Listen and Speak With Mr B – 1. díl
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky anglického jazyka?
Digitální kompetencí je, jak všichni víme, nejen dovednost ovládat digitální technologie, ale především schopnost orientace v množství digitálně přenášených informací, zdatnost tyto informace zkoumat, chápat jejich význam, posuzovat jejich důvěryhodnost a také vyhodnocovat, zda jsou bezpečné.
Děti učíme, že digitální technologie jsou elektronické nástroje, systémy, zařízení a zdroje, které generují, ukládají nebo zpracovávají data. A dbáme na to, aby se chovali bezpečně v digitálním prostředí, zejména na sociálních sítích, v online hrách, ale samozřejmě při používání mobilních telefonů obecně.
Spousta rodičů dnes zasvěcuje své děti do používání nejrůznějších digitálních technologií, například GSM, USB, DVD, digitálních fotoaparátů a kamery, digitálních přehrávačů, PDA atd.
Děti jsou běžně zvyklé používat WiFi a bluetooth. I v tomto případě je třeba je poučit, například aby se nepřipojovaly na nezabezpečené sítě.
Nejvýznamnější pozitiva používání digitálních technologií děti znají, jistě si jsou vědomé, že digitalizace je výrazná úspora času, lidských zdrojů i energie.
Můžeme je však informovat i o dalších výhodách jako jsou snížení spotřeby pohonných hmot, šetrnost vůči životnímu prostředí i úspora hardwaru a softwaru, který by v nedigitalizovaném procesu ovládali lidé aj.
Většina dětí si i uvědomuje, jaké produkty získávají při používání digitální technologie.
Ve škole bychom jim měli doporučovat zejména edukativní, zábavní, informační či inspirační materiály, a tím je motivovat k vhodnému používání digitálních technologií.
Je beze sporu, že při jejich používání děti získávají i tzv. měkké dovednosti (anglicky soft skills). Tedy kompetence v oblasti chování a interpersonálních dovedností. Patří sem například umění komunikace, schopnost vyjednávat a řešit konflikty, sebereflexe, tvořivost, práce v týmu, otázka osobní efektivity, motivace a další.
Děti procházejí prvními kontakty se sociálními médii a zkoušejí třeba vytvořit video a k jeho úpravě použít různé mobilní aplikace a počítačové programy. V tomto momentu je velmi důležité je poučit, jak bezpečně sdílet digitální obsah s ostatními a obecně, jak bezpečně se v online prostředí chovat.
Ve výuce anglického jazyka, ale i v ostatních předmětech, se nabízí využívat úložná zařízení.
Mnoho dětí 1. stupně ZŠ už používá úložná zařízení a zdroje, které umožňují uchovávat, zpracovávat a přenášet obrovské množství informací (dat, textů a obrázků), například počítače, tablety, notebooky, mobilní telefony, digitální fotoaparáty a kamery, e-knihy, e-časopisy, herní konzole a jiné. Naučte je využívat je jako didaktického prostředku při výuce.
Vhodným didaktickým prostředkem digitálních technologií při výuce jazyka jsou zejména elektronické slovníky s možností vyhledávání a přehrání výslovnosti daného výrazu, online editory s opravou gramatiky a pravopisu. Do výuky jistě zapojujete interaktivní tabule, elektronické učebnice, vizualizér nebo třeba hlasovací zařízení. Nabídka je dnes skutečně široká a s neustálým vývojem se stále rozšiřuje.
Také je žádoucí využívat výhod nových multimediálních formátů. Zprostředkovávají dětem autentické materiály, jako jsou například rozhovory v cizím jazyce zachycené na videu, v průběhu přehrávání si mohou jednotlivé sekvence rozhovoru zastavovat nebo se k předchozím vracet, případně přeskakovat na další.
S dětmi dlouhodobě nemocnými můžete pracovat při videokonferencích, také při nich můžete třídu propojit s třídou z jiné školy. Děti tak získají velmi cenné komunikační zkušenosti. Společně tak můžete nejen konverzovat, ale i klást otázky a objevovat v odpovědích na ně zajímavé informace.
Videa si pak uložíte na videoserverech online a děti se k nim mohou dostat kdykoli i z domova.
Na 1. stupni jsou děti otevřené novým zážitkům, využijte jejich zájmu a objevujte spolu svět
i prostřednictvím digitálních technologií, bez kterých se v budoucnu neobejdou.
