Přírodověda 4 (Porozumění v souvislostech)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány

I. ÚVOD

Úkol ke str. 5

Vyhledejte texty a videa o pěstování bavlny. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:
https://nazemi.cz/male-nahlednuti-do-podminek-pestovani-bavlny/
https://www.youtube.com/watch?v=HFJgKjnugoA (Měnící se bavlna)
https://www.youtube.com/watch?v=QHgNoSYlhYs (How Cotton is Processed in Factories | How It’s Made)
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Úkol ke str. 6

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte vlastní schéma živé a neživé přírody, každou část doplňte několika fotografiemi.

Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol ke str. 7

Vyhledejte texty a videa o ekosystémech Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=nztndOZvERk
https://www.priroda.cz/slovnik.php?detail=92
https://www.meteorologiaenred.com/cs/que-es-un-ecosistema.html
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

II. ŽIVÁ PŘÍRODA

Úkol ke str. 9

Během pobytu v přírodě vyhledejte některé houby. Houby v jejich přirozeném prostředí vyfotografujte a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci. K určení hub využijte tištěný či digitální atlas hub.

Doporučené zdroje:
https://www.nahoubach.cz/atlas-hub/
https://www.nahouby.cz/atlas-hub
https://www.mykoweb.cz/atlas-hub

Úkol ke str. 10

Na stránkách Toxikologického informačního střediska si prohlédněte houby, které způsobují otravu. Zjistěte o nich více informací (jaké jsou jejich charakteristické znaky, kde nejčastěji rostou). Do sešitu si zapište telefonní čísla, na která voláme při podezření na otravu houbami. Zopakujte si také telefonní čísla zdravotnické záchranné služby a tísňového volání.

Doporučené zdroje:
https://www.tis-cz.cz/index.php/informace-pro-verejnost/otravy-houbami
https://www.myko.cz/myko-atlas/

Úkol k Plazi na str. 10

Zjistěte informace o ještěrce živorodé a určete, čím se liší oproti obecné charakteristice plazů uvedené v učebnici. Vyskytuje se ještěrka živorodá i v České republice?

Doporučené zdroje:
https://herpetology.cz/jesterka-zivoroda-zootoca-vivipara/
https://www.biolib.cz/cz/taxon/id358/
https://www.npsumava.cz/wp-content/uploads/2020/10/jesterka-zivoroda.pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C5%A1t%C4%9Brka_%C5%BEivorod%C3%A1

Úkol ke str. 11

Určete rostliny, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Vytvořte si vlastní digitální herbář.

Doporučené zdroje:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.floraincognita.app.floraincognita
https://apps.apple.com/us/app/flora-incognita/id1297860122
https://www.inaturalist.org/
https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY

Úkol ke str. 15

Během pobytu v přírodě pozorujte, kteří živočichové u nás mají roli opylovačů, na kterých rostlinách se nejčastěji vyskytují a proč (např. délka sosáku). Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte videozáznam a přehrajte ho ve třídě jako součást prezentace o opylení rostlin.

Úkol ke str. 16

Na vatu vysejte semena (např. hrách obecný, fazol setý, rajče jedlé) a průběžně fotografujte klíčení semen do prvních listů. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci. Ke každé fotografii zapište, o kolikátý den od vysetí se jedná a jaké podmínky (teplota, osvit, zálivka) rostlina měla.

Úkol k Ryby na str. 19

Vyhledejte další informace o našich sladkovodních rybách. Vytvořte tabulku s přehledem našich nejčastěji se vyskytujících ryb, doplňte k nim zajímavosti a další informace.

Doporučené zdroje:
https://www.mrk.cz/r/atlasy/atlas_ryb/
https://www.chytej.cz/atlas-ryb/

Úkol k Obojživelníci na str. 20

Určete obojživelníky, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:
https://www.inaturalist.org/
https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/

Úkol k Obojživelníci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů)

Na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon) nahrajte zvuky žab, vytvořte vlastní audioatlas. Můžete se inspirovat záznamy Českého rozhlasu.

