^ Zpět na seznam

Český jazyk 8

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

I. Skladba

1. Věta jednoduchá – opakování učiva

Věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty

str. 9, cv. 1

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Na internetu vyhledejte, ze kterých filmů uvedené hlášky jsou. Znáte i další vtipné hlášky z těchto filmů?

str. 9, cv. 3

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.

Základní skladební dvojice

str. 10, cv. 1

Přečtěte si úryvek z povídky Zdeňka Svěráka. Zkuste odhadnout, jak povídka skončí. Poté si v knihovně vypůjčte audionahrávku této povídky (najdete ji na CD s názvem Nové povídky) a povídku si na vhodném digitálním zařízení přehrajte. Byli jste ve svém odhadu úspěšní?

c) S pomocí Databáze heslářů (https://lexiko.ujc.cas.cz/heslare/) vysvětlete význam slova paznehtník.

Rozvíjející větné členy

str. 12, cv. 1

a) O osudech Židů za 2. světové války jste jistě slyšeli. Víte ale, jak bylo na Židy v českých zemích nahlíženo v předchozích stoletích? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1811-zide-v-ceskych-zemich, zhlédněte video o životě Židů v českých zemích od dob Přemysla Otakara II. po vládu Rudolfa II. Porovnejte situaci Židů v těchto stoletích se situací za 2. světové války. Naleznete nějaké shody? Úkol zpracujte formou dvou myšlenkových map (první mapu označte „Židé ve 13.–17. století“, druhou „Židé za 2. sv. války“). Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.

b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova holokaust.

c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova synagoga. Na internetu vyhledejte, kde se nachází Pinkasova synagoga. Ukažte si ji na mapě, pracujte s některým z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com). Řekněte, čím je tato synagoga zajímavá.

str. 12, cv. 3

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Jazykolamy nejprve přečtěte normálním tempem řeči. Poté je řekněte několikrát rychle za sebou. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a říkejte, jak se váš projev změnil (normální tempo řeči vs. rychlé tempo řeči), a zda jste se ve druhém případě dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti. Uveďte, jakých a proč k tomu došlo.

Větné členy

str. 14, cv. 2

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených rčení. Rozlište přívlastky shodné a neshodné.

str. 14, cv. 3

Přečtěte si text cvičení a zamyslete se nad tím, jak jinak by bylo možné usnadnit život lidem s nějakým druhem tělesného handicapu (vozíčkáři, nevidomí, hluchoněmí, …). Co těmto lidem může ve městech (kavárnách, restauracích, divadlech, parcích, …) chybět? Pokud takovéhoto člověka znáte, citlivě se ho zeptejte. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vypracujte leták, v němž uvedete své nápady na usnadnění života (např. ve vašem městě) těchto lidí. Úkol můžete zpracovat společně ve třídě jako velký projekt, kdy každý žák nebo skupina bude řešit jen určitou část úkolu (po dohodě s vyučujícím).

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.vozka.org;
https://fm.denik.cz/zpravy_region/postizeni_tema_bariery20080601.html;
https://praha.camp/magazin/detail/mesto-podle-zdenka-aplikace-mi-usnadnuji-zivot-bez-bile-hole-bych-ale-nikam-nedosel;
https://www.hks.re/wiki/uskali_ktera_prekonavaji_vozickari_v_praze.

str. 15, cv. 6

Vyberte si jedno slovní spojení a podle zadání v učebnici s ním utvořte větu. Poté ztvárněte větu libovolným způsobem (jako plakát, prezentace, komiks, koláž, …). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

2. Souvětí – opakování učiva

Věta jednoduchá a souvětí

str. 17, cv. 2

c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu a Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).

str. 17, cv. 3

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte prostřednictvím interaktivní tabule. Poté na internetu vyhledejte informace, jak se lze vypořádat se stresem. Zpracujte desatero tipů, jak lze bojovat vůči stresu. Uspořádejte je do přehledného letáku. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Letáky poté vytiskněte a vystavte na nástěnkách (či na webových stránkách) školy, aby se i ostatní žáci mohli o této problematice poučit.

Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/namet/jak-se-vyporadat-se-stresem;
https://www.brainmarket.cz/nase-novinky/9-tipu-jak-lepe-zvladat-stres/?srsltid=AfmBOoo2Iw5F17Q9kCOoFOIYIxq3InJFz9E_WdBW-FR_ZlYJQ9W-5N8_;
https://www.lekarna.cz/clanek/stres-10-tipu-jak-se-ho-zbavit/?srsltid=AfmBOoplc3vlp_XI_ywgNi1lOHKkd6w7aHMP3wXG9l8UaLA-GavOE3ry.

str. 18, cv. 5

Přečtěte si text v učebnici. Dozvíte se něco o Nicholasi Wintonovi. Informace, které zjistíte v textu zaneste do myšlenkové mapy. Poté na webových stránkách České televize, https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/to-je-nicholas-winton-ten-clovek-ktery-te-zachranil-vzpomina-na-prvni-setkani-maresova-35092, zhlédněte video o záchranné akci Nicholase Wintona. Porovnejte obsah textu v učebnici s informacemi, které jste se dozvěděli ve videu. Které informace se shodují? Které další informace jste se ve videu dozvěděli. Doplňte myšlenkovou mapu o nové informace. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte poutavou prezentaci o Nicholasi Wintonovi. Prezentace sdílejte ve třídě. Nakonec vyberte jednu nejzdařilejší a umístěte ji na webové stránky vaší třídy, aby se i vaši spolužáci z dalších tříd poučili o tomto výjimečném člověku.

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1003005035-vsichni-moji-blizci/29835818189/3618-nicholas-winton/;
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/anthony-hopkins-jako-nicholas-winton-film-o-zachranci-deti-uvidi-nejdrive-v-torontu-3288.

Souvětí

str. 19, cv. 2

Kdo byl Odysseus?

Jak se jmenovala jeho žena?

Setkali jste se někdy s přirovnáním „věrný jako Penelopa“? Co znamená?

Jak se jmenoval Odysseův syn?

Kde byl Odysseův domov?

Kolik let strávil Odysseus na cestě?

Jaká dobrodružství ho na cestě například potkala?

Jaké přívlastky jsou Odysseovi přisuzovány? Proč?

Co myslíte, mohl být Odysseus skutečná postava? Nebo je jen Homérovým výmyslem?

Kdo byl Homér?

Může být současný ostrov Ithaka skutečným sídlem krále Odyssea? Proč ano? Proč ne?

Víte, jak mýtus o Odysseovi skončil? (Pokud mýtus neznáte, zapojte fantazii a vymyslete závěr příběhu. Poté si konec příběhu přečtěte například v Petiškových Starých řeckých bájích a pověstech.)

  • Výjevy z řeckých bájí se staly inspirací mnohým umělcům. Na internetu vyhledejte umělecká díla, která našla inspiraci právě ve starých řeckých bájích. Některá díla si zobrazte na interaktivní tabuli, tak aby je viděli všichni žáci. Společně vybrané dílo popište, např. ke které starořecké báji se vztahuje, koho zobrazuje, kdo je autorem (je-li znám), jakou technikou bylo dílo vytvořeno, co jste o díle zjistili na internetu, …

Příklad dostupných zdrojů:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vojt%C4%9Bch_Hynais#/media/Soubor:Vojt%C4%9Bch_Hynais_-_The_Judgement_of_Paris,_1892.jpg;
https://cs.wikipedia.org/wiki/Gustave_Moreau#/media/Soubor:Gustave_Moreau_006.jpg;
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Atlas_Santiago_Toural_GFDL.jpg&oldid=122966502;
https://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9rakl%C3%A9s#/media/Soubor:Hercules_by_Baccio_Bandinelli.jpg;
https://cs.wikipedia.org/wiki/Med%C3%BAsa#/media/Soubor:Rubens_Medusa.jpeg.

Souvětí podřadné

str. 21, cv. 4

a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté si vyberte jedno přísloví a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej ztvárněte libovolným způsobem (jako obrázek, koláž, logo, piktogram, …). Své práce nakonec sdílejte. Spolužákům neprozrazujte, které přísloví jste si vybrali, měli by to z vašeho zpracování uhodnout.

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu a Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).

str. 23, cv. 13

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Zvolte libovolný způsob prezentace.

str. 23–24, cv. 14

Proč myslíte, že si dívka spletla Jana Wericha s Ernestem Hemingwayem? Odpověď vyhledejte na internetu a doložte ji (např. fotografií apod.).

