^ Zpět na seznam

Zeměpis 7, 1. díl (Amerika, Afrika)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

Práce s mapou

Do učebnice je zařazeno mnoho úkolů pro práci s mapou. Využijte je a zmíněná místa apod. vyhledávejte nejen ve školním atlasu, ale také v mapových portálech online, kde můžete využít různé typy map včetně satelitních snímků.

Doporučené odkazy:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/

str. 8, Proč někde ve světě žije lidí více a jinde méně?

a) Na internetu vyhledejte aktuální odhad počtu obyvatel na Zemi. Dále vyhledejte odhad počtu obyvatel Země pro každý rok za posledních 10 let. Z těchto údajů vytvořte graf, ze kterého poznáte tempo růstu světové populace.

Doporučené zdroje:
https://www.worldometers.info/cz/
https://www.worldometers.info/world-population/world-population-by-year/
https://databank.worldbank.org/source/population-estimates-and-projections

b) Vyhledejte mapu rozmístění obyvatelstva na Zemi (population distribution). Porovnejte ji s fyzickou mapou světa. Pokuste se odhadnout, jak nadmořská výška ovlivňuje obydlenost určitého území.

Doporučené zdroje:
https://luminocity3d.org/WorldPopDen/#3/22.84/26.37
https://geog.ufl.edu/2022/11/17/population-distribution-within-the-human-climate-niche/
https://www.researchgate.net/figure/World-population-density-map-derived-from-gridded-population-of-the-world-version-4_fig1_325129211

str. 13, Vyspělé a rozvojové státy

a) Na internetu vyhledejte, které státy mají nejvyšší a které naopak nejnižší HDP na hlavu (GDP per capita). Nalezené hodnoty zaneste do tabulky (např. Excel) a vytvořte z nich graf.

Porovnejte hodnoty z různých zdrojů. Shodují se? Uvažujte, čím to může být způsobeno.

Doporučené zdroje:
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD?most_recent_value_desc=true
https://www.worldometers.info/gdp/gdp-per-capita/
https://www.imf.org/external/datamapper/NGDPDPC@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gdp-per-capita-by-country
https://www.investopedia.com/terms/p/per-capita-gdp.asp

b) Blíže prozkoumejte i mapy světa, kde je zaznačeno HDP na hlavu. Co z nich můžete usuzovat?

str. 16, Jaké druhy užitkových rostlin se pěstují?

Vyberte si jednu z plodin zmíněných v učebnici a ve vhodném digitálním prostředí o ní připravte prezentaci. Zaměřte se na oblasti, kde se pěstuje, a na způsob jejího zpracování. Prezentaci můžete doplnit fotografiemi z volných zdrojů.

Doporučené zdroje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 21, Jaké druhy dopravy znáte?

Rozdělte se do skupin. Každá skupina si vybere jednu destinaci v USA a každý jednotlivec pak sám vyhledá, jak by se tam mohl dopravit z místa svého bydliště. Zkuste také dohledat, kolik by stála cesta tam a kolik cesta zpět.

V rámci skupiny pak porovnejte, co kdo našel, a vyberte ten způsob dopravy, který by vám jako skupině vyhovoval. Zjistěte, jakou cenu byste museli zaplatit za cestu celé skupiny.

Doporučené zdroje:
https://www.skyscanner.cz/
https://kiwi.com/
https://www.esky.cz/letenky
https://www.booking.com/flights/route/to-country/cz/us.cs.html
https://www.cunard.com/en-gb/cruise-ships/queen-mary-2/9

str. 27, zlom San Andreas v Kalifornii

Zopakujte si, co jste se v minulém ročníku dozvěděli o zemětřesení.

Přečtěte si následující článek: https://zoom.iprima.cz/priroda/zlom-san-andreas-kriticky-stav.

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se ve článku dozvěděli, co byste se ještě dozvědět potřebovali a čemu jste případně nerozuměli. Diskutujte o povaze zdroje. Je dostatečně spolehlivý? Vyhledejte si další informace o zlomu San Andreas a o nebezpečí spojeném s tektonickou aktivitou.

