Listen and Speak With Mr B – 2. díl

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.


Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky anglického jazyka?

Digitální kompetencí je, jak všichni víme, nejen dovednost ovládat digitální technologie, ale především schopnost orientace v množství digitálně přenášených informací, zdatnost tyto informace zkoumat, chápat jejich význam, posuzovat jejich důvěryhodnost a také vyhodnocovat, zda jsou bezpečné.

Děti učíme, že digitální technologie jsou elektronické nástroje, systémy, zařízení a zdroje, které generují, ukládají nebo zpracovávají data. A dbáme na to, aby se chovali bezpečně v digitálním prostředí, zejména na sociálních sítích, v online hrách, ale samozřejmě při používání mobilních telefonů obecně.

Spousta rodičů dnes zasvěcuje své děti do používání nejrůznějších digitálních technologií, například GSM, USB, DVD, digitálních fotoaparátů a kamery, digitálních přehrávačů, PDA atd.

Děti jsou běžně zvyklé používat WiFi a bluetooth. I v tomto případě je třeba je poučit, například aby se nepřipojovaly na nezabezpečené sítě.

Nejvýznamnější pozitiva používání digitálních technologií děti znají, jistě si jsou vědomé, že digitalizace je výrazná úspora času, lidských zdrojů i energie.

Můžeme je však informovat i o dalších výhodách jako jsou snížení spotřeby pohonných hmot, šetrnost vůči životnímu prostředí i úspora hardwaru a softwaru, který by v nedigitalizovaném procesu ovládali lidé aj.

Většina dětí si i uvědomuje, jaké produkty získávají při používání digitální technologie.

Ve škole bychom jim měli doporučovat zejména edukativní, zábavní, informační či inspirační materiály, a tím je motivovat k vhodnému používání digitálních technologií.

Je beze sporu, že při jejich používání děti získávají i tzv. měkké dovednosti (anglicky soft skills). Tedy kompetence v oblasti chování a interpersonálních dovedností. Patří sem například umění komunikace, schopnost vyjednávat a řešit konflikty, sebereflexe, tvořivost, práce v týmu, otázka osobní efektivity, motivace a další.

Děti procházejí prvními kontakty se sociálními médii a zkoušejí třeba vytvořit video a k jeho úpravě použít různé mobilní aplikace a počítačové programy. V tomto momentu je velmi důležité je poučit, jak bezpečně sdílet digitální obsah s ostatními a obecně, jak bezpečně se v online prostředí chovat.

Ve výuce anglického jazyka, ale i v ostatních předmětech, se nabízí využívat úložná zařízení.

Mnoho dětí 1. stupně ZŠ už používá úložná zařízení a zdroje, které umožňují uchovávat, zpracovávat a přenášet obrovské množství informací (dat, textů a obrázků), například počítače, tablety, notebooky, mobilní telefony, digitální fotoaparáty a kamery, e-knihy, e-časopisy, herní konzole a jiné. Naučte je využívat je jako didaktického prostředku při výuce.

Vhodným didaktickým prostředkem digitálních technologií při výuce jazyka jsou zejména elektronické slovníky s možností vyhledávání a přehrání výslovnosti daného výrazu, online editory s opravou gramatiky a pravopisu. Do výuky jistě zapojujete interaktivní tabule, elektronické učebnice, vizualizér nebo třeba hlasovací zařízení. Nabídka je dnes skutečně široká a s neustálým vývojem se stále rozšiřuje.

Také je žádoucí využívat výhod nových multimediálních formátů. Zprostředkovávají dětem autentické materiály, jako jsou například rozhovory v cizím jazyce zachycené na videu, v průběhu přehrávání si mohou jednotlivé sekvence rozhovoru zastavovat nebo se k předchozím vracet, případně přeskakovat na další.

S dětmi dlouhodobě nemocnými můžete pracovat při videokonferencích, také při nich můžete třídu propojit s třídou z jiné školy. Děti tak získají velmi cenné komunikační zkušenosti. Společně tak můžete nejen konverzovat, ale i klást otázky a objevovat v odpovědích na ně zajímavé informace.

Videa si pak uložíte na videoserverech online a děti se k nim mohou dostat kdykoli i z domova.

Na 1. stupni jsou děti otevřené novým zážitkům, využijte jejich zájmu a objevujte spolu svět
i prostřednictvím digitálních technologií, bez kterých se v budoucnu neobejdou.