Víte, kdo byl Jan Werich a kdo Ernest Hemingway? Rozdělte se ve třídě na dvě skupiny. Jedna skupina zjistí informace o Janu Werichovu, druhá skupina informace o Ernestu Hemingwayovi. Každá skupina si poté vybere způsob prezentace informací (PowerPointová prezentace, rozhovor mezi reportérem a danou osobou, dramatická scénka, referát, plakát, …) a vybranou osobnost představí druhé skupině. Snažte se o maximálně poutavou prezentaci a o podání informací způsobem, aby si je všichni jednoduše zapamatovali. Pracujte s internetem a při práci využijte alespoň dvě vhodná digitální zařízení (notebook, tablet, chytrý mobilní telefon, kameru, fotoaparát, diktafon, …). Nakonec veďte diskusi o tom, jak se vám obě prezentace povedly.

str. 24, cv. 16

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici (např. jako krátkou prezentaci). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a internetu. Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) si ukažte Divadlo Járy Cimrmana a rozhlednu Járy Cimrmana.

Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/14937-cimrmanovsky-humor, zhlédněte video o tzv. cimrmanovském humoru. Poté odpovězte na následující otázky.

Jak byste charakterizovali cimrmanovský humor?

Na čem je založen humor Divadla Járy Cimrmana?

Na jakého diváka tento humor cílí?

Na které předchůdce Divadlo Járy Cimrmana navazuje?

3. Významový poměr mezi větami hlavními

Souvětí souřadné

str. 27, cv. 4

Znáte Lichožrouty? Pokud ne, opatřete si knížku od Pavla Šruta a seznamte se s nimi. Na webové stránce Villy Pellé, https://villapelle.cz/muzeum-lichozroutu-on-line/, zhlédněte videoreportáž z Muzea Lichožroutů, a to včetně záznamu online vernisáže. Na základě svých znalostí a videa zkuste podle vlastní fantazie vytvořit byt profesora Kadeřábka. Způsob zpracování si zvolte sami (např. 3D model z kartonové krabice, 3D model zpracovaný ve vhodné aplikaci na vhodném digitálním zařízení, kresba pomocí vhodné aplikace apod.). Můžete zkusit vyrobit i vlastního lichožrouta – návody na výrobu vyhledejte na internetu.

Psaní čárky v souřadně spojených větách

str. 29, cv. 2

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Formu zpracování si zvolte sami, např. jako leták, plakát, koláž, komiks, … Výsledky své práce prezentujte ostatním. Diskutujte nad informacemi, které jste zjistili.

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.planetalidi.cz/kmen-mentawai;
https://www.hedvabnastezka.cz/mentawajci-ze-siberutu/.

str. 30, cv. 4

Co z hodin literatury víte o Bohumilu Hrabalovi? Připomeňte si tohoto velikána české literatury v sérii videí České televize: https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=Bohumil+Hrabal&tab=videa. Vyberte si jedno téma z Hrabalova života a zpracujte je jako list z encyklopedie (např. život, Kersko, díla, literární postavy, filmová zpracování Hrabalových děl, …). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Jednotlivé listy poté vytiskněte a svažte. Vznikne tak malá encyklopedie tohoto spisovatele. Postupně přidávejte další listy věnující se jiným spisovatelům.

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Představte tohoto režiséra ostatním. Úkol zpracujte jako reportáž – rozhovor mezi novinářem a režisérem. Pracujte ve dvojicích, informace hledejte na internetu.

Příklad dostupných zdrojů:
http://www.jirimenzel.cz/index.php;
https://www.csfd.cz/tvurce/968-jiri-menzel/prehled/.

str. 31, cv. 6

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici.

Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=prvn%C3%AD+sv%C4%9Btov%C3%A1+v%C3%A1lka&tab=videa.

c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace hledejte na internetu. Jedno dílo si vyberte, přečtěte a představte spolužákům formou referátu. Dbejte na spisovnou výslovnost, vhodné tempo řeči, dělání pauz na správných místech, přednes, …

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.databazeknih.cz/stitky/prvni-svetova-valka-1914-1918-15;
https://www.spszengrova.cz/wp-content/uploads/2020/04/12_Odraz_1_svetove_valky_v_literature-Studijni_texty_MAX.pdf.

str. 32, cv. 11

Na internetu vyhledejte návod na papírovou skládanku origami a podle návodu si ji složte. Ve třídě poté uspořádejte výstavku svých výrobků, kterou můžete průběžně doplňovat.

