^ Zpět na seznam

Zeměpis 7, 2. díl (Asie, Austrálie a Oceánie, Antarktida)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

Práce s mapou

Do učebnice je zařazeno mnoho úkolů pro práci s mapou. Využijte je a zmíněná místa apod. vyhledávejte nejen ve školním atlasu, ale také v mapových portálech online, kde můžete využít různé typy map včetně satelitních snímků.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/

str. 4, Asie

S pomocí vhodné online aplikace, která umožňuje vyhledání a zobrazení různých míst na Zemi, vyhledejte v Asii zajímavá místa. Pomocí oddalování a přibližování daných míst v této aplikaci popište vlastními slovy, co dokážete z těchto zobrazení zjistit.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
https://earth.google.com/web/search/Suezsk%c3%bd+pr%c5%afplav/@29.93356254,34.622536,55.01725734a,2010687.57771313d,35y,360h,0t,0r/data=CoABGlISTAolMHgxNGY5YWFlZWY1MmQzMzNiOjB4YWRlYzFiN2ExMjIwYTg0NhlspLYez44-QCFe6jHbXytAQCoRU3VlenNrw70gcHLFr3BsYXYYAiABIiYKJAmXsLde2KVBQBEu0mu2uck2QBlc_F0L_XpJQCFXrAvzwkgyQEICCAEyKQonCiUKITFjTU85cUcwY3J2TzUtd3NGa1hrbWkzaHBNN0Qwdlp3TSABOgMKATBCAggASggI8YffxgQQAQ

str. 6, Členitost a povrch

S pomocí internetu vyhledejte informace o největším pohoří a nejvyšší hoře světa a splňte následující úkoly:

  1. Zjistěte rozlohu pohoří Himálaj a porovnejte ji s rozlohou České republiky.
  2. S pomocí vhodné webové aplikace vyhledejte, do území kolika států toto pohoří zasahuje?
  3. Zjistěte bližší informace o nadmořské výšce nejvyšší hory světa.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6491-nejvyssi-pohori-sveta-himalaj
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mount_Everest
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14577-kolik-meri-nejvyssi-hora-sveta
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/

str. 6, Členitost a povrch

Prohlédněte si interaktivní mapu zemětřesení, ke kterým došlo v poslední době: https://earth3dmap.com/earthquake-live-map/.

Pokuste se ji analyzovat (u každého zemětřesení je uvedeno místo, hloubka, magnitudo i čas události) a určit, ve kterých oblastech světa je nepravděpodobnější výskyt zemětřesení.

Diskutujte nad tím, proč tomu tak je, a svoji teorii si ověřte na internetu.

Doporučené zdroje:
https://vida.cz/exponaty/zemetresna-deska
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tektonick%C3%A1_deska

str. 6, Přírodní podmínky Asie

S pomocí vhodné webové aplikace vyhledejte místo v Asii o souřadnicích 27°59′17″ s. š., 86°55′30″ v. d. Řekněte, na které místo jste se dostali, a zjistěte o něm nějakou zajímavost.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
https://support.google.com/earth/answer/148068?hl=cs

str. 6, Přírodní podmínky Asie

S pomocí vhodné webové aplikace vyhledejte japonskou sopku Fudži a zjistěte její zeměpisné souřadnice.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
https://support.google.com/earth/answer/148068?hl=cs

str. 9, Jezera

S pomocí vhodné webové aplikace vyhledejte informace vztahující se k jezeru Bajkal a odpovězte na otázky:

  1. Patří toto jezero mezi 5 největších jezer s největší rozlohou na světě?
  2. Má jezero Bajkal problém s úbytkem vody?

Doporučené zdroje:
https://earth.google.com/web/
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2564-jezero-bajkal
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bajkal

str. 11, Tropický deštný les

Představte si, že se máte zúčastnit organizované expedice do tropického deštného pralesa. Diskutujte nad tím, jaká nebezpečí vám mohou hrozit a jak byste se měli na cestu vybavit. Své názory si ověřte na internetu.