 Věra Štiková
spoluautorka učebních materiálů pro anglický jazyk


učebnice Listen and Speak With Mr B – 2. díl

Strana 11

Námět
I Want to Be…
Už jsi přemýšlel, čím bys jednou chtěl být? Dokonči větu I want to be a/an …  Zdůvodni, proč by ses rád věnoval právě tomuto povolání dokončením věty I like … Pojmenuj věci, které lidé pro výkon tohoto povolání aktivně potřebují. Pokud neznáš anglický ekvivalent tohoto slova, vyhledej si ho ve slovníku. Vytvoř poster k tomuto povolání.

Doporučený zdroj
https://www.gamestolearnenglish.com/jobs/

Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru při tvorbě posteru.

Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Šablony pro vyučující
https://www.storyboardthat.com/cs/u%C4%8Ditelsk%C3%A9-%C5%A1ablony

Strana 29

Námět
Cookery Book
Vytvoř se spolužáky třídní kuchařku. Doma s rodiči nafoťte přípravu tvého oblíbeného jídla. Fotografie vytiskni, dopiš k nim recept a vytvoř z nich stránku do kuchařky. Dokončuj věty: Prepare… Combine… Add… Mix… Put… Na tiskárně ve škole pak společně vytiskněte několik výtisků, které můžete třeba prodat na některé z charitativních akcí školy. Vytvořit můžete
i online nabídku kuchařky pro web vaší školy.

Doporučený zdroj
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-vareni.pdf

Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru při fotografování, natáčení videí, skenování nebo kopírování, příp. vytváření online nabídky pro web školy.

Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Inspirace
https://healthyschoolrecipes.com/recipe/

Strana 35

Námět
Summer Time
Natoč podcast na téma Summer Time o své oblíbené prázdninové destinaci. Pracuj podle osnovy (35/1).

Dokonči věty:
I like travelling to…
I always…
My friend (sister, brother, mum, dad…) usually…
I want to…
There are a lot of activities you can do for example…

Připrav si úvodní podcast. Například It is the summer holidays. Time for travelling.

Promysli a vyzkoušej si říct i závěrečně rozloučení.

Zkus si zahrát na moderátora a pozvat do své talk show kamaráda, kterého se budeš ptát na jeho oblíbenou prázdninovou destinaci. Vyzpovídat můžeš i více kamarádů. Nebo si připravit podcast pouze jako monolog. Rozhodnutí je na tobě!

Doporučený zdroj
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-cestovani-2.pdf

Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru při nahrávání podcastu.

Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Jak vytvořit vlastní podcast
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/22537/tvorba-podcastu-ve-vzdelavani-i..html
https://clanky.rvp.cz/clanek/22538/TVORBA-PODCASTU-VE-VZDELAVANI-II.html

Další doporučení:
Hravé aplikace
https://www.blooket.com/
https://www.gimkit.com/
https://www.typinggames.zone/wordtris
https://www.mindgames.com/Word+Games

Cestování
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-cestovani.pdf

Denní režim
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-denni-rezim.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-denni-rezim-2.pdf

Doprava a bezpečnost
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-doprava.pdf

Svátky a tradice
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-svatky.pdf

Život v minulosti a dnes
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-zivot-v-minulosti-a-dnes.pdf

Kultura a společnost
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-kultura.pdf

Vaření
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-vareni.pdf

Zkoumáme přírodu
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-zkoumame-prirodu.pdf

Typografie a desatero
https://digitalizace.rvp.cz/files/npi-typografie-digi-web.pdf

Abeceda kybernetické bezpečnosti
https://digitalizace.rvp.cz/files/abeceda-kyberbezpecnosti-web.pdf

Žáci tvoří obsah pro příští hodiny
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22688/ZACI-TVORI-OBSAH-PRISTI-HODINY-SAMI—PADLET.html

Využíváme hravých aplikací
https://digiin.transistor.fm/episodes/jan-juricek-2-dil-anglictina-k-procvicovani-anglictiny-vyuzivame-hravych-aplikaci-doma-psanym-esejim-uz-odzvonilo

Žáci si robota navrhnou…
https://podcasts.apple.com/us/podcast/tom%C3%A1%C5%A1-bart%C5%AFn%C4%9Bk-%C5%BE%C3%A1ci-si-robota-navrhnou-vymodeluj%C3%AD-sestav%C3%AD/id1631997984?i=1000679900979

Jednoduchá aplikace pro tvorbu komiksu
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/23865/tvorime-komiks-v-anglictine.html?_gl=1*m8dqw3*_ga*NTMxNDY1ODMwLjE2OTM5MzA0MDE.*_ga_DB0ZYB52FX*MTcyNTU2NDU5MS40NS4wLjE3MjU1NjQ1OTkuMC4wLjA

Psaní jednoduchých vět
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22685/PSANI-JEDNODUCHYCH-TEXTU-V-CIZIM-JAZYCE-APLIKACE-CLASSROOMSCREEN.html

zpět na výběr titulu