Doporučené zdroje:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/zlom-san-andreas-ukryval-desitky-let-svou-nejrizikovejsi-cast-seismologove-ted-popsali-jeji-hrozbu-35603
https://edu.ceskatelevize.cz/video/3024-simulace-zemetreseni-zlom-san-andreas
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zlom_San_Andreas
https://sanandreasfault.org/
https://geology.com/articles/san-andreas-fault.shtml
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

str. 28, Přírodní krajiny

Živočichy zmíněné v textu si vyhledejte na internetu, prohlédněte si je na fotografiích. Potom vytvořte prezentaci z fotografií, které jste našli (z volných zdrojů), a každou doplňte jednou zajímavostí o živočichovi, který je na ní zachycen.

Doporučené zdroje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 30, Tropický deštný les

a) Podívejte se na video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/8785-peru-amazonsky-prales.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Vyhledejte si i další podobné reportáže z amazonského pralesa.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=JEsV5rqbVNQ&ab_channel=VirtualFieldTripsnet (anglicky)
https://www.youtube.com/watch?v=votsrA2ajjA&ab_channel=vyslapycz

b) Na internetu vyhledejte, jaká plocha tropických deštných lesů byla vykácena v posledních letech. Zaměřte se zejména na Amazonský deštný les. Proč jsou tyto porosty ničeny? Můžete se zaměřit i na politickou situaci v zemích Jižní Ameriky.

Doporučené zdroje:
https://research.wri.org/gfr/latest-analysis-deforestation-trends (anglicky)
https://www.maaproject.org/en/ (anglicky)
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/destny-prales-ve-svete-ubyva-rychleji-nejvic-se-situace-zhorsila-v-latinske-americe-36516
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/odlesnovani-amazonie-vyrazne-zpomalilo-kaceni-se-ale-presunulo-jinam-5457
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/staty-v-amazonii-utvorily-alianci-proti-odlesnovani-zlociny-proti-pralesu-by-mohly-celit-tvrdsim-pos-3520

str. 33, Sídla

Na internetu dohledejte co nejaktuálnější odhady počtu obyvatel zmíněných měst (aglomerací). Zaznamenejte si údaje z různých zdrojů a porovnejte je. Uvažujte, čím může být způsobeno, že se údaje liší.

Doporučené zdroje:
https://www.citypopulation.de/en/world/agglomerations/
https://worldpopulationreview.com/world-cities/mexico-city-population
https://www.statista.com/statistics/815095/new-york-metro-area-population/
https://www.macrotrends.net/cities/20287/sao-paulo/population

str. 34, Zemědělství

Zjistěte na internetu, kolik odrůd brambor se pěstuje v Andách. Potom svůj dotaz zadejte umělé inteligenci. Je její odpověď v souladu s tím, co jste dohledali vy? Porovnejte to, co jste se dozvěděli při hledání na internetu, s množstvím informací od umělé inteligence.

Doporučené zdroje:
https://www.novabotanika.eu/Lilek_brambor.html
https://www.vyzivaspol.cz/wp-content/uploads/2017/11/brambory.pdf
https://openai.com/
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://gemini.google.com/app

str. 38, Obyvatelstvo

Na stránkách https://edu.ceskatelevize.cz/video/12294-mesta-zoh-vancouver-a-whistler, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12300-mesta-zoh-calgaryhttps://edu.ceskatelevize.cz/video/12297-mesta-zoh-salt-lake-city zhlédněte videa o dějištích zimních olympijských her v Severní Americe. Vyplňte přiložený pracovní list.

str. 39, Spojené státy americké

Zhlédněte video na https://www.youtube.com/watch?v=0UURLqfOvZA&ab_channel=%C4%8Cesk%C3%A1televize.

Potom odpovězte na otázky (odpovědi si můžete vyhledat na internetu, můžete také využít chat s umělou inteligencí a její odpovědi si pak ověřit ve spolehlivých zdrojích):

  1. Proč se ceny uvedené na cenovkách v obchodech v USA liší od toho, co ve skutečnosti zaplatíte na pokladně?
  2. Je interrupce legální ve všech státech USA?
  3. Je ve všech státech USA stejný rychlostní limit na silnicích?
  4. Je 100% jisté, že prezidentem USA se stane ten kandidát, kterého volil největší počet lidí?

Na základě toho, co jste se dozvěděli, se zamyslete, ve kterých dalších aspektech se mohou lišit různé státy USA.

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte přehled / myšlenkovou mapu toho, co jsou podle vás výhody a nevýhody federativního státu, jako jsou USA.

Doporučené zdroje:
https://www.stream.cz/americanka-v-praze/proc-americane-plati-u-pokladny-vic-dph-vs-prodejni-dan-64356334
https://highways.dot.gov/safety/speed-management/speed-limit-basics
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-leta-vezeni-i-ochrana-zakonem-jak-se-ve-svete-lisi-pravo-na-potrat-207853
https://cz.usembassy.gov/cs/our-relationship-cs/politika-historie/jak-probiha-volba-prezidenta-usa/
https://chat.openai.com/
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://gemini.google.com/app
Bing Chat

str. 41, Průmysl

Společně zjistěte podrobnosti o tom, jak se těží ropa. Potom se rozdělte do skupinek, každá ze skupin zjistí odpověď na jednu z následujících otázek:

  1. Je rozdíl mezi těžbou na pevnině a těžbou z mořského dna?
  2. Kde v USA se těží ropa?
  3. Co je to ropná břidlice?
  4. Liší se způsob získávání ropy z klasických ložisek a z ropné břidlice?
  5. Jak těžba ropy ovlivňuje životní prostředí?
  6. Proč je pro USA důležité být v čele žebříčku producentů ropy?

Svá zjištění pak prezentujte před třídou (můžete využít např. interaktivní tabuli a prezentaci v PowerPointu).

Na závěr diskutujte o svých zjištěních. Jak významná je těžba ropy pro USA?

str. 41, Regiony USA

V některém z online mapových portálů si zobrazte fyzickou mapu USA. Znovu si prohlédněte jejich povrch a mapu porovnejte s mapou regionů USA v učebnici na str. 41. Vidíte nějakou souvislost mezi povrchem, přírodními podmínkami a rozdělením do regionů?

Doporučené odkazy:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/

str. 42, Východ USA

Teroristické útoky, které byly provedeny 11. 9. 2001, doslova změnily svět. O tom, co se onen den v USA stalo, si vyhledejte informace na internetu. Potom ve vhodném digitálním prostředí vytvořte myšlenkovou mapu a zahrňte do ní i motivy, proč teroristé zaútočili na USA, stejně jako důsledky těchto činů, a to jak přímé, tak dlouhodobé. Zamyslete se i nad tím, jak tyto útoky na jiném kontinentě ovlivnily životy nás Evropanů. Jak je to možné?

Své výstupy si porovnejte a diskutujte.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/namet/jedenacteho-zari
https://www.stream.cz/slavnedny/den-teroristickych-utoku-na-usa-11-zari-150982
https://plus.rozhlas.cz/petr-sabata-dopady-teroristickeho-utoku-11-zari-2001-i-v-cesku-zazivame-dodnes-8574565
https://radiozurnal.rozhlas.cz/spojene-staty-se-po-11-zari-zmenily-shoduji-se-americane-6300138
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/svet/nevolam-abych-si-popovidal-pred-dvaceti-lety-teroriste-zautocili-na-usa-11-zari-zmenilo-svet-30609
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/uctovani-s-valkou-proti-teroru-od-hladkeho-vitezstvi-k-dokonale-porazce-173122
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

str. 44, Údolí smrti

Zhlédněte video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/4008-udoli-smrti.

Představte si, že jste se rozhodli místo zmiňované ve videu navštívit. S pomocí internetu naplánujte cestu tam i zpět. Co vše potřebujete zařídit? Co vše potřebujete mít s sebou? Jak dlouho taková cesta trvá? Kolik bude celá dovolená přibližně stát?

Připravte si itinerář cesty. Vyhledejte vhodnou dopravu a ubytování. Zjistěte, jaké dokumenty musíte mít při cestě do USA. Vše zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí a ze získaných informací připravte prezentaci. Své výstupy si na závěr mezi sebou porovnejte.

Doporučené zdroje:
https://www.americkecentrum.cz/cestovani-do-usa/
https://cz.usembassy.gov/cs/visas-cs/cestovani-a-turistika/
https://www.visittheusa.com/destination/death-valley-national-park
https://www.radynacestu.cz/magazin/death-valley/
https://www.rome2rio.com/s/Los-Angeles/Death-Valley-National-Park
https://www.skyscanner.cz/
https://kiwi.com/
https://www.travelfamily.cz/letenky/do-usa
https://www.booking.com/flights/route/to-country/cz/us.cs.html

str. 46, Střední Amerika

Zvolte si jeden stát Střední Ameriky a zjistěte, které plodiny se tam pěstují: Na stránkách se statistikami Organizace pro výživu a zemědělství Spojených národů (FAO) si vygenerujte tabulku (ve formátu .xls) statistik produkce zemědělských plodin pro daný stát.

