Vlastivěda 5 Poznáváme naše dějiny: z novověku do současnosti
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. NOVOVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ
Úkol k podkapitolce Jan Amos Komenský na str. 5
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte prezentaci o životě Jana Amose Komenského, o jeho díle a významu.
Doporučené zdroje:
https://www.mjakub.cz/zivot?idm=37
http://www.labyrint.cz/cs/komensky
Úkol k podkapitolkám Na zámcích a Architektura na str. 7 a 8
Na internetu zjistěte, které barokní zámky se nacházejí ve vašem kraji. Vyberte ten, který byste chtěli navštívit, a zjistěte jeho otvírací dobu a cenu vstupného.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Barokn%C3%AD_z%C3%A1mky_v_%C4%8Cesku
https://www.ceskozemepribehu.cz/baroko/387-barokni-zamky
Úkol k podkapitolkám Architektura a Malířství a sochařství na str. 8 a 9
Během výletů po Česku, popř. během zahraniční dovolené, pořiďte fotografie barokních památek. Na vhodném digitálním zařízení vytvořte třídní fotoalbum, každou fotografii památky označte názvem památky a místem, kde se nachází.
Úkol ke kapitole Osvícenská vláda Habsburků, zejména str. 10–11 (Osvícenská nařízení, Josef II.)
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte myšlenkovou mapu o osvícenství a osvícenských nařízeních. Můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://www.dejepis.com/ucebnice/osvicenstvi/
https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Osv%C3%ADcenstv%C3%AD
https://cs.wikipedia.org/wiki/Osv%C3%ADcenstv%C3%AD
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1836-osvicenci-v-ceskych-zemich
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
Úkol k podkapitolce Novinky v zemědělství na str. 13
V učebnici i na internetu vyhledejte informace o tom, kdy a jak se brambory postupně staly běžnou součástí našeho jídelníčku. Ve vhodném digitální prostředí (např. PowerPoint) připravte prezentaci.
Doporučené zdroje:
https://www.nzm.cz/co-roste-na-poli/lilek-brambor
https://www.novabotanika.eu/Kurkova_NB_2020_1.pdf
https://www.vyzivaspol.cz/wp-content/uploads/2017/11/brambory.pdf
Úkol k podkapitolce Národní obrození na str. 14 a 15
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte myšlenkovou mapu o národním obrození. Můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://www.dejepis.com/ucebnice/ceske-narodni-probuzeni/
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1845-narodni-obrozeni
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
Úkol k podkapitolce Průmyslová revoluce, str. 17
Vyhledejte informace o zprovoznění železniční trati v úseku Brno–Břeclav–Vídeň. Poznamenejte si, jak dlouho tehdy doprava trvala. Na webových stránkách Google Maps vyhledejte příslušný úsek železniční trati: v pravé části obdélníčku umístěného v levém horním rohu obrazovky najděte ikonu volby trasy (modrý kosočtverec se šipkou). Po zadání začátku a konce trasy, tedy Brno a Vídeň (Rakousko) je třeba jako typ dopravy zvolit veřejnou dopravu (ikona lokomotivy). Trasu si prohlédněte. V pruhu po levé straně obrazovky zjistěte, jakou průměrnou dobu trvá doprava z Brna do Vídně dnes. Srovnejte ji s dobou po zprovoznění trati.
Doporučené zdroje:
https://breclavsky.denik.cz/z-regionu/historie-vlaku-v-brne-prvni-prijel-pred-180-lety-20181109.html
https://www.streliceubrna.cz/z-historie-zeleznicni-trate-viden-brno/d-1472
https://www.architectureweek.cz/historie-ceske-drahy/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_dopravy_v_%C4%8Cesku
https://mapy.spravazeleznic.cz/
Úkol k podkapitolce Sebevědomí českého národa na str. 19
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte prezentaci o okolnostech vzniku Národního divadla i o jeho dnešním významu.
Doporučené zdroje:
https://www.narodni-divadlo.cz/cs/sceny/narodni-divadlo/historie
https://pamatkovykatalog.cz/narodni-divadlo-12884817
Úkol k podkapitolce Hudba na str. 22
Poslechněte si symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetany. Před poslechem si přečtěte Smetanův stručný nástin obsahu skladby a při poslechu zkuste odhadnout, co se právě odehrává.
„Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od prvních obou praménků, chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu; pak tok Vltavy v hájích a po lučinách, krajinami, kde zrovna se slaví veselé hody; při noční záři lůny rej rusalek; na blízkých skalách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny, Vltava víří v proudech Svatojánských; teče v širokém toku dále ku Praze. Vyšehrad se objeví, konečně mizí v dálce v majestátním toku svém v Labi.“
Na webových stránkách Mapy.cz sledujte tok Vltavy. Určete, poblíž kterého města se Vltava vlévá do Labe.
Pozn.: Peřeje uvedené ve Smetanově skladbě jako Svatojánské proudy dnes již neexistují, nacházely se v místech dnešní vodní nádrže Štěchovice.
Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=8tRbZkRH5ps
https://www.youtube.com/watch?v=DQMhG_sptQk
https://mapy.cz/zakladni?source=osm&id=1024316472&ds=1&x=14.4433784&y=49.8324486&z=13
Úkol k podkapitolce Příprava samostatnosti na str. 24
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu zjistěte, ve kterých zemích Tomáš Garrigue Masaryk myšlenku samostatnosti československého státu během válečných let představoval. Vyhledejte je na Google Maps.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Garrigue_Masaryk
https://www.dejepis.com/ucebnice/masarykova-zahranicni-akce/
II. MODERNÍ DĚJINY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Úkol k podkapitolce První republika na str. 27
Na webových stránkách Mapy.cz vyhledejte hranice Československa z let 1918–1938. Určete, na území kterých současných států se tehdejší Československo rozkládalo.
Doporučený zdroj:
https://mapy.cz/turisticka?source=area&id=585502&x=18.3583809&y=49.4793355&z=7
Úkol k podkapitolce Češi za druhé světové války na str. 33
Zjistěte údaje o vybraných akcích domácího a zahraničního odboje a zaneste je do tabulky (Word, Excel). V tabulce rozlište, zda se jedná o domácí, či zahraniční odboj, a dále uveďte, kdy, kde a jak akce proběhla.
Doporučené zdroje:
https://www.myjsmetonevzdali.cz/temata/konec-ceskoslovenska-a-druha-svetova-valka/domaci-odboj/
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensk%C3%BD_odboj_(1939%E2%80%931945)
https://www.dejepis.com/ucebnice/cesko-za-protektoratu/
https://www.dejepis.com/ucebnice/domaci-odboj-po-roce-1941-heydrichiada/
https://www.dejepis.com/ucebnice/vyvrcholeni-ceskeho-odboje/
Úkol podkapitolce Uzavření hranic na str. 40
Na webových stránkách Mapy.cz vyhledejte místa, kde se nacházela železná opona a kde se dnes nacházejí její ukázky a památníky. Mapu srovnejte s mapou Evropy v 50. letech 20. století v učebnici na str. 37 a vysvětlete, proč byla železná opona právě v těchto místech naší republiky. Vysvětlete také, proč je jeden z památníků určen obětem železné opony.
Hlavní doporučené zdroje:
https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=2238546&x=15.3918953&y=48.8153639&z=9
https://www.sumavanet.cz/zelezna-opona.s-16005-REALHI
Úkol k podkapitolce Normalizace na str. 43
Na webových stránkách Paměť národa vyhledejte epochu „Sedmdesátá léta“, vyberte si některé z pamětníků a seznamte se s jejich osudy.
Hlavní doporučený zdroj:
https://www.pametnaroda.cz/cs/sedmdesata-leta-0
Úkol k podkapitolce Průvodní jevy normalizace na str. 45
Hlavní doporučený zdroj: Život v době normalizace
https://lms.historylab.cz/katalog/cviceni/jak-oslavovali-statni-svatek
Úkol k podkapitolce Životní úroveň na str. 49
Na stránkách Českého statistického úřadu vyhledejte graf zobrazující emise základních znečišťujících látek do ovzduší v České republice. Na základě grafu určete, zda se po sametové revoluci měnilo znečištění ovzduší jeho velkými zdroji a zda se situace zlepšovala, či zhoršovala.
Hlavní doporučený zdroj:
https://www.czso.cz/csu/czso/graf-emise-zakladnich-znecistujicich-latek-do-ovzdusi-v-ceske-republice
Úkol k závěrečnému opakování na str. 51
Ve vhodném digitálním prostředí (Word, Excel) vytvořte tabulku se stručným přehledem charakteristik všech stavebních slohů, s nimiž jste se v učebnici (str. 8, 17, 21) seznámili.
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.
Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.