Zeměpis 8, 2. díl (Česká republika)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
str. 4, Opakování – Evropa
Rozdělte se do skupin. Každá si vybere jeden ukazatel, ve kterém porovná Českou republiku s některými zeměmi Evropy. Vyberte si pět států Evropy, o kterých se domníváte, že budou v daném ukazateli srovnatelné s Českou republikou a skutečné hodnoty vyhledejte na internetu. Z těchto hodnot vytvořte v aplikaci MS Excel tabulku a k vytvořené tabulce vytvořte sloupcový graf, ve kterém svoje odhady porovnáte s vybranými zeměmi.
- aktuální počet obyvatel
- rozloha
- aktuální hustota zalidnění (průměrný počet obyvatel na 1 km2)
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_po%C4%8Dtu_obyvatel
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_rozlohy
https://data.worldbank.org/indicator/AG.SRF.TOTL.K2
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_hustoty_zalidn%C4%9Bn%C3%AD
https://data.worldbank.org/indicator/EN.POP.DNST
str. 8, Geologie a povrch
Odhadněte pět nejvyšších hor České republiky. Poté s pomocí internetu tyto vrcholy vyhledejte a výsledky porovnejte se svými odhady. Kolik hor jste měli správně?
S pomocí internetu tyto hory vyhledejte a prohlédněte si je na některém z mapových portálů.
Jedna skupina poté zhotoví kvíz, ve kterém budou ostatní poznávat dané vrcholy podle fotografií (z volných zdrojů, případně vlastních). Kvíz můžete vytvořit ve vhodném digitálním prostředí, např. v podobě prezentace.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nejvy%C5%A1%C5%A1%C3%AD_hory_%C4%8Ceska
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/
str. 11, Živá příroda
Na internetu vyhledejte mapu zalesnění České republiky a porovnejte ji se zalesněním Evropy. Pokuste se vyhledat i starší mapy zalesnění.
Prohlédněte si zalesnění oblasti, ve které žijete. Diskutujte o tom, zda zalesněné plochy ve vašem okolí ubývá, nebo přibývá a proč. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte myšlenkovou mapu, kde budou závěry vaší diskuse shrnuty.
Doporučené zdroje:
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/lesy-cr-mapa
https://www.uhul.cz/mapy-a-data/prehledove-mapy-cr/
https://efi.int/knowledge/maps/forest
http://www.agris.cz/clanek/216905
https://www.evropavdatech.cz/clanek/63-lesy-evropy/
str. 12, Ochrana životního prostředí
Pracujte ve skupinách. Vyhledejte, která chráněná území se nachází v blízkosti vašeho bydliště. Vyberte si jedno z nich. Pokud je to možné, dané území navštivte a připravte o něm krátkou reportáž, která bude zahrnovat mj. od kdy je dané území chráněno, jaký stupeň ochrany má a které druhy rostlin nebo živočichů tam lze najít.
Reportáž můžete zpracovat ve formě videa, případně prezentace jako fotoreportáž.
Doporučené zdroje:
https://aopk.gov.cz/velkoplosna-zvlaste-chranena-uzemi
https://aopk.gov.cz/maloplosna-zvlaste-chranena-uzemi
https://aopk.gov.cz/poznavam-prirodu
str. 14, Obyvatelstvo
Na internetu vyhledejte výsledky sčítání lidu z roku 2021. Vyberte si jedno z témat sčítání, dohledejte k němu data a ve vhodném digitálním prostředí je zpracujte do různých typů grafu.
Doporučené zdroje:
https://www.scitani.cz/vysledky
https://www.czso.cz/csu/czso/vysledky-scitani-2021-otevrena-data
str. 22, Zemědělství
Rozdělte se do skupin. Každá skupina si vybere jednu plodinu, která se pěstuje na území České republiky, a dle údajů Českého statistického úřadu porovná, jak se za posledních 10 let změnila sklizeň dané plodiny v České republice.
Ve vhodném digitálním prostředí sestavte graf výnosů. Diskutujte o příčinách, proč se vybrané plodiny na našem území pěstuje více či méně.
Doporučené zdroje:
https://csu.gov.cz/produkty/definitivni-udaje-o-sklizni-zemedelskych-plodin-2014-kd0y5ji9gz
https://csu.gov.cz/produkty/definitivni-udaje-o-sklizni-zemedelskych-plodin-2020
https://csu.gov.cz/produkty/definitivni-udaje-o-sklizni-zemedelskych-plodin-2024
str. 33, Doprava
Zjistěte, ve kterých českých městech se nachází letiště, ze kterých organizují cestovní kanceláře odlety na dovolenou. U každého letiště zjistěte, kolik cestujících odbavilo za poslední rok. Ve vhodném digitálním prostředí sestavte z údajů přehledný sloupcový graf.
