Český jazyk 4
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. OPAKOVÁNÍ UČIVA Z NIŽŠÍCH ROČNÍKŮ
str. 4, cv. 1
c) Víte, co znamená slovo alej? Zkuste najít význam tohoto slova na internetu. Pracujte například s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 4, cv. 3
Prohlédněte si Lenčiny rébusy v učebnici. Zkuste vymyslet podobné rébusy pro své spolužáky. Zašifrovat můžete nejen názvy měst, ale i další slova. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 5, cv. 4
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4473-brdo-a-indiani, zhlédněte video o indiánech. Poté říkejte, co jste se o indiánech dozvěděli. Informace zapisujte metodou brainwritingu a zobrazte na interaktivní tabuli, tak aby je viděli všichni žáci. V momentě, když už si nikdo nevybaví žádnou informaci, zhlédněte video ještě jednou a poté doplňte informace zapsané na tabuli.
a) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov vetřelec, vřava, káravě.
b) Společně říkejte slova příbuzná ke slovu škola. Úkol zpracujte formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti.
str. 6, cv. 7
Přečtěte si text a vyhledejte v něm vlastní jména místní. Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) si tato místa ukažte. Zobrazte si i fotografie míst, které mapové portály nabízejí. Které místo se vám podle fotografií nejvíce libí a chtěli byste jej navštívit?
e) Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) si ukazujte obce ve vašem okolí. Všímejte si jejich pravopisu.
str. 6, cv. 9
Na webovém portálu https://atlas.mapy.cz si nastavte mapu s názvem „Státy a území“. Na této mapě vyhledejte státy uvedené v učebnici. Co se o jednotlivých státech v mapě dozvíte? Které zeměpisné údaje mapa u každého státu uvádí? Naleznete zde i jeho vlajku?
str. 7, cv. 13
Přečtěte si všechna slova ve cvičení. Zjistíte, že jsou to vyjmenovaná slova nebo slova od nich odvozená. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování vytvořte obrázek, v němž ztvárníte skutečnosti vyjádřené slovy ve cvičení (např. namalujete mlýn, chlapce Zbyňka, který žvýká žvýkačku apod.). Obrázky poté sdílejte ve třídě – hledejte na nich slova ze cvičení.
Slohová cvičení – orientace v textu
str. 8, cv. 1
Přečtěte si text cvičení a rozdělte jej na kratší části tak, aby bylo možné ke každé části nakreslit obrázek. Poté se rozdělte do skupin podle počtu částí, na které jste text rozdělili. Každý žák ze skupiny si vybere/vylosuje jednu část, k níž bude tvořit obrázek. Žáci ve skupině se předem domluví, jakou technikou obrázky vytvoří (např. kresba, malba, koláž z obrázků či fotografií, komiks, …). Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace obrázky vytvoří. Vznikne obrázková osnova příběhu. Nakonec každá skupina představí své zpracování ostatním skupinám. Jednotlivá zpracování ve třídě porovnejte a říkejte, zda vystihují vše z textové části, zda by bylo možné podle zhotovené obrázkové osnovy příběh odvyprávět, zda nějaká skutečnost v obrázkové osnově chybí apod. Žáci mohou zkusit také popsat vybranou výtvarnou techniku (ideální bude, když si každá skupina vybere jinou výtvarnou techniku zpracování příběhu).
II. NAUKA O SLOVĚ
1. Význam slova a jeho hlásková podoba
str. 9, cv. 1
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov hrad, cesta, král.
f) Představte město, ve kterém žijete, podobným způsobem, jako je v textu cvičení představena Litomyšl. Informace o vašem městě hledejte na internetu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Úkol zpracujte např. jako stránku z katalogu cestovní kanceláře. Soustřeďte se na to, co zajímavého ve vašem městě je, kam byste pozvali turisty apod. Vložte vlastní fotografie zajímavých míst z vašeho města. Pokud fotografie nemáte, podnikněte s vyučujícím vycházku po městě a fotografie pořiďte. (Poznámka: pokud bydlíte v malé obci, představte podobným způsobem vaši obec, popř. si pro zpracování vyberte např. okresní město nebo zajímavé místo v okolí.)
str. 9, cv. 2
Rozdělte se do dvou skupin. Každá skupina napíše na list papíru, co ví o Bedřichu Smetanovi. Zvolený mluvčí z každé skupiny představí ostatním, co si jeho skupina zapsala. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/9856-hudebni-perlicky-pavla-sporcla-bedrich-smetana, zhlédněte video o Bedřichu Smetanovi. Podle videa doplňte informace, které jste si původně zapsali. Porovnejte, co jste na začátku věděli a co nového jste se dozvěděli. Všichni společně zodpovězte následující otázku: Které skladby ve videu zazněly? (Poznámka: v hodině hudební výchovy si poslechněte celé skladby.)
2. Slova jednoznačná a mnohoznačná
str. 10, cv. 1
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti.
str. 10, cv. 2
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 10, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte podobné dvojice obrázků vyjadřující slova mnohoznačná. Dvojice obrázků sdílejte ve třídě pomocí interaktivní tabule a se slovy tvořte věty.
3. Slova protikladná a souznačná
str. 11, cv. 1
Víte, co je lelek? Uměli byste ho graficky ztvárnit? Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte lelka tak, jak si ho představujete vy. Své výtvory poté sdílejte ve třídě.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 11, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10554-chovani-ve-skole, zhlédněte video o vhodném chování ve škole. Poté se rozdělte na dvě skupiny. První skupina sestaví seznam pravidel vhodného chování ve škole. Druhá skupina sestaví seznam nesprávného chování, tedy toho, co byste ve škole dělat neměli. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Oba seznamy nakonec vytiskněte a připevněte na nástěnku, abyste je měli neustále „na očích“. Společně říkejte, k čemu je dobré chodit do školy – některé důvody zazněly ve videu, další vymyslete.
4. Slova nadřazená, podřazená a souřadná
str. 12, cv. 3
Vydejte se na procházku a pořiďte fotografie podzimní přírody. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte koláž z podzimních fotografií. Koláže sdílejte ve třídě a vyprávějte o tom, co se v přírodě děje na podzim.
5. Slova spisovná a nespisovná
str. 13, cv. 1
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
d) Říkejte, co víte o vosách. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
Úkol můžete zpracovat také šířeji – jako projekt. Rozdělte se do skupin, úkolem každé skupiny bude zpracovat část projektu. Příklad jednotlivých částí: skladba těla vosy, chování vosy, čím se vosa živí, kde vosa žije a jak přezimuje, co dělat při bodnutí vosy, jak se chránit před vosami – prevence, … Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace tak, aby výstup byl pro čtenáře maximálně poutavý graficky i informačně. Celý projekt nakonec sdílejte na webových stránkách třídy/školy – bude sloužit jako poučení o vosách ostatním žákům.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4692-vosa-obecna;
https://www.zelenadomacnost.com/blog/index.php/2024/01/18/vosy-spolecenske-i-samotarske/;
https://www.krejsashop.cz/cs/m-148-vosy?srsltid=AfmBOopwZlxGf-4rXyjx-Ag-_6Qw3ivsB1TjsVFLXP5W1eTan0txEv3w.
g) Zkuste odhadnout, jak by mohl příběh pokračovat. Poté na internetu vyhledejte odpověď a porovnejte ji se svým závěrem. V čem se shodují a v čem se liší? V pokračování knihy hledejte nespisovná slova, nahrazujte je spisovnými výrazy. Můžete pracovat s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Příklad dostupných zdrojů:
https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/26/25/27/bylo_nas_pet.pdf.
