^ Zpět na seznam

Vlastivěda

Porozumění v souvislostech

Duhová řada

Více na: nns.cz/novervp

Řada POROZUMĚNÍ V SOUVISLOSTECH

Zde si můžete stáhnout leták Porozumění v souvislostech v pdf.

Ucelená řada Porozumění v souvislostech pro vzdělávací obor Člověk a jeho svět se skládá z učebnic, barevných pracovních sešitů a MIUč+ (multimediální interaktivní učebnice), které obsahují vše co tištěné materiály a navíc bohatý multimediální obsah.

VLASTIVĚDA Poznáváme naše dějiny

  • pomáhá poznávat okolí a porozumět přírodním jevům
  • podněcuje k práci s informacemi různými způsoby
  • vede ke spolupráci a společnému řešení problémů
  • používá myšlenkové mapy, přehledová schémata a barevné rozlišení textů
  • procvičuje čtení s porozuměním
  • rozvíjí demokratické hodnoty a smysl pro odpovědnost
  • pobízí k využívání digitálních technologií
  • podporuje rozvoj logického myšlení a vyvozování souvislostí

Porozumění v souvislostech pro vzdělávací obor Člověk a jeho svět se skládá z učebnic, barevných pracovních sešitů, které mají udělenu schvalovací doložku MŠMTMIUč+ (multimediální interaktivní učebnice), které obsahují vše co tištěné materiály a navíc bohatý multimediální obsah.

Učebnice a pracovní sešity Porozumění v souvislostech mají aktuální schvalovací doložky MŠMT.

Větší prostor, než bývá zvykem, je věnován moderním dějinám. Jejich poznání vede žáky nejen k lepšímu porozumění dnešní společnosti, ale také k uvědomování si významu dodržování lidských práv a svobod a k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost.

UČEBNICE

  • Jednotlivé kapitoly začínají časovou osou, na níž je pro snazší orientaci vyznačeno právě probírané dějinné období.
  • Kapitoly věnované dobovému způsobu života a práce jsou uvedeny výpravnou motivační ilustrací. Jednoduché otázky k této ilustraci vedou žáky k uvědomění si základních aspektů tehdejšího života.
  • Kapitoly popisující utváření a vývoj českého státu obsahují motivační text, díky němuž se žáci mohou pomocí kontrolních otázek zdokonalit ve čtení s porozuměním.
  • Žákům s hlubším zájmem o dějiny mohou doplňující mapky pomoci zařadit „naše“ dějinné události do evropského kontextu.
  • Rozvíjení znalostí a probouzení zájmu o dějiny podporují doplňující informace uvedené jako zajímavosti, jejichž znalost by po žácích neměla být vyžadována.
  • Zařazeno je více typů úkolů: Na souvislost probíraného učiva s dřívějším učivem poukazují opakovací otázky. Otázky k zamyšlení (jejichž řešení jsou uvedeny v klíči) a mezipředmětové úkoly napomáhají zapamatování učiva a podporují vyvozování souvislostí a rozvoj logického myšlení. Úkoly pro práci ve skupinách vedou žáky ke spolupráci a respektování názorů a práce svých spolužáků. Otázky k práci s internetem a encyklopediemi žáky vybízející k vyhledávání dalších informací.
  • průřezových tématech je důraz kladen na utváření hodnot a rozpoznání základních demokratických a nedemokratických rysů společnosti i na odpovědnost za ochranu přírody.
  • Pod čarou jsou uvedena anglická slovíčka, která souvisejí s probíraným učivem.
  • V závěru kapitol si žáci společně s vtipným lišákem učivo zopakují prostřednictvím stručného shrnutí a opakovacích otázek.
  • K prověření znalostí větších učebních celků jsou připravena dvě čtvrtletní a jedno závěrečné opakování.
  • V tipech na výlety za poznáním českých dějin a života našich předků jsou v mapě ČR vyznačeny nejen cíle výletů (skanzeny, památníky a muzea týkající se probíraných období), ale také místa, kde se nacházejí stavby, památky, popř. naleziště významných historických artefaktů na ilustračních fotografiích.
  • U příslušných historických událostí jsou objasněny důvody pro stanovení státních svátků a je poukázáno na hodnoty, které si máme připomínat.

