Český jazyk 7

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

I. Tvarosloví

1. Podstatná jména

Procvičování probraného učiva

str. 9, cv. 6

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10964-karel-jaromir-erben, zhlédněte video o Karlu Jaromíru Erbenovi. Říkejte, co jste si zapamatovali po prvním poslechnutí. Poté video zhlédněte ještě jednou a informace doplňte. Uveďte další filmové pohádky, které vycházejí z Erbenovy předlohy. Hledejte na internetu.

Podstatná jména označující části těla

str. 10, cv. 1

Vyberte si jeden z párových orgánů těla. Na internetu o něm vyhledejte některé zajímavosti – soustřeďte se na to, aby to byly opravdu zajímavosti, které jen tak někdo neví. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte plakát (např. a téma „oči“). Informace uvádějte v bodech, v bublinách apod., z volných dostupných zdrojů (např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/) vkládejte fotografie a obrázky. Plakáty poté prezentujte ve třídě.

Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4808-stavba-oka-a-jeho-vysetreni;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12873-mise-spuntix-virtualni-realita;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4519-brdo-a-usi.

str. 10, cv. 2

Vyberte si jedno slovní spojení ze cvičení a zkuste jej graficky ztvárnit tak, aby každý uhodl, o které slovní spojení se jedná. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Z volných dostupných zdrojů vkládejte fotografie a obrázky, popř. úkol zpracujte v aplikaci pro malování. Jednotlivá zpracování si poté ve třídě představte.

2. Přídavná jména

Procvičování probraného učiva

str. 12, cv. 2a)

Poznáte zmiji? Víte, jak se chovat při střetnutí se zmijí? A co dělat v případě jejího uštknutí? Jak se projevuje otrava? Jak poskytnout první pomoc při uštknutí zmijí? Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte informační leták, který zodpoví všechny výše uvedené otázky. Informace hledejte na internetu. Letáky poté rozmístěte na nástěnkách školy, aby se i vaši spolužáci mohli poučit.

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.mojeambulance.cz/serial-prvni-pomoc-ustknuti-zmiji/;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4906-zmije-obecna;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14166-jedovaty-plaz-zmije-obecna.

str. 13, cv. 8

Vyberte si jedno slovní spojení ze cvičení a na internetu o něm zjistěte nějaké informace. Poté zpracujte téma jako referát (alespoň na tři minuty) a předneste jej spolužákům. Zaměřte se na důležitost informací, přednes, celkový projev apod. Pověřený žák zaznamená váš přednes na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.), záznam poté společně zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba ještě vylepšit.

Stupňování přídavných jmen

str. 14, cv. 4

S pomocí internetu doplňte požadované údaje do cvičení. Úkol zpracujte do tabulky na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Můžete přidat další česká „nej“.

Jmenné tvary přídavných jmen

str. 15, jazykový rozbor (úkol č. 8)

Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte lázně nacházející se v Karlovarském kraji. Společně zdůvodněte velká/malá počáteční písmena v názvech těchto měst.

3. Zájmena

Procvičování probraného učiva

str. 17, cv. 2

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7799-zpravicky-karel-capek, zhlédněte video o tvorbě Karla Čapka pro děti. Po zhlédnutí videa odpovězte na následující otázky:

Kdy se Karel Čapek narodil?

Čím se stal po vzniku Československa?

Jak se jmenoval jeho bratr?

Kdy vyšla první dětská knížka Karla Čapka a jak se jmenovala?

Která známá pohádka od Karla Čapka byla například zfilmovaná?

Jak se jmenuje nejznámější Čapkova knížka pro děti? Co se v knize dozvíme?

Která humorná knížka povídek pro děti vyšla po smrti Karla Čapka?

Co se snažil Čapek ve svých knížkách dětem předat?

str. 18, cv. 4

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) odpovězte na otázky v učebnici.

str. 18, cv. 5

S využitím mobilního telefonu napište dle instrukcí v učebnici SMS zprávu. (Nemáte-li babičku, pošlete zprávu mamince, sestře, kamarádce, …)

 str. 19, cv. 11

Na vhodném digitálním zařízení vytvořte obrázek. Pracujte buď s vhodnou aplikací pro malování a obrázek namalujte, nebo použijte obrázek/fotografii z volných dostupných zdrojů (např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/). K obrázkům tvořte věty a souvětí a užívejte zájmen dle zadání v učebnici.

 str. 20, cv. 4

Etymologie je věda, která se zabývá původem slov. Na webových stránkách Českého rozhlasu, https://temata.rozhlas.cz/velky-etymologicky-kviz-odhadnete-puvod-slov-8362274, spusťte etymologický kvíz a zkuste odhadnout původ nabízených slov.

str. 20, jazykový rozbor (úkol č. 8)

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/9561-karel-hynek-macha, zhlédněte video o K. H. Máchovi. Zaměřte se na to, čím se Mácha při své básnické tvorbě inspiroval. Po jeho vzoru zkuste také využít podobnou inspiraci a napište báseň dle zadání v učebnici.

4. Číslovky

str. 22, cv. 6

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11257-mala-strana-jana-nerudy, zhlédněte ukázku toho, jak Jan Neruda popisuje svou rodnou Malou Stranu. Poté diskutujte o tom, jaký vztah měl asi Neruda k rodnému městu. Na základě ukázky se pokuste popsat své rodiště. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro psaní textu. Svůj popis doplňte fotografií nebo obrázkem rodného místa. Nakonec jej prezentujte ve třídě.

str. 23, cv. 7

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam vět.

str. 23, jazykový rozbor

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/855-zalozeni-karlovy-univerzity, zhlédněte video o založení Karlovy univerzity. Na základě informací ve videu rozhodněte o pravdivosti vět.