Přehled si prostudujte a vytvořte podle něj prezentaci o plodinách, které se ve vámi vybrané zemi pěstují. Využijte i fotografií z volných zdrojů dostupných na internetu. Které z plodin se mohou dovážet i k nám?

Doporučené zdroje:
https://www.fao.org/faostat/en/#data/QCL
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 48, Panama

Na internetu vyhledejte, jak funguje Panamský průplav. K čemu slouží zdymadla? Vyhledejte vhodné fotografie, případně videa a s jejich pomocí připravte prezentaci, kde ostatním představíte Panamský průplav a vysvětlíte, na jakém principu funguje.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9641-stavba-panamskeho-pruplavu
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9655-rozsireni-panamskeho-pruplavu-v-2016
https://www.youtube.com/watch?v=hoQ7RHyG-EA&ab_channel=Fluctus
https://www.youtube.com/watch?v=FLK7Xhythvg&ab_channel=BusinessInsider
https://www.youtube.com/watch?v=SK_CNbv1bis&ab_channel=InterestingEngineering
https://radiozurnal.rozhlas.cz/panamskym-pruplavem-proteka-sladka-voda-muze-za-prales-6266841
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 50, Jižní Amerika

Cestování do zemí Střední a Jižní Ameriky nemusí být vždy zcela bezpečné. Na internetu vyhledejte, na co si cestovatelé musejí dát v této oblasti pozor, před čím varuje Ministerstvo zahraničních věcí, která onemocnění hrozí, která očkování je doporučeno před cestou absolvovat.

Nalezené informace si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí, např. ve formě myšlenkové mapy.

Doporučené zdroje:
https://mzv.gov.cz/cestujeme
https://szu.cz/temata-zdravi-a-bezpecnosti/vakciny-a-ockovani/ockovani-pri-cestach-do-zahranici/

str. 53, Kolumbie

V Jižní Americe žije mnoho lidí v tzv. slumech. Zamyslete se nad tím, jak by se dala životní situace takových lidí zlepšit. Vytvořte si myšlenkovou mapu, můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí.

Potom zhlédněte video o jednom ze slumů v Kolumbii: https://edu.ceskatelevize.cz/video/3286-promena-kolumbijskeho-slumu-moravia. Každý samostatně odpovězte na otázky a splňte úkoly, můžete využít i internet. Své odpovědi si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí.

  1. Co je slum?
  2. Proč slum Moravia vznikl?
  3. Vyhledejte danou oblast na mapě.
  4. Kdo byl Pablo Escobar?
  5. Čím se Moravia liší od jiných slumů?
  6. Co bylo hlavním důvodem zlepšení životní úrovně v Moravii?
  7. Co je také důležité pro zlepšení bezpečnosti ve městě kromě bezpečnostních složek?
  8. Proč někteří lidé stále žijí v chatrčích?

Na závěr společně diskutujte, porovnávejte své odpovědi, názory. Myslíte si, že se jiné slumy mohou v Moravii inspirovat?

str. 56, Brazílie

Zhlédněte video o jednom z nejslavnějších fotbalistů světa, Pelém: https://edu.ceskatelevize.cz/video/14851-pele-fotbalova-legenda.

Na internetu vyhledejte, jaký vztah mají Brazilci k fotbalu. Proč asi?
O kterém fotbalovém stadionu v Riu de Janeiru se ve videu mluví? Vyhledejte ho na některém z online mapových portálů a prohlédněte si ho.
Kteří další slavní fotbaloví hráči pocházeli nebo pocházejí z Brazílie? Dohledejte si jejich fotografie, případně jejich největší úspěchy.
Co dalšího je typické pro brazilskou kulturu?

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fotbal_v_Braz%C3%ADlii
https://www.irozhlas.cz/sport/ms-fotbal/brazilie-na-mistrovstvi-sveta-2022-tym-fotbal-katar-neymar_2211201055_mim
https://www.kingsoftranslation.com/brazil-soccer-a-mix-of-art-sport-and-culture/

str. 62, Podnebí

Vyhledejte a stáhněte si slepou mapu Afriky. Na některém z online mapových portálů si vyhledejte názvy různých míst v různých oblastech Afriky.