6. Slova citově zabarvená
str. 14, cv. 2
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 14, cv. 3
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti.
7. Nauka o slově – opakování
str. 15, cv. 1
Víte, že vlaštovky a jiřičky jsou chráněné? K bezpečnému životu, rozmnožování apod. potřebují hnízdo, které si staví především z bahna. Najít bahno ve městech je však obtížné. Člověk jim může pomoct tak, že pro ně hnízdo částečně vybuduje (a vlaštovky si jej dotvoří). Na webových stránkách České společnosti ornitologické, https://birdlife.cz/wp-content/uploads/2017/07/Jak-vyrobit-vla%C5%A1tov%C4%8D%C3%AD-hn%C3%ADzdo_2.pdf, najdete návod na výrobu takového hnízda pro vlaštovky. Návod si prostudujte, sežeňte si materiál a pomůcky a v hodině výtvarné výchovy jej pro vlaštovky vyrobte. Hnízdo (nebo hnízda) nakonec instalujte v přírodě – může vám pomoct vyučující, pan školník nebo jiný dospělý.
Na poslední straně návodu najdete další témata, kterým je potřeba se v souvislosti s vlaštovkami a jejich ochranou věnovat. Vyberte si některé (nebo všechna v případě, že se rozdělíte do skupin a každá skupina bude zpracovávat jedno z témat) a zpracujte je na vhodném digitálním zařízení formou projektu.
b), c), d) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
e), f) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
str. 15, cv. 2
Na webových stránkách České společnosti ornitologické,
https://www.birdlife.cz/wp-content/uploads/2018/09/%C3%BAvod_04_final.pdf, najdete text, v němž se dozvíte vše o ptačím peří. Soubor s tímto textem si uložte (pracujte na vhodném digitálním zařízení) a seznamte se s ním. Poté se vydejte na procházku do přírody (do města, na pole, louku i do lesa) a hledejte ptačí pera. Pera si přineste do školy (využijte i pera, která už máte doma) jako ukázku, na které budete demonstrovat to, co jste se dozvěděli z textu.
Každý žák si vybere část textu, která ho zajímá, a zkusí si zapamatovat informace z této části textu. Poté ve třídě uspořádejte „odbornou přednášku“ o ptačím peří. Každý žák přednese krátký referát (stačí několik vět) z části textu, kterou si vybral. Jako ukázku toho, o čem hovoří, představí ptačí pero, které si přinesl. Jednotlivé referáty dohromady vytvoří celou odbornou přednášku. Můžete se při tom zachytit na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …) a záznam poskytnout mladším spolužákům jako učební materiál do hodin prvouky. Nebo přednášku využijte při školní besídce a představte se jako mladí vědci rodičům a známým.
Slohová cvičení – pracovní postup
str. 16, cv. 1
Zahrajte si na indiány a vyrobte si indiánskou čelenku. Návod na výrobu takové čelenky hledejte na internetu. Podle návodu pak čelenku vyrobte. Popište, jak jste postupovali. Pracujte všichni společně pod dohledem vyučujícího.
Příklad dostupných zdrojů:
https://abecedazahrady.dama.cz/clanek/jak-vyrobit-indianskou-celenku-z-papiru;
https://ceskykutil.cz/clanek-13816-indianska-celenka;
https://primanapady.cz/clanek-28355-indianska-celenka-z-plsti-a-barevneho-peri;
https://www.fler.cz/blog/jednoducha-indianska-celenka-navod-30167?srsltid=AfmBOoqfB3_Q_aZ0BeolBUL4aB9Fn-iF5_uBlDg5bizoaX5KBITLUSHs.
III. STAVBA SLOVA
1. Kořen, předpona, přípona
str. 17, cv. 2
Zvolte si tři slovní kořeny a s každým kořenem vymyslete alespoň pět slov. Všechna slova včetně slovního kořene vepište do tabulky – pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Tabulky poté vytiskněte, rozstříhejte na jednotlivá okénka a vložte do obálky. Obálky si vyměňte se spolužákem. Snažte se najít a sestavit všechny tři skupiny příbuzných slov. Obměna: Aby hra byla zajímavější a obtížnější, smíchejte kartičky z více obálek.
2. Předložky a předpony
str. 18, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte podobný obrázek (např. pomocí aplikace pro malování, jako koláž z různých obrázků nebo fotografií apod.). Vytvořte takový obrázek, aby jej bylo možné popsat spojením slov s předložkami a slovy s předponami, např. na obrázku bude strom, na stromě budou jablka, na větvi bude sedět kočka, pod stromem budou rozházené míče a jiné hračky apod. Protože s obrázkem budete pracovat i v dalším cvičení, snažte se o to, aby byl na obrázku znázorněn i nějaký děj (např. hrající si děti, poskakující zvířata, jedoucí dopravní prostředky, …). Obrázky sdílejte ve třídě prostřednictvím interaktivní tabule, aby je všichni dobře viděli. Popisujte je společně.
3. Předložky od, nad pod, před
Předpony od-, nad-, pod-, před-
str. 19, cv. 1
Obrázek, který jste vytvořili ve cvičení 1 na předchozí straně, nyní zkuste popsat tak, že použijete slova s předložkami od, nad, pod, před a slova s předponami od-, nad-, pod-, před-. Pracujte opět všichni společně prostřednictvím interaktivní tabule nebo ve dvojicích (ke sdílení obrázků využijte např. tablet).
4. Předložka bez
Předpony bez-, roz-, vz-
str. 20, cv. 5
Vytvořte podobné hádanky pro své spolužáky. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Obrázky k hádankám můžete namalovat pomocí aplikace pro malování, vložit z vlastní databáze nebo z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/, https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/.
5. Předložky v, ve, předpony ob-, o-, v-
Psaní skupin bě/bje, vě/vje, pě
str. 21, cv. 3
Jistě jste někdy navštívili nějaký hrad – s rodiči, kamarády, se školou, … Vzpomeňte si, jaký hrad to byl. Potom o něm na internetu zjistěte nějaké zajímavosti. Následně vytvořte informační leták, v němž uvedete název hradu a nějakou zajímavost, která se s hradem pojí. Vložte také fotografii nebo obrázek hradu. Leták by měl být poutavý, aby přesvědčil návštěvníky k prohlídce hradu. V popiscích použijte alespoň pět slov s předponou a pět spojení slov s předložkou. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Letáky poté sdílejte ve třídě. Můžete je i vytisknout a vystavit na nástěnce – budou sloužit jako inspirace na výlet pro vaše spolužáky.
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 21, cv. 4
Sestavte názvy českých hradů a na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) si je ukažte. Na mapě zkuste vyhledat názvy dalších hradů, které obsahují předpony nebo skupiny bě/bje, vě/vje, pě.
6. Zdvojené souhlásky
str. 22, cv. 4
b) Společně říkejte slova souřadná ke slovu pravítko. Úkol zpracujte formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
7. Stavba slova – opakování
str. 23, cv. 1
Víte, jak se v zimě starat o ptáčky a čím je přikrmovat? Které ptáky můžete vidět na krmítku? Informace hledejte na internetu, např. na webových stránkách České společnosti ornitologické: https://www.birdlife.cz. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pak vytvořte plakát, v němž uvedete, jakými dobrotami můžeme ptáčkům v zimě přilepšit. Můžete uvést i jednoduchý návod na výrobu nějaké pochoutky. Uveďte i potraviny, které pro ptáky nejsou vhodné. Plakát vhodně graficky dotvořte (vložte např. fotografie potravy vhodné pro ptáky či obrázky ptáků, kteří navštěvují naše krmítka).
