Porozumění v souvislostech
Aktualita 31. 3. 2025: Přírodověda 4 – Porozumění v souvislostech má prodlouženou schvalovací doložku MŠMT o 6 let.

Zde si můžete stáhnout leták Porozumění v souvislostech v pdf.

Můžete využít akční nabídky k nákupu barevných pracovních sešitů:
Akce je poskytována pouze školám při nákupu na nns.cz nebo u partnerů akcí.
Seznam partnerů akcí bude zveřejněn na nns.cz/akce.
UCELENÁ ŘADA

- pomáhá poznávat okolí a porozumět přírodním jevům
- podněcuje k práci s informacemi různými způsoby
- vede ke spolupráci a společnému řešení problémů
- používá myšlenkové mapy, přehledová schémata a barevné rozlišení textů
- procvičuje čtení s porozuměním
- rozvíjí demokratické hodnoty a smysl pro odpovědnost
- pobízí k využívání digitálních technologií
- podporuje rozvoj logického myšlení a vyvozování souvislostí
Ucelená řada Porozumění v souvislostech pro vzdělávací obor Člověk a jeho svět se skládá z učebnic, barevných pracovních sešitů a MIUč+ (multimediální interaktivní učebnice), které obsahují vše co tištěné materiály a navíc bohatý multimediální obsah.
Učebnice a pracovní sešity Porozumění v souvislostech mají aktuální schvalovací doložky MŠMT.
Abychom Vám usnadnili naplňování požadavků měnících se RVP ZV, připravili jsme pro Vás:
PŘÍRODOVĚDA

Učebnice a pracovní sešity mají udělenu schvalovací doložku MŠMT.
- Každá kapitola v učebnici obsahuje úvodní motivační text, který společně s kontrolními otázkami vede žákyně a žáky ke čtení s porozuměním.
- Texty jsou doplněny mezipředmětovými vazbami (především do českého jazyka, matematiky, vlastivědy, hudební výchovy a tělesné výchovy).
- Integrovat výuku anglického jazyka pomohou vybraná anglická klíčová slova v zápatí stran učebnic. Součástí MIUč+ jsou tato slova namluvena rodilým mluvčím.
UČEBNICE

PRACOVNÍ SEŠITY
Barevné pracovní sešity obsahují názorné ilustrace. Plnění úkolů vede žáky k práci s informacemi z učebnice a dalších zdrojů. Žáci si osvojují dovednosti prostřednictvím nápaditých a zábavných úkolů.
Pokud by některé téma již nebylo součástí ŠVP Vaší školy, mohou přesto žáci při plnění úkolů pracovat s texty učebnice a rozvíjet tak nejen poznávání přírody, ale i posilovat svou čtenářskou a pisatelskou gramotnost, např. plnění očekávaného výsledku učení „Čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.“ (ZGC-BPO-000-ZV5-001) podle nového RVP.

MIUč+

4. ročník PŘÍRODOVĚDA (přehled)

5. ročník PŘÍRODOVĚDA (přehled)



