Dělitelnost
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
Strana 7, úlohy k procvičení
V aplikaci MS Excel vytvořte tabulku, do které zanesete hodnoty ze vzorového příkladu.
Poté ve sloupci C (pomocí nástrojů v MS Excel) v jednotlivých řádcích tabulky vypočítejte součin čísla ve sloupci A a čísla ve sloupci B.
Pokud výpočty v aplikaci MS Excel provádět neumíte, vyhledejte si potřebné informace na internetu.
Doporučené zdroje:
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/n%C3%A1soben%C3%AD-a-d%C4%9Blen%C3%AD-%C4%8D%C3%ADsel-v-excelu-4585b0ea-0ea0-4faf-84e4-3db5d4b2dc5d
https://www.youtube.com/watch?v=D1treiWhyiE&ab_channel=RYCHL%C3%89TUTORI%C3%81LY
Strana 7, úlohy k procvičení
V aplikaci MS Excel vytvořte tabulku, do které zanesete hodnoty ze vzorového příkladu.
Poté ve sloupci F (pomocí nástrojů v MS Excel) v jednotlivých řádcích tabulky vypočítejte podíl čísla ve sloupci D a čísla ve sloupci E.
Pokud v aplikaci MS Excel provádět výpočty neumíte, vyhledejte si potřebné informace na internetu.
Doporučené zdroje:
https://support.microsoft.com/cs-cz/office/n%C3%A1soben%C3%AD-a-d%C4%9Blen%C3%AD-%C4%8D%C3%ADsel-v-excelu-4585b0ea-0ea0-4faf-84e4-3db5d4b2dc5d
https://www.youtube.com/watch?v=D1treiWhyiE&ab_channel=RYCHL%C3%89TUTORI%C3%81LY
Strana 7, cv. 5
Příklady vypočítejte a poté jejich správnost zkontrolujte pomocí aplikace www.photomath.com.
Nápověda:
Pokud si aplikaci „Photomath“ nainstalujete do svého mobilního telefonu a vyfotografujete do ní zadaný příklad, aplikace vám nabídne řešení příkladu včetně vysvětlení jednotlivých kroků.
Doporučený zdroj:
https://photomath.com/
Strana 12, poslední definice
Nakreslete množinu A a množinu B tak, že jejich průnikem bude množina C. Představte si, že množina A představuje státy, jejichž území leží v Evropě, množina B představuje státy, jejichž území leží v Asii, a množina C představuje státy, jejichž území zasahuje jak do Evropy, tak i do Asie.
S pomocí internetu vyřešte následující úkoly:
- Je stát Írán prvkem množiny B?
- Je stát Monako prvkem množiny A?
- Je stát Mexiko prvkem množiny C?
- U každé množiny napište alespoň jeden stát, který do ní patří.
- Je Turecko prvkem množiny A a současně prvkem množiny B?
- Kolik států je prvkem množiny C?
Doporučený zdroj:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1tsSYBj6NN8hyS2ZseiFKQHxPQ9VZA3TJ&hl=en_US&ll=39.54960320048862%2C34.88394326250001&z=6
Strana 17, definice
Truhlář obdržel zakázku, na kterou bude potřebovat nakoupit střešní latě.
Ty bude rozřezávat beze zbytku na stejné díly. Na internetu zjistěte, v jakých délkách se střešní latě prodávají a jakou délku latí by měl truhlář nakoupit, aby každou z nich dokázal rozdělit čtyřmi řezy na stejné díly.
Doporučený zdroj:
https://www.heureka.cz/
Strana 17, definice
S pomocí internetu zjistěte, jaké rozměry mají papíry formátu A0 až A6.
- Zjistěte, které formáty papíru bychom dokázali beze zbytku rozdělit na malé čtverce o velikosti strany 6 mm.
- Kolik takových čtverců bychom tímto dělením získali?
Doporučený zdroj:
https://www.stepa.cz/technicka-data/formaty-papiru/
Strana 21, úlohy k procvičení
Dědeček potřebuje ve sklepě, kde je výška stropu 230 cm, umístit regál o 4 policích a hloubce 40 cm. Celková plocha všech polic by měla být větší než 2 m2.
- S pomocí internetu vyhledejte rozměry nejmenšího možného regálu, který by tyto podmínky splňoval.
- S pomocí internetu vyhledejte nejlevnější možný regál, který by tyto podmínky splňoval, a vypočítejte, na kolik korun vychází 1 dm2 police tohoto regálu.
Doporučený zdroj:
https://www.heureka.cz/
Strana 21, úlohy k procvičení
Výrobce měl dodat zákazníkovi zboží, které je zabalené v papírových kartonech a naskládané na dřevěných europaletách.
