Přírodověda 4 (porozumění v souvislostech)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány
I. ÚVOD
Úkol ke str. 5
Vyhledejte texty a videa o pěstování bavlny. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://nazemi.cz/male-nahlednuti-do-podminek-pestovani-bavlny/
https://www.youtube.com/watch?v=HFJgKjnugoA (Měnící se bavlna)
https://www.youtube.com/watch?v=QHgNoSYlhYs (How Cotton is Processed in Factories | How It’s Made)
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
Úkol ke str. 6
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte vlastní schéma živé a neživé přírody, každou část doplňte několika fotografiemi.
Doporučené zdroje:
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
Úkol ke str. 7
Vyhledejte texty a videa o ekosystémech Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=nztndOZvERk
https://www.priroda.cz/slovnik.php?detail=92
https://www.meteorologiaenred.com/cs/que-es-un-ecosistema.html
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
II. ŽIVÁ PŘÍRODA
Úkol ke str. 9
Během pobytu v přírodě vyhledejte některé houby. Houby v jejich přirozeném prostředí vyfotografujte a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci. K určení hub využijte tištěný či digitální atlas hub.
Doporučené zdroje:
https://www.nahoubach.cz/atlas-hub/
https://www.nahouby.cz/atlas-hub
https://www.mykoweb.cz/atlas-hub
Úkol ke str. 11
Určete rostliny, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Vytvořte si vlastní digitální herbář.
Doporučené zdroje:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.floraincognita.app.floraincognita
https://apps.apple.com/us/app/flora-incognita/id1297860122
https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY
Úkol ke str. 15
Během pobytu v přírodě pozorujte, kteří živočichové u nás mají roli opylovačů, na kterých rostlinách se nejčastěji vyskytují a proč (např. délka sosáku). Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte videozáznam a přehrajte ho ve třídě jako součást prezentace o opylení rostlin.
Úkol ke str. 16
Na vatu vysejte semena (např. hrách obecný, fazol setý, rajče jedlé) a průběžně fotografujte klíčení semen do prvních listů. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci. Ke každé fotografii zapište, o kolikátý den od vysetí se jedná a jaké podmínky (teplota, osvit, zálivka) rostlina měla.
Úkol k Ryby na str. 19
Vyhledejte další informace o našich sladkovodních rybách. Vytvořte tabulku s přehledem našich nejčastěji se vyskytujících ryb, doplňte k nim zajímavosti a další informace.
Doporučené zdroje:
https://www.mrk.cz/r/atlasy/atlas_ryb/
https://www.chytej.cz/atlas-ryb/
Úkol k Obojživelníci na str. 20
Určete obojživelníky, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.
Doporučené zdroje:
https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/
Úkol k Obojživelníci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů)
Na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon) nahrajte zvuky žab, vytvořte vlastní audioatlas. Můžete se inspirovat záznamy Českého rozhlasu.
Doporučené zdroje:
https://temata.rozhlas.cz/priroda/obojzivelnici
Úkol k Plazi na str. 20
Určete plazy, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.
Doporučené zdroje:
https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/
Úkol k Ptáci na str. 20
Během pobytu v přírodě pomocí mobilní aplikace určujte ptáky, které pozorujete. Při využití mobilních aplikací v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.
Doporučené zdroje:
https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/vyzkum-ptaku/avif/
https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY
Úkol k Ptáci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů)
Na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon) nahrajte zvuky a zpěv ptáků. Porovnejte je se zvuky v elektronické databázi. Vytvořte vlastní audioatlas. Můžete se inspirovat záznamy Českého rozhlasu.
Doporučené zdroje:
https://www.nasiptaci.info/zvuky-ptaku/
https://temata.rozhlas.cz/priroda/ptaci
Úkol k Savci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů).
Určete savce, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.
Doporučené zdroje:
https://temata.rozhlas.cz/priroda/savci
Úkol ke str. 21
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte vlastní schéma potravního řetězce a příklady doplňte fotografiemi.
Doporučené zdroje:
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
https://www.umimefakta.cz/cviceni-potravni-retezce
https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-priroda/2408/potravni-retezce-kdo-koho-v-prirode-sezere.html
III. ORGANIZMY V EKOSYSTÉMECH
Určete a lépe poznejte rostliny a živočichy v jednotlivých ekosystémech. Využijte při tom digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilních aplikací v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.
Doporučené zdroje:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.floraincognita.app.floraincognita
https://apps.apple.com/us/app/flora-incognita/id1297860122
https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY
https://www.mrk.cz/r/atlasy/atlas_ryb/
https://www.chytej.cz/atlas-ryb/
https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/
https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/vyzkum-ptaku/avif/
IV. OCHRANA PŘÍRODY V ČR
Úkol ke str. 70
Vyhledejte příklady zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci.
Doporučené zdroje:
https://portal.nature.cz/redlist/v_cis_vyhl.php?akce=none&choice=1&plny_vypis=1&X=X
https://www.mzp.cz/cz/zvlaste_chranene_druhy
V. MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V PŘÍRODĚ
Úkol ke str. 73
Zopakujte si zásady telefonování na tísňové linky. Vyzkoušejte si jako scénku správný i chybný postup. Oba postupy nahrajte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon). Záznamy představte spolužákům a diskutujte o nich.
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.
Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.