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.origami-navody.cz;
https://www.vytvarny-shop.cz/rubriky/magazin/jak-na-to–origami-skladani-z-papiru/;
https://magazin.pepe.cz/origami-navody-pro-zacatecniky/;
https://www.sunnysoft.cz/download/cz-navod-pmj-172-prvni-cast.pdf.

4. Významový poměr mezi několikanásobnými větnými členy

Několikanásobný větný člen

str. 35, cv. 2

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace hledejte na internetu. Vyberte si jeden vynález a představte ho ostatním formou prezentace. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. PowerPoint).

str. 35–36, cv. 3

a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte místa uvedená v textu.

str. 36, cv. 5

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté vytvořte k textu v učebnici koláž, která by zobrazila jeho obsah. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.

str. 38, cv. 11

Vysvětlete význam cizích slov z nabídky. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).

5. Stavba souvětí

Souřadně spojené vedlejší věty

str. 40, cv. 2

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pokud jste knihu nečetli a neviděli jste ani film, odpověď vyhledejte na internetu. Se spolužáky ve třídě sdílejte, co jste zjistili. Poté na internetu vyhledejte, které další projekty tato kniha inspirovala, tj. např. zda se příběh z knihy stal inspirací pro další umělce, zda byl ztvárněn jako divadelní představení apod.

Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095870977-game-page/205562242600030/cast/149497/;
https://divadloponec.cz/cs/karlik-tovarna-na-cokoladu.

str. 41, cv. 5

Zopakujte si, co je pověst. Poté si přečtěte text cvičení a uvádějte podle něj znaky pověsti. Na internetu vyhledejte pověst, která se vztahuje k místu vašeho bydliště (popř. k nejbližší obci, k obci, ve které chodíte do školy, …). Pokud má vaše obec vlastní znak, můžete zkusit vyhledat pověst, která se ke skutečnostem vyobrazeným na znaku, váže. Jednotlivé pověsti si ve třídě představte.

str. 41–42, cv. 6

Na webové stránce České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5167-eduard-bass-klapzubova-jedenactka, zhlédněte video, v němž písničkář a spisovatel Jan Burian představí svou nejoblíbenější knihu z dětství – Klapzubovu jedenáctku. Nechte se tímto vyprávěním inspirovat a zkuste podobným způsobem krátce představit svou nejoblíbenější knihu. Uveďte, proč máte (nemáte) rádi knížky. Pokud vaše oblíbená kniha obsahuje ilustrace, vyjádřete se i k ilustracím. Knihu přineste do třídy, aby si ji vaši spolužáci během vašeho vyprávění mohli prohlédnout. Pracujte tak, že se sesednete do kroužku, abyste všichni na sebe dobře viděli a aby všichni dobře viděli na knihu, kterou představujete.

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).

 str. 42, cv. 8

c) Přečtěte si text cvičení a zamyslete se nad svým jménem. Víte, co vaše jméno vyjadřuje? Zkuste o svém jménu vyhledat na internetu podobné informace, jako uvádí text cvičení. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte kartičku, na které uvedete své jméno a nějaké informace o něm. Kartičku vhodně graficky dotvořte.

str. 43, cv. 10

Zkuste vymyslet a vytvořit vlastní hru. Může se jednat např. o hru karetní, deskovou, … Vymyslete a sepište její pravidla a hru vytvořte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Poté hru vytiskněte, rozstříhejte, …, popř. jinak dotvořte. Některé hry si ve třídě zahrajte. Posuďte, zda byla pravidla hry sepsaná správně a zda podle nich hráči pochopili, co je cílem hry. Pokud tomu tak není, pravidla upravte.

str. 43, jazykový rozbor, úkol č. 5

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova anomálie.

6. Zvláštnosti větné stavby

Vsuvka

str. 45, cv. 3

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem. Úkol můžete zpracovat také tak, že své zpracování úkolu zachytíte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …) a následně přehrajete spolužákům.