Doporučené zdroje:
https://www.cestovni-nemoci.cz/novinky/navsteva-destneho-pralesa-na-co-si-dat-pozor-10920
https://www.epojisteni.cz/aktuality/cestujete-do-pralesa-nezapomente-se-dobre-pojistit/

str. 12, Obyvatelstvo Asie

Na internetu vyhledejte aktuální odhad počtu obyvatel Asie. Dále vyhledejte odhad počtu obyvatel Asie v letech 2030, 2035, 2040, 2050 a 2050. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte z těchto údajů graf, ze kterého poznáte tempo růstu obyvatel Asie.

Doporučené zdroje:
https://www.worldometers.info/cz/
https://www.worldometers.info/world-population/asia-population/
https://2024-wpds.prb.org/asia/
https://www.unescap.org/sites/default/files/SPPS-Factsheet-Population-Trends-v3.pdf

str. 15, Průmysl a nerostné suroviny

V současné době se hledají cesty, jakými materiály nahradit plasty, které znečišťují naši planetu. Rozdělte se do skupin a každá skupina si vybere jednu oblast (např. nákupní tašky, plastové příbory apod.), pro kterou navrhne řešení, jakými materiály by bylo dobré nahradit jednorázové plasty. Při hledání řešení se zaměřte rovněž na to, jakou roli bude hrát navýšení spotřeby navrhovaného alternativního materiálu, a na skutečnost, jak zatížíme životní prostředí výrobou daného prostředku z alternativního materiálu a jeho dopravou do České republiky, popř. ke konečnému odběrateli. Svoji vizi každá skupina připraví ve formě prezentace ve vhodném digitálním prostředí a představí ji celé třídě. Třída návrhy posoudí a vybere z nich jeden nejlepší.

Doporučené zdroje:
https://www.mzp.cz/cz/news_20220930_Zacatek-konce-jednorazovych-plastu-je-tady-od-zitrka-plati-zakazy-ze-zakona
https://www.ecmost.cz/ke-stazeni?id=326&action=detail
https://www.samosebou.cz/2020/08/26/jak-dlouho-se-rozkladaji-odpadky-pohozene-v-prirode/
https://www.chytrarecyklace.cz/aktuality/znate-rekrabicku-a-rekelimek-inspirujte-se-cim-nahradit-jednorazove-plastove-nadobi
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/nejezte-hulkami-vybizi-cinska-vlada-299595
https://www.top-obaly.cz/clanky/zakaz-jednorazovych-plastu-v-cr-na-co-se-pripravit?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PER_PMAX_FDSA&utm_id=20387354311&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzvC9BhADEiwAEhtlN14WFZaPBErZwpwSoXdhB8h_-aagkslBE7e4k5JrM4IhAuqFnNUjfRoCsYkQAvD_BwE
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/vytvo%C5%99en%C3%AD-prezentace-v-powerpointu-422250f8-5721-4cea-92cc-202fa7b89617

str. 15, Průmysl a nerostné suroviny

V posledních letech je velmi populární nakupovat zboží z asijských e-shopů (např. AliExpress, Wish, Shein, Temu). Ve skupinách diskutujte o tom, proč tomu tak je. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte myšlenkovou mapu. Zahrňte do ní i výhody a nevýhody podobných nákupů.

Potom pátrejte na internetu, proč takové nákupy jsou/nejsou vhodné, jaká s sebou nesou rizika. Vytvořte si ještě jednu myšlenkovou mapu na základě výsledků svého hledání.

Na závěr obě myšlenkové mapy porovnejte. Byly vaše poznatky před hledáním na internetu stejné jako to, co jste následně dohledali?

Doporučené zdroje:
https://www.pedagogicke.info/2024/03/kybcast-vyhody-i-rizika-nakupu-na-temu.html
https://www.dtest.cz/clanek-10855/dtest-temu-bezpecnostni-riziko-a-prodej-nekvalitniho-zbozi
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/spotrebitelske-organizace-v-eu-podaly-stiznost-na-temu-problem-je-s-kvalitou_2405171808_hof
https://www.youtube.com/watch?v=9UBkQ0r7wkI&ab_channel=tadeas
https://www.youtube.com/watch?v=luGp_1rFBaE&t=29s&ab_channel=tadeas

str. 16, Doprava

Zjistěte, co je to světelné znečistění, a vyhledejte mapu světa, kde je zachyceno. Diskutujte o tom, proč k největšímu světelnému znečistění dochází právě v daných oblastech, které vidíte na mapě.