Doporučené zdroje:
https://temata.rozhlas.cz/priroda/obojzivelnici
https://www.inaturalist.org/

Úkol k Plazi na str. 20

Určete plazy, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:
https://www.inaturalist.org/
https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/

Úkol k Ptáci na str. 20

Během pobytu v přírodě pomocí mobilní aplikace určujte ptáky, které pozorujete. Při využití mobilních aplikací v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:
https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/vyzkum-ptaku/avif/
https://www.inaturalist.org/
https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY
https://explorer.audubon.org/explore/species?zoom=3&x=1306099.1620122588&y=2810864.562197212&sidebar=expand&legend=collapse&layersPanel=expand

Úkol k Ptáci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů)

Na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon) nahrajte zvuky a zpěv ptáků. Porovnejte je se zvuky v elektronické databázi. Vytvořte vlastní audioatlas. Můžete se inspirovat záznamy Českého rozhlasu.

Doporučené zdroje:
https://www.nasiptaci.info/zvuky-ptaku/
https://temata.rozhlas.cz/priroda/ptaci

Úkol k Savci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů).

Určete savce, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:
https://www.inaturalist.org/
https://temata.rozhlas.cz/priroda/savci

Úkol ke str. 21

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte vlastní schéma potravního řetězce a příklady doplňte fotografiemi.

Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
https://www.umimefakta.cz/cviceni-potravni-retezce
https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-priroda/2408/potravni-retezce-kdo-koho-v-prirode-sezere.html

III. ORGANIZMY V EKOSYSTÉMECH

Určete a lépe poznejte rostliny a živočichy v jednotlivých ekosystémech. Využijte při tom digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilních aplikací v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.floraincognita.app.floraincognita
https://apps.apple.com/us/app/flora-incognita/id1297860122
https://www.inaturalist.org/
https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY
https://www.mrk.cz/r/atlasy/atlas_ryb/
https://www.chytej.cz/atlas-ryb/
https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/
https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/vyzkum-ptaku/avif/

Úkol k textu Péče o zdraví – klíště na str. 30

Zhlédněte video Státního zdravotního ústavu Jak správně odstranit klíště. Do sloupce označeného zeleným „smajlíkem“ heslovitě vypište správný postup, do druhého označeného červeným „mračounem“ chyby, kterých se při odstranění klíštěte lidé často dopouštějí.

Doporučený zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=Q6MpQ9kBMvI

Úkol k zajímavosti o vzteklině u lišek na str. 31

Na stránkách Státní veterinární správy zjistěte, ve kterých zemích sousedících s Českou republikou se vzteklina aktuálně vyskytuje. Poté vyhledejte, kde se nacházejí ohniska vztekliny, a pomocí plánování trasy na Mapách.cz určete, jak jsou daleko od hranic s Českou republikou.

Doporučený zdroj:
https://www.svscr.cz/zdravi-zvirat/vzteklina/

Úkol k textům o včele medonosné na str. 37

Přečtěte si text o včele medonosné v učebnici. Pak zjistěte informace o včelách samotářkách a zodpovězte otázky. Poté rozhodněte, co mají včely samotářky se včelou medonosnou společné.

  1. Kde včely samotářky hnízdí?
  2. Podílejí se včely samotářky na opylování rostlin?

Doporučený zdroj:
https://www.entospol.cz/hmyz-roku-2024-samotarske-vcely/

Úkol k Bezobratlí na str. 46

Který bezobratlý živočich představený v učebnici na str. 18 (nejedná se o hmyz) žije na poli v půdě? Zkuste odhadnout, jaký má asi pro půdu význam. Své domněnky ověřte při zhlédnutí doporučeného videa.

Doporučený zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=ROdec9ROiyY

Úkol k Rekreace v parku (se psem) na str. 51

Na internetových stránkách vaší obce, případně dotazem na obecní (městský) úřad zjistěte, jaká jsou pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství ve vaší obci (ve vašem městě).

Příklady doporučených zdrojů:
https://www.ub.cz/public/dzr/zm2022-2026/zm-015/15_jednani/26_bod_priloha_66896.pdf
https://www.obecslavkov.cz/urad/dokumenty-obce-1/obecne-zavazne-vyhlasky/
https://edesky.cz/dokument/1425962
https://www.olesna-be.cz/obec-a-obecni-urad/obecne-zavazne-vyhlasky/ozv-kterou-se-stanovuji-pravidla-pro-pohyb-psu-na-vezejnem-prostranstvi-v-obci-vyhlaseni-pravniho-predpisu-a-plne-zneni-ozv.html

Úkol k želva zelenavá na str. 58

Přečtete si text o ochraně želvy zelenavé. Na internetu či v odborné literatuře zjistěte, co je to „plastron“.