  1. Karel IV. mluvil a psal sedmi jazyky. () ano () ne
  2. Karel IV. vydal v Praze roku 1348 tzv. papežskou zakládací listinu. () ano () ne
  3. Karel IV. musel nejprve požádat biskupa o souhlas k založení univerzity. () ano () ne
  4. V té době byl papežem Kliment VI., což byl bývalý učitel Karla IV. () ano () ne
  5. Karel IV. svěřil univerzitu do ochrany sv. Václavu, tedy stejnému patronu, jako svěřil země Koruny české.  () ano () ne
  1. Univerzita měla velmi důležité místo v novověké společnosti. () ano () ne
  2. Založení univerzity bylo významným činem, protože Univerzita Karlova byla první univerzitou na sever od Alp. () ano () ne
  1. Karel IV. založil také univerzitu v Sorboně. () ano () ne
  2. Tzv. insignie byly výrazem královské moci univerzity. () ano () ne
  3. Univerzita Karlova je největší univerzitou v České republice. () ano () ne

(řešení: 1. ne, 2. ano. 3. ne, 4. ne, 5. ano, 6. ne, 7. ano, 8. ne, 9. ne, 10. ano)

5. Slovesa

Procvičování probraného učiva

str. 25, cv. 3

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro psaní textu. Svá řešení poté prezentujte ve třídě.

Slovesný rod činný a trpný

str. 27, cv. 4

Vyberte si jednu ilustraci z tohoto cvičení a popište ji, např. Kdo/co je na ilustraci? Kdo/co se nachází v popředí/pozadí? Jak se postava (postavy) tváří a proč asi? Co se na ilustraci děje? Kde se děj odehrává? Lze poznat roční období, do něhož je ilustrace zasazena? Jakou technikou byla ilustrace vytvořena? Jak na vás působí barvy?

 K vybrané ilustraci přiřaďte ilustrátora. Pokud si nejste jistí, odpověď hledejte na internetu. Zjistěte také další informace o tvorbě vybraného ilustrátora, např. jaké ilustrace kreslil, pro koho byly určené, jakou techniku kresby používal, která literární díla ilustroval apod. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem. Z volných dostupných zdrojů vložte obrázky, popř. naskenujte obrázky z knih a vložte je do souboru. Své práce prezentujte ostatním, např. prostřednictvím interaktivní tabule.

str. 28, cv. 5

Vyberte si jednu fotografii ze cvičení a popište ji s využitím sloves v trpném rodě. Svůj popis zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …). Záznam poté prezentujte ve třídě tak, že spolužákům neprozradíte, kterou fotografii jste si vybrali. Z vašeho popisu by to mělo být zřejmé a spolužáci by to měli uhodnout. Pokud tomu tak není, diskutujte společně o tom, jak by se popis dal vylepšit apod.

Slovesné třídy a vzory

str. 29, cv. 3

Na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro tvorbu tabulek zpracujte úkol dle zadání v učebnici do tabulky.

 Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7030-stravovani-raneho-stredoveku, zhlédněte video o stravování v raném středověku. Poté roztřiďte potraviny, které se tehdy objevovaly na stole, podle obyvatelstva, jež je konzumovalo (šlechta, církevní hodnostáři, služebnictvo, sedláci a řemeslnici, chudáci, žebráci a bezzemci). Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace do tabulky, grafu nebo diagramu. Svá řešení mezi sebou porovnejte. Zpracovali jste úkol všichni stejně, nebo se jednotlivá zpracován liší? Pokud ano, uveďte, v čem a proč.

Slovesné tvary

str. 31, cv. 6

Vyberte si tři věty ze cvičení a od daných sloves vytvořte správný tvar rozkazovacího způsobu. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte k větám obrázky (příp. koláže z obrázků). Z nich by mělo být zřejmé, o který rozkaz se jedná. Následně prezentujte spolužákům (bez uvedení rozkazu). Ti by měli uhodnout, které věty jste si zvolili.

str. 32, cv. 8

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/9929-jak-si-zalozit-herbar, zhlédněte video o vytvoření herbáře. Poté si vyberte jednu bylinu a podle informací ve videu vytvořte list z herbáře. Jednotlivé listy poté svažte, vznikne herbář vaší třídy.

6. Neohebné slovní druhy

Příslovce

str. 35, cv. 7

V textu se píše o doze. Vyberte si jedno plemeno psa a na internetu o něm zjistěte maximum informací. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace připravte prezentaci tohoto plemene. Uveďte, jak zvíře vypadá, jak se chová v různých situacích, proč si ho (ne)pořizovat, zda jej lze využít k různým činnostem (jako vodicí pes, záchranářský pes, …). Jednotlivé prezentace si ve třídě představte.

str. 35, cv. 9

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem vytvořte dva druhy kartiček. Na jedny napište různá příslovce – využijte ta ze cvičení, popř. doplňte některá další. Na druhou sadu kartiček napište stupně (1. stupeň, 2. stupeň, 3. stupeň). Poté kartičky vytiskněte a rozstříhejte. Zahrajte si hru. Z první sady kartiček si vylosujte příslovce, z druhé sady stupeň. Tvořte správné tvary. Sesedněte se do kruhu a v tvoření tvarů se střídejte.