Věra Štiková
spoluautorka učebních materiálů pro anglický jazyk
učebnice Listen and Speak With Mr B – 1. díl
Strana 2
Námět
My Dictionary
Součástí světa, který nás obklopuje, jsou také digitální technologie. Rozumíme slovům, která se pro nás stala neodmyslitelnou součástí při každodenním používání internetu, obohatila
a stále obohacují naši slovní zásobu?
Co takhle si vytvořit kreativní digitální slovník pojmů? Vymyslete, jak byste tyto pojmy vysvětlili třeba návštěvníkovi z planety, na které nejsou digitální kompetence součástí jejich běžné denní rutiny, jako je tomu na naší planetě.
Vyberte si jedno slovo, například cookies, a zkuste ho vysvětlit. K vysvětlení nemusíte použít pouze slov v přímém kontaktu s recipientem nebo mimojazykových prostředků (gestikulaci, mimiku… například vyjádřením pomocí pantomimy), ale využít můžete i digitálních technologií. Nahrajte třeba na mobilní telefon krátké video, ve kterém vysvětlujete tento pojem, a video poté sdílejte s ostatními. Nemusím jistě zdůrazňovat, že ho budete sdílet pouze s ostatními ve vaší výukové skupině nebo pouze s vyučujícím.
Příklad
Název digitální je odvozen z anglického digit (číslice nebo prst), to pochází z latinského digitus (prst). Odkazuje tedy na to, co se dá spočítat na prstech nebo obecněji – co lze očíslovat pomocí přirozených čísel.
Doporučený zdroj
https://prevencekriminality.cz/wp-content/uploads/2023/03/barevny-slovnicek.pdf
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Při vysvětlování pojmů si žáci a žákyně uvědomí, jak užitečné je zapojení digitálních technologií při projektu, ve kterém společně vytvářejí slovník pojmů.
Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Jsme v tom společně aneb internetem bezpečně
https://policie.gov.cz/clanek/jsme-v-tom-spolecne-aneb-internetem-bezpecne.aspx?_gl=1*bkplni*_ga*MTI2NTcxNDE2MC4xNzM2MzQwMDYz*_ga_MGE9DCQJ5M*MTczNjM0MDA2Mi4xLjAuMTczNjM0MDA2Mi42MC4wLjA.
Internetová bezpečnost
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6026-internetova-bezpecnost
Strana 3
Námět
At the Airport
Vítejte na letišti! Jistě tu nejste poprvé. Někteří z vás jsou zkušenými světoběžníky a orientace v prostorách letiště je pro vás hračka. I tak je fajn si stále obohacovat svoji slovní zásobu
o nová slovíčka a zdokonalovat se také v konverzaci. Dnešním úkolem je natočit vlastní video, ve kterém se pomocí webové kamery, chytrého telefonu nebo tabletu představíte u přepážky a odbavíte se. V současné době je velmi běžné, že jsou odbavení na letištích už samoobslužná. Tzn. že pouze naskenujete letenku a instrukce vás navedou, jak si vytisknete boarding pass a polep na vaše zavazadlo. I tak je třeba umět základní fráze, abyste se dokázali bez pomoci odbavit.
Video následně pomocí online editoru sestřihejte a nasdílejte na videoserveru své školy, využívejte bezpečné prostředí určené právě pro online spolupráci, které vám doporučí vyučující.
Doporučené zdroje ke zopakování a prohloubení si znalostí v rámci tematického celku:
Tematická slovní zásoba
https://www.youtube.com/watch?v=KYASYmjfYF4
Konverzace na letišti
https://www.youtube.com/watch?v=7bWTM7_ktGg
Tematický kvíz
https://www.youtube.com/watch?v=iReQSqcbuSE
Důležitá hlášení na letištích
https://www.youtube.com/watch?v=SXheb-T8WME
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru.
Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Aktivity se zapojením tvorby videa
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Zvo/16751/KRATKE-AKTIVITY-SE-ZAPOJENIM-TVORBY-VIDEA-VE-VYUCE.html
Tipy, které pomohou dětem tvořit video
https://www.logiscool.com/cz/blog/digitalization/7-tips-that-help-your-child-to-succeed-in-video-editing
Stručná metodika
https://edu.ceskatelevize.cz/novinka/videa-do-vyuky
Strana 7
Námět
Let´s Play Scrable
Zahrajte si scrable a sestavte názvy vyučovacích předmětů i ostatních slov, která se tematicky vztahují ke škole. Psaní slov po písmenech si můžete procvičit i v online hrách.
