Základy geometrie
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
Ke straně 6, 1.definice
V aplikaci geogebra nebo v aplikaci mathspad nakreslete přímku m, která je definována body C, D. Poté sestrojte přímku p, která je rovnoběžná s přímkou m.
https://www.geogebra.org/geometry
https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php
Ke straně 6, 2.definice
V aplikaci geogebra nebo v aplikaci mathspad nakreslete přímku p, která je definována body A, B. Poté sestrojte přímku c, která je kolmá k přímce p.
https://www.geogebra.org/geometry
https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php
Ke straně 14, příklad č. 3
Narýsujte a vyřešte tuto úlohu (př. 3 v učebnici) v aplikaci geogebra nebo v aplikaci mathspad.
Doporučené zdroje:
https://www.geogebra.org/classic?lang=yi
https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php
Ke straně 14
S pomocí internetu vyhledejte stavbu, která má kruhový půdorys (tvar kruhu při pohledu shora). Tuto stavbu vyhledejte na stránkách https://www.google.cz/intl/cs/earth/, změřte její průměr a poté poloměr nástrojem na měření vzdáleností.
Doporučené zdroje:
https://www.google.cz/intl/cs/earth/
https://earth.google.com/web/search/%c4%8cist%c3%adrna+odpadn%c3%adch+vod,+Praha+6/@50.1143718,14.39672808,174.34394238a,405.85112181d,35y,147.75431244h,0t,0r/data=CigiJgokCbsogldPd0pAER-PMQsPckZAGSRb8fBr_TpAIbpPGPtOUxpA
Ke straně 22, řešený úkol 3
Vyřešte tento úkol v aplikaci mathspad. Pomocné konstrukce rýsujte tenkou čarou.
https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php
Ke straně 29
S pomocí internetu vyhledejte mapu České republiky. Představte si, že Jihlava je pomyslný vrchol úhlu a naše hlavní město leží na jednom rameni tohoto úhlu.
a) Jmenujte jedno z měst v České republice, které by mohlo ležet na druhém rameni úhlu tak, aby ramena svírala ostrý úhel (úhel zvolte tak, aby byl větší než nulový, ale menší než pravý).
b) Jmenujte jedno z měst v České republice, které by mohlo ležet na druhém rameni úhlu tak, aby ramena svírala ostrý úhel (úhel zvažujte tak, aby byl větší než pravý, ale menší než přímý úhel).
Doporučený zdroj:
https://earth.google.com/web/search/%C4%8Desk%C3%A1+republika
Ke straně 34
Na internetu vyhledejte fotografii libovolné budovy nebo části budovy, na které budete moci znázornit ostrý i tupý úhel.
Doporučené zdroje:
https://www.blachotrapez.cz/cs/blog/plechova-strecha-vydrzi-desitky-let-spravne-zvolena-predci-i-palene-tasky
https://pixabay.com/
https://www.flickr.com/
Ke straně 35
S pomocí internetu zjistěte, co je to azimut. Zjistěte, jaký úhel svírá graficky znázorněný azimut, pokud byste cestovali z Brna do Prahy. Poté zjistěte, jaký úhel svírá graficky znázorněný azimut při cestě z Prahy do Brna. Oba úhly načrtněte.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Azimut
https://cs.distance.to/Brno/Praha
Ke straně 35, cv. 7
Úlohu vyřešte tak, že požadované úhly sestrojíte v aplikaci: https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php.
Ke straně 43, cv. 1
Úlohu vyřešte tak, že požadované úhly sestrojíte v aplikaci: https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php.
Doporučené zdroje:
https://www.mathspad.co.uk/i2/construct.php
Ke straně 43, cv. 1
Podle internetové aplikace https://www.geogebra.org/m/ypg3edkh#material/h9fpaere sestrojte osu úhlu.
Ke straně 47, příklad 3
S pomocí aplikace Photomath v mobilním telefonu si překontrolujte výsledky příkladů.
Doporučené zdroje:
https://photomath.com/
Ke straně 59
S pomocí internetu zjistěte, která oblast se často označuje jako Bermudský trojúhelník. Které 3 body tvoří pomyslné vrcholy tohoto trojúhelníku? Kolik kilometrů činí obvod tohoto pomyslného trojúhelníku? K výpočtům použijte kalkulačku nebo počítač.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bermudsk%C3%BD_troj%C3%BAheln%C3%ADk
https://www.google.com/maps
Ke straně 59
- S pomocí internetu zjistěte, kolik stupňů ve skutečnosti představuje hodnota 12% na dopravní značce nebezpečné stoupání.
- Narýsujte pravoúhlý trojúhelník v měřítku 1:1 000, ve kterém schematicky znázorníte tento úhel. Úhel stoupání vyznačte a změřte pomocí úhloměru. Naměřenou hodnotu porovnejte s hodnotou, kterou jste vyhledali na internetu.
Doporučený zdroj:
https://www.matweb.cz/prepocet-stoupani/
Ke straně 68, řešený úkol č. 4
V aplikaci geogebra nakreslete libovolný obdélník, pomocí nástroje na měření změřte jeho strany a vypočítejte obsah tohoto obdélníku.
https://www.geogebra.org/geometry
Ke straně 68, cv. 4
S pomocí internetu vyhledejte vnitřní rozměry fotbalové branky a vypočítejte, jak velkou plochu musí vykrýt brankář, aby nedostal gól.
Doporučený zdroj:
https://www.sporteo.cz/micove-sporty/rozmery-fotbalove-branky/
Ke straně 71
V aplikaci Malování 3D nakreslete krychli a kvádr a s pomocí nástrojů na pootočení si je prohlédněte ze všech stran. Určete, kde mají daná tělesa vrcholy, hrany a stěny.
Doporučený zdroj:
Malování 3D
Úloha ke straně 72
V aplikaci Malování 3D nakreslete trojboký a čtyřboký jehlan, s pomocí nástrojů na pootočení si je prohlédněte ze všech stran a určete, kde mají daná tělesa podstavu, hlavní vrchol a boční stěny.
Doporučený zdroj:
Malování 3D
Ke straně 73
V aplikaci Malování 3D nakreslete válec a kužel a s pomocí nástrojů na pootočení si je prohlédněte ze všech stran. Určete, kde mají daná tělesa plášť.
Doporučený zdroj:
Malování 3D
Ke straně 74, cv. 2
S pomocí internetu vyhledejte stavby nebo části staveb, které mají tvar jehlanu, hranolu, kužele, válce a koule a prohlédněte si je ze všech stran, zejména při pohledu shora.
Doporučené zdroje:
https://www.google.cz/intl/cs/earth/
https://pixabay.com/
https://www.flickr.com/
Úloha ke straně 74, př. 2
V aplikaci malování 3D nakreslete všechny uvedené tvary a s pomocí nástrojů na pootočení si je prohlédněte ze všech stran. Určete, kde má dané těleso podstavu.
Doporučený zdroj:
Malování 3D