NOVINKA Metodika Oskarova prvouka pro 2. ročník
Metodický průvodce k pracovnímu sešitu Oskarova prvouka 2 je připraven tak, aby provázel vyučující výukou prvouky ve 2. ročníku. Pracovní sešit byl vytvořen k řadě učebnic Já a můj svět 2 a respektuje členění jejích kapitol. Každý vyučující si tak může zvolit, zda ve 2. ročníku bude využívat stávající učebnici Já a můj svět 2 s původním pracovním sešitem, nebo s pracovním sešitem s Oskarem. Pokud učebnici nemá, pak ke splnění cílů učiva a očekávaných výstupů plně
postačí pracovní sešit Oskarova prvouka 2, který je připraven jako samostatný učební materiál.
Na úvodních stranách metodického průvodce je zařazeno krátké seznámení se všemi metodickými materiály, které jsou k výuce prvouky v tomto ročníku připraveny. Vyučující mají rovněž k dispozici přehled učiva a očekávané výstupy podle jednotlivých kapitol a dále klíčové kompetence žáků.
Metodický průvodce přináší také návrh na rozdělení učiva do jednotlivých měsíců školního roku. Stěžejní částí metodického průvodce je popis práce s jednotlivými stranami učebnice.
Na konci metodického průvodce je zařazena příloha obsahující básně a písně k jednotlivým tématům prvouky. Dle svého uvážení je vyučující může využít v různých částech vyučovací hodiny.
Další metodiky pro 2. ročník:
Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 2. ročník zahrnuje pracovní sešit Oskarova prvouka 2, jeho interaktivní verzi ve formátu MIUč+, sadu pokusů Oskarovy pokusy 2 ve formátu MIUč+ a metodiku.
Objevujeme a poznáváme s Oskarem pro 2. ročník s osmi výhodami:
1. SROZUMITELNÁ ZADÁNÍ: Piktografická zadání přecházejí nejprve do stručných textových zadání, která se následně rozvíjejí přiměřeně nabývaným čtenářským schopnostem žáků.
2. MYŠLENKOVÉ MAPY: S pomocí myšlenkové mapy si žáci na začátku každé kapitoly uvědomí, co již znají a co je čeká. Na konci kapitoly jim pak poslouží k zopakování a utřídění nabytých znalostí.
3. APLIKACE ČTENÍ S POROZUMĚNÍM: Žáci jsou vedeni k uplatňování a rozvíjení čtenářských dovedností – jsou zařazována jak žákům známá cvičení z 1. ročníku (např. otázky ANO/NE), tak pokročilejší cvičení, např. oprava Oskarových vyprávění.
4. POUŽÍVÁNÍ SAMOLEPEK: Zábavnou formou lepení samolepek se žáci učí přiřazovat vhodné obrázky k textu, orientovat se v tabulce nebo doplňovat jednoduchá schémata.
5. POKUSY: V rámci MIUč+ jsou k dispozici hned dvě sady pokusů: Oskarovy pokusy 1 (pro 1.–2. ročník) a Oskarovy pokusy 2 (pro 2.–3. ročník). Všech 20 pokusů je připraveno tak, aby je žáci mohli provádět samostatně.
6. MIUč+: Obsahuje interaktivní verzi pracovního sešitu Oskarova prvouka 2 a učebnice Já a můj svět 2 a multimédia (např. videa).
7. VEDENÍ K ROZVOJI DOVEDNOSTÍ: Spolu s poznáváním probírané látky vedou pravidelně zařazovaná cvičení k rozvoji prostorové orientace žáků, nabývání argumentačních schopností, vnímání emocí, k praktickému využívání matematiky a získávání dalších klíčových dovedností.
8. FORMATIVNÍ HODNOCENÍ: Zařazení vzdělávacích tvrzení žákům napomáhá k formulování a zhodnocení vlastních schopností a dovedností, a tím k nastavení základů formativního hodnocení.
Nová prvouka Objevujeme a poznáváme s Oskarem tvoří spolu se Čteme a píšeme s Agátou a Matýskovou matematikou ucelený soubor vzdělávacích materiálů AMOS. Více informací najdete na nns.cz/amos.
Další informace a materiály na diskusním fóru Sdílíme zkušenosti s AMOSem.
Doporučeno pro 2. ročník: