Výchova k občanství 8

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

I. ČLOVĚK JAKO OSOBNOST

Úkol k podkapitolce Já jsem já na str. 13

Zhlédněte výukové video a odpovězte na otázku: Co je digitální identita?

Zamyslete se, jak se prezentujete na internetu a jakou digitální stopu na něm zanecháváte. Zkuste vytvořit „mapu“ s oblastmi (sociální sítě apod.), v nichž lze nalézt vaši digitální stopu.

Doporučené zdroje:
https://digiskola.rvp.cz/dvz/detail?id=44
https://portaldigi.cz/digivideo/vite-jaka-je-vase-digitalni-identita-pozor-na-to-co-o-vas-prozradi-internet/

Úkol k podkapitolce City (emoce) na str. 14–17

Zhlédněte video, jmenujte emoce, které se v něm objevily, a popište jejich příčiny. Stejně jako ve videu zkuste popsat, které emoce jste cítili, když jste měli tzv. „blbou náladu“, a zkuste si uvědomit jejich příčinu. Na základě videa napište, co vám negativní emoce pomůže lépe zvládat. Své postřehy porovnejte se spolužáky, můžete je doplnit dalšími informacemi z ověřených zdrojů.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14954-jak-zvladat-emoce
https://dzda.cz/wp-content/uploads/2023/06/CZ_How-to-understand-our-emotions.pdf

Úkol k podkapitolce Jak zvládat náročné životní situace – stres na str. 19

Vyzkoušejte jednoduché cvičení na zvládání stresu – 5-4-3-2-1.

Doporučený zdroj:
https://dzda.cz/wp-content/uploads/2023/06/CZ_Grounding-technique-5-4-3-2-1.pdf

Úkol k podkapitolce Smysly – zrak na str. 20

Vyhledejte a vyzkoušejte jiné optické klamy, než které jsou uvedeny v učebnici. Ve videu zjistěte, jak optické klamy vznikají.

Doporučené zdroje:
https://edu.techmania.cz/cs/encyklopedie/fyzika/svetlo/lidske-oko/opticke-klamy
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5389-pokus-opticke-klamy

Úkol k podkapitolce Paměť na str. 22–23

Zjistěte, jak nejlépe postupovat při učení. Vyzkoušejte doporučené postupy a ty, které se vám nejlépe osvědčí, představte ve vhodném digitálním prostředí spolužákům.   

Doporučené zdroje:
https://www.vysokeskoly.cz/clanek/jak-se-efektivne-ucit
https://www.infoabsolvent.cz/Rady/Clanek/7-0-10
https://orangeacademy.cz/clanky/jak-se-ucit/
https://jakserychlenaucit.cz/jak-se-ucit-10-tipu/

Úkol k podkapitolce Zdravý životní styl na str. 26

Zjistěte více informací o zdravém životním stylu. Vytvořte na toto téma prezentaci, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.

Doporučené zdroje:
https://www.ikem.cz/cs/zdravy-zivotni-styl/a-3367/
https://www.nzip.cz/modul/prevence-zdravy-zivotni-styl
https://archiv.szu.cz/uploads/CZVP/10kroku.pdf
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol k podkapitolce Závislost na str. 26–29

Často se hovoří o léčebných účincích konopí a látek s ním spojených, je však třeba jednotlivé látky rozlišovat. Zjistěte, jak se ve svých účincích a rizicích liší CBD, HHC a THC, a odpovězte na otázky:

Byly léčebné účinky HHC prokázány?

Co patří k nejčastějším nežádoucím účinkům užívání HHC?

Jak máme postupovat při závažnějších intoxikacích HHC?

Je HHC legálně dostupné?

Doporučené zdroje:
https://sancedetem.cz/hhc-dalsi-kanabinoidy
https://zavislostiolomouc.cz/blog/co-je-hhc-hexahydrokanabinol-a-jeho-rizika/
https://www.benu.cz/v-cem-spociva-kouzlo-kosmetiky-a-dalsich-produktu-s-cbd
https://www.benu.cz/detail-dotazu/co-je-hhc-a-jake-ma-ucinky-obcys
https://eagri.cz/public/portal/mze/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/hhc-bude-zarazeno-mezi-navykove-latky-nebude-mozne-ho-bezne-prodavat-v-obchodech-ani-na-internetu
https://mzd.gov.cz/tiskove-centrum-mz/hhc-hhc-o-thcp-byly-docasne-zarazeny-mezi-navykove-latky/
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-ministerstvo-navrhlo-rozsirit-zakaz-hhc-na-dalsi-latky-40475792
https://www.youtube.com/watch?v=rAgSv4vIU58&t=370s
https://www.youtube.com/watch?v=35zzPLmeT5g

Úkol ke kapitole Osobnosti naší země na str. 30–33

Vyberte si osobnost naší země (jinou než zmíněnou v učebnici) a ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) o ní připravte prezentaci. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.

Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

II. ČLOVĚK MEZI LIDMI

Úkol k podkapitolce Solidarita na str. 39

Vytvořte myšlenkovou mapu na téma solidarita, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí. Se spolužáky si myšlenkové mapy porovnejte a vytvořte jednu společnou.

Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Úkol k podkapitolce Konflikt na str. 40–42

Zhlédněte videa o konfliktu a jeho řešení. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte krátkou prezentaci o různých možnostech řešení konfliktu. Vysvětlete, co je mediace a čemu se říká argumentační faul.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5162-mediace
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5161-reseni-konfliktu
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4350-komunikace-a-reseni-konfliktu

III. ČLOVĚK, LÁSKA A RODINA

Úkol ke kapitole Láska na str. 44–45

Zhlédněte video Kamarádství a láska. Ze získaných informací a z informací v učebnici vytvořte myšlenkovou mapu na téma láska, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14955-kamaradstvi-a-laska
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Úkol ke kapitole Manželství a rodina na str. 46–47

Zhlédněte video Manželství a rozvod. Na základě získaných informací a informací z učebnice odpovězte na otázky:

Co je manželství?

Jaký je nejnižší věk pro uzavření manželství v ČR?

Co je důležité pro spokojené manželství?

Co je to rozvod? Kde se řeší?

Je manželství podmínkou k založení rodiny?

Jak se od natočení pořadu změnilo označení svazku a práva stejnopohlavních párů?

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4356-manzelstvi-a-rozvod

Úkol k podkapitolce Jak vzniká lidský život na str. 48

Zhlédněte videa o vývoji lidského života. Se spolužáky si povídejte o tom, co vás v nich zaujalo.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=8BH7WFmRs-E
https://www.youtube.com/watch?v=7AtwnfT8vyM

Úkol k podkapitolce Jak se chovat v těhotenství na str. 48

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte pravidla, jak se chovat v těhotenství. Pracujte s učebnicí a s ověřenými internetovými zdroji.

Doporučené zdroje:
https://www.nzip.cz/clanek/1722-jak-se-spravne-stravovat-v-prubehu-tehotenstvi
https://www.fnbrno.cz/mgr-katerina-ondrusova-vyziva-tehotnych-ve-fn-brno/t6504
https://www.nzip.cz/clanek/1576-doporuceni-pro-pohybovou-aktivitu-zen-behem-tehotenstvi-a-po-porodu
https://www.porodnicebrno.cz/kurzy-a-konzultace/55-cviceni-pro-tehotne
https://www.pilulka.cz/co-a-jist-a-co-nejist-v-tehotenstvi

IV. ČLOVĚK VE STÁTĚ

Úkol k podkapitole Státy podle způsobu vlády na str. 57–58

Zkuste odhadnout, jak velký podíl ze všech států na světě tvoří demokratické státy. Svůj odhad ověřte na internetu. Znáte některé nedemokratické státy? Zjistěte, co jsou tzv. hybridní režimy a ve kterých státech je najdeme.

Doporučené zdroje:
https://ourworldindata.org/grapher/democracy-index-eiu
https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2024
https://www.statista.com/chart/18737/democracy-index-world-map/
https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1804/file/hybridni-rezimy.pdf
https://plus.rozhlas.cz/vetsina-lidi-na-svete-nezije-v-demokracii-politici-nechteji-demokraticky-9135487

Úkol k podkapitolce Demokratické volby v České republice na str. 60

V rozhodování u voleb může být užitečným pomocníkem volební kalkulačka. Zjistěte, jak funguje, a vyzkoušejte ji v nadcházejících volbách, popřípadě v některých z nedávno proběhlých voleb.

Doporučené zdroje:
https://www.volebnikalkulacka.cz/
https://app.cesko.digital/projects/volebni-kalkulacka

Úkol k podkapitolce Politické strany na str. 61

Zjistěte, které politické strany, politická hnutí, popř. jejich koalice, kandidují v nadcházejících volbách. Ve skupinách ve vhodném digitálním prostředí (PowerPoint apod.) představte jejich kandidáty a hlavní cíle volebního programu.

Doporučené zdroje:
https://portal.gov.cz/sluzby-verejne-spravy/KAT-422/politicke-strany-a-hnuti-KAT-675
https://www.anobudelip.cz/cs/
https://www.kdu.cz/domu
https://www.kscm.cz/
https://www.ods.cz/
https://www.pirati.cz/
https://www.spd.cz/
https://www.starostove-nezavisli.cz/
https://www.top09.cz/
https://www.zeleni.cz/

Úkol k podkapitolce Jsme občané na str. 62

Na internetových stránkách vaší obce zjistěte, jak budete postupovat při vyřízení občanského průkazu (OP). Které doklady budete potřebovat? Vyzkoušejte rezervační systém k vyřízení OP.