Oslovení, citoslovce

str. 46, cv. 1

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Odpovědi hledejte na internetu. Pro své spolužáky zkuste vytvořit podobné dvojice: hláška – fotografie z filmu.

str. 47, cv. 2

c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených titulů.

str. 48, cv. 3

b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.

c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …) a záznamy si následně přehrajte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba vylepšit, …

Přímá a nepřímá řeč

str. 48–48, cv. 1

S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slovního spojení chytat lelky. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace poté graficky ztvárněte, jak si chytání lelků představujete vy.

str. 49, cv. 2

V textu cvičení se vyskytlo několik prohřešků proti slušnému chování v dopravním prostředku vůči starším lidem. Řekněte, které to byly. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte informační leták, v němž uvedete alespoň deset pravidel slušného chování ke starším lidem. Inspiraci můžete hledat například ve videu České televize: https://edu.ceskatelevize.cz/video/10550-o-chovani-ke-starym-lidem. Letáky si poté ve třídě představte a porovnejte pravidla, která jste uvedli.

str. 49, jazykový rozbor

Knihu Malý princ od Antoine de Saint-Exupéryho jistě všichni znáte. Kniha byla ilustrována různými ilustrátory. Na internetu vyhledejte ilustrace z této knihy a seznamte se s nimi. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte vlastní ilustraci k větám uvedeným v tomto cvičení. Ilustrace mezi sebou porovnejte a říkejte, nakolik jsou originální a nakolik jsou inspirovány knižními ilustracemi.

7. Zápor

str. 51, cv. 3

Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).

8. Pořádek slov v české větě

str. 53, cv. 1

Procvičte si všechny smysly. Každý žák si vybere jeden smysl a pro ostatní připraví krátkou interaktivní aktivitu (tj. připraví z vlastních zdrojů, popř. na internetu vyhledá různé obrázky, fotografie, videa, audionahrávky, …), ve které budou žáci pracovat s různými smyslovými podněty.

Příklady práce:

Zrak: na interaktivní tabuli se cca na 5 sekund zobrazí série obrázků, fotografií nebo videí, poté se obrázky skryjí; žáci zapisují, co si zapamatovali.

Sluch: ve třídě si žáci na vhodném digitálním zařízení přehrají zvukové nahrávky (např. různé přírodní zvuky nebo úryvky písní); úkolem žáků je zopakovat, co slyšeli.

Čich: žáci mají před sebou popis různých vůní, které si mají představit, příp. použijí obrázky vůní, a následně říkají, jaké vzpomínky v nich vůně vyvolaly.

Po experimentu vytvoří žáci graf nebo tabulku v aplikaci Google Sheets nebo Excel, kde zaznamenají, jak dobře si zapamatovali jednotlivé podněty z různých smyslů (např. skóre zapamatovaných obrázků, slov, zvuků apod.). To jim pomůže reflektovat, jak každý smysl ovlivňuje jejich paměť.

9. Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí

Čárka v souvětí

str. 57, cv. 2

  • Vyberte jeden aspekt rodičovství nebo sexuální výchovy zmíněný v textu (např. jak otec chrání svou dceru, jaké obavy mají rodiče z partnerů svých dětí, jak komunikovat o sexuálním životě s dospívajícími dětmi, …). Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. Canva, Prezi, Google Slides) vytvořte vizuální nebo interaktivní materiál, který prezentuje váš názor na tuto problematiku, ideálně s propojením s citáty z textu. Své zpracování úkolu prezentujte ve třídě.
  • Vytvořte online diskuzi na téma „Jak by měli rodiče přistupovat k sexuální výchově svých dětí?“ Využijte např. následující online nástroje:

Padlet pro vytvoření veřejné nástěnky, kam studenti mohou přidávat své názory, otázky a citáty z knihy.

Google Jamboard pro interaktivní tabuli, kde studenti přidají své myšlenky na téma, jak balancovat mezi ochranou dětí a jejich přirozeným vývojem.

Při diskuzi můžete využít následující otázky, např.

Jak by měl rodič vyvážit ochranu a svobodu dítěte v době dospívání?

Jakým způsobem by měli rodiče komunikovat se svými dětmi o sexu? Co všechno je důležité zmínit?