Doporučené zdroje:
https://www.prg.aero/vyrocni-zpravy
https://www.brno-airport.cz/letiste/statistiky/
https://www.airport-ostrava.cz/vyrocni-zpravy
https://www.airport-pardubice.cz/o-spolecnosti/
https://www.airport-k-vary.cz/cs/vyrocni-zpravy/
str. 36, Kraje České republiky
Rozdělte se do skupin. Každá skupina si vybere jeden z následujících ukazatelů a bude ho průběžně sledovat při seznamování s jednotlivými kraji České republiky:
- průměrná měsíční mzda
- průměrná cena za 1 m2 bytu
- aktuální počet nezaměstnaných
Poté, co se seznámíte s jednotlivými kraji České republiky, sestaví každá skupina ve vhodném digitálním prostředí tabulku, do které tyto hodnoty zanese, a sloupcový graf.
Sledované údaje pro jednotlivé kraje zanese do slepé mapy České republiky (rozdíly ve sledovaném údaji např. zvýrazní intenzitou barev) a mapu doplní legendou tak, aby byla pro ostatní srozumitelná.
Diskutujte o tom, proč existují mezi jednotlivými kraji České republiky ve sledované oblasti rozdíly.
Doporučené zdroje:
https://csu.gov.cz/zamestnanci-a-mzdy?pocet=10&start=0&1_pocet=10&1_start=0&skupiny=11&vlastnostiVystupu=15&pouzeVydane=true&razeni=-datumVydani&1_skupiny=11&1_vlastnostiVystupu=12&1_razeni=-datumVydani
https://csu.gov.cz/jhc/mapa-podil-kraje
https://data.mpsv.cz/web/data/vizualizace15?mesic=1&rok=2025
https://csu.gov.cz/jhc/mapa-podil-kraje
https://csu.gov.cz/ceny-nemovitosti?pocet=10&start=0&podskupiny=014&razeni=-datumVydani
str. 36, Kraje České republiky
Prostudujte si zprávu ČHMI Klimatologické hodnocení v krajích ČR, https://www.chmi.cz/files/portal/docs/aktuality/2024/Klimatologicke_hodnoceni_kraje_07_2024.pdf. Vyberte si jedno z kritérií (např. nejvyšší průměrná denní teplota) a ve vhodném digitálním prostředí sestavte tabulku údajů pro jednotlivé kraje. Následně z hodnot vytvořte sloupcový diagram. Zvýrazněte sloupec pro jeden vybraný kraj a diskutujte, proč se tento kraj v daném kritériu nachází v porovnání mezi všemi kraji právě na daném místě.
Co si myslíte o zprávě jako o zdroji informací? Je důvěryhodný?
str. 37, Hlavní město Praha
Formou brainstormingu a následné diskuse sestavte žebříček 10 pražských staveb, které považujete za nejzajímavější. Prohlédněte si je ve Street View na mapách Google. Poté se rozdělte do skupin. Jedna skupina z fotografií zmíněných staveb vytvoří fotokvíz a ostatní skupiny budou jednotlivé budovy poznávat.
Doporučené zdroje:
https://www.google.com/maps
https://cs.wikipedia.org/wiki/Praha
str. 44, Středočeský kraj
Zopakujte si, co je to UNESCO. Zjistěte, kolik památek má v současné době Česká republika zapsaných na Seznamu světového dědictví UNESCO, a vyhledejte si podrobnější informace o památkách UNESCO, které se nachází ve Středočeském kraji.
Diskutujte nad tím, jaké výhody přináší památkám zařazení na Seznam UNESCO.
Rozdělte se do skupin a jedna skupina připraví pro ostatní kvíz, který bude spočívat v tom, že do slepé mapy zaznamená místa, kde se dané památky v ČR nacházejí. Cílem ostatních skupin je bude správně pojmenovat.
Doporučené zdroje:
https://www.unesco-czech.cz/unesco-pamatky/#page_start
https://www.npu.cz/pamatky-mezinarodni-status
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9306-kdyz-se-rekne-unesco
str. 54, Karlovarský kraj
Při cestování a při plánování cest je dobré znát předpověď počasí pro cílovou destinaci. Předpovědi počasí se ale často neshodují s počasím ani samy mezi sebou. Proto je mimo jiné důležitý i zdroj, ze kterého čerpáme.
Zvolte si jedno místo v Karlovarském kraji a představte si, že tam strávíte příštích 7 dní.
