^ Zpět na seznam

Zpětná vazba

Do každé vyučovací hodiny by měla být zařazována zpětná vazba mezi učitelem a žákem. Pomocí vhodně zařazené zpětné vazby se dá snadno ověřovat, jak žáci při výuce vnímají, nakolik probírané učivo chápou a jak ho zvládají.

Zpětnou vazbu si ve vyučování zajišťuje jednak učitel sám a jednak pomocí učebnic nakladatelství Nová škola. Např. matematiky obsahují skutečně bohaté možnosti k využití zpětné vazby. Zpětnou vazbou podněcuje učitel pozornost žáků, vede je k uvědomění si co zvládají. Vhodná zpětná vazba značně zvyšuje efektivitu vyučovacích hodin.

V současné době je zpětné vazbě ve výuce věnována pozornost jak v zemích Evropy, tak USA. Tam dospěli výzkumy k tomu, že správná cesta ke zlepšení stavu vyučování matematiky a fyziky vede skrze činnostní formy výuky se zařazovanou zpětnou vazbou.

My v činnostním vyučování, které se neobejde bez zpětné vazby, vycházíme z výzkumů a ověřování reformních učitelů 30. let 20. století, kteří docházeli ke stejným výsledkům jako výzkumní pedagogové ve světě. (K této tématice existuje v knihovnách a muzeích mnoho dostupného materiálu.)

Je výborné, že činnostní způsob výuky má nyní v  naší zemi mnoho škol zařazeno do svého vzdělávacího programu.

Některá efektivní uplatnění zpětných vazeb pro zjišťování porozumění probíranému učivu nebo pojmům, které lze provádět kdykoli v průběhu vyučovací hodiny (i na závěr):

  • Učitel pokládá otázky, tak aby mohli všichni žáci odpovídat zvedáním karet.

ANO NE

  • Učitel má připraveny úkoly s odpovědmi A,B,C,D. Žáci odpovídají zvedáním karet.

A B C D

  • V obou předchozích případech žáci také mohou  odpovídat pomocí elektronického hlasovacího zařízení.

Všechny pomůcky, která Nová škola předkládá se dají využít zpětnovazebně.

Další informace budou průběžně doplňovány.