V návaznosti na problematiku světelného znečistění vytvořte (např. ve vhodném digitálním prostředí) jednoduchý plánek vašeho kraje. Odhadněte, kde ve vašem kraji dochází k minimálnímu světelnému znečistění, a tento odhad zakreslete do svého plánku. Poté vyhledejte mapu světelného znečistění vašeho kraje a porovnejte ji s vaším odhadem.

Diskutujte o tom, které místo ve vašem kraji je nejvhodnější na pozorování hvězdné oblohy.

Doporučené zdroje:

https://www.mzp.cz/cz/svetelne_znecisteni
https://djlorenz.github.io/astronomy/lp2022/
https://www.lightpollutionmap.info/
https://darksitefinder.com/map/?i=/%234/39.00/-98.00

str. 19, Jihozápadní Asie

  1. V jihozápadní Asii se v současné době nachází nejvyšší mrakodrap na světě. Zjistěte, ve které zemi stojí a kolik metrů měří. Poté jej vyhledejte na interaktivní mapě https://earth3dmap.com/earth/ a stavbu i její okolí si prohlédněte.
  2. Ve vhodné aplikaci pro své spolužáky sestavte foto prezentaci pěti nejvyšších mrakodrapů na světě tak, aby spolužáci k jednotlivým fotografiím mohli z nabízených možností přiřadit správnou výšku mrakodrapu a zemi, ve které se mrakodrap nachází.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%ADch_budov_sv%C4%9Bta
https://earth3dmap.com/
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 20, Státy Blízkého východu

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte tabulku, do které vypíšete všechny státy Blízkého východu, jejich rozlohu a aktuální počet obyvatel. Z této tabulky vytvořte v tabulkovém procesoru sloupcový diagram nebo sloupcové diagramy, ve kterých budou údaje graficky znázorněné.

Doporučené zdroje:
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://data.worldbank.org/indicator/AG.SRF.TOTL.K2
https://www.worldometers.info/world-population/population-by-country/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/population/country-comparison/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/area/country-comparison/
https://cs.wikipedia.org/wiki/
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/video-vytvo%C5%99en%C3%AD-grafu-4d95c6a5-42d2-4cfc-aede-0ebf01d409a8

str. 22, Státy Arabského poloostrova

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte tabulku, do které vypíšete všechny státy Arabského poloostrova, jejich rozlohu a jejich aktuální počet obyvatel. Z této tabulky vytvořte v tabulkovém procesoru sloupcový diagram nebo sloupcové diagramy, ve kterých budou údaje graficky znázorněné.

Doporučené zdroje:
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://data.worldbank.org/indicator/AG.SRF.TOTL.K2
https://www.worldometers.info/world-population/population-by-country/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/population/country-comparison/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/area/country-comparison/
https://cs.wikipedia.org/wiki/
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/video-vytvo%C5%99en%C3%AD-grafu-4d95c6a5-42d2-4cfc-aede-0ebf01d409a8

str. 27, Indie

Podívejte se na počty obyvatel států na této stránce: https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/population/country-comparison/. Poskytuje vám všechny informace, které potřebujete k tomu, abyste si utvořili názor na to, která ze zemí světa je nejlidnatější? (V tabulce chybí časové určení odhadu.) Vyhledejte počet obyvatel Indie a Číny i v jiných zdrojích. Svá zjištění si zapisujte, např. ve vhodném digitálním prostředí, kde budete moci údaje dále řadit a porovnávat. Co jste zjistili?

Doporučené zdroje:
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/population/country-comparison/
https://www.worldometers.info/world-population/india-population/
https://www.worldometers.info/world-population/china-population/
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://cs.wikipedia.org/wiki/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_po%C4%8Dtu_obyvatel

str. 30, Hospodářství

Zhlédněte následující video: https://www.ceskatelevize.cz/porady/15627090723-what-the-fact/324291310140047/.

