^ Zpět na seznam

Zeměpis 8, 1. díl (Evropa)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

Práce s mapou

Do učebnice je zařazeno mnoho úkolů pro práci s mapou. Využijte je a zmíněná místa apod. vyhledávejte nejen ve školním atlasu, ale také v mapových portálech online, kde můžete využít různé typy map včetně satelitních snímků.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/

str. 7, Poloha a rozloha

Odhadněte, na kolikátém místě mezi všemi světadíly bude Evropa v těchto parametrech: rozloha, aktuální počet obyvatel, aktuální hustota zalidnění (průměrný počet obyvatel na 1 km2).

O svých odhadech ve třídě diskutujte a vyberte u každého parametru jeden odhad, který má u vás největší podporu.

Poté na internetu vyhledejte skutečné hodnoty a porovnejte s vybranými odhady. Z těchto hodnot vytvořte ve vhodném digitálním prostředí tabulku a k ní sloupcový graf.

Doporučené zdroje:
https://www.zemepis24.cz/kontinenty/podle-populace
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kontinent

str. 8, Členitost a povrch

S pomocí internetu vyhledejte tři nejvyšší vrcholy Evropy a prohlédněte si jejich vrcholy ve formátu 3D s pomocí aplikace Google Earth.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%AD_hory_evropsk%C3%BDch_zem%C3%AD
https://sever.rozhlas.cz/mont-blanc-nebo-elbrus-aneb-kde-zacina-asie-7795968
https://earth.google.com/web/

str. 10, Podnebí

V souvislosti s počasím se často setkáváme s pojmem „Golfský proud“.

Popište vlastními slovy, co si pod tímto pojmem představujete. Odhadněte nejprve, jak široký tento proud je, v jaké hloubce se přibližně vyskytuje a jakou přibližnou rychlostí se pohybuje. O svých odhadech ve třídě diskutujte a vyberte jeden odhad, který bude mít největší podporu. Poté na internetu vyhledejte skutečné hodnoty a porovnejte je s vybranými odhady. Vyhledejte také souvislost mezi Golfským a Severoatlantským proudem.

Doporučené zdroje:
https://www.in-pocasi.cz/clanky/teorie/morske-proudy/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Severoatlantsk%C3%BD_proud
https://cs.wikipedia.org/wiki/Golfsk%C3%BD_proud
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/golfsky-proud-je-nejpomalejsi-za-tisic-let-podle-vedcu-to-muze-mit-znepokojive-dusledky-38696
https://cs.meteorologiaenred.com/mo%C5%99sk%C3%A9-proudy-kontinent%C5%AF.html
https://www.google.com/search?q=youtube+model+golfsk%C3%A9ho+proudu&oq=youtube+model+golfsk%C3%A9ho+proudu&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIKCAEQABiABBiiBDIHCAIQABjvBTIHCAMQABjvBTIHCAQQABjvBTIGCAUQRRhA0gEIODcwOGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:83e90ab8,vid:V-AisxzZMjM,st:0

str. 11, Podnebí

Dle vzoru v učebnici a údajů získaných na internetu vytvořte vlastní klimadiagramy pro místo, kde bydlíte: jeden pro loňský rok a jeden pro dobu před 10 lety. Oba klimadiagramy vzájemně porovnejte a diskutujte o tom, zda jsou mezi nimi rozdíly.

Jako společné dílo vytvořte prezentaci, kde budou tyto klimadiagramy porovnané s hypotézou, proč asi k případným rozdílům dochází, a návrhem, co do budoucna dělat, aby se klimadiagramy výrazně neměnily.