Vyberte si tři libovolné zdroje předpovědi počasí a zaznamenejte si jejich predikce na následujících 7 dní (zhotovte si např. tzv. screenshoty). Poté ve vhodném digitálním prostředí vytvořte tabulku a zaneste do ní tyto hodnoty z každé z předpovědí počasí:
- nejnižší teplota
- nejvyšší teplota
- množství srážek
Po dobu následujících 7 dní do ní zapisujte skutečné teploty a množství srážek na daném místě. Nakonec vypočítejte odchylky předpovědi počasí u jednotlivých zdrojů a vyhodnoťte, který z nich vám poskytl nejvěrohodnější výsledky.
Doporučené zdroje:
https://www.chmi.cz/
https://www.windy.com/
https://www.wunderground.com/
https://www.meteopress.cz/
https://www.in-pocasi.cz/
str. 57, Ústecký kraj
Zamyslete se a formou brainstormingu společně vytvořte myšlenkovou mapu toho, co už víte o těžebním průmyslu v Ústeckém kraji. (Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí.)
Pokuste se odpovědět na následující otázky:
- Co se v současné době těží v Ústeckém kraji?
- V jaké době měla těžba největší rozsah?
- Jak těžba ovlivnila životní prostředí?
- Jak těžba ovlivňuje životní prostředí dnes?
- Co způsobilo zlepšení životního prostředí v této oblasti?
- Je těžba v současnosti stále ještě nezbytná?
- Víte něco o Hornické kulturní krajině Krupka?
- Proč má význam chránit technické památky jako kulturní dědictví?
Potom si přečtěte si článek: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/reportaz-lithium-cinovec-tezba/r~443d7084ca6011ee9d3d0cc47ab5f122/.
Dozvěděli jste se v něm něco nového, co byste chtěli doplnit do své myšlenkové mapy? Co si o plánované těžbě myslíte vy? Je ještě něco dalšího, co byste se potřebovali/chtěli dozvědět? Co si myslíte o článku jako o zdroji informací? Je důvěryhodný?
str. 61, Liberecký kraj
Představte si, že bydlíte v nejvýchodnějším krajském městě v České republice a rádi byste navštívili krajské město Libereckého kraje. Rozdělte se do skupin. Každá skupina vyhledá dopravní spojení mezi těmito městy (hromadná doprava) a ubytování v krajském městě Libereckého kraje tak, abyste splnili zadání:
začátek výletu: následující sobota
konec výletu: následující neděle
cestovat bude: 1 dospělý a 2 osoby ve věku 15 let
ubytování: 3lůžkový pokoj s vlastním sociálním zařízením a snídaní
Nakonec si mezi sebou vyhledané údaje porovnejte z hlediska délky strávené na cestách a celkových finančních nákladů.
Doporučené zdroje:
https://idos.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/
https://www.booking.com/city/cz/liberec.cs.html?aid=373428;label=liberec-fo_UNQw7fUNHYmp4ijTHSwS261875563876:pl:ta:p1:p2:ac:ap:neg:fi:tikwd-938314959:lp1003706:li:dec:dm:ppccp=UmFuZG9tSVYkc2RlIyh9YUBh8MufZgNFRvMeB_tHLaM;ws=&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwktO_BhBrEiwAV70jXoMuFA7Io_qmrTAg6xVtxCs_7__R09PV425irOzQxET3KZUjK94ychoCZZ8QAvD_BwE
https://www.ubytovani-liberec.org/ubytovani/liberec/
https://www.e-chalupy.cz/liberec/apartmany
str. 64, Královéhradecký kraj
Součástí CHKO Broumovsko jsou dvě skalní oblasti, které leží blízko u sebe. Zjistěte, o které skalní oblasti se jedná, a prozkoumejte je na internetu ve 3D s pomocí některé z internetových aplikací.
Vyberte si jednu z těchto oblastí a naplánujte tam jednodenní školní výlet. Součástí vašeho plánu by měla být i cenová kalkulace zahrnující cestu, vstupenky a oběd.
https://broumovsko.aopk.gov.cz/web/chko-broumovsko/charakteristika-oblasti
https://idos.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
str. 65, Pardubický kraj
- Zopakujte si, co víte o památkách UNESCO. Co je nehmotné dědictví?
- Zhlédněte video na: https://edu.ceskatelevize.cz/video/7908-dedictvi-unesco-masopust. Na stránkách si stáhněte pracovní list a vyplňte ho.
- Kde je Hlinsko? Vyhledejte ho na některém z online mapových portálů.
- Na závěr vytvořte každý svou myšlenkovou mapu na téma masopust. (Můžete využít vhodné digitální prostředí.) Diskutujte: Co jste o masopustu už věděli? Co jste se dozvěděli z videa? Co od spolužáků? Co byste se ještě potřebovali/chtěli dozvědět?