Zamyslete se, jak často nakupujete oblečení. Kupujete si ho někdy i vy sami, nebo pouze s rodiči? Prohlédněte si svůj šatník, zkoumejte cedulky na oblečení. Bylo vyrobeno v Asii? Ve kterém státě nejčastěji? Z jakého je materiálu? Ve vhodném digitálním prostředí, např. v tabulkovém procesoru, si můžete udělat svou osobní statistiku vašeho šatníku. (Nemusíte ji s nikým sdílet, pokud nechcete.)

Nakonec ve vhodném digitálním prostředí napište esej, povídku, úvahu či pouze zamyšlení s názvem Moje skříň. Tyto své výstupy pak sdílejte s ostatními.

Ovlivnilo vás při tvorbě to, co jste se dozvěděli ve videu? Co jiného vás ještě ovlivnilo?

str. 34, Čína

S pomocí internetu zjistěte, zda byste mohli vidět pandu velkou v ZOO Praha. Pokud ne, pak ve které zoologické zahradě, která je nejblíže vašemu bydliště? Dále zjistěte, kdo je skutečným vlastníkem této pandy.

Doporučené zdroje:
https://www.denik.cz/cestujeme-do-sveta/panda-velka-zoo.html

str. 35, Japonsko

Zjistěte, kde jezdí v současné době nejrychlejší vlak světa na pravidelné lince a jaké maximální rychlosti dosahuje. Dále zjistěte, jaké maximální rychlosti vlaku bylo dosaženo do současné doby v testovacím provozu, a tuto rychlost porovnejte s rychlostí dopravního letadla.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Maglev
https://www.railtarget.cz/osobni-doprava/letajici-vlak-z-ciny-nejrychlejsi-vlak-sveta-maglev-by-mohl-prekonat-letadla-9903.html
https://decko.ceskatelevize.cz/video/i629810

str. 37, Opakování – jihovýchodní a východní Asie

a) Představte si, že jste se rozhodli navštívit jednu ze zemí Východní Asie a jednu zemi jihovýchodní Asie.

S pomocí internetu naplánujte cestu tam i zpět. Co vše potřebujete zařídit? Co vše potřebujete mít s sebou? Jak dlouho taková cesta trvá? Kolik bude celá dovolená přibližně stát?

Připravte si itinerář cesty. Vyhledejte vhodnou dopravu a ubytování. Zjistěte, jaké dokumenty musíte mít při cestě do těchto zemí. Vše zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí a ze získaných informací připravte prezentaci. Své výstupy si na závěr mezi sebou porovnejte.

b) Ve vhodné internetové aplikaci vypočítejte, jakou uhlíkovou stopu za sebou zanecháte cestou do této destinace a zpět?

Doporučené zdroje:
https://mzv.gov.cz/jnp/cz/cestujeme/index.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%ADkov%C3%A1_stopa
https://www.invia.cz/cina/vstupni-formality/?utm_campaign=dsa_package_generic_catch-all_eCPC&utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAq-u9BhCjARIsANLj-s341KINqtpAdiopJh3NTxyFDaczPjjrHk6aPik-xj5-S2JOSdAYaDMaAszlEALw_wcB
https://calculator.carbonfootprint.com/calculator.aspx?lang=cs&tab=8

str. 38, Centrální Asie

Vytvořte tabulku ve formátu .xls, do které vypíšete všechny státy Centrální Asie, jejich rozlohu a jejich aktuální počet obyvatel. Z této tabulky vytvořte v tabulkovém procesoru sloupcový diagram nebo sloupcové diagramy, ve kterých budou tyto údaje graficky znázorněné.