VLASTIVĚDA Poznáváme naše dějiny

Učebnice a pracovní sešity mají udělenu schvalovací doložku MŠMT.
Větší prostor, než bývá zvykem, je věnován moderním dějinám. Jejich poznání vede žáky nejen k lepšímu porozumění dnešní společnosti, ale také k uvědomování si významu dodržování lidských práv a svobod a k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost.
UČEBNICE
- Jednotlivé kapitoly začínají časovou osou, na níž je pro snazší orientaci vyznačeno právě probírané dějinné období.
- Kapitoly věnované dobovému způsobu života a práce jsou uvedeny výpravnou motivační ilustrací. Jednoduché otázky k této ilustraci vedou žáky k uvědomění si základních aspektů tehdejšího života.
- Kapitoly popisující utváření a vývoj českého státu obsahují motivační text, díky němuž se žáci mohou pomocí kontrolních otázek zdokonalit ve čtení s porozuměním.
- Žákům s hlubším zájmem o dějiny mohou doplňující mapky pomoci zařadit „naše“ dějinné události do evropského kontextu.
- Rozvíjení znalostí a probouzení zájmu o dějiny podporují doplňující informace uvedené jako zajímavosti, jejichž znalost by po žácích neměla být vyžadována.
- Zařazeno je více typů úkolů: Na souvislost probíraného učiva s dřívějším učivem poukazují opakovací otázky. Otázky k zamyšlení (jejichž řešení jsou uvedeny v klíči) a mezipředmětové úkoly napomáhají zapamatování učiva a podporují vyvozování souvislostí a rozvoj logického myšlení. Úkoly pro práci ve skupinách vedou žáky ke spolupráci a respektování názorů a práce svých spolužáků. Otázky k práci s internetem a encyklopediemi žáky vybízející k vyhledávání dalších informací.
- V průřezových tématech je důraz kladen na utváření hodnot a rozpoznání základních demokratických a nedemokratických rysů společnosti i na odpovědnost za ochranu přírody.
- Pod čarou jsou uvedena anglická slovíčka, která souvisejí s probíraným učivem.
- V závěru kapitol si žáci společně s vtipným lišákem učivo zopakují prostřednictvím stručného shrnutí a opakovacích otázek.
- K prověření znalostí větších učebních celků jsou připravena dvě čtvrtletní a jedno závěrečné opakování.
- V tipech na výlety za poznáním českých dějin a života našich předků jsou v mapě ČR vyznačeny nejen cíle výletů (skanzeny, památníky a muzea týkající se probíraných období), ale také místa, kde se nacházejí stavby, památky, popř. naleziště významných historických artefaktů na ilustračních fotografiích.
- U příslušných historických událostí jsou objasněny důvody pro stanovení státních svátků a je poukázáno na hodnoty, které si máme připomínat.

PRACOVNÍ SEŠITY
Barevné pracovní sešity tvoří jeden funkční celek s učebnicí. Pomocí otevřených otázek i nápaditých a zábavných úkolů (řešení doplňovaček, přesmyček, osmisměrek) si žáci procvičí a upevní učivo. Sešit obsahuje i časovou osu se shrnutím základních událostí probraného období našich dějin.
Pokud by některé téma již nebylo součástí ŠVP Vaší školy, mohou přesto žáci při plnění úkolů pracovat s texty učebnice a rozvíjet tak nejen poznávání našich dějin, ale i posilovat svou čtenářskou a pisatelskou gramotnost, např. plnění očekávaného výsledku učení „Čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.“ (ZGC-BPO-000-ZV5-001) podle nového RVP.

MIUč+
4. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme naše dějiny (přehled)

5. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme naše dějiny (přehled)

