Přírodověda 5 (porozumění v souvislostech)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány

I. ŽIJEME NA ZEMI

Úkol k Množství slunečního záření během dne na str. 8

Po dobu tří dnů zapisujte venkovní teplotu vždy ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, večer a v noci (velmi pozdní večer). Využívejte meteostanice či přesnější digitální teploměry. U každého dne si poznamenejte, zda se jednalo o den, kdy bylo slunečno, oblačno, deštivo apod.

Číslo měření Datum Ráno Dopoledne Poledne Odpoledne Večer Před spaním
 1
 2
 3
 4
 5
 6

Ze získaných hodnot vytvořte spojnicový graf. Sledujte změny teplot v závislosti na denní době i počasí.

Doporučený zdroj:

Matýskova matematika – spojnicový graf

https://www.youtube.com/watch?v=dRXOwq5npqg

Úkol ke str. 9

Zjistěte a do tabulky zapisujte východ a západ slunce po dobu 4 měsíců vždy po dvou týdnech.

Datum
Východ slunce
Západ slunce

Ve vhodném digitálním prostředí ze záznamů vytvořte graf. Pozorujte, jak se doby východu a západu i délka svitu mění. Své poznatky uveďte do souvislosti s probíhajícími ročními obdobími.

Doporučené zdroje:

https://www.meteogram.cz/vychod-zapad-slunce/

https://www.planetum.cz/planetum/obloha/slunce-a-mesic/

 

Úkol ke str. 9

Zjistěte, zda letní a zimní slunovrat a jarní a podzimní rovnodennost proběhly ve stejný den v měsíci jako v roce vašeho narození a zda proběhnou ve stejný den v měsíci i v roce vašich 25. narozenin. Data zapište do tabulky.

Rok narození Současný rok Rok 25. narozenin
Jarní rovnodennost
Letní slunovrat
Podzimní rovnodennost
Zimní slunovrat

Doporučený zdroj:

http://www.meteoshop.cz/meteotemplate/mobile/pages/astronomy/equisol.php

Úkol ke str. 11–13

Během návštěvy zoologické zahrady, popř. během zahraniční dovolené, pořiďte fotografie živočichů z různých typů krajin teplého, mírného a studeného podnebného pásu. Můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.

Na vhodném digitálním zařízení vytvořte třídní fotoalbum, fotografie roztřiďte do složek podle dané oblasti a připravte prezentaci. Každou fotografii označte názvem, popř. doplňte zajímavostí o uvedeném živočichovi.

Doporučené zdroje:

https://pixabay.com/cs/

https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol ke str. 15–16

Na internetu zjistěte více informací o atmosféře a klimatické změně. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/9219-slovicka-atmosfera

https://www.youtube.com/watch?v=jLO-6B4efr8

https://faktaoklimatu.cz/temata/klimaticka-zmena

https://www.youtube.com/watch?v=SINd2axjisU

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol k Meteorologie na str. 15

Na různých webových stránkách porovnejte předpovědi počasí pro místo, kde žijete, v týdenním výhledu. Po týdnu vyhodnoťte, které z nich nejlépe odpovídaly skutečnosti.

Doporučené zdroje:

https://www.chmi.cz/

https://www.meteocentrum.cz/

https://www.meteopress.cz/

https://mapy.in-pocasi.cz/

Úkol k Meteorologie na str. 15

Na internetu zjistěte více informací o meteorologii. Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) ze získaných informací vytvořte prezentaci obsahující informace o tom, které veličiny počasí se měří v meteorologické stanici, jak se změnilo předpovídání počasí během posledních sto let, kteří živočichové patří k nejlepším meteorologům apod.

Doporučené zdroje:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/9170-predpovidame-pocasi

https://edu.ceskatelevize.cz/video/803-meteorologicka-stanice

https://www.chmi.cz/informace-a-sluzby/prezentace-a-vyuka/meteorologicka-terminologie

Úkol k Meteorologie na str. 15

Vyzkoušejte mobilní aplikace předpovědi počasí.

Doporučené zdroje:

https://www.chmi.cz/informace-a-sluzby/mobilni-aplikace/mobilni-aplikace/o-mobilni-aplikaci

https://edu.ceskatelevize.cz/video/11785-aplikace-pro-predpovedi-pocasi

https://www.in-pocasi.cz/aplikace/

Úkol ke Skupenství vody na str. 16

Malou kostku ledu položte na talířek. Sledujte, jak voda postupně přechází z pevného skupenství do kapalného a posléze do plynného (na talířku ponechejte i kalužku vody, sledujte, jak se zmenšuje a nakonec zmizí úplně). Průběh pokusu zaznamenejte na vhodné digitální zařízení (videokamera, fotoaparát, mobilní telefon), jeho průběh popište, vysvětlete, kam kostka ledu „zmizela“.

Úkol ke Skupenství vody (plynné) na str. 16

Na internetu vyhledejte další informace o plynném skupenství vody a pomocí přírodního či společně vyrobeného vlhkoměru pozorujte změny vlhkosti v místnosti (ve třídě) za různého počasí, při větrání apod. Výsledky měření dokumentujte pomocí vhodného záznamového zařízení (chytrý mobilní telefon, fotoaparát) a představte je v prezentaci.

