Dělitelnost

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

Strana 7, úlohy k procvičení

V aplikaci MS Excel vytvořte tabulku, do které zanesete hodnoty ze vzorového příkladu.
Poté ve sloupci C (pomocí nástrojů v MS Excel) v jednotlivých řádcích tabulky vypočítejte součin čísla ve sloupci A a čísla ve sloupci B.

Pokud výpočty v aplikaci MS Excel provádět neumíte, vyhledejte si potřebné informace na internetu.

Doporučené zdroje:
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/n%C3%A1soben%C3%AD-a-d%C4%9Blen%C3%AD-%C4%8D%C3%ADsel-v-excelu-4585b0ea-0ea0-4faf-84e4-3db5d4b2dc5d
https://www.youtube.com/watch?v=D1treiWhyiE&ab_channel=RYCHL%C3%89TUTORI%C3%81LY

Strana 7, úlohy k procvičení

V aplikaci MS Excel vytvořte tabulku, do které zanesete hodnoty ze vzorového příkladu.
Poté ve sloupci F (pomocí nástrojů v MS Excel) v jednotlivých řádcích tabulky vypočítejte podíl čísla ve sloupci D a čísla ve sloupci E.

Pokud v aplikaci MS Excel provádět výpočty neumíte, vyhledejte si potřebné informace na internetu.

Doporučené zdroje:
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/n%C3%A1soben%C3%AD-a-d%C4%9Blen%C3%AD-%C4%8D%C3%ADsel-v-excelu-4585b0ea-0ea0-4faf-84e4-3db5d4b2dc5d
https://www.youtube.com/watch?v=D1treiWhyiE&ab_channel=RYCHL%C3%89TUTORI%C3%81LY

Strana 7, cv. 5

Příklady vypočítejte a poté jejich správnost zkontrolujte pomocí aplikace www.photomath.com.

Nápověda:
Pokud si aplikaci „Photomath“ nainstalujete do svého mobilního telefonu a vyfotografujete do ní zadaný příklad, aplikace vám nabídne řešení příkladu včetně vysvětlení jednotlivých kroků.

Doporučený zdroj:
https://photomath.com/

Strana 12, poslední definice

Nakreslete množinu A a množinu B tak, že jejich průnikem bude množina C. Představte si, že množina A představuje státy, jejichž území leží v Evropě, množina B představuje státy, jejichž území leží v Asii, a množina C představuje státy, jejichž území zasahuje jak do Evropy, tak i do Asie.
S pomocí internetu vyřešte následující úkoly:

  1. Je stát Írán prvkem množiny B?
  2. Je stát Monako prvkem množiny A?
  3. Je stát Mexiko prvkem množiny C?
  4. U každé množiny napište alespoň jeden stát, který do ní patří.
  5. Je Turecko prvkem množiny A a současně prvkem množiny B?
  6. Kolik států je prvkem množiny C?

Doporučený zdroj:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1tsSYBj6NN8hyS2ZseiFKQHxPQ9VZA3TJ&hl=en_US&ll=39.54960320048862%2C34.88394326250001&z=6

Strana 17, definice

Truhlář obdržel zakázku, na kterou bude potřebovat nakoupit střešní latě.
Ty bude rozřezávat beze zbytku na stejné díly. Na internetu zjistěte, v jakých délkách se střešní latě prodávají a jakou délku latí by měl truhlář nakoupit, aby každou z nich dokázal rozdělit čtyřmi řezy na stejné díly.

Doporučený zdroj:
https://www.heureka.cz/

Strana 17, definice

S pomocí internetu zjistěte, jaké rozměry mají papíry formátu A0 až A6.

  1. Zjistěte, které formáty papíru bychom dokázali beze zbytku rozdělit na malé čtverce o velikosti strany 6 mm.
  2. Kolik takových čtverců bychom tímto dělením získali?

Doporučený zdroj:
https://www.stepa.cz/technicka-data/formaty-papiru/

Strana 21, úlohy k procvičení

Dědeček potřebuje ve sklepě, kde je výška stropu 230 cm, umístit regál o 4 policích a hloubce 40 cm. Celková plocha všech polic by měla být větší než 2 m2.

  1. S pomocí internetu vyhledejte rozměry nejmenšího možného regálu, který by tyto podmínky splňoval.
  2. S pomocí internetu vyhledejte nejlevnější možný regál, který by tyto podmínky splňoval, a vypočítejte, na kolik korun vychází 1 dm2 police tohoto regálu.