Předložky

str. 38, cv. 8

S využitím mobilního telefonu splňte úkol.

str. 38, cv. 9

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace připravte pro mladší spolužáky zábavný úkol s předložkami. Z volných dostupných zdrojů vložte do aplikace obrázek (fotografii), který lze popsat s využitím předložek. Do obrázku poté přidejte předložky zapsané na kartičkách, např. k obrázku jablka na stromě vložíte předložku NA apod. Snažte se vyhledat takový obrázek, abyste na něm uplatnili co nejvíce různých předložek. Obrázky můžete vytisknout a věnovat k procvičení předložek spolužákům.

str. 39, cv. 14

Na internetu vyhledejte zajímavosti o čipmankovi a rosomákovi. Poté si připravte krátkou prezentaci informací (max. na 3 minuty), užívejte předložky vlastní i nevlastní. Dbejte na to, aby byl váš projev spisovný. Poté své projevy porovnejte. V čem se shodují a v čem se liší? Můžete je zachytit na vhodné záznamové zařízení a poté zhlédnout vícekrát.

str. 39, cv. 15

Přečtěte text uvedený v učebnici se správnou spisovnou výslovností, s přízvukem na vhodných místech apod. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Své záznamy poté ve třídě porovnejte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je třeba vylepšit, …

Spojky

str. 40, cv. 4

V textu cvičení se hovoří o některých literárních žánrech. Vyberte si jeden z nich (lze i jiný, než je uveden ve cvičení). Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, který představí alespoň tři nejnovější knihy daného žánru. Informace hledejte na internetu.

Částice

 str. 41, cv. 3

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam vět.

Citoslovce

 str. 42, cv. 8

Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, do které vložíte z volných dostupných zdrojů obrázek. K obrázku připojte (např. do bubliny) vhodné citoslovce. Poté prezentujte ve třídě.

Opakování neohebných slov

str. 43, cv. 2

Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, jehož fotografii vidíte u cvičení, patří mezi památky UNESCO. Na internetu vyhledejte další památky UNESCO. Poté si jednu vyberte, zjistěte o ní co nejvíce informací a představte ji spolužákům. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace libovolným způsobem (jako plakát, leták, prezentaci, komiks, …).

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.unesco-czech.cz/unesco-pamatky/.

II. Pravopis

1. Psaní velkých písmen ve vlastních jménech

str. 46, cv. 1

Z uvedených názvů vyberte české místní názvy. Poté na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) alespoň některá místa vyhledejte.

str. 46, cv. 2

Na webovém portálu https://atlas.mapy.cz si nastavte mapu „Povodí řek“. Poté v ní vyhledejte řeky uvedené v textu cvičení. Z mapy zjistěte, jak velké je povodí jednotlivých řek. Údaje zaznamenejte do grafu a porovnejte. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 47, cv. 5

Ve cvičení vyhledejte názvy penzionů, restaurací a motorestů. Diskutujte o jejich pravopisu. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace navrhněte plakát nově vzniklé restaurace (penzionu, motorestu, …). Vymyslete název tohoto zařízení, adresu a uveďte další údaje, které by přiměly zákazníky k návštěvě. Plakát vhodně graficky dotvořte. Užijte maximum místních názvů.

str. 48, cv. 6

Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte některé obce a sídliště uvedené v tomto cvičení. Omezte se např. na svůj kraj apod. Obce poté seřaďte podle velikosti (počtu obyvatel) a zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace do grafu.

str. 48, cv. 10

Pro své spolužáky (popř. pro spolužáky z nižších ročníků) vytvořte na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro tvorbu tabulek podobnou osmisměrku (šestisměrku, čtyřsměrku), která bude obsahovat místní názvy a popř. tajenku. Osmisměrky poté vytiskněte, vyměňte si je se spolužákem a vyluštěte, popř. věnujte mladším spolužákům.

 str. 50, cv. 13

Vyberte si jedno zvíře ze cvičení a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte informační leták o tomto zvířeti. Na internetu zjistěte zejména informace o tom, kde zvíře žije a k čemu se v dané zemi využívá (čím je prospěšné, jaký z něj mají lidé užitek). Z volných dostupných zdrojů vložte jeho fotografii (popř. vložte vlastní fotografii, pokud ji máte). Jednotlivé letáky nakonec prezentujte ve třídě.

str. 50, cv. 15

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte projekt na téma „Amerika“. Protože je to příliš široké téma, vyberte si jen to, co vás zajímá, např. vodstvo, pohoří, povrch, státy, města, obyvatelstvo, průmysl, jídlo, … Úkol doplňte fotografiemi nebo obrázky, můžete se inspirovat také dokumentem „Nádherná Amerika“, který je k zhlédnutí na webových stránkách České televize (https://www.ceskatelevize.cz/porady/12100793738-nadherna-amerika/). Jednotlivé projekty si potom ve třídě představte.

2. Procvičování pravopisu

Skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně

str. 53, cv. 7

Přečtěte si text cvičení. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2322-mesic-kde-se-vzal-a-proc-je-pro-nas-dulezity, zhlédněte video o Měsíci. Porovnejte údaje ze cvičení a údaje z videa. Údaje, které jste se dozvěděli ve videu a nebyly v textu učebnice, zaznamenejte do myšlenkové mapy. Vytvořte ji na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru.

Příklad dostupných zdrojů:
https://coggle.it,
https://www.mindomo.com,
https://www.popplet.com,
https://bubbl.us,
https://www.wisemapping.com.

Předpony s-/se-, z-/ze-, vz-/vze-

Předložky s/se, z/ze

str. 54, cv. 6a)

Na internetu vyhledejte fotografie s podzimní tematikou. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace pro práci s obrázky vytvořte podzimní koláž.

Psaní i/í, y/ý po obojetných souhláskách

str. 55, cv. 2

Vyberte si jedno přísloví ze cvičení. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej ztvárněte libovolným způsobem (jako komiks, koláž, plakát, …). Poté svou práci prezentujte. Poznali vaši spolužáci, které přísloví jste zpracovali?