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/ptaci-na-krmitku/;
https://www.birdlife.cz/prikrmujete-ptaky-delejte-to-spravne-a-zodpovedne-vyzyvaji-ornitologove-verejnost/;
https://ptacihodinka.birdlife.cz/cim-krmit/.
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
f) Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
g) Sehrajte příběh jako scénku. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba ještě vylepšit.
str. 24, cv. 5
c), d) Přečtěte si báseň a říkejte (nejen podle básně), co můžete pozorovat na podzim v přírodě. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte podzimní koláž – soustřeďte se na barvy v podzimní krajině i přírodní jevy, s nimiž se na podzim můžete setkat (mlha, déšť, jinovatka, …). Jednotlivé koláže sdílejte ve třídě prostřednictvím interaktivní tabule. Popisujte, jak na vás působí, co vyjadřují a jaké pocity ve vás vyvolávají.
str. 24, cv. 8
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte kartičky různých předpon a slov podle popisu ve cvičení. Kartičky vytiskněte a rozstříhejte a podle pokynu vyučujícího s nimi hrajte různé hry.
Slohová cvičení – porozumění textu, přihláška
str. 25, cv. 2
a) Vyberte si nějaký kroužek z nabídky v učebnici. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte a vyplňte přihlášku do tohoto kroužku. Přihlášku vhodně graficky dotvořte. Dbejte na to, aby obsahovala všechny důležité údaje. Přihlášky nakonec sdílejte ve třídě a posuďte, zda obsahují všechny náležitosti a zda jsou správně vyplněné. Případné chyby opravte.
IV. VYJMENOVANÁ SLOVA
str. 26, cv. 2
c) Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) najděte města uvedená ve cvičení.
d) Přečtěte si text ve cvičení – píše se v něm o různých krajích naší země. Řekněte, ve kterém kraji žijete vy. Připravte krátký text o vašem kraji – zaměřte se např. na to, čím je váš kraj proslulý, který průmysl převažuje, které výrobky se zde vyrábějí, které plodiny se tu pěstují či které známé osobnosti odtud pocházejí. Informace hledejte na internetu. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. K textu připojte obrázek nebo fotografii něčeho typického pro váš kraj.
1. Vyjmenovaná slova po B
str. 27, cv. 1
Vyberte si jednoho živočicha ze cvičení a na internetu o něm zjistěte základní informace. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte prezentaci, ve které ostatním živočicha přiblížíte. V prezentaci použijte alespoň pět vyjmenovaných slov po B nebo slov s nimi příbuzných. Z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/, https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/, vložte fotografii zvířete. Zpracování úkolu prezentujte ve třídě.
str. 28, cv. 5
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov babylon, babyka, labyrint. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
2. Vyjmenovaná slova po L
str. 29, cv. 1
Víte, co znamená, když se řekne, že se „čerti žení“? Zkuste to nejprve vysvětlit vlastními slovy. Potom hledejte vysvětlení na internetu. Můžete pracovat např. s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz). Nakonec si přečtěte pohádku o tom, jaké to je, když se čerti žení:
https://data.knizniklub.cz/pdf/003/671/0036717/sample.pdf. Pohádku zkuste převyprávět vlastními slovy.
str. 29, cv. 5
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov vlys, lyra, lyceum, olympiáda. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
3. Vyjmenovaná slova po M
str. 30, cv. 1
V textu cvičení se dočtete o hmyzu. Víte ale, jak můžete užitečný hmyz přilákat na vaši zahradu? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/8067-hmyzi-domky, zhlédněte video o výstavbě hmyzích domků a jejich umístění v zahradě. Podle návodu ve videu si společně ve třídě takový hmyzí domek vyrobte a umístěte jej na vhodné místo na školní zahradě. V průběhu školního roku pozorujte, kteří obyvatelé se do domku nastěhovali, a jak se chovají.
str. 30, cv. 4
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov mys, myrta, mýtus, mykologie. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
4. Vyjmenovaná slova po B, L, M – opakování
str. 31, cv. 4
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vyrobte kartičky podle zadání ve cvičení. S kartičkami si poté zahrajte popsanou hru.
str. 31, cv. 5
a) Na internetu vyhledejte akordy nebo nahrávku skladby Beskyde, Beskyde a společně si ji zazpívejte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://spisnickou.cz/beskyde-beskyde.
5. Vyjmenovaná slova po P
str. 32, cv. 1
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, jak se vám to povedlo.
str. 32, cv. 5
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov pyré, pyžamo, pyramida. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
6. Vyjmenovaná slova po S
str. 33, cv. 1
Vytvořte si podzimní, listopadové dekorace. Nápady hledejte na internetu – dekorace podle návodů vyrobte a uspořádejte jejich výstavku.
Příklad dostupných zdrojů:
https://mamadodeste.cz/podzimni-dekorace-listopadove-pocasi-tvoreni-pro-deti/;
https://mamadodeste.cz/tri-tipy-na-svatomartinske-husy-z-papiru-tvoreni-pro-deti/;
https://mamadodeste.cz/zajimave-podzimni-listy-z-papiru-a-barev-tvoreni-pro-deti/;
https://mamadodeste.cz/roztomily-pavoucek-tvoreni-pro-deti/;
https://mamadodeste.cz/krasne-podzimni-tvoreni-pro-deti/.
str. 33, cv. 4
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov symbol, systém, symfonie, sympatie. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
7. Vyjmenovaná slova po V
str. 34, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4598-vydra-ricni, zhlédněte video o vydře. Potom do následujícího textu doplňte chybějící slova.
Vydra říční je štíhlá l _ _ _ _ _ _ _ _ á šelma. Živí se především r _ _ _ _ i. Dokáže přizpůsobit
j _ _ _ _ _ _ _ _ k nejen ročnímu období, ale i m _ _ _ u, kde žije. Loví třeba i žáby, h _ _ _ _ _ e, divoké k _ _ _ _ _ y nebo i domácí d _ _ _ _ ž. Vydru chrání z _ _ _ n, ale člověk je jejím hlavním nepřítelem. Značnou část roku žije jako s _ _ _ _ _ _ _ a. Většinu času tráví ve v _ _ ě. Před chladem ji chrání extrémně h _ _ _ á s _ _ t. Vydra je p _ _ _ _ _ _ _ _ u součástí naší přírody.
(řešení: lasicovitá, rybami, jídelníček, místu, hraboše, králíky, drůbež, zákon, samotářka, vodě, hustá srst, přirozenou)
8. Vyjmenovaná slova po P, S, V – opakování
str. 35, cv. 4
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov vidět, viklat se, viset, visutý, vinout, zavilý. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
str. 35, cv. 6
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5616-dedictvi-unesco-litomysl, zhlédněte video o Litomyšli. Následně říkejte, co jste si o Litomyšli zapamatovali. Své postřehy zaznamenejte do myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us. Video si přehrajte ještě jednou a doplňte myšlenkovou mapu o informace, na které jste si po prvním zhlédnutí nevzpomněli. Pracujte všichni společně, vzájemně se doplňujte, snažte se respektovat názor svých spolužáků, učte se pracovat s chybou.
9. Vyjmenovaná slova po Z
str. 36, cv. 1
Na internetu zkuste vyhledat další přísloví, která obsahují vyjmenovaná slova nebo slova s vyjmenovanými slovy příbuzná. Přísloví si ve třídě přečtěte, vysvětlete jejich význam a zdůvodněte pravopis.