Doporučené zdroje:
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://data.worldbank.org/indicator/AG.SRF.TOTL.K2
https://www.worldometers.info/world-population/population-by-country/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/population/country-comparison/
https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/area/country-comparison/
https://cs.wikipedia.org/wiki/
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/video-vytvo%C5%99en%C3%AD-grafu-4d95c6a5-42d2-4cfc-aede-0ebf01d409a8

str. 38, Centrální Asie

Zjistěte, zda se na některých místech států centrální Asie pěstuje rýže.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14122-kyrgyzstan-den-s-farmarem
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5643-kazachstan-stepi
https://www.fao.org/faostat/en/#data/QCL/visualize

str. 43, Závěrečné opakování – Asie

Rozdělte se do skupin a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci, jak se co nejbezpečněji chovat na cestách centrální Asie. Na co byste měli dbát před cestou a na co byste měli dát pozor na cestách. Výsledky své práce porovnejte.

Nakonec s pomocí vhodné internetové aplikace vypočítejte, jakou uhlíkovou stopu za sebou zanecháte cestou do vybrané destinace a zpět.

Doporučené zdroje:
https://mzv.gov.cz/jnp/cz/cestujeme/drozd/index.html
https://szu.gov.cz/temata-zdravi-a-bezpecnosti/cestovni-medicina/ockovani-do-zahranici/ockovani-pri-cestach-do-zahranici/
https://calculator.carbonfootprint.com/calculator.aspx?lang=cs&tab=8

str. 44, Austrálie

Představte si, že jste se rozhodli navštívit největší město Austrálie. Rozdělte se do skupin, zvolte si termín a s pomocí internetu naplánujte cestu letadlem tam i zpět. Výsledky hledání se zaměřením na délku cesty a cenu letenek si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí. Nakonec odpovězte na níže uvedené otázky:

  1. Lze koupit přímou letenku z Prahy do tohoto města?
  2. V případě, že přímý let neexistuje, zamyslete se nad důvodem, proč tomu tak je.
  3. Jak dlouho budete cestovat a jak dlouho v případě přestupu čekat na spojení?
  4. Jsou ceny letenek vždy stejné?
  5. Jakou uhlíkovou stopu za sebou zanecháte cestou do této destinace a zpět?
  6. Bude let do dané destinace trvat stejně dlouho jako let zpět? Pokud ne, diskutujte o tom, proč tomu tak je.

Doporučené zdroje:
https://www.skyscanner.cz/
https://kiwi.com/
https://www.esky.cz/letenky
https://www.booking.com/flights/
https://calculator.carbonfootprint.com/calculator.aspx?lang=cs&tab=8

str. 47, Přírodní podmínky Austrálie

Setkali jste se někdy s výrazem „tasmánský čert“? S pomocí internetu zjistěte, co tento výraz znamená a kde se nachází Tasmánie.

Doporučené zdroje:
https://www.biolib.cz/cz/taxon/id33320/
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8E%C3%A1bel_medv%C4%9Bdovit%C3%BD
https://www.zoopraha.cz/zvirata-a-expozice/lexikon-zvirat?d=778-dabel-medvedovity&start=778

str. 51, Opakování – Austrálie

Porovnejte světadíly Evropa a Asie v těchto parametrech:

  1. rozloha
  2. počasí v prosinci
  3. počasí v červnu
  4. vrchol s nejvyšší nadmořskou výškou
  5. aktuální teplota v hlavním městě Austrálie a v Praze
  6. aktuální čas v největším městě Austrálie a v největším městě Německa

Potřebné údaje vyhledejte na internetu a výsledky hledání si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí. Na závěr si svou práci porovnejte s ostatními. Dohledali jste všichni stejné údaje, nebo se některé liší? Proč to tak asi je?

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2663-australie-kontinent-protinozcu
https://www.wunderground.com
https://www.presnycas.cz/

str. 53, Polynésie

  1. S pomocí internetu zjistěte, z čeho byl odvozen název Polynésie.
  2. Podle mapy v učebnici odhadněte, jakou část z rozlohy Polynésie zabírá souš. Svůj odhad porovnejte se skutečností.
  3. Zjistěte, zda se v Polynésii nachází nějaké území, které by patřilo USA.

Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Polyn%C3%A9sie

str. 53, Nový Zéland

V učebnici si prohlédněte fotografii Milfordského zálivu. Vyhledejte ho na některém z online mapových portálů.