III. Význam slova a nauka o slovní zásobě

1. Význam slova

Slovo, sousloví, rčení

str. 57, cv. 3

Vyberte si jedno slovo ze cvičení. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte myšlenkovou mapu. Uprostřed myšlenkové mapy bude slovo nadřazené slovu, které jste si vybrali. V jednotlivých ramenech budou slova podřazená a vzájemně souřadná. Pokuste se jich vymyslet co nejvíce. Jednotlivé myšlenkové mapy poté prezentujte ve třídě.

str. 58, cv. 7

Vyberte si jedno sousloví z tabulky. Na internetu k němu zjistěte další informace. Tyto informace předneste v cca deseti větách. Svůj projev zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …). Záznam poté prezentujte ve třídě tak, že spolužákům neprozradíte, které sousloví jste si vybrali. Z vašeho projevu by to mělo být zřejmé a spolužáci by to měli uhodnout. Pokud tomu tak není, diskutujte společně o tom, co by se dalo vylepšit apod.

str. 59, cv. 9

Rozdělte se do dvojic. Každá dvojice si vybere jedno přísloví, které ztvární v podobě krátké scénky (pantomimy). Své podání zachytí na vhodné záznamové zařízení. Jednotlivé scénky poté prezentujte ve třídě. Ostatní hádají, o které přísloví se jedná.

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených přísloví.

Slova jednoznačná a mnohoznačná

str. 59, cv. 2

Vyberte si jedno slovo ze cvičení a promyslete si, ve kterých významech se vyskytuje. Informace můžete hledat také na internetu, např. s pomocí Internetové jazykové příručky. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte úkol graficky, a to tak, že vytvoříte např. obrázkovou myšlenkovou mapu, v jejímž středu bude uvedené slovo, které jste si zvolili, do ramen vložíte obrázky jednotlivých významů tohoto slova. Myšlenkové mapy nakonec prezentujte ve třídě.

Synonyma, antonyma, homonyma

Antonyma – slova opačného významu (opozita)

 str. 60, cv. 1

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte pexeso opozit. Na internetu hledejte obrázky (fotografie) vyjadřující opačné skutečnosti (např. slunečno – zataženo, malý dům – velký dům, den – noc apod.). Vložte je do aplikace pro práci s textem, vytiskněte, rozstříhejte a hrajte jako pexeso.

Homonyma – slova souzvučná

str. 61, cv. 1

Vyberte si jedno slovo ze cvičení a s pomocí Internetové jazykové příručky najděte všechny jeho významy. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace sestavte koláž z obrázků (fotografií) významů vybraného slova. Jednotlivé koláže si ve třídě prohlédněte a diskutujte, zda opravdu vyjadřují daný význam slova a zda některý z významů nechybí. Zamyslete se nad tím, kde je možné významy daného slova vyhledat.

Odborné názvy

str. 61, cv. 1

Vyberte si jeden termín ze cvičení a přiřaďte ho k oboru, z něhož pochází. Poté na vhodném digitálním zařízení s pomocí editoru pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu oboru a termínů, které se v něm používají (např. fotbalfaul, gól, rozhodčí, protivník, …). Lze si zvolit i jiný obor a termíny, než které jsou uvedené v učebnici.

2. Stavba slova a slovotvorný rozbor

Procvičování učiva

str. 63, cv. 7

Vyberte si jednu dvojici slov ze cvičení a určete jejich společný kořen (popř. vyučující zadá další slova). Poté na vhodném digitálním zařízení s pomocí editoru pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu, uprostřed níž bude daný kořen, v jednotlivých ramenech pak slova příbuzná.

3. Slovní zásoba

Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování

str. 64, cv. 2

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste určit, jakým způsobem se obohatila česká slovní zásoba o slova uvedená ve cvičení. Lze to s pomocí IJP určit u všech slov?

Odvozování

str. 65, cv. 5

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace ztvárněte libovolným způsobem rozdíl mezi uvedenými dvojicemi slov (popř. dle zadání vyučujícího zvolte jiné dvojice slov). Své nápady si poté ve třídě představte a diskutujte o správnosti zpracování.

Odvozování podstatných jmen

str. 66, cv. 6

Splňte úkol podle zadání v učebnici, např. jako koláž z obrázků s popisky přípon. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

Odvozování přídavných jmen

str. 67, cv. 4

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace ztvárněte libovolným způsobem rozdíl mezi uvedenými dvojicemi slov (popř. dle zadání vyučujícího zvolte jiné dvojice slov). Své nápady si poté ve třídě představte a diskutujte o správnosti zpracování.

Odvozování sloves

str. 67, cv. 4

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

Skládání

str. 68, cv. 1a)

Na webovém portálu https://atlas.mapy.cz zkuste vyhledat odpovědi na otázky ze cvičení. Pracujte společně, popř. i jednotlivě a odpovědi poté mezi sebou diskutujte.  

str. 68, cv. 3a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro tvorbu tabulek.

Zkracování

str. 69, cv. 2

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam zkratek ověřte na internetu. Se kterými internetovými zdroji budete pracovat?

str. 69, cv. 6

Na internetu vyhledejte píseň Zkratky od Ivana Mládka. Společně si ji zazpívejte a zkuste vysvětlit význam všech zkratek užitých v písni.

str. 69, cv. 9

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a s internetem.