Jak se vám líbí přístup otce v tomto textu? Jaké alternativy by mohl zvolit?

str. 57, cv. 3

Na internetu vyhledejte různé informace o golemovi, např. v literatuře, v židovské mytologii, … Prozkoumejte různé příběhy a interpretace včetně toho, jak vznikl a jaké má symbolické významy. Můžete zahrnout také zmínky o významných dílech pojednávajících o golemovi. Na základě shromážděných informací vytvořte prezentaci např. v PowerPointu, Google Slides nebo jiném podobném nástroji.

Prezentace může obsahovat např. některý z následujících bodů:

– krátký úvod o příběhu golemova vzniku,

– vysvětlení symboliky golemova příběhu a jeho významu v různých kulturách a filozofiích,

– srovnání několika verzí příběhu golemova stvoření v literatuře,

– zajímavosti o golemovi a jeho zobrazení v moderní kultuře (filmy, knihy, hry).

Nakonec svou prezentaci sdílejte se spolužáky a v rámci hodiny stručně představte, co jste se dozvěděli o golemovi a jeho historickém i kulturním významu. Zhodnoťte, jakým způsobem mohou digitální technologie pomoct při vyhledávání a organizování informací.

Příklad dostupných zdrojů:
https://cesky.radio.cz/prazske-pamatky-s-pribehem-8685674/7;
http://natura.baf.cz/natura/2002/5/20020504.html;
https://c.jewishmuseum.cz/files/Golem_PDF_tisk.pdf.

str. 58, cv. 4

  • Navštivte jeden z geocachingových webů (například geocaching.com) a vyhledejte některé geocache (geokeše), které se nacházejí ve vašem okolí. Zjistěte:

Jaké informace o keši jsou zobrazeny (např. popis místa, obtížnost, tipy)?

Jaké je hodnocení a zpětná vazba od předchozích „kačerů“?

Jakým způsobem je možné „logovat“ nález (např. „Found it“, „Didn’t find it“)?

Jaké informace byste si zapisovali do logbooku, kdybyste našli danou keš?

  • Znáte terminologii geocachingu? Víte, co znamená „logovat“ nebo „logbook“? Jaké další termíny se v rámci tohoto tématu používají? Hledejte na internetu a odpovědi mezi sebou sdílejte.
  • Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace napište fiktivní popis keše, kterou byste umístili do přírody. Zahrňte následující informace:

– název keše,

– zeměpisné souřadnice,

– popis místa (co by mělo být pro „kačery“ zajímavé),

– úkol, který musí „kačer“ splnit, aby mohl keš najít (např. rozluštění šifry, nalezení konkrétního objektu atd.),

– tipy pro hledání (pokud je to nutné).

Své popisy si ve třídě nakonec vyměňte a zjistěte, zda by byl spolužák schopen podle vašich instrukcí keš najít.

10. Skladba – souhrnné opakování

str. 60, cv. 1

Na základě textu vytvořte vlastní pokračování příběhu. Zaměřte se na to, jak by mohl probíhat den v kuchyni a jak se v něm rozvíjí vánoční tradice. Použijte stejné postavy (maminka a holčička), ale můžete přidat i nové postavy nebo prvky, které příběh obohatí. Úkol zpracujte jako prezentaci, digitální příběh nebo komiks. Můžete využít některý z následujících digitálních nástrojů, např. PowerPoint / Google Slides (pro tvorbu interaktivní prezentace s obrázky, textem a případně zvukem), Canva (pro vytvoření vizuálního komiksu nebo plakátu, který znázorní klíčové momenty příběhu), Storybird (pro tvorbu digitální knihy, která bude obsahovat obrázky a text). K příběhu můžete přidat zvukové efekty, hudbu nebo animace, které podpoří vánoční atmosféru (např. zvonění, tleskání, šustění papíru, vánoční koledy). Jednotlivé prezentace sdílejte ve třídě a diskutujte o tom, jak se vám povedly.

str. 60, cv. 2

Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte náladový plakát na téma „kouzelná louka“. Plakáty poté vytiskněte a vyvěste na nástěnkách třídy. Porovnejte je mezi sebou a diskutujte nad jednotlivými zpracováními.

