Vlastivěda 5 Poznáváme naše dějiny: z novověku do současnosti

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

I. NOVOVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k podkapitolce Jan Amos Komenský na str. 5

Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte prezentaci o životě Jana Amose Komenského, o jeho díle a významu.

Doporučené zdroje:

https://www.mjakub.cz/zivot?idm=37

http://www.labyrint.cz/cs/komensky

 

Úkol k podkapitolkám Na zámcích a Architektura na str. 7 a 8

Na internetu zjistěte, které barokní zámky se nacházejí ve vašem kraji. Vyberte ten, který byste chtěli navštívit, a zjistěte jeho otvírací dobu a cenu vstupného.

Doporučené zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Barokn%C3%AD_z%C3%A1mky_v_%C4%8Cesku

https://www.ceskozemepribehu.cz/baroko/387-barokni-zamky

Úkol k podkapitolkám ArchitekturaMalířství a sochařství na str. 8 a 9

Během výletů po Česku, popř. během zahraniční dovolené, pořiďte fotografie barokních památek. Na vhodném digitálním zařízení vytvořte třídní fotoalbum, každou fotografii památky označte názvem památky a místem, kde se nachází.

Úkol ke kapitole Osvícenská vláda Habsburků, zejména str. 10–11 (Osvícenská nařízení, Josef II.)

Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte myšlenkovou mapu o osvícenství a osvícenských nařízeních. Můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://www.dejepis.com/ucebnice/osvicenstvi/

https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Osv%C3%ADcenstv%C3%AD

https://cs.wikipedia.org/wiki/Osv%C3%ADcenstv%C3%AD

https://edu.ceskatelevize.cz/video/1836-osvicenci-v-ceskych-zemich

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol k podkapitolce Novinky v zemědělství na str. 13

V učebnici i na internetu vyhledejte informace o tom, kdy a jak se brambory postupně staly běžnou součástí našeho jídelníčku. Ve vhodném digitální prostředí (např. PowerPoint) připravte prezentaci.

Doporučené zdroje:

https://www.nzm.cz/co-roste-na-poli/lilek-brambor

https://www.novabotanika.eu/Kurkova_NB_2020_1.pdf

https://www.vyzivaspol.cz/wp-content/uploads/2017/11/brambory.pdf

Úkol k podkapitolce Národní obrození na str. 14 a 15

Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte myšlenkovou mapu o národním obrození. Můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://www.dejepis.com/ucebnice/ceske-narodni-probuzeni/

https://edu.ceskatelevize.cz/video/1845-narodni-obrozeni

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol k podkapitolce Průmyslová revoluce, str. 17

Vyhledejte informace o zprovoznění železniční trati v úseku Brno–Břeclav–Vídeň. Poznamenejte si, jak dlouho tehdy doprava trvala. Na webových stránkách Google Maps vyhledejte příslušný úsek železniční trati: v pravé části obdélníčku umístěného v levém horním rohu obrazovky najděte ikonu volby trasy (modrý kosočtverec se šipkou). Po zadání začátku a konce trasy, tedy Brno a Vídeň (Rakousko) je třeba jako typ dopravy zvolit veřejnou dopravu (ikona lokomotivy). Trasu si prohlédněte. V pruhu po levé straně obrazovky zjistěte, jakou průměrnou dobu trvá doprava z Brna do Vídně dnes. Srovnejte ji s dobou po zprovoznění trati.

Doporučené zdroje:

https://breclavsky.denik.cz/z-regionu/historie-vlaku-v-brne-prvni-prijel-pred-180-lety-20181109.html

https://www.streliceubrna.cz/z-historie-zeleznicni-trate-viden-brno/d-1472

https://www.architectureweek.cz/historie-ceske-drahy/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%AD_dopravy_v_%C4%8Cesku

https://www.google.com/maps

https://mapy.spravazeleznic.cz/

Úkol k podkapitolce Sebevědomí českého národa na str. 19

Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte prezentaci o okolnostech vzniku Národního divadla i o jeho dnešním významu.

Doporučené zdroje:

https://www.narodni-divadlo.cz/cs/sceny/narodni-divadlo/historie

https://edu.ceskatelevize.cz/video/6743-rozlety-a-pady-narodniho-divadla-pozar-a-znovuotevreni-narodniho-divadla?backlink=aywbd

https://pamatkovykatalog.cz/narodni-divadlo-12884817

http://www.praguecityline.cz/prazske-pamatky/narodni-divadlo-%E2%80%93-od-zakladniho-kamene-do-soucasnosti

Úkol k podkapitolce Hudba na str. 22

Poslechněte si symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetany. Před poslechem si přečtěte Smetanův stručný nástin obsahu skladby a při poslechu zkuste odhadnout, co se právě odehrává.

„Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od prvních obou praménků, chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu; pak tok Vltavy v hájích a po lučinách, krajinami, kde zrovna se slaví veselé hody; při noční záři lůny rej rusalek; na blízkých skalách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny, Vltava víří v proudech Svatojánských; teče v širokém toku dále ku Praze. Vyšehrad se objeví, konečně mizí v dálce v majestátním toku svém v Labi.“

Na webových stránkách Mapy.cz sledujte tok Vltavy. Určete, poblíž kterého města se Vltava vlévá do Labe.