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/7908-dedictvi-unesco-masopust
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/web/
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
str. 67, Pardubický kraj
Pardubice jsou známé sportovními akcemi, které se konají jedenkrát ročně v podzimních měsících.
S pomocí internetu zjistěte, o které sportovní akce se jedná, a diskutujte nad tím, jak mohou ovlivnit život v regionu a čím mohou být pro daný region prospěšné.
Své myšlenky si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zlat%C3%A1_p%C5%99ilba
https://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_pardubick%C3%A1
str. 68, Kraj Vysočina
Uvažujte o tom, co je to skanzen. Navštívili jste už někdo nějaký? Pokud ano, povězte o tom spolužákům.
Proč skanzeny existují? Vyhledejte, které skanzeny můžete navštívit. Diskutujte o tom, který z nich byste chtěli navštívit a proč. Své závěry si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí.
Nakonec zhlédněte video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/15039-narodni-muzeum-v-prirode-vesely-kopec. Motivovalo vás video k tomu, abyste navštívili právě skanzen Veselý kopec? Proč ano, proč ne?
Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/
https://www.mrk.cz/clanek.php3?id=719&kw=%25E8erven%25FD%2520seznam
str. 74, Jihomoravský kraj
Ve vhodném digitálním prostředí sestavte tabulku a zapište do ní města, o kterých se domníváte, že patří mezi pět největších v Jihomoravském kraji. U každého města odhadněte aktuální počet obyvatel. Poté s pomocí internetu zjistěte, kterých pět měst je v Jihomoravském kraji skutečně největších a kolik obyvatel daná města mají. I tyto údaje přidejte do tabulky a porovnejte své odhady se skutečností.
Doporučené zdroje:
https://csu.gov.cz/produkty/pocet-obyvatel-v-obcich-9vln2prayv
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jihomoravsk%C3%BD_kraj
str. 77, Olomoucký kraj
Na severní straně olomoucké radnice na Horním náměstí se nachází významná památka. Nejprve odhadněte, o kterou památku by se mohlo jednat, poté s pomocí některé z mapových aplikací na internetu tuto památku vyhledejte a porovnejte ji s obdobnou památkou, která se nachází v našem hlavním městě.
Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/
str. 80, Moravskoslezský kraj
V Moravskoslezském kraji leží několik velkých měst, jejichž polohu si často pleteme. Bez použití mapy seřaďte města Opava, Havířov, Frýdek-Místek, Ostrava, Třinec, Karviná a Ostrava od nejzápadnějšího po nejvýchodnější. Své řešení si zkontrolujte v některé z mapových aplikací a pomocí nástroje na měření změřte vzdálenosti mezi jednotlivými městy. Zjistěte, která dvě z těchto měst jsou od sebe nejdále.
Doporučené zdroje:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com
https://earth.google.com/
str. 82, Zlínský kraj
Rozdělte se do tří skupin. Každá skupina si vybere/vylosuje jednu z národopisných oblastí zmíněných v učebnici a připraví o ní prezentaci pro ostatní. Zároveň vytvoří i pracovní list, který pak ostatní skupiny po prezentaci vyplní a který by měl shrnovat nejdůležitější poznatky. Pracujte ve vhodném digitálním prostředí.
Prezentace by měla obsahovat tyto informace:
- místní vymezení oblasti
- specifika dané kultury
- nářečí
- kroje
- známé knihy, básně, písně, případně tance z této oblasti
- případně i nějakou známou osobnost, která z dané oblasti pochází
Na závěr společně zhodnoťte, jak se které skupině dařilo. Zda byly informace dobře prezentovány, zda pracovní list zachycoval to nejdůležitější, co byste si z této práce měli odnést.
Doporučené zdroje:
https://zlin.rozhlas.cz/obyvatele-jsou-zrostu-ztepileho-krasneho-a-silneho-urodna-hana-je-osidlena-uz-od-6932899
https://cs.wikipedia.org/wiki/Han%C3%A1
https://kosir-kostelec.webnode.cz/region-hana/
https://edu.ceskatelevize.cz/video/13843-hana-a-jeji-kroje
https://zlin.rozhlas.cz/malebny-kraj-je-slovacko-proc-se-tak-jmenuje-je-ale-zahadou-6931273
https://cs.wikipedia.org/wiki/Slov%C3%A1cko
https://www.slovacko.cz/o-regionu/
https://zlin.rozhlas.cz/kdo-jsou-valasi-a-proc-valassko-mezi-kopci-a-loukami-zjistujeme-vse-o-zajimavych-6929446
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vala%C5%A1sko
https://www.valach.cz/clanky/co-je-valassko/