Vytvořte myšlenkovou mapu, která znázorňuje různé aspekty textu (např. touha po vlastním domě, plánování, přírodní prostředí) a propojuje je s vašimi nápady na podobné životní situace. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.

str. 60, cv. 4

  • Vytvořte kvíz na téma „Původ místních jmen“. Můžete využít některý z následujících nástrojů: Quizlet, Kahoot! nebo Google Forms, příp. pracujte ve vhodné aplikaci pro práci s textem. Kvíz by měl obsahovat otázky zaměřené na původ různých českých místních jmen (např. „Co znamená název obce Lhota?“ nebo „Jaký je původ názvu Žďár?“). Původ českých místních jmen hledejte na internetu. Vypracujte také správné řešení kvízu. Nakonec jej sdílejte s ostatními spolužáky a prověřte si jejich znalosti.
  • Vytvořte digitální slovník místních jmen např. pomocí nástroje Trello nebo pomocí vhodné aplikace pro práci s textem. U každého místního jména uveďte:

– vysvětlení původu názvu,

– historické nebo jazykové souvislosti,

– případné zajímavosti o obci, pokud jsou dostupné.

Svůj slovník sdílejte s ostatními žáky a porovnejte, co jste se dozvěděli.

str. 61, cv. 6

Co znamená výraz „uleželé sýry“? Na internetu vyhledejte informace o tom, jak se sýry vyrábějí a co znamená termín „uleželé“ v kontextu sýrů. Co je to „drožka“ a jaké bylo její historické využití v Anglii? Na internetu vyhledejte, jaký význam měla drožka v minulosti a jaké byly její technické vlastnosti. Poté připravte vizuální prezentaci, která znázorní vyhledané informace (např. obrázky staré drožky, sýry, historické mapy Liverpoolu a Londýna). Prezentace může být vytvořena pomocí PowerPointu, Google Slides nebo jiného nástroje.

c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.

str. 62, cv. 9

b) Co je „holocaust“? Vysvětlete, co znamená tento pojem, kdy a kde k holocaustu došlo, a kdo byl jeho hlavní obětí. Kdo byli hlavními aktéry holocaustu? Co znamená „konečné řešení židovské otázky“? Vyhledejte, co to bylo a jak se to projevovalo v praxi. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jako projekt. Odpovědi na otázky hledejte na internetu. Můžete se např. rozdělit do skupin a každá skupina zpracovat jednu otázku. Výsledky svého šetření sdílejte s ostatními.

  • Na internetu vyhledejte webové stránky některého z koncentračních táborů, např. Terezín, a podnikněte virtuální prohlídku tohoto tábora (https://my.matterport.com/show/?m=7U9ioiBE9Qh). Na základě této prohlídky zkuste rekonstruovat život v koncentračním táboře. V jakých podmínkách vězni žili? Jak trávili den? Jaké hygienické podmínky tam panovaly? Jak probíhalo stravování? Jak trávili volný čas? Zkuste odhadnout, jak holocaust ovlivnil přeživší. Na internetu zjistěte, jaké byly následky holocaustu pro jednotlivce, rodiny a společnosti po válce, včetně posttraumatických jevů, migrace a procesů usmiřování. Veďte diskusi.

str. 62, cv. 11

Vyberte si jeden citát, který vás nejvíce zaujal. Zkuste vysvětlit, jak mu rozumíte. Na internetu zjistěte nějaké informace o osobě, která ho pronesla. Potom na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte plakát, ve kterém uvedete jméno osoby a její citát, který jste si vybrali. Uveďte také informace o osobě, ale pouze ty, které nějakým způsobem souvisejí s vybraným citátem. Plakát vhodně graficky dotvořte.

str. 63, cv. 14

Text cvičení zmiňuje dvě historické postavy: Josefa Kajetána Tyla a Františka Škroupa. Na internetu vyhledejte informace o těchto osobnostech a jejich roli v české kultuře. Napište o nich krátký text v historických souvislostech. Ověřujte informace z několika různých zdrojů.

Prozkoumejte kulturní a historický kontext doby, kdy text uvedený ve cvičení vznikl. Použijte digitální encyklopedie a historické databáze. Poté napište esej (použijte Google Docs nebo MS Word), která vysvětluje, jak konkrétní historické a kulturní události ovlivnily divadlo této doby. Zaměřte se na roli cenzury, vývoj Národního divadla a význam českých umělců. Uveďte minimálně tři různé ověřené digitální zdroje, které jste použili.

zpět na výběr titulu