Přírodopis 6, 2. díl (Bezobratlí živočichové)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

str. 14, Trilobiti

(mezipředmětové propojení s dějepisem)

Prohlédněte si webové stránky ČT edu: https://edu.ceskatelevize.cz/video/15014-trilobiti-joachima-barrandeho. Zhlédněte video, stáhněte si pracovní list a vyplňte ho. Pokud budete potřebovat, dodatečné informace si dohledejte na internetu nebo v encyklopediích.

str. 17, Korýši

Na internetu vyhledejte mapu Naši raci a račí mor od Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK). Prostudujte si celou stránku, pročtěte texty a prozkoumejte dostupné mapy, zda se ve vašem okolí vyskytují, případně vyskytovali raci.

Vraťte se k učivu z minulého pololetí a zopakujte si, co jsou spory plísní. Také si můžete vyhledat podrobnější informace o račím moru.

Inspirujte se letákem dostupným na stránce Naši raci a račí mor a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte podobný leták. Zaměřte se v něm zejména na ty druhy raků, které se vyskytují ve vašem okolí. Použijte fotografie z volných zdrojů, případně své vlastní a doplňte je vhodnými texty.

Pokud například při procházce v přírodě najdete raka nebo kraba, můžete ho vyfotit a fotografii zaslat odborníkům podle návodu na stránkách.

Doporučené zdroje:
https://storymaps.arcgis.com/stories/32f61b6ccf1f4945b3f89dc9b0bf5509
https://aopkcr.maps.arcgis.com/home/gallery.html?sortField=modified&sortOrder=desc

str. 18, Hmyz

a) Zhlédněte video https://www.youtube.com/watch?v=ywBFitT9VJw&ab_channel=GARDENNATURE.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co jste se dozvěděli o hmyzu, co vás zaujalo. Zaznamenejte si také své hodnocení videa (kvalita zpracování, věrohodnost informací apod.). Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word

b) Zhlédněte video https://www.youtube.com/watch?v=iRjFQrO65NY&ab_channel=HouseBox.

Opět si vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis jako v předchozím bodě, a to včetně svého zhodnocení videa. Můžete také zodpovědět následující otázky:
Má hmyz ocas a čumák?
Může hmyz mrkat?
Co by ochránci řekli na pitvání hmyzu, který najdete uhynulý na parapetu?
Je pavouk hmyz?

c) Obě videa, která jste viděli, porovnejte. Které bylo informativnější, tj. ze kterého jste získali více informací? Které video považujete za důvěryhodnější? Které vás více bavilo? Které se vám více líbilo? Své odpovědi zdůvodněte.

Poznámka pro vyučující: V úkolu jsou navržena dvě videa zpracovaná amatéry, neodborníky, přesto jsou naprosto odlišná – jedno vytvořil žák ZŠ s pomocí rodičů, informace pro něj čerpal z odborných zdrojů, postupoval podle předem připraveného scénáře a je vidět, že se o dané téma zajímá. Druhé video vytvořil influencer, který se zaměřuje na počítačové hry. Video je nepromyšlené, informačně velice chudé a navíc plné nepřesností (na které je vhodné upozornit, pokud si jich žáci sami nevšimnou, viz otázky výše). Přesto má tento kanál více než milion odběratelů a toto video zhlédlo mnohem více uživatelů. Je možné, že mnoho žáků řekne, že toto video se jim líbilo více. Právě proto zařazujeme srovnání, aby žáci pochopili, že ne vše, co jim připadá zábavné, je zároveň i důvěryhodné. Rozvíjíme jejich kritické myšlení.

str. 23, 28, 36, 46, 57, 64, 70

a) Na internetu vyhledejte fotografie živočichů zobrazených na ilustraci v učebnici. Zaměřte se zejména na ty, u kterých byl druh určen nebo ověřen odborníkem.

b) V období, kdy je možné pozorovat tyto živočichy v jejich přirozeném prostředí, se vypravte na procházku a fotografujte živočichy, které uvidíte (nemusí být jen bezobratlí, fotografie ostatních živočichů využijete v následujícím ročníku).

Za pomoci internetu, mobilní aplikace, encyklopedií, atlasů či klíčů k určování živočichů se pokuste určit alespoň rod živočichů, které jste zaznamenali. Z fotografií a názvů vytvořte prezentaci, kterou pak představíte spolužákům.

c) Můžete si také zaznamenávat, kdy a kde jste danou fotografii pořídili, nejlépe ve vhodném digitálním prostředí, kde lze s daty následně pracovat – uspořádávat, třídit podle konkrétních kritérií apod.

Můžete dělat i zápisy o pozorováních živočichů, které jste nemohli nebo nestihli vyfotografovat.

Data pak můžete vyhodnocovat, třídit podle rodu, druhu živočichů, data pozorování. Také můžete vytvářet např. grafy četnosti pozorování apod.