PRACOVNÍ SEŠITY

Barevné pracovní sešity tvoří jeden funkční celek s učebnicí. Pomocí otevřených otázek i nápaditých a zábavných úkolů (řešení doplňovaček, přesmyček, osmisměrek) si žáci procvičí a upevní učivo. Sešit obsahuje i časovou osu se shrnutím základních událostí probraného období našich dějin.

MIUč+

4. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme naše dějiny Porozumění v souvislostech

V učebnici doporučené pro 4. ročník se žáci seznámí se způsobem života a práce našich předků i s hlavními událostmi nejstarších českých dějin, a to až po nástup Habsburků na český trůn. Žáci se naučí chápat pojem dějiny a jejich orientační dělení. Uvědomí si, jak se naše vlast v průběhu mnoha staletí měnila a vyvíjela, které znalosti a dovednosti člověk získal, jak se utvářela lidská společnost a kultura.

5. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme naše dějiny Porozumění v souvislostech

V učebnici doporučené pro 5. ročník se žáci seznámí se způsobem života a práce našich předků i s hlavními událostmi českých dějin – od počátku novověku až do současnosti. Větší prostor, než bývá zvykem, je věnován moderním dějinám. Jejich poznání vede žáky nejen k lepšímu porozumění
dnešní společnosti, ale také k uvědomování si významu dodržování lidských práv a svobod a k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost.

VLASTIVĚDA Poznáváme svět kolem nás

  • Na základě přesvědčení, že výchova ke zdravému vlastenectví a občanství spočívá v zodpovědnosti a zájmu o své okolí a vlast, jsou nově zařazena témata, která u žáků podporují sebepoznání a sebehodnocení, podněcují je ke kritickému myšlení a povzbuzují je v jejich prosociálním chování a v zájmu o dění ve společnosti.
  • Samostatné kapitoly jsou věnovány také finanční gramotnosti, občanské společnosti či mediální výchově.
  • Vzhledem k tomu, že nové učivo vlastivědy je často prohloubením dosavadních znalostí z prvouky, jsou jednotlivé kapitoly uvozeny obrazovou myšlenkovou mapou, která může pomoci jak při opakování, tak při navození zájmu o nové poznatky.
  • Učitelé si mohou z řady rozmanitých úkolů vybrat ty, které budou nejlépe vyhovovat konkrétní skupině žáků.
  • Žáci jsou v úkolech vedeni k tomu, aby se naučili vyhledávat informace nejen v textu, ale i v mapách, jednoduchých grafech či na internetu a také aby se získané informace naučili zpracovávat.
  • Vzhledem k požadavku, aby se žáci zabývali zejména krajem, v němž žijí, jsou všechny kraje společně představeny pouze stručně v mapě. Informace o svém bydlišti a kraji, v němž žijí, žáci sami průběžně zpracovávají v úkolech „Mé bydliště a okolí“ a „Náš kraj“ (uprostřed pracovního sešitu) na základě úkolů v učebnici. V učebnici je dále uveden odkaz na stránky NOVÉ ŠKOLY, s.r.o., na nichž jsou podrobnější představení jednotlivých krajů k dispozici (jsou také součástí MIUč+).
  • Učebnice je v souladu se stávajícím RVP do učiva zahrnují základní geografické, politické, hospodářské a kulturní údaje o České republice a Evropě. Zároveň však již zohledňují Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, jejichž cílem je zaměřit vzdělávání na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Proto jsou nově zařazena také témata, která u žáků podporují sebepoznání a sebehodnocení, podněcují je ke kritickému myšlení a povzbuzují je v jejich prosociálním chování a v zájmu o dění ve společnosti.

4. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme svět kolem nás Porozumění v souvislostech

Učebnice doporučená pro 4. ročník je rozčleněna do čtyř základních oddílů.
V oddíle „Žijeme mezi lidmi“ se žáci zamyslí nad tím, jaké máme vlastnosti, jak si můžeme plánovat plnění úkolů či jak se k sobě navzájem máme správně chovat.
V oddíle „Žijeme na Zemi“ si žáci rozšíří dosavadní znalosti o Zemi, o podnebí a počasí, o typech krajin, orientaci v krajině a na mapě a seznámí se základními geografickými údaji o Evropě.
Oddíl „Žijeme v České republice“ žákům představí Českou republiku z hlediska zeměpisného, kulturního i hospodářského. Všechny kraje jsou probrány jen stručně společně, informace o místě svého bydliště a o kraji, v němž bydlí, žáci sami zpracují na základě otázek do pracovního sešitu. Podrobnější představení jednotlivých krajů však jsou k dispozici na internetových stránkách NOVÉ ŠKOLY, s.r.o., a v MIUč+. Závěrečný oddíl „Základy finanční gramotnosti“ žákům dané téma přiblíží v rozsahu přiměřeném jejich věku.

5. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme svět kolem nás Porozumění v souvislostech

Učebnice doporučená pro 5. ročník je rozčleněna do tří základních oddílů. V oddíle „Jsme občané České republiky“ se žáci seznámí s demokratickými principy fungování státu a s tím, jaký význam má stát pro své občany. Dozvědí se, co je podstatou občanské společnosti, jaký vliv na nás mohou mít média a jaká nebezpečí jim mohou hrozit v on-lineprostředí.
Oddíl „Jsme obyvatelé Evropy“ naváže na představení Evropy v minulém ročníku a vede žáky k uvědomění si společných evropských kořenů a bližšímu poznání sousedních států. Objasní také význam členství ČR v Evropské unii.
U oddílu „Jsme obyvatelé světa“ se žáci zamyslí nad cíli mezinárodních organizacích a nad globálními problémy, zejména změnou klimatu.

DUHOVÁ ŘADA

V učebnicích a pracovních sešitech  je kladen důraz na provázanost učiva a jeho praktickou využitelnost. Jednotlivé kapitoly kromě učiva obsahují také názorná schémata, fotografie a obrázky. Navíc zahrnují mezipředmětové vazby formou odkazů na korespondující učivo v ostatních učebnicích z řady, průřezová témata, skupinové úkoly, opakovací úkoly, úkoly k zamyšlení, zajímavosti, práci s internetem.

 

Nově máte možnost pořídit i oblíbené pracovní sešity pro Vlastivědu Duhové řady v plněbarevné variantě:

VLASTIVĚDA 4 – HLAVNÍ UDÁLOSTI NEJSTARŠÍCH ČESKÝCH DĚJIN

Do učebnice jsou zařazeny hlavní události nejstarších českých dějin, a to po nástup Habsburků na český trůn. V učebnici najdete přiloženou časovou přímku.

Součástí barevné verze pracovního sešitu je nově i časová přímka (všita uprostřed sešitu).

MPV s novou Čítankou 4 (kód 4-72) si můžete stáhnout ve formátu PDF.

Ukázka: Vlastivěda 4 – Hlavní události nejstarších českých dějin .

VLASTIVĚDA 5 – VÝZNAMNÉ UDÁLOSTI NOVÝCH ČESKÝCH DĚJIN

V učebnici jsou v 15 kapitolách zařazeny stěžejní události českých dějin od počátku novověku. K získání celkového časového přehledu je přiložena přehledná časová osa.

VLASTIVĚDA 4 – POZNÁVÁME NAŠI VLAST

Učebnici a pracovní sešit jsme aktualizovali a rozšířili (především byla přidána kapitola Já a hospodaření) tak, aby očekávané výstupy odpovídaly upravenému RVP ZV. Učebnice je aktualizována od 7. vydání (2016), sešit od 6. vydání.
Žáci se s paní učitelkou Vlastivědou vydají na putování po České republice a za poznáváním jejích krás. Předností učebnice jsou přehledné mapky jednotlivých krajů, samostatné mapky povrchu, vodstva, zemědělství a průmyslu, ve kterých mohou žáci z ptačí perspektivy snadno pozorovat konkrétní údaje z probíraného učiva. Naučí se také pracovat s příruční vlastivědnou mapou České republiky, vloženou do každé učebnice.

Klíčové kompetenceočekávané výstupy si můžete stáhnout zde:

Klíčové kompetence a očekávané výstupy Vlastivěda 4

VLASTIVĚDA 5 – ČESKÁ REPUBLIKA JAKO SOUČÁST EVROPY

Žáci nahlédnou do krajů České republiky v pozvánkách na inspirativních dvoustranách se samostatnou přehlednou mapkou kraje a fotografickou upoutávkou zajímavých míst v kraji. V druhé části učebnice žáci pohlédnou na naši vlast jako na srdce Evropy. Příloha učebnice obsahuje podrobnou mapu České republiky a mapu Evropy.

MIUč+

Tyto učebnice jsou zpracovány také ve formě multimediálních interaktivních učebnic MIUč+.

Zpět na:

Porozumění v souvislostech

Duhová řada

Kompletní aktuální nabídku titulů naleznete zde.