Příklad dostupných zdrojů:
https://cs.wikiquote.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_p%C5%99%C3%ADslov%C3%AD.
str. 36, cv. 4
Prozkoumejte webové stránky pražského letiště: https://www.prg.aero/#/. Jaké informace tam můžete najít? Zjistěte, zda je možné vydat se na exkurzi na letiště. Jaké typy letadel z tohoto letiště vzlétají? Jaké jsou podmínky pro cestování se zvířaty? Která informace vás nejvíce zaujala? Povídejte si o tom ve třídě. Pokud už jste letadlem letěli, vyprávějte o své cestě.
10. Psaní i, í / y, ý po F
str. 36, cv. 1
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov fyzika, fyzikální, fyzický, fyziologie. Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
11. Vyjmenovaná slova – opakování
str. 37, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace namalujte (nebo z různých obrázků sestavte) podobný obrázek – měl by obsahovat co nejvíce skutečností, které můžete popsat vyjmenovanými (nebo s vyjmenovanými slovy příbuznými) slovy. Obrázky poté sdílejte ve třídě, např. prostřednictvím interaktivní tabule. Komu se podařilo vměstnat do obrázku nejvíce slov?
str. 37, cv. 4
a) Ve cvičení vyhledejte vlastní jména místní. Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) si tato místa ukažte.
Slohová cvičení – telefonický rozhovor
str. 39, cv. 3
Rozdělte se do dvojic a vybraný telefonický hovor sehrajte jako scénku. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, jak se vám to povedlo.
str. 39, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého úsudku ověřte na internetu.
str. 39, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Na internetu vyhledejte webové stránky Linky bezpečí. Ve třídě diskutujte o tom, jak poznáte, že jsou to oficiální, ověřené stránky této instituce. Narazili jste na internetu na webové stránky, které byly podobné?
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte informační leták, který seznámí čtenáře s Linkou bezpečí. Uveďte, čím se zabývá, komu a jakým způsobem pomáhá, připojte kontakt a další informace, o kterých si myslíte, že jsou nezbytné a důležité. Informační letáky nakonec vytiskněte a vyvěste na nástěnkách školy, tak aby se s nimi mohli seznámit i vaši spolužáci.
IV. SLOVNÍ DRUHY
str. 40, cv. 1
c) Na internetu vyhledejte akordy nebo nahrávku skladby Prosinec a společně si ji zazpívejte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://pisnicky-akordy.cz/sverak-uhlir/prosinec.
str. 41, cv. 6
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 41, cv. 7
Vyberte si jedno slovo, které obsahuje číslovku. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte podobný rébus s číslicí, jako je v učebnici. Zpracujte jej nápaditě a neotřele graficky.
str. 42, cv. 9
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz). Hledejte ve Slovníku spisovné češtiny.
str. 42, cv. 11
Podle zadání v učebnici vytvořte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace dané lístečky. Lístečky vytiskněte, rozstříhejte a zahrajte si s nimi uvedenou hru.
str. 43, cv. 13
Znáte jiné rozpočítadlo, v němž vystupuje čert? Zkuste ho vyhledat na internetu.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování.
Slohová cvičení – charakteristika postavy
str. 44, cv. 1
Znáte nějakou pohádku o čertovi (čertech)? Na webových stránkách České televize,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11896-svec-a-cert, zhlédněte pohádku Čert a švec. Zkuste ji pak převyprávět vlastními slovy. Pohádku poté zhlédněte ještě jednou a říkejte, jak se vám to povedlo. Na co jste si ve svém převyprávění pohádky nevzpomněli? Uvedli jste navíc něco, co v pohádce nebylo? Porovnejte.
str. 44, cv. 2
a) Čerta můžete na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace namalovat. V takovém případě vznikne třídní encyklopedie čertů, protože každý z vás si čerta představuje jinak. Můžete si ho ale také vyrobit (z papíru, z látek, z přírodnin, z modelovací hmoty, …). Na internetu vyhledejte různé návody na výrobu čerta (popř. obrázky vyrobených čertů) a čerty si ve třídě vyrobte. Při školní mikulášské besídce uspořádejte jejich výstavku. Aby to bylo ještě zajímavější, čerty pojmenujte. Dokážete vymyslet tolik čertích jmen, kolik čertů jste ve třídě vyrobili/namalovali? Při vymýšlení jmen se inspirujte například v pohádkách.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ms-spalova.cz/slunata/skolni-rok-2019-2020/prosinec-2019/vyroba-certu/;
https://primanapady.cz/clanek-28236-cas-certu-pripravte-pro-deti-certovsky-veselou-mikulasskou-nadilku;
https://www.alik.cz/a/videonavod-mikulasske-tvoreni-maska-certa;
https://www.maminkoutek.cz/2019/11/tvoreni-mikulas-a-cert-na-spejli/;
https://tvorive.estranky.cz/clanky/vanoce/mikulassky-special.html;
https://mamadodeste.cz/2v1-mikulas-cert-a-andel-z-rulicky-od-toaletniho-papiru/.
VI. PODSTATNÁ JMÉNA
str. 45, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5343-zpivanky-my-tri-kralove, zhlédněte video o třech králích. Zjistěte, jak se jednotliví králové jmenují a jaký význam jejich jména mají. Nakonec si společně zazpívejte píseň My tři králové. O čem píseň pojednává?
d) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slova vinšujou.
str. 45, cv. 3
Jistě všichni víte, ze které pohádky je úryvek v učebnici. Správně, z pohádky O dvanácti měsíčkách nebo také Dvanáct měsíčků. Znáte některé filmové zpracování této pohádky? Na internetu o něm vyhledejte informace. Viděli jste některé filmové zpracování? Uveďte, které zpracování to bylo, a řekněte, co se vám na něm líbilo/nelíbilo.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.csfd.cz/film/314203-dvanact-mesicku/prehled/;
https://www.csfd.cz/film/798289-o-dvanacti-mesickach/prehled/;
https://www.csfd.cz/film/174071-dvanact-mesicku/galerie/.
Námět této pohádky zpracovali také Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř jako tzv. minioperu (operku). Zhlédněte ji na: https://www.youtube.com/watch?v=kTSsbzthzK0. Poté si rozdělte role a píseň se naučte po rolích. Vyrobte si kostýmy a pohádku sehrajte jako scénku, se kterou můžete vystoupit např. na besídce.
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
1. Rod a číslo podstatných jmen
str. 46, cv. 1
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Návod na výrobu přáníček hledejte na internetu a vyrobte je podle něj. Popř. můžete úkol zpracovat na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.pranickovice.cz/vanocni-prani-vyroba/.
str. 46, cv. 2
Co víte o sněhu? Říkejte své nápady a formou brainwritingu je zapisujte na tabuli. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1696-snih, zhlédněte video o sněhu. Doplňte informace na tabuli a vyzkoušejte pokus se sněhem.
str. 47, cv. 5
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte například s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 47, cv. 7
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
2. Pád podstatných jmen
str. 48, cv. 1
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici jen s tím rozdílem, že úkol zpracujete na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro psaní textu. Jednotlivá zpracování sdílejte ve třídě.
str. 49, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte informační leták o molech. Uveďte, jaké druhy molů rozlišujeme, jak je poznáme, jak nám mohou škodit a jak se jim bránit. Informace hledejte na internetu. Diskutujte o tom, zda vámi vyhledané internetové zdroje jsou ověřené. Letáky sdílejte ve třídě.
str. 50, cv. 8
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 50, cv. 9
Báseň se naučte nazpaměť a předneste ji se správnou výslovností, ve vhodném tempu, s dodržováním pauz na vhodných místech, … Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Některé záznamy si zpětně přehrajte a říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba ještě vylepšit.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování.
str. 51, cv. 14
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
Slohová cvičení – vyprávění podle obrázkové osnovy
str. 52, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování.