K dispozici měl kartonové krabice o těchto rozměrech:
a) 60×20×18 cm
b) 40×40×18 cm
c) 30×30×18 cm
Jaké velikosti krabic mohl výrobce použít, aby na každou dřevěnou europaletu naskládal co nejvíce krabic? Hmotnost krabice s výrobky při volbě rozměrů nerozhoduje.
Doporučený zdroj:
https://www.klaustimber.cz/europaleta
Strana 27, definice
Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 10?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 10?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 10?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 10, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 10.
- Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 10, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 10.
- Pokud celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) není dělitelný číslem 10, upravte text smysluplně tak, aby počet slov a současně i znaků byl dělitelný číslem 10.
Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/
Strana 29, definice
Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 5?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 5?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 5?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 5, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 5.
- Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 5, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 5.
- Pokud celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) není dělitelný číslem 5, upravte text smysluplně tak, aby počet slov a současně i znaků byl dělitelný číslem 5.
Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/
Strana 31, definice
Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 2?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 2?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 2?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 2, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 2.
- Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 2, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 2.
- Pokud celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) není dělitelný číslem 2, upravte text smysluplně tak, aby počet slov a současně i znaků byl dělitelný číslem 2.
Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/
Strana 33, definice
Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 4?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 4?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 4?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 4, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 4.
- Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 4, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 4.
Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/
Strana 33, úkoly k procvičení
Na internetu vyhledejte, ve kterém roce byla založena americká počítačová společnost Apple. Řekněte, zda číslo, které udává tento letopočet, je dělitelné číslem 4.
Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Apple
Strana 34, úkoly k procvičení
Na internetu vyhledejte letopočet, ve kterém byl komerčně dostupný první mobilní telefon.
Jaký je ciferný součet číslic v tomto letopočtu?
Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Mobiln%C3%AD_telefon
Strana 36, definice
Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 9?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 9?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 9?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 9, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 9.
- Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 9, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 9.
Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/
Strana 37, definice
Najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 3?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 3?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 3?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 3, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 3.
- Pokud celkový počet znaků zkopírovaného textu není dělitelný číslem 3, upravte text smysluplně tak, aby počet znaků byl dělitelný číslem 3.
Strana 38, definice
S pomocí internetu vyhledejte pomůcku o tom, kdy je číslo dělitelné číslem 7. Poté najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového a tabulkového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu dělitelný číslem 7?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný číslem 7?
- Je celkový počet slov a současně i znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) dělitelný
číslem 7? - Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není dělitelný číslem 7, upravte text smysluplně tak, aby počet slov byl dělitelný číslem 7.
Doporučené zdroje:
https://www.nns.cz/blog/
https://eprehledy.cz/pravidla-delitelnosti-cisel-matematika.php
https://www.matweb.cz/delitelnost-sedmi/
Strana 39, definice
S pomocí internetu najděte na internetu článek a část jeho textu zkopírujte do textového editoru MS Word nebo google.com/docs. S pomocí nástrojů textového a tabulkového editoru vyřešte následující úkoly:
- Je celkový počet slov zkopírovaného textu prvočíslo?
- Je celkový počet znaků zkopírovaného textu (včetně mezer) prvočíslo?
- Pokud celkový počet slov zkopírovaného textu není prvočíslo, zkraťte text tak, aby zpráva stručně vyjádřila obsah textu a počet slov byl dělitelný číslem prvočíslo.
Doporučený zdroj:
https://www.nns.cz/blog/
Strana 39, definice
S pomocí internetu zjistěte, kolik číslic obsahuje doposud nejvyšší známé prvočíslo a ve kterém roce bylo objeveno.
Doporučený zdroj:
https://www.e15.cz/magazin/amatersky-nadsenec-objevil-dosud-nejvetsi-zname-prvocislo-1356129
Strana 47, definice
S pomocí internetu zjistěte celkový počet polí na šachovnici. Poté zjistěte počet bílých polí na šachovnici. Jsou tato čísla soudělná?
Doporučený zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0achovnice
Strana 52, úkoly k procvičení
S pomocí internetu zjistěte, v kolik hodin ráno odjíždí v Brně ze zastávky Hlavní nádraží směr Řečkovice tramvaj č. 1 a po kolika minutách pravidelně brzy ráno jezdí. Představte si, že by ze stejné zastávky ve stejný čas, kdy odjíždí první ranní tramvaj číslo 1, odjížděla i jiná linka, která by pravidelně jezdila po 4 minutách. V kolik hodin a v kolik minut by se obě linky opět setkaly na Hlavním nádraží?
Doporučené zdroje:
http://www.jrbrno.cz/L1S2Z36
https://www.idsjmk.cz/timetables/links