Doporučené zdroje:
https://www.chmi.cz/historicka-data/pocasi/mapy-charakteristik-klimatu
https://www.youtube.com/watch?v=hmTFs2DLbFE&ab_channel=Zachra%C5%88Zem%C4%9Bpis
https://www.chmi.cz/historicka-data/pocasi/zmena-klimatu/zakladni-informace
https://www.meteoblue.com/cs/climate-change/praha_%c4%8cesko_3067696
https://www.in-pocasi.cz/archiv/?typ=teplota&mesic=3&den=6#overview_graph

str. 12, Řeky

Délku nejdelší evropské řeky porovnejte s nejdelšími řekami světa. Odhadněte, na kterém místě by se nejdelší řeka Evropy umístila v žebříčku nejdelších řek světa. Poté si tuto skutečnost ověřte s pomocí internetu a porovnejte ji se svým odhadem.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejdel%C5%A1%C3%ADch_%C5%99ek

str. 16, Ochrana přírody

Diskutujte nad tím, zda je rozdíl mezi pojmy ekologie a ochrana přírody. Pokud ano, jaký? Poté tyto informace vyhledejte na internetu a porovnejte je se svými odhady.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ochrana_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologie

str. 16, Ochrana přírody

Rozdělte se do skupin. Každá skupina vytvoří vlastní prezentaci na téma: Které ekologické problémy v současnosti vidíme v Evropě jako nejzávažnější. Výsledkem by měl smysluplný návrh, jak alespoň jeden z problémů řešit, s úvahou, zda postačí, když daný problém bude řešit pouze jeden světadíl a zda má smysl začít s řešením daného problému od sebe.

Doporučené zdroje:
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/priroda/ekologie-zivotni-prostredi-hromadeni-odpadu-pruzkum_1807131538_ako

str. 18, Obyvatelstvo

Rozdělte se do skupin. Každá skupina vytvoří ve vhodném digitálním prostředí tabulku, do které zanese odhad aktuálního zalidnění jednotlivých kontinentů. Poté tyto údaje vyhledejte na internetu a do tabulky zaneste i skutečné údaje. Poté své odhady porovnejte se skutečností pomocí grafu.

Doporučené zdroje:
https://www.worldometers.info/world-population/europe-population/
https://www.worldometers.info/

str. 22, Průmysl

Často se setkáváme s porovnáváním států podle HDP na 1 obyvatele.

S pomocí informací na internetu vytvořte jednoduchou prezentaci o tom, co je to HDP. Vysvětlení by mělo být jednoduché, aby mu spolužáci rozuměli.

Poté diskutujte nad tím, zda je dobré mít nízké HDP na 1 obyvatele, nebo vysoké a proč? Porovnat rovněž můžete HDP Evropy s HDP jednotlivých kontinentů.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=HbKE93iuHcU
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_HDP
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD

str. 24, Průmysl

Vyhledejte na internetu aktuální údaje o tom, kolik procent elektřiny se v současné době vyrobí v Evropě v tepelných elektrárnách, a porovnejte tento údaj s tím, kolik procent elektřiny se v evropských tepelných elektrárnách vyrobilo před 10 lety.

Doporučené zdroje:
https://www.consilium.europa.eu/cs/infographics/how-is-eu-electricity-produced-and-sold/
https://tvorimevropu.cz/2024/04/22/obnovitelne-zdroje-mely-loni-na-vyrobe-elektriny-v-evrope-rekordni-podil/
https://ekonomickydenik.cz/cesko-ma-ctvrtou-nejspinavejsi-energetiku-v-eu-pouze-my-a-polaci-stale-vyrabime-nejvic-elektriny-z-uhli/

str. 24, Služby

Letecká doprava je nejen v Evropě na vysoké úrovni. V některé z webových aplikací si prohlédněte letecký provoz nad Evropou online. Poté se zamyslete a diskutujte nad tím, zda je letecký provoz vůči naší planetě šetrný.