Doporučené zdroje:

http://e-skola.zolta.cz/vlhkost/

https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2020/04/21.-VLHKOMER.pdf

Úkol ke str. 23

Na internetu zjistěte více informací o znehodnocování půdy. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

http://www.geology.cz/aplikace/encyklopedie/term.pl?eroze

https://edu.ceskatelevize.cz/video/3089-puda-a-jeji-degradace

https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/aby-puda-fungovala-musi-byt-ziva-rika-pudni-biolozka-hana-santruckova

https://edu.ceskatelevize.cz/video/7508-eroze-orne-pudy

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

II. ŽIJEME VE VESMÍRU

Úkol ke str. 26

Na internetu zjistěte více informací o prvním přistání na Měsíci. Zamyslete se, jak se asi astronauté cítili. Diskutujte o významu této události pro celé lidstvo.

Doporučené zdroje:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/7592-apollo-11-pristani-na-mesici

https://video.aktualne.cz/ze-sveta/vyroci-50-let-pristani-na-mesici/r~ec8113e2a2ea11e989de0cc47ab5f122/r~3de6a6d685cb11eda25a0cc47ab5f122/

https://plus.rozhlas.cz/maly-krucek-pro-cloveka-a-velky-skok-pro-lidstvo-jak-o-pristani-na-mesici-8017171

Úkol ke str. 27

Vyhledejte zajímavosti o Slunci a sluneční soustavě a představte je v prezentaci ostatním.

Doporučené zdroje:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/6374-slunce-jako-hvezda

https://edu.ceskatelevize.cz/video/11515-zajimavosti-slunecni-soustavy

Úkol ke str. 32

Zjistěte, které hvězdárny se nacházejí ve vašem kraji a jaké vzdělávací programy nabízejí. Na základě programu či vzdálenosti rozhodněte, kterou z nich společně navštívíte.

Doporučené zdroje:

https://mapy.cz/turisticka?q=Hv%C4%9Bzd%C3%A1rna%2C%20planet%C3%A1rium&x=16.6187703&y=49.1996553&z=11

https://www.astro.cz/rady/interaktivni-mapa-astronomie-v-ceske-republice.html

https://www.hvezdarna.cz/mapa/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Hv%C4%9Bzd%C3%A1rny_v_%C4%8Cesku

 

III. ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

Úkol ke str. 38, 42, 44, 45, 51, 53

Vyhledejte příslušný postup pro záchranu života a zdraví v konkrétních situacích. Vytvořte přehledné zásady a proberte je s vyučující/m.

Doporučené zdroje:

https://www.zachranny-kruh.cz/prvni-pomoc-krok-za-krokem.html

https://zachrannasluzba.cz/zaklady-prvni-pomoci/

https://www.nzip.cz/clanek/227-zasady-prvni-pomoci

Úkol k Správné držení těla na str. 39

Na internetu zjistěte více informací o špatném a správném držení těla. Ze získaných informací a z textu v učebnici vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

http://centrumpreventivnipece.cz/sdt-spravne-drzeni-tela

https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js17/bodystyling/web/ch02_s02.html

https://pohybzdrave.cz/spravne-drzeni-tela/

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol ke str. 43

Na internetu zjistěte více informací o epidemii. Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) ze získaných informací vytvořte prezentaci.

Doporučené zdroje:

https://www.nzip.cz/rejstrikovy-pojem/1509

https://www.bezport.cz/rady-doporuceni/hrozby-vyskytujici-se-v-karlovarskem-kraji/epidemie

IV. ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI

Úkol k Co je rodina? na str. 61

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte schéma vaší širší rodiny, můžete je doplnit i fotografiemi.

Úkol k Materiální zabezpečení rodiny na str. 61

Vytvořte modelovou tabulku příjmů a výdajů běžné rodiny. Diskutujte o tom, jak postupovat v případě, že výdaje převyšují příjmy, popř. příjmy převyšují výdaje.

Úkol k Společné trávení času na str. 63

V interaktivním prostředí naplánujte rodinný výlet, určete trasu, způsob dopravy, vyhledejte možnosti občerstvení atp.

Doporučené zdroje:

https://www.google.com/maps/dir///@49.296045,17.390038,15z/data=!4m2!4m1!3e0?hl=cs-CZ&entry=ttu

https://mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&x=16.6187703&y=49.1996553&z=11

Úkol k Rasismus na str. 65

Na internetu zjistěte více informací o rasismu. Ze získaných informací a z informací v učebnici vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/9209-slovicka-rasismus

https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Rasismus

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol ke str. 67–69

V digitálním prostředí vytvořte plakátek s návodem, jak postupovat, pokud se setkáte se šikanou, kyberšikanou či týráním a sexuálním zneužíváním. Uveďte i kontakty (telefonní čísla, webové stránky) na organizace nabízející pomoc. Po konzultaci s vyučující/m plakátek zveřejněte na webových stránkách vaší školy.

Úkol ke str. 77–78

Společně vyzkoušejte mobilní aplikaci První pomoc. Uveďte její výhody.

Doporučený zdroj:

https://www.cervenykriz.eu/prvni-pomoc-v-mobilu/

Úkol ke str. 77, 78

Zjistěte aktuální možnosti využití mobilní aplikace pro tísňová volání ZÁCHRANKA. Uveďte její výhody. Srovnejte postup při volání na čísla tísňového volání bez aplikace a s aplikací.

Doporučený zdroj:

https://www.zachrankaapp.cz/

V. MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI

Zjistěte, v jakých případech musel v poslední době Hasičský záchranný sbor ČR zasahovat. Diskutujte o tom, jak bylo možné uvedeným situacím předejít.

Doporučený zdroj:

https://www.hzscr.cz/info-servis-statistiky.aspx

Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.

zpět na výběr titulu