Na internetu dohledejte, jaké počasí je momentálně v těchto místech, a údaje zaneste do slepé mapy. Na závěr své mapy porovnejte. Kde v Africe je nejtepleji? Kde naopak nejchladněji? Kde právě prší? Dá se z počasí v konkrétní den usoudit, jaké podnebí je v Africe?

Doporučené zdroje:
https://meteobox.cz/
https://www.accuweather.com/cs/africa-weather

str. 66, Obyvatelstvo Afriky

Každý si na internetu vyhledejte jednu reportáž o životě v některé oblasti Afriky. Snažte se zaměřovat na různé oblasti. Dělejte si poznámky, např. ve formě myšlenkové mapy.

Potom spolužákům stručně představte, co jste se dozvěděli. Na mapě ukažte, o které oblasti, o kterém státu budete hovořit, nezapomeňte uvést zdroj, ze kterého jste čerpali. Jací jsou obyvatelé, kteří byli v reportáži zobrazeni? Kterým jazykem mluví? Jaké náboženství vyznávají? Jak si obstarávají obživu? Mají přístup k pitné vodě, ke vzdělání? Chybělo v reportáži něco?

Při prezentacích si opět dělejte poznámky. Diskutujte. Jste z toho, co jste se dozvěděli, schopni vysoudit, jaké je obyvatelstvo Afriky?

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14175-egypt-beduini
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5640-sudan-nubie
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6451-afrika-po-hrebenech-vysokeho-atlasu-na-motorkach
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14172-pohori-atlas
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14177-zapadni-sahara
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1530-ghana
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2963-dakar-zivot-v-chudinskych-ctvrtich
https://edu.ceskatelevize.cz/video/15573-benin-nabozenstvi-vodun
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2846-kamerun
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14919-pygmejove
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14803-boko-haram-samopal-za-dve-kravy
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1701-stredoafricka-republika
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14802-calabar-tajna-spolecnost-ekpe
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2962-etiopie-zivot-lidi-na-venkove
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1706-tsamajove-primitivni-kmen-v-etiopii
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12623-kena-putovani-za-slony
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4485-kena-savany-pastevci-a-pradavne-ritualy
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5662-kena-buh-je-dest
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4479-madagaskar-nejvetsi-ostrov-afriky
https://edu.ceskatelevize.cz/video/7195-rwanda
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2845-uganda
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4483-uganda-velka-jezera-a-prave-africke-safari
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2990-zivot-v-angole
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14178-zivot-s-aids-v-namibii
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1904-stredni-skola-v-jihoafricke-republice
https://edu.ceskatelevize.cz/video/16529-lesotho-nejvyse-polozeny-diamantovy-dul-na-svete
https://busny.cz/
https://www.youtube.com/watch?v=mbOEbZRA4UY&ab_channel=STANDASHOW

str. 73, Egypt

Zhlédněte video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/9642-zablokovany-suezsky-pruplav.

Ve vhodných zdrojích vyhledejte odpovědi na otázky:

  1. Jak funguje Suezský průplav? Stejně jako Panamský průplav, nebo jinak?
  2. Jak dlouho trvá, než loď propluje Suezským průplavem?
  3. Kolik času se ušetří cestou Suezským průplavem oproti cestě kolem Afriky?
  4. Kolik lodí denně propluje Suezským průplavem?
  5. Jak dlouho byl průplav nakonec blokován lodí Ever Given? Jak velký vliv to mělo na světovou ekonomiku?
  6. Co dalšího ovlivňuje provoz v Suezském průplavu?

Své poznatky si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí. Na závěr společně diskutujte o tom, jaký význam má Suezský průplav pro Egypt a pro celý svět.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14180-suezsky-pruplav-stavba-a-provoz-pruplavu
https://www.youtube.com/watch?v=sS9zV0RsWwI&ab_channel=Topovky
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/magazin-historie-stavba-ktera-zmenila-svet-valci-se-tam-umira-a-jde-o-velke-penize-239909
https://forbes.cz/suez-i-panama-v-problemech-co-komplikuje-dopravu-ve-dvou-klicovych-pruplavech/

zpět na výběr titulu