Doporučený zdroj
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/fun-games/games/wordshake
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru při hře se slovy.
Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Vytvořte hry pro třídu
https://www.storyboardthat.com/cs/create/worksheet-games
Strana 17
Námět
Halloween
Kdo by neměl rád halloweenské radovánky? Jistě se každoročně těšíš, co si pro vás vyučující na konci října o tomto svátku připraví. Halloweenské veselí doprovází v anglicky mluvících zemích nejrůznější hry. Ať už jsou tradiční nebo si je vymyslíte sami, fantazii se meze nekladou. Nechejte se inspirovat na internetu a vyhledejte hru, kterou byste mohli buď sami nebo s kamarádem, příp. více kamarády, vyzkoušet. Natočte se při hře na video. Uložte video na stránky vaší školy a s pomocí vyučujícího se naučte vytvořit k videu QR kód. Rozmístěte QR kódy po budově školy jako náměty pro spolužáky k halloweenské zábavě.
Doporučený zdroj
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-svatky.pdf
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru při natáčení hry až
k tvorbě QR kódu.
Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Jak vytvořit QR kód
https://qrgenerator.cz/
Strana 37
Námět
Christmas Activities
Nakresli karty slovní zásoby. Navrhni hru, kterou byste si mohli s kamarády s kartami zahrát. Společně s vyučujícím si vytvořte quizlety.
Doporučený zdroj
https://www.gamestolearnenglish.com/monster-vocab/
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci a žákyně spolu sdílí své offline zkušenosti v rámci online prostoru při tvorbě quizletu.
Užitečné rady pro rodiče a vyučující
Vytvořte hru s kartami
https://quizlet.com/
Další doporučení:
Hravé aplikace
https://www.blooket.com/
https://www.gimkit.com/
https://www.typinggames.zone/wordtris
https://www.mindgames.com/Word+Games
Cestování
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-cestovani.pdf
Denní režim
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-denni-rezim.pdf
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-denni-rezim-2.pdf
Doprava a bezpečnost
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-doprava.pdf
Svátky a tradice
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-svatky.pdf
Život v minulosti a dnes
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-zivot-v-minulosti-a-dnes.pdf
Kultura a společnost
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-kultura.pdf
Vaření
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-vareni.pdf
Zkoumáme přírodu
https://digitalizace.rvp.cz/files/namety-jak-na-digi-na-1-stupni-zkoumame-prirodu.pdf
Typografie a desatero
https://digitalizace.rvp.cz/files/npi-typografie-digi-web.pdf
Abeceda kybernetické bezpečnosti
https://digitalizace.rvp.cz/files/abeceda-kyberbezpecnosti-web.pdf
Žáci tvoří obsah pro příští hodiny
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22688/ZACI-TVORI-OBSAH-PRISTI-HODINY-SAMI—PADLET.html
Využíváme hravých aplikací
https://digiin.transistor.fm/episodes/jan-juricek-2-dil-anglictina-k-procvicovani-anglictiny-vyuzivame-hravych-aplikaci-doma-psanym-esejim-uz-odzvonilo
Žáci si robota navrhnou…
https://podcasts.apple.com/us/podcast/tom%C3%A1%C5%A1-bart%C5%AFn%C4%9Bk-%C5%BE%C3%A1ci-si-robota-navrhnou-vymodeluj%C3%AD-sestav%C3%AD/id1631997984?i=1000679900979
Jednoduchá aplikace pro tvorbu komiksu
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/23865/tvorime-komiks-v-anglictine.html?_gl=1*m8dqw3*_ga*NTMxNDY1ODMwLjE2OTM5MzA0MDE.*_ga_DB0ZYB52FX*MTcyNTU2NDU5MS40NS4wLjE3MjU1NjQ1OTkuMC4wLjA
Psaní jednoduchých vět
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22685/PSANI-JEDNODUCHYCH-TEXTU-V-CIZIM-JAZYCE-APLIKACE-CLASSROOMSCREEN.html