VII. SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
str. 53, cv. 1
Přečtěte si text a vyhledejte v něm vlastní jména místní. Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) si tato místa ukažte.
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/13866-vltava, zhlédněte video o Vltavě. Na základě informací ve videu, vyberte správné odpovědi.
Vltava je nejdelší řekou na území České republiky. () ano () ne
Délka Vltavy je 430 m. () ano () ne
Její název pochází z dob, kdy na našem území žili Římané. () ano () ne
Vltava pramení na Šumavě. () ano () ne
U Mělníka se Vltava vlévá do Labe. () ano () ne
V minulosti brali lidé z Vltavy vodu na pití i na hygienu. () ano () ne
Po Vltavě se v minulosti přepravovalo uhlí na vorech. () ano () ne
Nejznámějšími stavbami na Vltavě jsou Vltavské kaskády. () ano () ne
Slouží k vyrovnání průtoku vody. () ano () ne
Vltava je považována za naši přírodní řeku. () ano () ne
Bedřich Smetana napsal stejnojmennou symfonickou báseň – Vltava. () ano () ne
Vodáci nejraději sjíždějí úsek z Lipna do Českého Krumlova. () ano () ne
Ve Vltavě je zakázané koupání. () ano () ne
O Vltavu se starají vodáci. () ano () ne
(řešení: ano, ne, ne, ano, ano, ano, ne, ano, ano, ne, ano, ano, ne, ne)
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 53, cv. 2
a)–c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
1. Skloňování podstatných jmen rodu středního
str. 55, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/3092-jak-zili-lide-v-praveku, zhlédněte video o tom, jak lidé žili v pravěku. Znali jste všechny informace, které ve videu zazněly? Byly pro vás některé informace nové? Na základě informací z prvouky a z videa si zahrajte na pravěk. Vytvořte si oblečení, improvizované obydlí (ve třídě), přineste (vymodelujte např. z modelovací hmoty) ukázky jídla, které mohli tehdejší lidé konzumovat, vyrobte nástroje, které používali, … Připravte si scénku zaměřenou na „jeden den ze života pravěkých lidí“. Scénku nacvičte a sehrajte ji např. na besídce mladším spolužákům.
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování.
str. 55, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Vzor město
str. 57, cv. 1
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
b) Zopakujte si, co je pověst, jaké má znaky, kdo pověsti psal apod. Na internetu vyhledejte pověst, která se vztahuje k vašemu regionu. Pokud žádnou takovou pověst nenajdete, hledejte pověst vztahující se k nejbližšímu městu. Některé pověsti si ve třídě přečtěte.
Vzor moře
str. 58, cv. 1
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování.
d) Povídejte si o tom, jaká bezpečnostní pravidla platí pro jízdu na kole nebo na skateboardu. K jakým zraněním při těchto aktivitách může docházet? Umíte poskytnout první pomoc? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2030-zaklady-prvni-pomoci, zhlédněte video o poskytnutí první pomoci. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte informační leták o tom, jak poskytnout první pomoc zraněnému při pádu z kola nebo při pádu na skateboardu. Zaměřte se na to, k jakým zraněním zde může dojít, a které kroky v takové situaci musíte udělat.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.cervenykriz.eu/files/files/cz/edicepp/ZPP_nahled.pdf;
https://zachrannasluzba.cz/zaklady-prvni-pomoci/.
Vzor kuře
str. 59, cv. 1
V textu cvičení se dočtete o životě na venkově. Zamyslete se nad tím, jaké výhody/nevýhody přináší život na venkově oproti životu ve městě. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte prezentaci, která přibližuje život na venkově – uveďte, v čem jsou plusy a v čem minusy (informace hledejte na internetu). Vkládejte popisky a fotografie. V popiscích užijte alespoň deset podstatných jmen rodu středního. Prezentace si poté představte ve třídě prostřednictvím interaktivní tabule. Diskutujte o tom, zda všechno, co jste v prezentaci uvedli, platí. Povídejte si o tom, zda žijete, nebo byste chtěli žít na venkově a proč.
Příklad dostupných zdrojů:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ekonomika/rozdily-mezi-zivotem-ve-meste-a-na-venkove-mensi-nez-se-zda-132354.
Vzor stavení
str. 60, cv. 1
Pořiďte fotografii některé místnosti svého domu/bytu. Fotografii ukažte spolužákům prostřednictvím interaktivní tabule. Popište ji pomocí podstatných jmen rodu středního, vzoru stavení.
Podstatná jména rodu středního – opakování
str. 61, cv. 2
Vyberte si jedno přísloví/pořekadlo ze cvičení a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej graficky ztvárněte libovolným způsobem. Spolužákům neprozrazujte, které přísloví/pořekadlo jste si vybrali, měli by to z vašeho zpracování poznat.
2. Skloňování podstatných jmen rodu ženského
str. 62, cv. 1
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.
str. 62, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 63, cv. 6
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pokud si nejste jisti řešením, odpověď hledejte např. na Internetové jazykové příručce (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 63, cv. 8
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujete na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
Vzor žena
str. 64, cv. 1
Vytvořte jednoduchý rodokmen vaší rodiny. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, příp. s využitím nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us. Využít můžete také některou z internetových aplikací, např. https://www.myheritage.cz/family-tree, https://www.myheritage.cz/family-tree-builder.
Vzor růže
str. 66, cv. 5
Znáte nějakou pohádku o vodníkovi? Na internetu některé vyhledejte, společně si je přečtěte (příp. přehrajte z videozáznamu) a poté převyprávějte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11889-pohadky-bratri-capku-vodnicka-pohadka.
f) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us. Vodníka nakreslete s využitím vhodné aplikace pro malování.
Vzor píseň
str. 67, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pokud si nejste jisti řešením, odpověď hledejte např. na Internetové jazykové příručce (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Vzor kost
str. 68, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2472-hrad-kost, zhlédněte video o hradu Kost. Na základě informací ve videu vyberte do následujících vět vhodná slova.
Hrad Kost leží nedaleko města: () Sobota, () Sobotka, () Soběšice.
Kost je: () malebný, () zachovalý, () impozantní hrad.
Hrad Kost byl vystavěn: () na kopci, () na pískovcové skále, () v údolí.
Původ hradu se datuje do: () 12., () 13., () 14. století.
Kost vyhořela roku: () 1635, () 1645, () 1745.
Dodnes vlastní hrad Kost potomci rodu: () Netolických, () Kinských, () Šternberků.
Podle legendy dostal hrad název Kost, protože: () nebyl nikdy dobyt, () na hradě se kupilo hodně kostí z poprav, () nebyl dobyt více než jednou.
První majitel Kosti byl: () Beneš z Vartenberka, () Jan Žižka z Trocnova, () hrabě Kinský z Itálie.
Hrad měl odjakživa pověst: () nedobytné pevnosti, () vězení, () strašidelného místa.
Když nemohl Jan Žižka Kost dobýt, zvolal prý: () Kost je tvrdá jako kámen! () Kost je zlost! () Kost patří psu!
(řešení: Sobotka, impozantní, na pískovcové skále, 13., 1635, Kinských, nebyl dobyt více než jednou, Beneš z Vartenberka, nedobytné pevnosti, Kost patří psu!)
str. 68, cv. 3
Ze své databáze fotografií vyberte nějakou svou fotografii, o které si myslíte, že nejlépe vystihuje váš charakter. Fotografii vložte do vhodné aplikace pro práci s textem/obrázky a připojte kolem ní bubliny nebo lístečky, do nichž vepíšete názvy svých kladných i záporných vlastností. Zpracování úkolu poté prezentujte ve třídě (např. prostřednictvím interaktivní tabule). Nechte spolužáky posoudit, zda vlastnosti, které jste si přisoudili, opravdu odpovídají vašim charakterovým vlastnostem. Jak vás spolužáci vidí a co si o tom myslíte?