Doporučené zdroje:
https://www.flyradar.cz/letecky-provoz/
https://cestovani.pelikan.cz/radar-letadel
https://www.enviwiki.cz/w/index.php?title=Uhl%C3%ADkov%C3%A1_stopa_leteck%C3%A9_dopravy&mobileaction=toggle_view_desktop

str. 30, Východní Evropa

Dříve existoval na území Evropy a Asie stát s názvem Svaz sovětských socialistických republik (SSSR), zkráceně Sovětský svaz. Zjistěte, které dnešní suverénní státy byly součástí Sovětského svazu a kdy SSSR zanikl.

Na toto téma můžete připravit prezentaci ve vhodném digitálním prostředí.

Doporučené zdroje:
https://ibadatelna.cz/cs/slovnik/svaz-sovetskych-socialistickych-republik
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sov%C4%9Btsk%C3%BD_svaz
https://www.totalita.cz/vysvetlivky/sssr.php
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10195164142-vypravej/13547-ve-stopach-doby/7324-zanikl-svaz-sovetskych-socialistickych-republik/

str. 33, Ukrajina

Zhlédněte video o Černobylu: https://edu.ceskatelevize.cz/video/7993-cernobyl. Na stránce si pak stáhněte pracovní list a vyplňte ho.

Dále se zamyslete a společně odpovězte na otázky a splňte úkoly:

  1. Ve kterém roce asi byla reportáž zveřejněna?
  2. Vyhledejte aktuální podobu sarkofágu nad elektrárnou a jednu z fotografií (z volného zdroje) přidejte do pracovního listu.
  3. Je takovou exkurzi možno podstoupit i dnes? Proč?
  4. Černobyl a další města zmíněná v reportáži vyhledejte na některém z mapových portálů. Využijte nástroj na měření vzdálenosti a zjistěte, jak daleko od vašeho bydliště se Černobyl nachází.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/

str. 38, Severní Evropa

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci na téma polární záře. Zodpovězte v ní následující otázky:

  1. Co je hlavní příčinou vzniku polární záře?
  2. Kde lze polární záři nejčastěji pozorovat? Proč?
  3. Je možné ji pozorovat i u nás v ČR? Kdy se tak naposledy stalo?
  4. Jak je polární záře označována v jiných jazycích?
  5. Je rozdíl mezi polární září na severní a jižní polokouli?

V prezentaci použijte i vhodné fotografie z volných zdrojů.

Svou práci pak představte ostatním.

Doporučené zdroje:
https://www.astro.cz/na-obloze/slunce/monitor-polarnich-zari.html
https://www.hvezdarna.cz/astrokurz/index.php?kurz=1&kapitola=8&podkapitola=48
https://www.youtube.com/watch?v=4I_DIApk94A&ab_channel=iVys%C3%ADl%C3%A1n%C3%AD
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5385-polarni-zare

str. 44, Jižní Evropa

  1. Státy jižní Evropy jsou vyhledávány turisty. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte každý svou myšlenkovou mapu na téma: Cestovní ruch v jižní Evropě.
  2. Rozdělte se do skupin, každá si vybere jeden ze států jižní Evropy. Každý žák zvlášť vyhledá, která místa jsou v dané zemi navštěvována nejvíce. Co je tam asi největším lákadlem pro turisty? Svá zjištění si opět zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí. Pak si ve skupině porovnejte, co jste dohledali. Získali jste všichni stejné informace? Odpovídají vaše zjištění tomu, co jste si zapsali do myšlenkové mapy v bodě a)?
  3. Zamyslete se i nad tím, proč je turistický ruch pro státy jižní Evropy důležitý. Co přináší místním obyvatelům? Má také nějaká negativa? Diskutujte. Na základě toho, co jste se dozvěděli při práci se spolužáky, upravte své myšlenkové mapy. Dozvěděli jste se něco nového?

Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

str. 45, Španělsko

Vyhledejte počty turistů, kteří za posledních 5–10 let navštívili Španělsko, a tyto údaje zaneste do tabulky. Sestrojte graf vývoje turistiky v posledních letech. Využijte k tomu vhodné digitální prostředí.

