Výchova k občanství 7
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. KAM PATŘÍM
Úkol k podkapitolce Poruchy příjmu potravy na str. 8
Zhlédněte video o anorexii a vyhledejte další informace na internetu. Ve skupině vytvořte myšlenkovou mapu na téma anorexie. Můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2772-mentalni-anorexie
https://www.najdipomoc.cz/clanky/slovnik-pojmu/psychologie/psychologie—poruchy-prijmu-potravy
http://knihovna.anabell.cz/component/jshopping/product/view/1/10?Itemid=0
http://www.anabell.cz/cz/sluzby
https://www.viscojis.cz/teens/index.php/vyziva-a-nemoci/poruchy-pijmu-potravy/256-pribehy-divek-s-mentalni-anorexii
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Úkol k podkapitolce Mimoslovní (neverbální) komunikace na str. 16
Zhlédněte video o komunikaci a vyhledejte další informace na internetu. Zkuste odpovědět na otázky:
Co všechno patří ke komunikaci?
Co patří k mimoslovní komunikaci?
Co znamená rozpor mezi slovní a mimoslovní komunikací? Která je spolehlivější?
Co je mikroexprese?
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2734-neverbalni-komunikace-rec-tela
https://edisco.cz/zsv/komunikace.php
Úkol k podkapitolce Zdravení a podávání ruky na str. 19
Zhlédněte video, rozdělte si role a zahrajte scénky, v nichž dojde k porušení a dodržení etikety.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11607-etiketa-zdraveni
Úkol k podkapitolce Při hovoru na str. 20
Zhlédněte video, rozdělte si role a zahrajte scénky, v nichž dojde k porušení a dodržení etikety.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11604-etiketa-konverzace
II. JÁ A SPOLEČENSKÝ SYSTÉM
Úkol k podkapitolce Prezidenti v české historii na str. 26
Na oficiálních stránkách prezidenta ČR vyhledejte prezidentův program z poslední doby. Vysvětlete, jak se uvedené činnosti týkají základních povinností prezidenta uvedených v učebnici.
Doporučený zdroj:
https://www.hrad.cz
Úkol k podkapitolce Národnostní menšiny na str. 27
Vyhledejte informace o obyvatelstvu ČR s ohledem na národnost a odpovězte na otázky:
Kolik obyvatel ČR se při Sčítání 2021 hlásilo k české národnosti?
Ke které národnostní menšině se hlásilo nejvíc obyvatel ČR?
Zkuste odpovědět na otázku, proč počty obyvatel ČR hlásící se k určité národnosti neodpovídají skutečnému stavu.
Doporučený zdroj:
https://scitani.gov.cz/narodnost
Úkol k podkapitolce Národnostní menšiny na str. 27
Vyhledejte informace o tom, jak získat státní občanství České republiky. Vyhledejte příklady úloh z českých reálií pro cizince ucházející se o naše státní občanství a vyzkoušejte si, jak byste obstáli.
Doporučené zdroje:
https://www.mvcr.cz/clanek/udeleni-statniho-obcanstvi-ceske-republiky.aspx
https://portal.gov.cz/sluzby-vs/udeleni-statniho-obcanstvi-cr-S10108
https://cestina-pro-cizince.cz/obcanstvi/databanka-uloh
Úkol k podkapitolce Romové na str. 28
Na stránkách Muzea romské kultury zjistěte, jak je muzeum rozčleněno a jaké sbírky nabízí ke zhlédnutí. Můžete si je prohlédnout i on-line a zkusit pak odpovědět na otázky kvízu.
Doporučené zdroje:
https://www.rommuz.cz/cs/online-muzeum/3d-prohlidka
https://www.rommuz.cz/cs/online-muzeum
https://www.rommuz.cz/cs/online-muzeum/muzeum-u-vas-doma
Úkol k podkapitolce Kde se můžeme domáhat lidských práv na str. 34
Zjistěte, zda veřejného ochránce lidských práv – ombudsmana – mohou oslovit i děti. Vyhledejte odpovědi na otázky:
Jak se obrátit na ombudsmana?