Podstatná jména rodu ženského – opakování
str. 69, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici jen s tím rozdílem, že kartičky vytvoříte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, následně je vytisknete a rozstříháte. Nakonec kartičky využijte v úkolech uvedených v učebnici.
str. 70, cv. 5
Na internetu vyhledejte návod na výrobu bledulí (např. z papíru) a vyrobte je podle něj. Můžete zkusit vyrobit i jiné květiny než bledule. Pozor, názvy květin ale musí být rodu ženského! (Tedy nikoli např. tulipán, narcis, blatouch apod.) Věnujte je třeba mamince, babičce, kamarádce, paní učitelce, … Při tvoření odříkávejte do rytmu říkanku. Zkuste vymyslet báseň o květině, kterou jste se rozhodli vyrobit.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.audina.cz/tag/kvetiny/;
https://izahradkar.cz/domacnost/tvoreni/vyzva-tvorive-prsty-kvety-papiru-jako-zive/;
https://takjderok.cz/jaro/kyticka-snezenek/.
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
str. 71, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 72, cv. 6
Zopakujte si pravidla slušného chování v restauraci. Zapisujte je na tabuli formou brainwritingu. Poté na webové stránce České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10538-o-navsteve-retaurace, zhlédněte video o etiketě v restauraci. Vzpomněli jste si na všechna pravidla, která byla ve videu představena? Pokud ne, doplňte je do seznamu pravidel na tabuli. Nakonec na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte leták s deseti pravidly vhodného chování v restauraci (některá další pravidla můžete vyhledat na internetu). Letáky sdílejte ve třídě a porovnejte. Do svých letáků si doplňte ta pravidla, na která jste si nevzpomněli a která se vám zdají být důležitá.
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slova noblesní.
str. 72, cv. 8
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 72, cv. 9
c) Víte, proč netopýři visí hlavou dolů? Odpověď hledejte na internetu. Kdo ji najde nejdříve? Zvažte, zda informace, které jste našli, pocházejí z ověřených zdrojů. Jak to poznáte?
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.google.com/search?q=pro%C4%8D+vis%C3%AD+netop%C3%BD%C5%99i+hlavou+dol%C5%AF&sourceid=chrome&ie=UTF-8;
https://taborsky.denik.cz/zpravy_region/netopyr-je-ohrozeny-proc-ale-visi20080901.html;
https://www.mujrozhlas.cz/zvedavosti/proc-visi-netopyr-hlavou-dolu.
Vzor pán
str. 74, cv. 1
Zpracujte projekt s názvem „Ekosystém les“. Na začátku práce formulujte témata, která by vás zajímala, a chtěli jste se o nich dozvědět více, např. fauna a flóra lesa, způsoby ochrany lesů, kdo/co lesy nejvíce ohrožuje, lesy – plíce naší planety, co člověk využívá z lesa, … Následně se rozdělte do skupin a určete, kdo a jak bude na daných tématech pracovat, jaký bude výstup projektu (prezentace, referát, plakát, informační leták, výstava, …). Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 74, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 75, cv. 9
Nakreslete nebo vyrobte lesního skřítka, tak jak si ho představujete vy. Pokud budete skřítka kreslit, pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování. Budete-li skřítka vyrábět, inspiraci (popř. návod na výrobu) hledejte na internetu. Na internetu také vyhledejte muzeum, které skřítky vystavuje – pokud to nemáte daleko, podnikněte exkurzi do tohoto muzea. Skřítka pojmenujte a vymyslete činnost, kterou se váš skřítek v lese zabývá – jméno i druh činnosti připojte na kartičce ke svému skřítkovi. Nakonec uspořádejte výstavku skřítků pro mladší spolužáky. Skřítky můžete také darovat budoucím prvňáčkům u zápisu do 1. třídy.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.snehulacek.cz/vanocni-skritek/;
https://primainspirace.cz/2022/11/30/snadny-navod-na-vyrobu-kouzelnych-skritku-z-ponozek-a-ryzi/;
https://primanapady.cz/clanek-300244-vanocni-skritek-u-vas-doma-nesmi-chybet-prinese-vam-stesti;
https://www.ceskestavby.cz/clanky/inspirujte-se-strasidelne-tvoreni-s-detmi-je-bajecna-zabava-31253.html;
https://www.svetskritkuavil.com.
Vzor hrad
str. 76, cv. 1
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
e) Vyberte si jednu předponu a najděte co nejvíce sloves, která se s ní pojí. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, příp. s využitím nástrojů pro tvorbu myšlenkových map,
např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
Vzor muž
str. 78, v. 1
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 78, v. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Vzor stroj
str. 79, v. 1
Zopakujte si, které byliny rostou na jaře. Víte, na co kterou bylinku použít? A víte, co je herbář? Na webových stránkách České televize, https://decko.ceskatelevize.cz/video/i765281, zhlédněte video, v němž se dozvíte odpovědi na všechny výše uvedené otázky. Nakonec si vyberte jednu bylinu a podle návodu ve videu vytvořte list z herbáře. Kromě názvu bylinky připojte i informaci, kde a kdy jste ji našli a jaké léčivé účinky na lidský organismus má. Jednotlivé listy svažte – vnikne třídní herbář bylin, který můžete průběžně doplňovat.
Vzory předseda a soudce
str. 80, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Podstatná jména rodu mužského – opakování
str. 81, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici jen s tím rozdílem, že jej zpracujete na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Lístečky vytiskněte a rozstříhejte. Můžete využít jména skřítků z úkolu 9 na str. 75.
Podstatná jména – opakování
str. 83, cv. 1
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov úpatí, ucaprtaní, obzor. Najdete na Internetové jazykové příručce význam všech slov? Pokud ne, kde jinde můžete hledat?
str. 84, cv. 11
Víte, která pravidla silničního provozu musí řidiči dodržovat? Zkuste dát společně dohromady alespoň deset pravidel. Text cvičení použijte jako nápovědu. Další pravidla hledejte na internetu. Nakonec na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte informační leták, v němž tato pravidlo vhodnou formou uvedete.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/pravidla-silnicniho-provozu/pravidla-a-povinnosti-ucastniku-silnicniho-provozu.
Slohová cvičení – vyprávění
str. 85, cv. 1
Z textu cvičení jste se dozvěděli o Dnu Země. Víte ale, že se slaví i jiné dny na podporu životního prostředí? Je to například Světový den životního prostředí, Hodina Země, Den stromů, Světový den vody, Den bez aut apod. Vyberte si jeden z uvedených dnů podporujících ochranu životního prostředí (popř. vyhledejte na internetu další, který by vás zaujal) a poučte se o něm (informace hledejte na internetu) nebo se zúčastněte akcí při příležitosti oslav takového dne. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, ve kterém vybraný den přiblížíte. Plakát vhodně graficky dotvořte, vkládejte obrázky a fotografie. Plakáty poté prezentujte ve třídě, popř. vyvěste na webových stránkách třídy/školy – budou sloužit k poučení pro vaše spolužáky.
str. 85, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 85, cv. 4
Víte, jak správně třídit odpad? Co patří do jednotlivých kontejnerů? Můžete se o tom poučit např. zde:
https://www.sako.cz/sites/default/files/docs/2024/05/1662019937.pdf a https://www.sako.cz/sites/default/files/docs/2024/05/co%20do%20biopopelnice%20patri.pdf. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte vlastní informační leták o správném třídění odpadu. Vyberte si jen jeden kontejner a leták na něj zaměřte. Vložte obrázky/fotografie odpadků, které do daného kontejneru patří. Pokud jste se setkali i s jinými barvami kontejnerů či popelnic, můžete zpracovat i toto téma. Veškeré informace hledejte na internetu. Letáky nakonec vytiskněte a vystavte na nástěnkách školy, aby se i vaši spolužáci mohli o správném třídění odpadu poučit.