Doporučený zdroj:
https://www.heureka.cz/

Strana 21, úlohy k procvičení

Výrobce měl dodat zákazníkovi zboží, které je zabalené v papírových kartonech a naskládané na dřevěných europaletách.
K dispozici měl kartonové krabice o těchto rozměrech:
a) 60×20×18 cm
b) 40×40×18 cm
c) 30×30×18 cm

Jaké velikosti krabic mohl výrobce použít, aby na každou dřevěnou europaletu naskládal co nejvíce krabic? Hmotnost krabice s výrobky při volbě rozměrů nerozhoduje.

Doporučený zdroj:
https://www.klaustimber.cz/europaleta

Strana 27, definice

Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 10?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 10?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 10?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 10, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 10.
  5. Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 10, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 10.
  6. Pokud celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) není dělitelný číslem 10, upravte text smysluplně tak, aby počet slov a současně i znaků byl dělitelný číslem 10.

Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/

Strana 29, definice

Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 5?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 5?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 5?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 5, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 5.
  5. Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 5, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 5.
  6. Pokud celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) není dělitelný číslem 5, upravte text smysluplně tak, aby počet slov a současně i znaků byl dělitelný číslem 5.

Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/

Strana 31, definice

Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 2?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 2?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 2?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 2, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 2.
  5. Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 2, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 2.
  6. Pokud celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) není dělitelný číslem 2, upravte text smysluplně tak, aby počet slov a současně i znaků byl dělitelný číslem 2.

Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/

Strana 33, definice

Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 4?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 4?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 4?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 4, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 4.
  5. Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 4, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 4.

Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/

Strana 33, úkoly k procvičení

Na internetu vyhledejte, ve kterém roce byla založena americká počítačová společnost Apple. Řekněte, zda číslo, které udává tento letopočet, je dělitelné číslem 4.

Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Apple

Strana 34, úkoly k procvičení

Na internetu vyhledejte letopočet, ve kterém byl komerčně dostupný první mobilní telefon.
Jaký je ciferný součet číslic v tomto letopočtu?

Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mobiln%C3%AD_telefon

Strana 36, definice

Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 9?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 9?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 9?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 9, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 9.
  5. Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 9, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 9.

Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/

Strana 37, definice

Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 3?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 3?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 3?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 3, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 3.
  5. Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 3, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 3.

Strana 38, definice

S pomocí internetu vyhledejte pomůcku o tom, kdy je číslo dělitelné číslem 7. Poté najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového a tabulkového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 7?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 7?
  3. Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný
    číslem 7?
  4. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 7, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 7.

Doporučené zdroje:
https://www.nns.cz/blog/
https://eprehledy.cz/pravidla-delitelnosti-cisel-matematika.php
https://www.matweb.cz/delitelnost-sedmi/

Strana 39, definice

S pomocí internetu najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového a tabulkového editoru vyřešte následující úkoly:

  1. Je celkový počet slov zkopírovaného textu prvočíslo?
  2. Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) prvočíslo?
  3. Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není prvočíslo, zkraťte text tak, aby zpráva stručně vyjádřila obsah textu a počet slov byl dělitelný číslem prvočíslo.

Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/

Strana 39, definice

S pomocí internetu zjistěte, kolik číslic obsahuje doposud nejvyšší známé prvočíslo a ve kterém roce bylo objeveno.

Doporučený zdroj:
https://www.e15.cz/magazin/amatersky-nadsenec-objevil-dosud-nejvetsi-zname-prvocislo-1356129

Strana 47, definice

S pomocí internetu zjistěte celkový počet polí na šachovnici. Poté zjistěte počet bílých polí na šachovnici. Jsou tato čísla soudělná?

Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0achovnice

Strana 52, úkoly k procvičení

S pomocí internetu zjistěte, v kolik hodin ráno odjíždí v Brně ze zastávky Hlavní nádraží směr Řečkovice tramvaj č. 1 a po kolika minutách pravidelně brzy ráno jezdí. Představte si, že by ze stejné zastávky ve stejný čas, kdy odjíždí první ranní tramvaj číslo 1, odjížděla i jiná linka, která by pravidelně jezdila po 4 minutách. V kolik hodin a v kolik minut by se obě linky opět setkaly na Hlavním nádraží?

Doporučené zdroje:
http://www.jrbrno.cz/L1S2Z36
https://www.idsjmk.cz/timetables/links

zpět na výběr titulu