IV. Skladba

1. Stavba větná

Věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty

str. 71, cv. 4

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5042-detsky-hlad-a-hladoveni, zhlédněte video o hladu a hladovění dětí v různých částech naší planety. Poté získané údaje uspořádejte do grafu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

Druhy vět a větných ekvivalentů podle funkce

str. 72, cv. 4

Vyberte si jednu situaci uvedenou ve cvičení a sehrajte ji (nejlépe ve dvojicích) jako scénku. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …). Své záznamy poté ve třídě porovnejte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je třeba vylepšit, …

2. Přísudek

Přísudek slovesný, přísudek slovesný složený (způsobová a fázová slovesa)

str. 74, cv. 3

Rozdělte se do dvojic, vymyslete a sehrajte scénku, v níž použijete pouze věty se slovy moci, smět, muset, mít, chtít. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Své záznamy poté ve třídě porovnejte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je třeba vylepšit, …

Přísudek jmenný se sponou a beze spony

str. 75, cv. 4

Roald Dahl patří mezi nejpopulárnější autory světové literatury. Na internetu se poučte o jeho tvorbě. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, který by zval k přečtení, popř. zhlédnutí některého z jeho děl (např. v rámci divadelního představení). Plakát vhodně graficky ztvárněte, využijte fotografie z volných dostupných zdrojů. Plakáty poté prezentujte ve třídě.

Příklad dostupných zdrojů:
https://ct24.ceskatelevize.cz/tema/roald-dahl-19094;
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/tovarna-na-cerny-humor-pred-100-lety-se-narodil-roald-dahl-109588;
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/roald-dahl-vymyslel-i-kouzelnou-tovarnu-na-cokoladu-218776.

3. Podmět

Podmět vyjádřený a nevyjádřený, všeobecný

str. 77, cv. 2

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5419-erupce-sopky, zhlédněte video o erupci sopek. Poté do vět vyberte (zaškrtněte) vhodná slova.

Vesnici Armero v () Ekvádoru, () Peru, () Kolumbii smetla z povrchu sopka Nevado del Ruiz. Erupce rozpustila () 5%, () 8 %, () 12 % ledovce na vrcholku vulkánu, obří () lávotok, () bahnotok, () pískotok zaplavil vesnici. Zahynulo téměř () 32 tisíc lidí, () 23 tisíc lidí, () 320 tisíc lidí. Erupce sopek se prozrazují několika způsoby: () seizmickou aktivitou, () kouřem, () elektromagnetismem, () lávou, () bahnem, () geologickými deformacemi. Příčinou výbuchů jsou () plyny, () láva, () otřesy Země. Nejdůležitější sopečný plyn je () oxid uhličitý, () oxid dusný, () oxid siřičitý. Tento plyn se při styku s magmatem dobře rozpouští, takže když se magma dere nahoru, () stoupá, () klesá spolu s ním. Po změření emisí tohoto plynu mohou vědci spočítat, kolik () plynu, () kouře, () magmatu se dere na povrch, a tedy předpovědět, jak blízko je () výbuch, () erupce, () zemětřesení.

Na webovém portálu https://atlas.mapy.cz si nastavte mapu „Desková tektonika a vulkanismus“ a vyhledejte alespoň pět aktivních pevninských a pět aktivních podmořských sopek, které jsou nejblíže naší zemi.

4. Shoda přísudku s podmětem

str. 80, cv. 1

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov, kterým nerozumíte.

str. 81, cv. 3

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5103-diktat-se-zdenkem-sverakem-2012, zhlédněte video s diktátem Zdeňka Svěráka. Věty podle diktátu zapište a poté si je podle videa i zkontrolujte. Diskutujte o tom, jak jste byli úspěšní. Diktát je tematicky zaměřen k textu cvičení. Povídejte si o tom, co nového jste se z diktátu dozvěděli.

 Znáte nějakou záchrannou stanici živočichů? Vyhledejte její webové stránky a poučte se o tom, jak zde živočichům pomáhají, popř. co pro ně můžete udělat vy sami.

5. Předmět

Předmět

str. 83, cv. 2

Znáte Velkou kočičí pohádku? Zkuste ji převyprávět. Pokud pohádku neznáte, zkuste ji vymyslet. Potom svá vyprávění porovnejte s originálním znění pohádky – můžete jej zhlédnout na webových stránkách České televize: https://edu.ceskatelevize.cz/video/11881-pohadky-bratri-capku-kocici-pohadka.

 Podle vyprávění Jůru nakreslete – pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Své obrázky mezi sebou porovnejte. V čem se shodují a v čem se liší?

 Zamyslete se a řekněte, koho ve videu představovali herci-vypravěči pohádky. Koho představovala klubíčka vlny? Co symbolizovaly jejich barvy? K čemu herci používali příběhu židle?

Vedlejší věta předmětná

str. 84, cv. 4

Vyberte si jednu otázku ze cvičení a odpovězte na ni vedlejší větou předmětnou. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace svou odpověď vhodně graficky ztvárněte. Své výtvory prezentujte ve třídě tak, že spolužákům neprozradíte, kterou otázku jste si vybrali. Měli by to z vašeho ztvárnění uhodnout a měli by poznat (uvést větu), jak jste na otázku odpověděli.

6. Příslovečné určení

Příslovečné určení místa a času

str. 87, cv. 2

Ze své databáze fotografií vyberte takovou, kterou by bylo možné popsat větami obsahujícími příslovečná určení místa a času. Fotografii prezentujte ve třídě a společně ji popisujte příslušnými větami, popř. na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu (fotografii umístěte do středu).

Vedlejší věty příslovečné místní a časové

str. 87, cv. 2

Vydejte se „po stopách“ některého známého spisovatele. Na internetu o něm zjistěte nějaké zajímavosti a popište jej převážně s využitím vedlejších vět příslovečných místních a časových. Spisovatel by měl být znám vašim spolužákům, neprozraďte však jeho jméno. Na základě vašeho popisu budou hádat, o koho se jedná.