Kde ombudsman sídlí?
Čím se ombudsman zabývá a jaké případy řeší?
Doporučené zdroje:
https://www.ochrance.cz
https://deti.ochrance.cz/kdo/cim-se-zabyva
III. JÁ A OKOLNÍ SVĚT
Úkol ke kapitolce Naši slavní předkové v běhu staletí na str. 37–39
Vyberte si osobnost naší země, která vás inspiruje (může být jiná než z učebnice), a ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) o ní připravte prezentaci. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.
Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker
Úkol ke kapitole Kultura v našem životě na str. 43–47
Vyberte kulturní akci (např. divadelní nebo filmové představení, návštěvu koncertu, výstavy nebo přednášky v knihovně), kterou byste rádi s vaší třídou navštívili. Vytvořte na tuto akci upoutávku (může se jednat i o video), ve které uvedete důvody, proč ji navštívit.
Úkol k podkapitolce Cesty k nápravě na str. 55
Podívejte se na reklamy a vytvořte seznam věcí, které byste si podle nich měli koupit. Jednotlivé položky seznamu očíslujte podle skutečné potřeby (rozhodně bych se bez této věci neobešel/neobešla – 1). Věci, bez kterých byste se ve skutečnosti docela dobře obešli, zakroužkujte. Vzpomeňte si na tento postup, až budete chtít opět koupit něco nového.
IV. JÁ A HOSPODAŘENÍ
Úkol k podkapitolce Co je rozpočet na str. 62
Zhlédněte video a znovu si ujasněte informace o rozpočtu. Na stránkách Českého statistického úřadu zjistěte průměrnou hrubou mzdu. Pomocí vybrané mzdové kalkulačky spočítejte odpovídající čistou mzdu. Vytvořte tabulku (Excel, Google Docs), jako příjem uveďte vypočítanou čistou mzdu, výdaje uveďte podle vlastního uvážení. Rozhodněte, zda je takový rozpočet přebytkový, schodkový, či vyrovnaný.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/200-rozpocet-a-jeho-druhy
https://csu.gov.cz/zamestnanci-a-mzdy?pocet=10&start=0&1_pocet=10&1_start=0&skupiny=11&vlastnostiVystupu=15&pouzeVydane=true&razeni=-datumVydani&1_skupiny=11&1_vlastnostiVystupu=12&1_razeni=-datumVydani
https://www.kurzy.cz/kalkulacka/vypocet-ciste-mzdy/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjeW6BhBAEiwAdKltMtDjTTgajBrsIgi-8n9cQVfcHGnl_-NleRE5FZL7Iqfyp3SPmBOTexoCRYYQAvD_BwE
https://www.penize.cz/kalkulacky/vypocet-ciste-mzdy
V. OBRANA STÁTU
Úkol k podkapitolce Povinnosti občana na str. 64
Zjistěte informace o dobrovolném vojenském cvičení a rozhodněte, zda jsou následující věty pravdivé. Pokud ne, opravte je.
a) Dobrovolné vojenské cvičení je určeno pouze pro občany vykonávající vojenskou činnou službu v aktivní záloze.
b) Dobrovolné vojenské cvičení se považuje za výkon vojenské činné služby a po jeho celou dobu je voják v záloze příslušníkem ozbrojených sil České republiky.
c) Podmínkami k účasti na dobrovolném vojenském cvičení jsou mimo jiné občanství České republiky, dosažení věku 21 let a zdravotní způsobilost.
Doporučený zdroj:
https://aktivnizaloha.army.cz/dobrovolne-vojenske-cviceni
Úkol k podkapitolce NATO – Severoatlantická aliance na str. 67
Zjistěte, které státy vstoupily do NATO v posledních letech.
Doporučený zdroj:
https://www.nato.int/nato-welcome/index_cz.html
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.