VLASTIVĚDA Poznáváme svět kolem nás

- Na základě přesvědčení, že výchova ke zdravému vlastenectví a občanství spočívá v zodpovědnosti a zájmu o své okolí a vlast, jsou nově zařazena témata, která u žáků podporují sebepoznání a sebehodnocení, podněcují je ke kritickému myšlení a povzbuzují je v jejich prosociálním chování a v zájmu o dění ve společnosti.
- Samostatné kapitoly jsou věnovány také finanční gramotnosti, občanské společnosti či mediální výchově.
- Vzhledem k tomu, že nové učivo vlastivědy je často prohloubením dosavadních znalostí z prvouky, jsou jednotlivé kapitoly uvozeny obrazovou myšlenkovou mapou, která může pomoci jak při opakování, tak při navození zájmu o nové poznatky.
- Učitelé si mohou z řady rozmanitých úkolů vybrat ty, které budou nejlépe vyhovovat konkrétní skupině žáků.
- Žáci jsou v úkolech vedeni k tomu, aby se naučili vyhledávat informace nejen v textu, ale i v mapách, jednoduchých grafech či na internetu a také aby se získané informace naučili zpracovávat.
- Vzhledem k požadavku, aby se žáci zabývali zejména krajem, v němž žijí, jsou všechny kraje společně představeny pouze stručně v mapě. Informace o svém bydlišti a kraji, v němž žijí, žáci sami průběžně zpracovávají v úkolech „Mé bydliště a okolí“ a „Náš kraj“ (uprostřed pracovního sešitu) na základě úkolů v učebnici. V učebnici je dále uveden odkaz na stránky NOVÉ ŠKOLY, s.r.o., na nichž jsou podrobnější představení jednotlivých krajů k dispozici (jsou také součástí MIUč+).
- Učebnice je v souladu se stávajícím RVP do učiva zahrnují základní geografické, politické, hospodářské a kulturní údaje o České republice a Evropě. Zároveň však již zohledňují Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, jejichž cílem je zaměřit vzdělávání na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Proto jsou nově zařazena také témata, která u žáků podporují sebepoznání a sebehodnocení, podněcují je ke kritickému myšlení a povzbuzují je v jejich prosociálním chování a v zájmu o dění ve společnosti.
UČEBNICE

PRACOVNÍ SEŠITY
Barevné pracovní sešity tvoří jeden funkční celek s učebnicí. Pomocí otevřených otázek i nápaditých a zábavných úkolů (řešení doplňovaček, přesmyček, osmisměrek) si žáci procvičí a upevní učivo. Sešity obsahují také shrnutí, vlastivědné mapy (4. ročník mapu České republiku a 5. ročník mapu Evropy) a vzor k zápisu vlastních poznatků o své obci a o svém kraji (4. ročník).
Pokud by některé téma již nebylo součástí ŠVP Vaší školy, mohou přesto žáci při plnění úkolů pracovat s texty učebnice a rozvíjet tak nejen poznávání světa kolem nás, ale i posilovat svou čtenářskou a pisatelskou gramotnost, např. plnění očekávaného výsledku učení „Čte a píše texty odborné i prožitkové pro porozumění oboru lidského poznání nebo sobě.“ (ZGC-BPO-000-ZV5-001) podle nového RVP.

MIUč+
4. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme svět kolem nás (přehled)

V oddíle „Žijeme mezi lidmi“ se žáci zamyslí nad tím, jaké máme vlastnosti, jak si můžeme plánovat plnění úkolů či jak se k sobě navzájem máme správně chovat.
V oddíle „Žijeme na Zemi“ si žáci rozšíří dosavadní znalosti o Zemi, o podnebí a počasí, o typech krajin, orientaci v krajině a na mapě a seznámí se základními geografickými údaji o Evropě.
Oddíl „Žijeme v České republice“ žákům představí Českou republiku z hlediska zeměpisného, kulturního i hospodářského. Všechny kraje jsou probrány jen stručně společně, informace o místě svého bydliště a o kraji, v němž bydlí, žáci sami zpracují na základě otázek do pracovního sešitu. Podrobnější představení jednotlivých krajů však jsou k dispozici na internetových stránkách NOVÉ ŠKOLY, s.r.o., a v MIUč+. Závěrečný oddíl „Základy finanční gramotnosti“ žákům dané téma přiblíží v rozsahu přiměřeném jejich věku.
5. ročník VLASTIVĚDA Poznáváme svět kolem nás (přehled)

Oddíl „Jsme obyvatelé Evropy“ naváže na představení Evropy v minulém ročníku a vede žáky k uvědomění si společných evropských kořenů a bližšímu poznání sousedních států. Objasní také význam členství ČR v Evropské unii.
U oddílu „Jsme obyvatelé světa“ se žáci zamyslí nad cíli mezinárodních organizacích a nad globálními problémy, zejména změnou klimatu.
Kompletní aktuální nabídku titulů naleznete zde.