Příslovečná určení příčiny, účelu, podmínky a přípustky

str. 89, cv. 1

Vyberte si nějakou významnou (neobvyklou, originální) stavbu naší země a seznamte s ní spolužáky (např. Ještěd, který je uveden ve cvičení). Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jako plakát, referát, komiks, leták cestovní kanceláře, video apod. Pracujte s volnými dostupnými zdroji fotografií. Své práce poté prezentujte ve třídě.

 Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/15648-zpravicky-jested;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12377-jested;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5651-liberecky-kraj-jested.

Příslovečná určení zřetele, původce děje, prostředku a společenství

str. 91, cv. 2

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11445-netopyri-myty, zhlédněte video o netopýrech. Poté do vět vyberte (zaškrtněte) vhodná slova.

Netopýr je: () myš s křídly, () samostatný druh živočicha.

Netopýr je především: () masožravec, () hmyzožravec.

Netopýři: () jsou, () nejsou upíři.

Netopýrů se bát: () musíme, () nemusíme, protože na člověka: () útočí, () neútočí.

Netopýři: () mohou, () nemohou přenášet některé nemoci.

Při nevhodné manipulaci může netopýr člověka: () poškrábat, () kousnout.

Netopýři létají: () převážně ve dne a někdy za svítání, () převážně v noci a někdy za soumraku.

Netopýři visí hlavou dolů a: () musí na to vynaložit spoustu energie, () bez dodání energie.

Netopýr se orientuje pomocí: () echolokace, () čichu.

str. 92, cv. 4

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte podobnou tabulku – můžete do ní zařadit i jiná přísloví, než která jsou uvedená v učebnici (přísloví hledejte na internetu). Tabulku poté rozstříhejte a vyměňte si se spolužákem. Sestavujte přísloví a určujte druh vedlejších vět.

7. Přívlastek

Přívlastek shodný a neshodný

str. 94, cv. 2

Na webovém portále https://atlas.mapy.cz vyhledejte Konžskou demokratickou republiku. Co všechno o ní lze na tomto portále zjistit? Diskutujte o tom.

Přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný

str. 96, cv. 2

Vyberte si jedno podstatné jméno z nabídky cvičení. Připojujte k němu přívlastky postupně rozvíjející a několikanásobné. Úkol zpracujte formou myšlenkové mapy na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro tvorbu myšlenkových map.

Vedlejší věta přívlastková

str. 97, cv. 2

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/13876-objevitel-krystof-kolumbus, zhlédněte video o Krištofu Kolumbovi. Poté si na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) ukažte místa, o kterých se ve videu hovoří. Video si přehrajte dvakrát. Vlastními větami zkuste říct, co jste si zapamatovali. Ve svém vyprávění používejte vedlejší věty, s nimiž jste se už seznámili.

8. Doplněk

Doplněk

str. 99, cv. 2

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7562-doplnek-pro-9-tr, zhlédněte video přibližující učivo o doplňku. Poté diskutujte o tom, co jste věděli, co jste se naučili nového apod.

11. Větné členy několikanásobné

 str. 104, cv. 2

Vyberte si jeden ekosystém, o kterém jste se učili v přírodopise, např. voda, les, louka, pole, mokřad, … Poté je na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte tak, abyste jej maximálně přiblížili např. mladším spolužákům. Pracujte s fotografiemi, obrázky, barvami apod. Do textu (popisků) zařaďte alespoň deset větných členů několikanásobných. Svou práci prezentujte ostatním.

Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=ekosyst%C3%A9my&tab=videa.

12. Tvoření vět

str. 105, cv. 6a)

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=ekosyst%C3%A9my&tab=videa, zhlédněte video s další pohádkou Jana Wericha. Poté se pokuste napsat podobnou pohádku. Používejte různé větné členy. Některé pohádky si ve třídě přečtěte, popř. můžete je zachytit na vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) a poté je představit spolužákům. Inspirujte se přednesem Jana Wericha ve videu, tj. zaměřte se na správnou výslovnost, důraz, tempo, sílu hlasu, přednes, …

13. Stavba textová

str. 106, cv. 3

Zpracujte úkol podle zadání v učebnici. Příběh, který vytvoříte, zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) a prezentujte jej ostatním. Poté diskutujte, jak se vám podařilo úkol splnit a zda jste dodrželi zadání.

str. 107, cv. 7

Zpracujte úkol podle zadání v učebnici. Úryvek z pohádky zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) a prezentujte jej ostatním. Zkuste vytvořit takovou hádanku, která nebude jednoznačná na první pohled, avšak dodržte pravidlo, že se bude jednat o pohádku, kterou všichni znají.

str. 107, jazykový rozbor

Zahrajte si na ochotníky. Vyberte si některou Čapkovu hru a sehrajte z ní část jako scénku. Na internetu vyhledejte záznam některé z Čapkových her a inspirujte se jím.

Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/15738-capkuv-hordubal-v-narodnim-divadle;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6912-rozlety-a-pady-narodniho-divadla-ze-zivota-hmyzu;
https://www.mestskadivadlaprazska.cz/inscenace/1797/bila-nemoc/;
https://www.youtube.com/watch?v=oQwvPyVkci8.