Představte si, že jste zástupce cestovní agentury a chcete prodat co nejvíce zájezdů do tohoto místa. Zopakujte si, čím se vyznačují reklamy. Zjistěte si další informace o daném místě. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte plakát propagující váš zájezd. (Můžete využít fotografie z volných zdrojů.)

Své plakáty si společně představte a zhodnoťte, která z prací by mohla přilákat nejvíce zákazníků.

Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Milford_Sound
https://en.wikipedia.org/wiki/Milford_Sound
https://www.radynacestu.cz/magazin/milford-sound/
https://www.milford-sound.co.nz/about/milford-sound-geography/

str. 54, Mikronésie

V učebnici si prohlédněte fotografii krokodýlů. O který druh by se asi mohlo jednat? Zkuste to zjistit na internetu. Dohledejte si i další fotografie tohoto plaza a další zajímavosti. Z dohledaných materiálů vytvořte prezentaci a představte ji ostatním.

Doporučené zdroje:
https://www.biolib.cz/cz/taxon/id42957/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Krokod%C3%BDl_mo%C5%99sk%C3%BD
https://en.wikipedia.org/wiki/Saltwater_crocodile
https://www.youtube.com/watch?v=MTmTe1qrA10&ab_channel=PrimaZOOM
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 58, Arktida

Zjistěte, čím se živí lední medvěd a zda jsou součástí jeho běžného jídelníčku i tučňáci. Pokud nejsou, zdůvodněte proč.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Medv%C4%9Bd_ledn%C3%AD
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tu%C4%8D%C5%88%C3%A1ci
https://decko.ceskatelevize.cz/video/i615481

str. 59, Světový oceán

S pomocí internetu zjistěte, co je to salinita a v jakých jednotkách se měří. Poté si prohlédněte obrázek: https://cs.wikipedia.org/wiki/Salinita#/media/Soubor:Wiki_plot_04.png. Vyřešte níže uvedené úkoly a odpovězte na otázky.

  1. Proč je mořská voda slaná?
  2. Jsou jednotlivé oceány stejně slané?
  3. V tabulkovém procesoru sestavte tabulku s názvy všech světových oceánů. U jednotlivých oceánů podle obrázku odhadněte průměrnou salinitu daného oceánu a napište ji do tabulky.
  4. U jednotlivých oceánů vyhledejte co nejpřesnější údaj o průměrné salinitě daného oceánu a uveďte jej do tabulky vedle vašeho odhadu.
  5. V tabulkovém procesoru dle těchto údajů o průměrné salinitě světových oceánů sestavte sloupcový graf.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Salinita
https://www.refraktometr-eshop.cz/slanost-mori.html
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11800-salinita-mori

str. 60, Znečištění oceánu

Aby se výrobky, nerosty a jiné důležité komodity z Asie (i jiných částí světa) dostaly ke svým zákazníkům, důležitou roli hraje nákladní námořní oprava. Zamyslete se nad tím a diskutujte, zda je nákladní námořní doprava šetrná k životnímu prostředí (aniž byste k tomu na internetu vyhledávali jakékoliv informace). Můžete k tomu využít např. vhodnou aplikaci pro vytváření myšlenkových map.

Poté tyto informace vyhledejte na internetu a nalezené údaje porovnejte s vaším předpokladem. Ze získaných údajů o nákladní námořní dopravě ve vhodné aplikaci vytvořte prezentaci.

Doporučené zdroje:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ekolog-lodni-doprava-znecistuje-vice-oxidy-siry-nez-emisemi-sklenikovych-plynu/2546548
https://www.europarl.europa.eu/topics/cs/article/20191129STO67756/emise-z-letecke-a-lodni-dopravy-fakta-a-cisla-infografika
https://www.eea.europa.eu/cs/highlights/prvni-zprava-o-vlivu-namorni
https://www.dnoviny.cz/namorni-doprava/odvetvi-lodni-dopravy-vyrazne-znecistuje-zivotni-prostredi-v-evrope
https://clearseas.org/air-pollution/

zpět na výběr titulu