Pozn.: Peřeje uvedené ve Smetanově skladbě jako Svatojánské proudy dnes již neexistují, nacházely se v místech dnešní vodní nádrže Štěchovice.

Doporučené zdroje:

https://www.youtube.com/watch?v=8tRbZkRH5ps

https://www.youtube.com/watch?v=DQMhG_sptQk

https://mapy.cz/zakladni?source=osm&id=1024316472&ds=1&x=14.4433784&y=49.8324486&z=13

Úkol k podkapitolce Příprava samostatnosti na str. 24

Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu zjistěte, ve kterých zemích Tomáš Garrigue Masaryk myšlenku samostatnosti československého státu během válečných let představoval. Vyhledejte je na Google Maps.

Doporučené zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Garrigue_Masaryk

https://www.dejepis.com/ucebnice/masarykova-zahranicni-akce/

https://www.google.com/maps

II. MODERNÍ DĚJINY NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k podkapitolce První republika na str. 27

Na webových stránkách Mapy.cz vyhledejte hranice Československa z let 1918–1938. Určete, na území kterých současných států se tehdejší Československo rozkládalo.

Doporučený zdroj:

https://mapy.cz/turisticka?source=area&id=585502&x=18.3583809&y=49.4793355&z=7

Úkol k podkapitolce Češi za druhé světové války na str. 33

Zjistěte údaje o vybraných akcích domácího a zahraničního odboje a zaneste je do tabulky (Word, Excel). V tabulce rozlište, zda se jedná o domácí, či zahraniční odboj, a dále uveďte, kdy, kde a jak akce proběhla.

Doporučené zdroje:

https://www.myjsmetonevzdali.cz/temata/konec-ceskoslovenska-a-druha-svetova-valka/domaci-odboj/

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ceskoslovensk%C3%BD_odboj_(1939%E2%80%931945)

https://www.dejepis.com/ucebnice/cesko-za-protektoratu/

https://www.dejepis.com/ucebnice/domaci-odboj-po-roce-1941-heydrichiada/

https://www.dejepis.com/ucebnice/vyvrcholeni-ceskeho-odboje/

Úkol podkapitolce Uzavření hranic na str. 40

Na webových stránkách Mapy.cz vyhledejte místa, kde se nacházela železná opona a kde se dnes nacházejí její ukázky a památníky. Mapu srovnejte s mapou Evropy v 50. letech 20. století v učebnici na str. 37 a vysvětlete, proč byla železná opona právě v těchto místech naší republiky. Vysvětlete také, proč je jeden z památníků určen obětem železné opony.

Hlavní doporučené zdroje:

https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=2238546&x=15.3918953&y=48.8153639&z=9

https://mapy.cz/zakladni?q=%C5%BEelezn%C3%A1%20opona%20&source=base&id=2238551&ds=2&x=12.9772232&y=49.5896795&z=8

https://mapy.cz/zakladni?q=%C5%BEelezn%C3%A1%20opona&source=base&id=2521501&ds=2&x=13.2117930&y=49.1232079&z=17

https://mapy.cz/zakladni?q=%C5%BEelezn%C3%A1%20opona%20&source=base&id=2181262&ds=2&x=13.5926081&y=48.9665272&z=17

https://mapy.cz/zakladni?q=%C5%BEelezn%C3%A1%20opona&source=base&id=2238553&ds=2&x=12.3297305&y=50.0462883&z=15

https://www.sumavanet.cz/zelezna-opona.s-16005-REALHI

Úkol k podkapitolce Normalizace na str. 43

Na webových stránkách Paměť národa vyhledejte epochu „Sedmdesátá léta“, vyberte si některé z pamětníků a seznamte se s jejich osudy.

Hlavní doporučený zdroj:

https://www.pametnaroda.cz/cs/sedmdesata-leta-0

Úkol k podkapitolce Průvodní jevy normalizace na str. 45

Hlavní doporučený zdroj: Život v době normalizace

https://lms.historylab.cz/katalog/cviceni/jak-oslavovali-statni-svatek

Úkol k podkapitolce Životní úroveň na str. 49

Na stránkách Českého statistického úřadu vyhledejte graf zobrazující emise základních znečišťujících látek do ovzduší v České republice. Na základě grafu určete, zda se po sametové revoluci měnilo znečištění ovzduší jeho velkými zdroji a zda se situace zlepšovala, či zhoršovala.

Hlavní doporučený zdroj:

https://www.czso.cz/csu/czso/graf-emise-zakladnich-znecistujicich-latek-do-ovzdusi-v-ceske-republice

Úkol k závěrečnému opakování na str. 51

Ve vhodném digitálním prostředí (Word, Excel) vytvořte tabulku se stručným přehledem charakteristik všech stavebních slohů, s nimiž jste se v učebnici (str. 8, 17, 21) seznámili.

Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.

zpět na výběr titulu