Doporučené zdroje:
https://www.mvcr.cz/clanek/osobni-doklady-642319.aspx?q=Y2hudW09Mg%3D%3D
https://portal.gov.cz/sluzby-vs/vydani-obcanskeho-prukazu-S143
https://www.brno.cz/w/prijem-zadosti-o-vydani-obcanskeho-prukazu
https://www.olomouc.eu/zivotni-situace/osobni-doklady/5
https://www.praha7.cz/potrebuji-zaridit/doklady/obcansky-prukaz/jak-probiha-zadost/

Úkol k podkapitolce Jsme občané na str. 62

Zjistěte, za jakých podmínek a jakým způsobem se lze identifikovat pomocí mobilního telefonu.

Doporučené zdroje:
https://info.identitaobcana.cz/eop/IdentifikaceMobil.aspx
https://info.identitaobcana.cz/eop/InstalaceMobil.aspx
https://www.dia.gov.cz/co-delame/edoklady-v-mobilu/

Úkol k podkapitolce Základní práva občanů v demokratickém světě na str. 64

Vyhledejte Listinu základních práv a svobod a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte stručný seznam Základních lidských práv a svobod (oddíl první, čl. 5–16). Na internetu vyhledejte a k seznamu uveďte konkrétní případy uplatnění/porušení některého z těchto práv nebo některé z uvedených svobod.

Doporučené zdroje:
https://www.psp.cz/docs/laws/listina.html
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-2/zneni-20211001

Úkol k podkapitolce Základní práva občanů v demokratickém světě na str. 64

Zjistěte, co znamená nenávistný projev na internetu, zda může být přestupkem či trestným činem a jak se zachovat, pokud se s ním v internetovém prostředí setkáme.

Doporučené zdroje:
https://www.ochrance.cz/uploads-import/Letaky/Nenavistne-projevy.pdf
https://www.jsns.cz/projekty/medialni-vzdelavani/bulletin-medialni-vzdelavani/analyza/hejt

Úkol ke kapitole Ústava České republiky na str. 65–68

Vyhledejte Ústavu České republiky a zjistěte, jaké pravomoci má prezident. Text učebnice na str. 66 vám napoví, ve které části Ústavy tuto informaci hledat.

Doporučené zdroje:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1993-1
https://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html

Úkol k podkapitolce Hlava čtvrtá – Moc soudní na str. 67

Zhlédněte video Jak to chodí u soudu – Právo k lidem a na internetu vyhledejte základní informace o předvolání k soudnímu jednání. Společně si zopakujte, co je třeba mít s sebou na jednání u soudu a jak se máme na jednání chovat.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=YcV1PRvK5TU
https://portal.gov.cz/informace/co-je-dobre-vedet-nez-pujdete-k-soudu-INF-237
https://justice.cz/obdrzel-jsem-predvolani-k-soudnimu-jednani

Úkol ke kapitole Právní řád České republiky na str. 69–70

Vysvětlete, co je právo. Vyhledejte, jak a kde můžete získat bezplatnou právní pomoc.

Doporučené zdroje:
https://clovekvpravu.cz/prirucka/2-pravo-a-pravni-rad/
https://clovekvpravu.cz/prirucka/3-bezplatna-pravni-pomoc/

Úkol k podkapitolce Smlouva na str. 71–72

Ve skupinách si pročtěte vždy jeden typ smlouvy (např. smlouvu o nájmu, kupní smlouvu, výpověď, dohodu o provedení práce). Poté ostatním sdělte, které informace musí daný typ smlouvy obsahovat. Společně zjistěte, které informace nesmí chybět v žádné smlouvě.

Doporučené zdroje:
https://www.pracepropravniky.cz/vzory-smluv-a-dokumentu/
https://portal.pohoda.cz/zakon-a-pravo/zakony-a-pravni-normy/vzory-smluv/
https://www.podnikatel.cz/smlouvy/

Úkol k podkapitolce Reklamace na str. 73

Zjistěte, jak se liší reklamace zboží zakoupeného v internetovém obchodě od reklamace zboží zakoupeného v kamenném obchodě.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/7746-jak-reklamovat-zbozi-zakoupene-pres-internet
https://www.coi.cz/pro-podnikatele/informace-pro-prodejce-zbozi-a-sluzeb/reklamace-zbozi-a-sluzeb/

Úkol k podkapitolce Trestný čin na str. 74

V trestním zákoníku (Zákon č. 40/2009 Sb.) vyhledejte, co je trestný čin a jak se trestné činy dělí (§ 13 a 14).

Doporučené zdroje:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40?text=trestn%C3%BD+%C4%8Din
http://zakony.centrum.cz/trestni-zakonik/

Úkol k podkapitolce Porušování pravidel silničního provozu na str. 79

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte přehled základních pravidel silničního provozu, která se týkají chodců a cyklistů.

Doporučené zdroje:
https://www.policie.cz/clanek/prevence-ucastnici-silnicniho-provozu.aspx
https://www.policie.cz/clanek/cykliste-a-jejich-povinnosti.aspx
https://www.cspsd.cz/pravidla-silnicniho-provozu
https://besip.cz/Vzdelavani/Pravidla-silnicniho-provozu

Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

zpět na výběr titulu