V. SLOH A KOMUNIKACE

1. Vypravování

str. 109, cv. 1a)–b)

Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

f) Na internetu zjistěte další informace a zajímavosti o indiánech. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte poutavý plakát, který bude obsahovat vámi zjištěné informace a zajímavosti ze života indiánů. Plakáty nakonec prezentujte ve třídě.

str. 109, cv. 2a)

Přečtěte si text v učebnici a podle návodu zkuste čaj připravit; můžete připravit i jiný druh čaje (sypaný), než je uvedeno v učebnici (příprava se může lišit), popř. připravte zcela jiný nápoj. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …), záznam poté zhlédněte. V záznamu neprozraďte, jaký nápoj připravujte, nechte spolužáky hádat.

c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 110, cv. 3a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté na internetu vyhledejte jiný (zajímavý) text a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej podobným způsobem jako v učebnici „rozstříhejte“ a jednotlivé části přeházejte. Nakonec si text vyměňte se spolužákem a zkuste jej znovu sestavit.

b) K sestavenému text vymyslete a dopište název.

d) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova „podobenství“.

e) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slovního spojení „umýt si nad něčím ruce“.

str. 111, cv. 4a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 112, cv. 7a)

Přečtěte text, rozdělte si role a scénku zdramatizujte. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …), záznam poté zhlédněte. Pokud jste zhlédli film, porovnejte své pojetí scénky se scénou z filmu. V čem se shodují a v čem se liší? 

b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slovního spojení „betlémské světlo“.

d) Na internetu vyhledejte recenze filmu Betlémské světlo. Sesedněte se do kroužku a společně si sdělte informace, které jste našli. Pokud jste film viděli, připojte vlastní postřehy, popř. vlastní recenzi. Nakonec řekněte, co je recenze. Čím se vyznačuje? Jaké jsou její typické znaky?

 str. 113, cv. 10a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Komiksy si poté ve třídě představte a porovnejte. Sledujte, jakým způsobem se s tématem vypořádali vaši spolužáci.

c) Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, který podává nejdůležitější informace o daném literárním žánru. Můžete uvést ukázky z jiných děl, vložit ilustrace apod. Plakát by měl být poutavý i graficky. Jednotlivé plakáty si poté ve třídě představte.

str. 114, cv. 11c)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

e) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slovního spojení „noční motýl“.

str. 114, cv. 12a)

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slovních spojení.

 str. 116, cv. 16a), c)

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených přísloví a slova „frgál“.

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 117, cv. 18f)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Pracujte s uvedenými zdroji v jejich elektronické podobě. Jednotlivé příběhy si poté ve třídě přečtěte, popř. je zdramatizujte (se zachycením na vhodné záznamové zařízení).

2. Popis

Popis

str. 118, cv. 1

Inspirujte se ukázkou popisu v učebnici. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace napište podobný popis (houby, rostliny, živočicha, elektrického spotřebiče, …). Popis doplňte fotografií nebo ilustrací. Některé popisy si ve třídě přečtěte.

Popis prostý

str. 119, cv. 1b)

Prohlédněte si fotografii u tohoto cvičení a pouze na základě fotografie (aniž byste četli text) napište popis ledňáčka. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Poté porovnejte svůj popis s popisem v učebnici a splňte úkol b) podle zadání v učebnici. Následně na internetu vyhledejte další zajímavosti o ledňáčkovi a obohaťte jimi svůj popis. Některé popisy si ve třídě přečtěte.

e) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Potřebné informace hledejte na internetu.

str. 120, cv. 5a)–c)

Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Robota nemusíte jen kreslit, můžete jej také postavit ze stavebnice nebo vytvořit z modelovací hmoty, z přírodnin aj. V tomto případě svého robota vyfoťte. Poté obrázek nebo fotografii vložte do aplikace pro práci s textem a připojte popis robota. Kromě toho, že popíšete, jak vypadá, připojte i popis toho, co všechno umí, čím může být lidem prospěšný apod. Vytvořte poutavý reklamní leták, který by čtenáře přiměl k pořízení vašeho robota. Jednotlivé letáky si ve třídě představte.

Popis uměleckého díla

str. 121, cv. 1

Inspirujte se popisem slavného obrazu Sandra Botticelliho v učebnici. Poté na internetu vyhledejte jiný obraz, který je vám blízký nebo který se vám líbí, popř. vyfoťte svůj oblíbený obraz, který máte např. v pokoji, a popište jej. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Dbejte na to, aby popis obsahoval všechny náležitosti. Některé popisy si ve třídě přečtěte. Zhodnoťte, zda obsahují všechny důležité části popisu, popř. doplňte, co chybí.

f) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.

str. 123, cv. 4

Pozorně si prohlédněte obraz Salvadora Dalího. Obraz zkuste pojmenovat. Poté na internetu vyhledejte jeho oficiální název. Následně obraz vložte do aplikace pro práci s textem. (Přemýšlejte, jak to udělat, abyste neporušili autorská práva.). Připojte splnění úkolů b)–g) z učebnice. Některá vypracování těchto úkolů si ve třídě představte.

str. 124, cv. 5c)

Na internetu vyhledejte, kde se dané sochy nacházejí. Ukažte si je na mapě, využijte některý z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com), v němž si nastavíte turistickou mapu.

e) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova „atribut“.

 g) Ve svém okolí najděte sochu světce. Vyfotografujte ji. Fotografii poté vložte do aplikace pro práci s textem a připojte popis sochy vytvořený podle pravidel psaní popisu uměleckého díla.

str. 125, cv. 9a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 125, cv. 10a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Fotografii vámi vybrané architektonické památky hledejte na internetu, popř. použijte vlastní fotografii.

 c) Pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova „architektura“.

