽÍVÁNÍ SAMOLEPEK: Zábavnou formou lepení samolepek se žáci učí přiřazovat vhodné obrázky k textu,
orientovat se v tabulce nebo doplňovat schémata. - POKUSY: V rámci MIUč+ je k dispozici sada pokusů: Oskarovy pokusy 2 (pro 2.–3. ročník). Všechny pokusy jsou
připraveny tak, aby je žáci mohli provádět samostatně. - MIUč+: Interaktivní učebnice obsahuje elektronické verze pracovního sešitu Oskarova prvouka 3 a učebnice Já
a můj svět 3 a bohatý interaktivní obsah včetně fotografií, videí a sad pokusů. - VEDENÍ K ROZVOJI DOVEDNOSTÍ: Spolu s poznáváním probírané látky vedou pravidelně zařazovaná cvičení
k rozvoji orientace na mapách a plánech, práce s tabulkami, nabývání argumentačních schopností, vnímání emocí,
praktickému využívání matematiky, získávání finanční gramotnosti a dalších klíčových dovedností. - FORMATIVNÍ HODNOCENÍ: Základy formativního hodnocení žáci budují na konci každé kapitoly vyhodnocováním,
co nového dokážou. K tomu využívají tzv. vzdělávací tvrzení, která jsou formulována s pomocí jasných
pojmů: dokážu vypravovat, vyjmenovat, pojmenovat nebo popsat. Žáci provádějí sebehodnocení úrovně svých
dovedností a znalostí, které je prokazatelné a ověřitelné. - VEDENÍ K SAMOSTATNÉ TVORBĚ ZÁPISŮ: Průběžně zařazovaná cvičení na aplikaci čtení s porozuměním
vedou žáky k dovednosti vyhodnotit, které nejpodstatnější informace tvořící základní učivo jsou vhodné k zápisu
do sešitu. K tomu jim od 4. kapitoly dále napomáhají úkoly k dotváření zápisů, které si tvoří chlapec Hugo. Žáci
se tak připravují na následující ročníky, kde jsou vyžadovány samostatné porozumění textům a tvorba zápisů.