„Želva zelenavá je chráněná úmluvou CITES (Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin). Proto každá želva zelenavá chovaná v zajetí musí mít vystavený CITES dokument – registrační list. Na něm je vyznačeno jméno a adresa chovatele, původ želvy, všichni její předchozí majitelé a její základní identifikační údaje. To, že se jedná o danou želvu, lze ověřit na základě fotografie plastronu, která je součástí CITES dokumentu. Po zakoupení musí nový majitel želvu do 14 dnů zaregistrovat na své jméno na odboru životního prostředí příslušného krajského úřadu nebo správy chráněné krajinné oblasti.“

Rozhodněte, která z vět je pravdivá:

  1. a) Pokud mi při koupi želvy zelenavé prodejce odmítá předat její registrační list, pravděpodobně se jedná o nezákonně chované zvíře.
  2. b) Pokud zakoupím želvu zelenavou, která má v pořádku všechny dokumenty CITES, nemusím už pak nic zařizovat.

Příklady zdrojů (spíše pro učitele a rodiče):
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelva_zelenav%C3%A1
https://www.sci.muni.cz/botany/salicornia/zzelvy_clan_cites1.htm
https://www.cizp.cz/sites/cizp.cz/files/file/TH2/CITES-a-EU_0.pdf
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cites_publikace/$FILE/ZNATE%20CITES.pdf
https://www.mzp.cz/cz/informace_pro_verejnost_cites

Úkol k Obratlovci na str. 59

Na stránkách České společnosti ornitologické zjistěte, jak můžete ptákům ve vašem okolí pomoct. Vyberte si nápad, který se vám líbí nejvíce a který by bylo možné uskutečnit, a představte ho ostatním.

Doporučený zdroj:
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/ptaci-zahrady/

Úkol k mezipředmětové vazbě k matematice na str. 65

Váha a velikost kaprů v kategorii nejtěžší kapr na světě, popř. v České republice, se časem mohou zvyšovat. Proto je třeba vyhledávat informace pomocí vyhledávače na internetu, uvedené zdroje jsou pouze ilustrativní.

Příklady doporučených zdrojů:
https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-v-madarsku-chytili-nejtezsiho-kapra-na-svete-vazil-pres-padesat-kilo-40258031
https://www.inrybar.cz/novy-cesky-rekord-supinace-rybar-ulovil-kapra-o-vaze-389-kilogramu/

Úkol k poznámce péče o zdraví – síla ledu na str. 66

Přečtěte si článek, poslechněte si reportáž a zhlédněte videa. Společně shrňte, jak se bezpečně chovat na zamrzlých vodních plochách a co dělat, když se pod námi nebo někým jiným proboří led.

Doporučené zdroje:
https://hzscr.gov.cz/clanek/bezpecne-na-ledu.aspx
https://liberec.rozhlas.cz/hasici-radi-jak-poznat-ze-led-je-dostatecne-silny-a-co-delat-kdyz-se-pod-nami-8427710
https://www.youtube.com/watch?v=Rqz-SKWK9fk
https://www.youtube.com/watch?v=5CiI7QWrDlc

IV. OCHRANA PŘÍRODY V ČR

Úkol ke str. 70

Vyhledejte příklady zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci.

Doporučené zdroje:
https://portal.nature.cz/redlist/v_cis_vyhl.php?akce=none&choice=1&plny_vypis=1&X=X
https://www.mzp.cz/cz/zvlaste_chranene_druhy

Úkol k Ohrožené druhy rostlin a živočichů na str. 70

Zjistěte, kolik národních parků se nachází v sousedních státech. Některé z nich zkuste vyhledat na on-line mapách. O parku, který vás nejvíce zaujme, zjistěte více informací a představte ho spolužákům.

Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_n%C3%A1rodn%C3%ADch_park%C5%AF
https://mapy.cz/turisticka?x=13.4758988&y=49.3876258&z=11
https://www.google.com/maps/@49.1978752,16.6014657,14z?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDExNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

V. MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V PŘÍRODĚ

Úkol ke str. 73

Zopakujte si zásady telefonování na tísňové linky. Vyzkoušejte si jako scénku správný i chybný postup. Oba postupy nahrajte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon). Záznamy představte spolužákům a diskutujte o nich.


Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.

zpět na výběr titulu