Vypočítejte, kolik turistů připadalo na jednoho obyvatele Španělska, a porovnejte tento údaj s Českou republikou.

Doporučené zdroje:
https://tradingeconomics.com/spain/tourist-arrivals
https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Spain
https://www.ine.es/dynt3/inebase/en/index.htm?padre=2096&capsel=2559

str. 51, Opakování – jižní Evropa

Na území jižní Evropy i mimo ni se v minulosti rozkládala Římská říše. Vyhledejte mapu současné Evropy a zakreslete do ní veškerá území, která byla součástí Římské říše v dobách jejího rozmachu.

Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADmsk%C3%A1_%C5%99%C3%AD%C5%A1e

str. 52, Jihovýchodní Evropa

Na území Evropy dříve existoval stát s názvem Jugoslávie. Zjistěte, které dnešní suverénní státy byly její součástí, kdy a jakým způsobem zanikla. Na toto téma můžete ve vhodném digitálním prostředí připravit prezentaci.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jugosl%C3%A1vie
https://mapy.com/en/turisticka?source=area&id=1210133&x=18.1222084&y=43.8028497&z=6
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8195-armada-cr-valka-v-jugoslavii
https://khanovaskola.cz/video/17/144/689-jazyky-a-nabozenstvi-byvale-jugoslavie

str. 52, Jihovýchodní Evropa

Většinu států jihovýchodní Evropy si většina z nás spojuje s mořem, ony však mají i poměrně vysoké hory. Odhadněte, kolik z těchto států má vrchol s vyšší nadmořskou výškou než Česká republika. Poté vyhledejte nejvyšší vrchol každého z těchto států a ve vhodném digitálním prostředí sestavte tabulku a graf, ve kterých budou tyto vrcholy vzájemně porovnané s nejvyšším vrcholem České republiky. Svůj odhad porovnejte se skutečností.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%AD_hory_evropsk%C3%BDch_zem%C3%AD
https://mapy.com/en/turisticka?x=17.4819225&y=44.9664235&z=7
https://www.google.com/maps/@44.0952847,19.9453839,7.18z/data=!5m1!1e4?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQwMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

str. 62, Irsko

U některých jmen v Irsku se můžeme setkat s příjmeními, která začínají Mac, Mc nebo O‘, např. MacGregor, McKinley, O’Brian.

Nejprve odhadněte, co dané předpony asi znamenají, a poté s pomocí internetu zjistěte jejich skutečný význam. Setkáváme se s něčím podobným i v jiných jazycích nebo i v češtině?

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Irov%C3%A9
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mac
https://www.britannica.com/topic/Mac-surname-prefix
https://www.ptejteseknihovny.cz/dotazy/anglo-americka-prijmeni

str. 70, Rakousko

Vyberte si jedno z rakouských lyžařských středisek a porovnejte náklady na lyžování v něm a v našich horách. Využijte k tomu vhodné digitální prostředí.

Při porovnání berte v úvahu cenu permanentky, délku sjezdovek a fronty u vleků. Diskutujte o tom, zda je výhodnější navštívit rakouské, nebo české lyžařské středisko.

Pokuste se vytvořit graf, ve kterém uvedete cenu 1 kilometru ujetého na sjezdovce za předpokladu, že jste zdatnější lyžař a máte v plánu ujet na sjezdovkách 30 km za den.

Na závěr svá zjištění porovnejte s ostatními.

str. 77, Závěrečné opakování

Rozdělte se do skupin. Každá skupina si vybere jednu z částí Evropy: jihozápadní, západní, jihovýchodní, severní, střední a východní Evropa.

Na stránkách https://edu.ceskatelevize.cz/ si prohlédne výuková videa týkající se vybrané části Evropy. Z jednoho videa, které skupina pokládá za nejzajímavější nebo nejinformativnější, pak ve vhodném digitálním prostředí připraví prezentaci pro zbytek třídy.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/kontinenty-evropa

zpět na výběr titulu