Líčení

str. 126, cv. 1e)

Pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov „píď“ a „tvrďák“.

str. 126, cv. 2

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Připojte fotografii předmětu, který popisujete (fotografie vybírejte z volných dostupných zdrojů na internetu nebo pořiďte vlastní fotografii).

str. 127, cv. 5

Splňte úkoly a)–d) podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Jednotlivá vypracování si ve třídě představte.

Popis pracovního postupu

str. 128, cv. 1a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Poté bábovku podle vámi vypracovaného popisu upečte. Postup práce zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …), záznam poté zhlédněte a své upečené výtvory přineste k ochutnání svým spolužákům. Diskutujte o tom, jak to dopadlo. Byl váš popis správný a výsledek podle vašich představ?

str. 128, cv. 3

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte vlastní piktogram, který něco přikazuje, zakazuje, povoluje/nepovoluje.

str. 129, cv. 4

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 129, cv. 5c)

Pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova „trvalka“.

d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 130, cv. 8

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. K popisu přiložte fotografii svého výrobku, popř. video přinášející průběh výroby. Nakonec své práce představte ostatním.

str. 131, cv. 9b)

Pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených termínů.

 str. 131, cv. 12a)–d)

Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz). V případě popisu vlastní laboratorní práce (pokusu) doplňte svůj popis fotografiemi dokládajícími její průběh.

 str. 132, cv. 14

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Výstupem bude plakát, který bude kromě popisu významnou měrou obsahovat i grafickou složku. Snažte se o poutavé a originální zpracování.

3. Charakteristika

str. 133, cv. 1d)

Pečlivě si přečtěte text v učebnici a poté vymyslete skřítkovu řeč. Touto řečí proneste několik vět na libovolné téma vztahující se ke skřítkovi. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Své záznamy poté ve třídě porovnejte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je třeba vylepšit, …

 str. 133, cv. 2a)–c)

Každý žák ve třídě si vymyslí jednoho skřítka / jedno strašidlo a popíše ho podle návodu v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Popis doplňte obrázkem – můžete ho nakreslit ve vámi vybrané aplikaci nebo třeba sestavit z různých obrázků jako koláž. Obrázek připojte k textu. Jednotlivé texty poté vytiskněte a svažte. Vznikne třídní atlas strašidel. Atlas vhodně pojmenujte.

str. 134, cv. 4d)

Na vhodném digitálním zařízení s pomocí vhodné aplikace vytvořte obraz (koláž) spolužáka ve stylu Guiseppa Arcimbolda. Poté ve třídě uspořádejte výstavu obrazů.

e) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.

str. 136, cv. 11

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Úkol doplňte fotografií (vybírejte z volných dostupných zdrojů).

str. 136, cv. 14

Vybere si jedno rčení a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej nějak zajímavě a originálně ztvárněte. Jednotlivé práce si ve třídě představte.

str. 137, cv. 15

Na internetu vyhledejte fotografii známého vojevůdce, mořeplavce, alchymisty apod. Podle fotografie vytvořte vnější charakteristiku osoby. Na internetu vyhledejte další informace a napište podle nich charakteristiku vnitřní. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 138, cv. 16

Podle příkladu v učebnici vytvořte koláž, která vás charakterizuje. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Jednotlivé koláže si ve třídě představte a diskutujte o tom, zda vás skutečně vystihují.

4. Životopis

str. 139, cv. 1b)

Na základě životopisu uvedeného ve cvičení napište vlastní životopis, avšak zpracovaný v bodech, tzv. strukturovaný. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

c) Na internetu vyhledejte název skutečného životopisu, který sepsal sám Karel IV.

str. 140, cv. 2a)–d)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Některé životopisy si poté ve třídě přečtěte. Posuďte, zda obsahují vše, co by obsahovat měly. Pokud některé součásti životopisu chybí, zjistěte, kde se stala chyba (např. se zamyslete nad tím, zda byl dotazník sestaven správně apod.).

5. Pozvánka

str. 141, cv. 3a)–c)

Z nabízených možností si vyberte jedno téma pozvánky a pozvánku vytvořte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. 

6. Žádost

str. 142, cv. 1f)

Pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova „celiakie“. Na internetu vyhledejte další informace o celiakii. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, který by poučil veřejnost o tomto onemocnění. Plakáty vyvěste na nástěnkách školy.

str. 143, cv. 5a)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Některé žádosti si ve třídě představte.

7. Výtah

str. 144, cv. 1b)–c)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Některé výtahy si ve třídě přečtěte jako příklad. Diskutujte o tom, v čem se liší výtah od původního textu.

e) Pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova „guvernér“.

str. 145, cv. 4

Vyberte si jeden film, z něhož jste si oblíbili hlášky. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace úkol zpracujte. Můžete např. vytvořit komiks z vlastních obrázků či fotografií z filmu nebo vytvořte plakát, který láká ke zhlédnutí daného filmu (vložte fotografii filmu a nejvtipnější hlášky). Snažte se o maximálně kreativní grafické zpracování. Pokud budete vybírat fotografie z internetu, chovejte se tak, abyste neporušovali autorská práva.

str. 146, cv. 6f)

Na internetu vyhledejte patrony českých hor. Poté si jednoho vyberte a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte heslo z encyklopedie. Text doplňte vlastní ilustrací nebo fotografií daného patrona hor (vybírejte z volných dostupných zdrojů).

str. 147, cv. 7c)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 148–149, cv. 9d)

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Mluvený projev zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.), záznam poté zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba ještě vylepšit.

str. 149, cv. 10

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem. Stačí, když vyberete jeden knižní trailer, který vás nejvíce zaujme. Jednotlivé trailery sdílejte se spolužáky. Říkejte, proč jste si vybrali právě tento trailer, co vás zaujalo apod.

zpět na výběr titulu