VIII. SLOVESA
1. Tvar určitý a neurčitý
str. 86, cv. 1
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slovních spojení mít něco za lubem a mazat med kolem pusy.
str. 86, cv. 3
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti.
2. Jednoduché a složené slovesné tvary
str. 87, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte podobné kartičky se slovesy v různých tvarech. Kartičky poté vytiskněte, rozstříhejte a vložte do klobouku (krabice, sáčku, …). Každý žák si vylosuje kartičku, přečte slovesný tvar a podle pokynů vyučujícího určí, zda se jedná o tvar určitý, neurčitý, jednoduchý, složený, … Později lze kartičky využít i k určování gramatických kategorií sloves.
str. 87, cv. 2
d) Informace o netopýrovi a kolčavě vyhledejte na internetu. Úkol zpracujte formou myšlenkových map. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://www.mindomo.com nebo https://bubbl.us.
f) Na internetu vyhledejte jinou bajku. Některé bajky si ve třídě přečtěte. Povídejte si o ponaučení, které z nich plyne. Jak se toto ponaučení vztahuje k současné době? Vybrané bajky můžete také sehrát jako scénky.
Příklad dostupných zdrojů:
https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/65/67/66/bajky.pdf;
https://www.gmct.cz/media/files/library/PDF/3.%20Ezop%20%E2%80%93%20Bajky.pdf.
3. Zvratná slovesa
str. 88, cv. 1
Na internetu vyhledejte jméno herce, který propůjčil hlas Bobu a Bobkovi ve večerníčkovém zpracování jejich příhod. Zkuste také vyhledat, pro kterou celosvětovou soutěž se Bob a Bobek stali maskoty. Kdy to bylo?
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.csfd.cz/film/137695-bob-a-bobek-kralici-z-klobouku/recenze/;
https://decko.ceskatelevize.cz/video/b20822.
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Své řešení nikomu neprozrazujte, ale sehrajte ho jako pantomimu a nechte spolužáky hádat. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (chytrý mobilní telefon, videokamera, …), záznamy poté zhlédněte ještě jednou. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba vylepšit.
4. Časování sloves – čas přítomný
str. 89, cv. 3
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 90, cv. 5
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte koláž z obrázků (fotografií), která vyjadřuje, co rádi děláte vy. K obrázkům připojte popisky se slovesy v přítomném čase. Jednotlivé koláže sdílejte ve třídě a vyprávějte o tom, co rádi děláte.
5. Časování sloves – čas budoucí
str. 91, cv. 1
Čím byste chtěli být v dospělosti a proč? Vyberte si jedno povolání, které se vám líbí. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte inzerát, v němž jste v roli zaměstnavatele a hledáte člověka na vámi vybranou pracovní pozici. Uveďte pouze, koho hledáte (jaké vlastnosti by měl uchazeč o danou pozici splňovat), a jak bude člověk na této pracovní pozici prospěšný pro společnost (jmenujte alespoň pět důvodů). Používejte slovesa v budoucím čase. Inzeráty nakonec sdílejte ve třídě prostřednictvím interaktivní tabule. Říkejte, jak se vám to povedlo, a zda jsou inzeráty pro uchazeče přesvědčivé.
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) zkuste vysvětlit význam slov archeologie, historie.
str. 91, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pokud si nejste jisti řešením, odpověď hledejte např. na Internetové jazykové příručce (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 92, cv. 6
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
6. Časování sloves – čas minulý
str. 94, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pokud si nejste jisti řešením, odpověď hledejte např. na Internetové jazykové příručce (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 94, cv. 8
c) Na internetu vyhledejte jednoduchý videonávod přípravy pokrmu. Podle návodu pokrm připravte. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (chytrý mobilní telefon, videokamera, …) a záznam přehrajte spolužákům ve třídě (např. prostřednictvím interaktivní tabule). Neprozrazujte název pokrmu, spolužáci by jej měli z vašeho záznamu poznat a měli by také zhodnotit, zda ve vaší přípravě pokrmu nechybí žádný důležitý krok, který by zabránil úspěšnému výsledku.
7. Slovesa – opakování
str. 95, cv. 1
Na webových stránkách České televize,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9440-povest-o-libusi-a-premyslovi#utm_content=organic&utm_term=pov%C4%9Bst%20o%20libu%C5%A1i&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz, zhlédněte pověst o Libuši. Porovnejte ji s pověstí uvedenou v učebnici. V čem se shodují a v čem se liší? Co je v pověsti z videa navíc?
Na internetu vyhledejte příklad uměleckých děl (obrazy, sochy, busty, …), která zobrazují Libuši, Přemysla nebo oba dohromady. Omezte se pouze na území Prahy. Popište, co/koho tato díla zobrazují. Používejte slovesa v různých tvarech a časech.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.esbirky.cz/predmet/312307;
https://www.esbirky.cz/predmet/312318?searchParams=;
https://sbirky.ngprague.cz/dielo/CZE:NG.O_4617;
https://cs.wikipedia.org/wiki/Libu%C5%A1e_%28kn%C4%9B%C5%BEna%29#/media/Soubor:Praha_Stare_Mesto_Karlova_22_c.jpg;
https://cs.wikipedia.org/wiki/Libu%C5%A1e_%28kn%C4%9B%C5%BEna%29#/media/Soubor:Praha,_Vy%C5%A1ehrad,_P%C5%99emysl_a_Libu%C5%A1e_(2012).JPG.
h)–i) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 96, cv. 4
Znáte pověst o praotci Čechovi? Společně si ji vyprávějte. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1745-praotec-cech, zhlédněte humornou verzi této pověsti. Porovnejte ji s tím, co jste si mysleli.
a) Horu Říp si ukažte na mapě. Pracujte s některým z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com). Z mapy přečtěte, kolik metrů hora Říp měří, co se na jejím vrcholku nachází a u kterého velkého města leží. Víte, který je to kraj?
Slohová cvičení – blahopřání, pozvánka
str. 98, cv. 1
Inspirujte se příkladem v učebnici a složte mamince (babičce, tetě, sestře, …) krátkou báseň k svátku. Poté na internetu vyhledejte návod na přípravu originálního přáníčka. Návod prostudujte a přáníčko podle něj vyrobte. Báseň, kterou jste vymysleli, vepište do přáníčka.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.aladine.cz/blog/navody/prani-pro-maminku-se-ctyrlistkem;
https://www.stoklasa.cz/rozkvetle-prani-pro-maminku-x458?srsltid=AfmBOorJrcCEy-jQNH6HTXq2agTwHeyLWu3y-N3DsMwdMIR7RNc2Mgln;
https://www.c-and-a.com/eu/cz/shop/vyroba-prani-na-den-matek;
https://www.manumi.cz/navody/pranicko-pro-maminku?srsltid=AfmBOoo1NQXGzj1yIgjaGMx_mWfpFcIPnh3Gwi91BgdvuS4TUS7PMZ3G.
str. 98, cv. 2
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
IX. STAVBA VĚTY
1. Věta jednoduchá a souvětí
str. 99, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1738-lovci-mamutu, zhlédněte video o době lovců mamutů, z níž je i úryvek v učebnici. Poté odpovězte na následující otázky.
