Zeměpis 6, 2. díl (Přírodní obraz Země)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
str. 12, Zemětřesení
Prohlédněte si webové stránky ČT edu: https://edu.ceskatelevize.cz/video/3035-kde-a-proc-vznika-zemetreseni. Zhlédněte video, stáhněte si některý z pracovních listů a vyplňte ho. Pokud budete potřebovat, dodatečné informace si dohledejte na internetu nebo v encyklopediích.
str. 13, Sopečná činnost
Na internetu vyhledejte, které sopky vybuchly v nedávné době. Jednu z nich si vyberte a vyhledejte podrobnější informace jak o sopce, tak i o škodách, které její erupce způsobila. Pak ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci toho, co jste se dozvěděli, můžete ji doplnit i fotografiemi z volných zdrojů. Představte ji spolužákům.
Doporučené zdroje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/
str. 36, Počasí
a) Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=qBuiqg2tR20&list=PLqmy0o96fQtCQSFiqm6b3Phs7_LYjI2C8&index=7&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
b) Porovnejte různé mobilní aplikace na předpověď počasí. Sledujte, co která aplikace zobrazuje, jakou formou, zda je v aplikaci dostupné zobrazení dat z meteoradaru apod. Která z nich vám nejvíce vyhovuje?
c) Ve vhodném digitálním prostředí si zaznamenávejte teplotu vzduchu v každou hodinu celého dne. Ze získaných hodnot potom vytvořte graf znázorňující změny teploty během dne.
Stejně tak můžete měřit teplotu ve stejný čas každý den v týdnu/měsíci a následně opět vytvořit graf.
str. 40, Jak vzniká vítr
a) Zhlédněte video: https://www.ceskatelevize.cz/porady/14219773949-ceske-pocasi/421235100181002/.
Poznamenejte si, co vás v něm zaujalo. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí.
b) Ve skupinách proveďte pokus na vytvoření tornáda (zobrazený ve videu). Svůj postup přípravy i pokusu samotného dokumentujte např. fotograficky nebo na video.
Natočte i výsledné „tornádo“. Záběry potom zpomalte, abyste mohli lépe pozorovat, jak jev vzniká.
Ze získaného materiálu vytvořte reportáž a prezentujte ji ostatním.
str. 44, Měnící se podnebí Země
Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=jLO-6B4efr8&ab_channel=EuropeanSpaceAgency%2CESA
Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
str. 52, Pohyb vody na pevnině
a) Zhlédněte video https://www.ceskatelevize.cz/porady/14219773949-ceske-pocasi/421235100181001/.
Poznamenejte si, co vás v něm zaujalo. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí.
b) Na některém z internetových mapových portálů vyhledejte obec, ve které žijete. Prozkoumejte její okolí. Využijte i letecké nebo satelitní mapy. Podívejte se, kde v okolí se nacházejí rybníky, kde např. močály, mokřady, bažiny. Kde jsou naopak velké lány polí, kde může docházet k vodní erozi?
Domníváte se, že je v okolní krajině dostatek vody?
str. 56, Vznik půdy a její složky
Na stránkách https://edu.ceskatelevize.cz/video/302-vznik-a-smysl-pudy zhlédněte video a prohlédněte si pracovní list i námět na aktivitu.
Ve vhodném digitálním prostředí zkuste vytvořit podobný pracovní list, který bude shrnovat vše, co byste o půdě měli vědět. Své listy si pak vyměňte a vyplňte je.
str. 66, Tropické deštné lesy
Ve vhodném digitálním prostředí si zapisujte, co vše byste chtěli vědět o tropických deštných lesích. Odpovědi na tyto otázky se pokuste dohledat na internetu nebo v literatuře.
Potom své otázky zadejte umělé inteligenci. Jsou její odpovědi v souladu s tím, co jste dohledali vy?
Doporučené zdroje:
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://bard.google.com/chat
Bing Chat
str. 70, Tundra
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci na téma Tundra. Shrňte v ní nejdůležitější informace, ale také např. zajímavosti o tomto typu krajiny. Texty doplňte fotografiemi z volných zdrojů. Svůj výstup pak prezentujte ostatním.
Doporučené zdroje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/