Doporučené zdroje:
http://www.atlaszvirat.cz/bezobratli
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=cs&gl=US
https://biolog.nature.cz/biolog/cz/Article/AboutApp
https://www.biolib.cz/

str. 35, Klíště obecné

a) Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=eiwsSvC-ECs&list=PLqmy0o96fQtC4W2hu3hvntnZR2GbKLRgf&index=5&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli o klíšťatech, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Pak o svých poznatcích diskutujte.

b) V roce 2018 přišla skupina vědců se zajímavým nápadem – zapojit do výzkumu parazitů veřejnost. Do jejich projektu Najdi pijáka se zapojily stovky lidí. Vyhledejte si stránky projektu a případně i další informace o něm. Co o takovém přístupu soudíte? Zapojili byste se do podobného projektu také?

Vyhledejte i další projekty, jak může široká veřejnost přispět svým pozorováním do vědeckého výzkumu.

Doporučené zdroje:
https://najdipijaka.cz/
https://www.youtube.com/watch?v=g3Mr9oEwdtk&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://www.youtube.com/watch?v=ZMO9JSo6b8o&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://www.youtube.com/watch?v=muRK7E6zv7o&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://biolog.nature.cz/biolog/cz
https://www.najdije.cz/

str. 42, Včela medonosná

Na základě svých poznatků z hodin přírodopisu vytvořte schéma včelího společenství. Můžete k tomu využít jak papír (a výtvarné schéma doplnit např. fotografiemi z volných zdrojů z internetu), tak i vhodné digitální prostředí (např. Malování, PowerPoint i Word). Pokud bude potřeba, dohledejte si dodatečné informace na internetu.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=Z5wm2Me4w-Q&list=PLqmy0o96fQtAVJdbRUoN6dLaIaLqAEp-y&index=1&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://edu.ceskatelevize.cz/namet/vcela
http://www.vcelky.cz/skolam-a-studentum.htm

str. 49, Slunéčka a zlatoočky

Poslechněte si rozhovor s entomologem o slunéčkách: https://budejovice.rozhlas.cz/proc-ma-slunecko-sedmitecne-cervene-krovky-a-proc-v-ohrozeni-zacne-krvacet-7048259

Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co jste se dozvěděli o slunéčkách, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word

str. 52, Hlemýždi, slimáci a plzáci

Vytvořte projekt o škůdcích na školní zahradě.

Nejprve si nastudujte, které škůdce můžete na zahradě pozorovat (na internetu, v odborné literatuře), berte ohled i na skladbu rostlin na zahradě. Ve vhodném digitálním prostředí (nejlépe v tabulkovém editoru) si vytvořte jejich seznam. Vyhledejte, jak tito škůdci vypadají, jaká mají vývojová stadia, jak přesně škodí a jak lze napadení rostlin řešit.

Poté se vypravte na zahradu, hledejte škůdce a svá pozorování zaznamenávejte – fotograficky i textově, můžete natáčet i video. Monitorujte také alespoň odhadovaný počet nalezených jedinců. Zajímejte se rovněž o příznaky toho, že se na zahradě vyskytují, i ty zaznamenávejte (např. okus, stopy slizu). Zkoumejte podmínky v prostředí (počasí, vlhkost). Případně podnikněte kroky k tomu, abyste se škůdců zbavili.

Toto opakujte i několikrát a zkoumejte, jak se napadení škůdci vyvíjí.

Na závěr vytvořte reportáž (foto, video) o své práci a o jejích výsledcích – zpracujte přehled škůdců, které jste objevili, můžete vytvořit např. grafy o průběhu vývoje napadení apod.

Svou reportáž pak prezentujte ostatním žákům školy.

Doporučené zdroje:
https://www.zahradkari.cz/odborne/index.php?str=124
https://eagri.cz/public/app/srs_pub/fytoportal/public/?key=%22c18ccd9cbe2ba381e37b810d0c2bdc4c%22#rlp|so|skudci
https://www.agromanual.cz/cz/atlas/skudci
https://rumex.mendelu.cz/atlasposkozenidrevin/index.php/clenovci/

str. 58, Roztoči

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci na téma Roztoči a alergie. Potom s ní seznamte spolužáky.

Doporučené zdroje:
https://www.nzip.cz/clanek/456-alergie-na-prachove-roztoce-prevence
https://www.stopalergii.cz/roztoci-alergie.html#Kteri-roztoci-jsou-nejskodlivejsi

str. 82, Žahavci

Rozdělte se do skupin. Každá skupina zhlédne jedno z videí a ve zvoleném textovém nebo grafickém editoru vytvoří pracovní list, který bude zaměřen na zachycení nejdůležitějších informací, které by si měl člověk z videa zapamatovat.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=YPOE94Flpvg&ab_channel=Zv%C3%AD%C5%99ec%C3%ADtlapky
https://www.youtube.com/watch?v=ZE7LfI1ynwQ&ab_channel=Franti%C5%A1ekRame%C5%A1

Následně si jednotlivé skupiny pracovní listy mezi sebou vymění. Nejprve si listy prohlédnou a zjistí, zda by už něco byli schopni doplnit na základě znalostí z hodin přírodopisu a videa, pro které vytvářeli svůj pracovní list. Potom zhlédnou další video a dokončí vyplňování pracovního listu.

Nakonec skupiny zhodnotí jednotlivá videa (co se z nich dozvěděli/nedozvěděli, jaká forma jim více vyhovovala apod.) i zpracování pracovních listů, které vyplňovali (co ocenili, co by doplnili apod.).

zpět na výběr titulu