Ve které době žili lovci mamutů?
Čím se převážně živili?
Jak a čím mamuty lovili?
Co lov vyžadoval?
Kdy skončila doba ledová a proč?
Jsou všechny informace uvedené ve videu pravdivé? Kde to můžete ověřit? Vyhledejte internetové stránky, které pravdivost informací z videa dokládají, nebo popírají. Pracujte s ověřenými zdroji informací.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.stoplusjednicka.cz/prekvapiva-fakta-jak-vypadal-skutecny-zivot-lovcu-mamutu;
https://epochaplus.cz/jak-skutecne-zili-lovci-mamutu/.
2. Podmět a přísudek
str. 102, cv. 4
Chodíte rádi do knihovny? Víte, jak jsou knihy v knihovně řazené a kdo je pro vás píše? Kdo je „spisovatel“ a kdo „ilustrátor“? A kdo je „knihomol“? Zkuste nejprve společně odpovědět na všechny tyto otázky. Klára Smolíková je spisovatelka a píše knihy pro děti. Na webové stránce https://www.youtube.com/watch?v=TjRkbgZ8ENM zhlédněte její povídání o knihovně a o knížkách. Dozvíte se odpovědi na výše uvedené otázky a spoustu dalších zajímavých věcí. Pod videem najdete pracovní listy, o kterých paní Smolíková hovoří ve videu. Pracovní listy si stáhněte, vytiskněte a podle instrukcí ve videu zpracujte.
str. 102, cv. 6
V textu cvičení se dozvíte, kam pojedou děti na prázdniny. Kam se chystáte vy? Povídejte si o tom ve třídě. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace namalujte obrázek (popř. vytvořte koláž), který by vyjadřoval, kam pojedete na prázdniny (nebo kam byste rádi jeli). Obrázky sdílejte ve třídě a říkejte, jak se vám podařilo vaši představu zachytit. Používejte věty s podmětem vyjádřeným i nevyjádřeným.
3. Shoda přísudku s podmětem
str. 103, cv. 1
Na webové stránce České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2837-jaro, zhlédněte video o jaru. Poté vyberte správné odpovědi.
Ve videu zazněly tyto pranostiky: () Březen – za kamna vlezem. () Březen bez vody – duben bez trávy. () Duben – ještě tam budem.
Na jaře se na polích vykonávají tyto práce: () setí, () okopávání, () orání, () vláčení, () kypření.
Na svatého Řehoře, () čáp letí do moře. () čáp letí od moře. () čáp pole neoře.
Na svatého Jiří, vylézají () hrnčíři a šermíři. () hadi a štíři. () brouci a ještěrky.
Úkolem mořeny bylo: () přinést jaro, () přivolat ptáky z dalekých krajů, () vynést zimu.
Ve videu byly zmíněny tyto velikonoční zvyky: () otloukání píšťaličky, () pečení velikonočního pečiva, () pečení cukroví, () chození s klapačkami a řehtačkami, () malování vajec, () vyrábění svícnů, () pletení pomlázky, () vázání kytic z jarního kvítí.
(řešení: Březen – za kamna vlezem. Duben – ještě tam budem.; setí, orání, vláčení; čáp letí od moře; hadi a štíři; vynést zimu; otloukání píšťaličky, pečení velikonočního pečiva, chození s klapačkami a řehtačkami, malování vajec, pletení pomlázky)
Podmět rodu středního
str. 104, cv. 1
a) Vraťte se k videu z předchozího úkolu a zhlédněte jej ještě jednou. O kterých mláďatech se ve videu hovoří? S názvy mláďat tvořte krátké věty se slovesy v minulém čase. Uvědomujte si shodu přísudku s podmětem.
Podmět rodu ženského
str. 105, cv. 1
Kdo je opravdový „kamarád“? Jaké by měl mít vlastnosti a jak by se měl chovat? Povídejte si o tom ve třídě a své postřehy zapisujte na tabuli formou brainwritingu – pracujte prostřednictvím interaktivní tabule. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2556-kamaradi, zhlédněte video o tom, kdo je kamarád. Na základě videa doplňte informace zapsané na tabuli. Nakonec vytvořte kartu svého kamaráda – do vhodné aplikace vložte jeho fotografii a připište, proč je právě tento chlapec / tato dívka váš nejlepší kamarád / vaše nejlepší kamarádka, čeho si na něm/ní nejvíce ceníte, jak dlouho už se znáte apod.
Podmět rodu mužského
str. 106, cv. 1
Vydejte se do lesa a pozorujte „jaro v lese“ jako děti z příběhu v učebnici. Zachyťte to, co se vám nejvíce líbilo (na fotoaparát, chytrý mobilní telefon, videokameru, …). Poté prostřednictvím interaktivní tabule sdílejte to, co jste zachytili, a povídejte si o jaru v lese. Při popisu fotografií nebo videozáznamů používejte podměty v různém rodě. (Rod podmětů ve větách můžete také určovat.)
4. Řeč přímá a nepřímá
str. 107, cv. 1
a)–b) Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
5. Stavba věty – opakování
str. 108, cv. 1
Všichni jistě znáte dobrodružství Robinsona Crusoea [Robinzona Krusóa], který uvízl na opuštěném ostrově. V textu cvičení najdete stručný popis místa, kde Robinson žil. Proč si asi pojmenoval některá místa na ostrově? Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace nakreslete plánek ostrova, na kterém jste uvízli jako trosečníci. Ostrov situujte na mapu – pracujte např. s https://atlas.mapy.cz. Jednotlivá místa na ostrově pojmenujte. Nakonec plánky svých ostrovů sdílejte a povídejte si o nich: popište, jak váš ostrov vypadá a co se na něm nachází. Jak byste jako trosečníci jednotlivá místa využili? Užívejte věty s podměty v různých rodech, uvědomujte si shodu přísudku s podmětem.
str. 109, cv. 6
Z textu cvičení jste se dozvěděli, že čmeláci jsou na zahradách vítanými hosty a jsou pro naše zahrady velmi užiteční. Jednou z možností, jak čmeláky do zahrad přilákat, je postavit jim tzv. čmelín. Na internetu vyhledejte návod, jak takový čmelín vyrobit. Obstarejte si materiál a nářadí a čmelín ve třídě (např. v pracovních činnostech) společně vyrobte. Nakonec jej umístěte na vhodné místo ve školní zahradě. Pozorujte jeho první obyvatele. S výrobou vám pomůže vyučující nebo požádejte např. pana školníka či jiného dospělého ze zaměstnanců školy.
Příklad dostupných zdrojů:
https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/postavte-si-hotylek-pro-cmelaky-a-vcely-samotarky;
https://www.brudra.cz/rady-tipy/jak-vyrobit-cmelin-svepomoci;
https://www.ireceptar.cz/zahrada/jak-vyrobit-cmelin-20300328.html.
Slohová cvičení – dopis
str. 110, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
X. ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ
str. 111, cv. 1
g)–i) Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 112, cv. 8
Zopakujte si, co musí obsahovat pozvánka. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte pozvánku na své narozeniny. Pozvánky poté vytiskněte a rozdejte svým spolužákům.
str. 112, cv. 9
a) Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
f) Na internetu vyhledejte akordy nebo nahrávku skladby Rodné údolí a společně si ji zazpívejte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://pisnicky-akordy.cz/taborove-pisne/rodne-udoli.