Výchova k občanství 6

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

I. ŽIVOT V ČASE

Úkol k podkapitolce Cyklické vnímání času na str. 5

Ve vhodném digitálním prostředí (např. Malování, Word) vytvořte kruh cyklického pojetí roku s popisky opakujících se událostí.

Úkol k podkapitolce Lineární vnímání času na str. 6

Na webových stránkách si prohlédněte znázornění lineárního pojetí času – dějin. Vytvořte vlastní lineární znázornění svého vlastního života nebo různých generací vaší rodiny.

Doporučené zdroje:
https://www.dejepis.com/casova-primka/
https://products.aspose.app/diagram/cs/timeline

Úkol k podkapitolce Měření času na str. 7

Zhlédněte videa ČasElementární časoměrné přístroje a zkuste odpovědět na otázky.

  1. Co je to čas?
  2. Jaké „hodiny“ mohl používat už pračlověk? Ukazovaly v různých ročních obdobích vždy stejně?
  3. Jaké typy hodin se ještě používaly?
  4. Proč má hodina právě 60 minut?
  5. Kolik ručiček měly na začátku mechanické hodiny?
  6. Ve kterém století vznikly první kapesní hodinky?

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/13615-cas
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8686-elementarni-casomerne-pristroje

Úkol k podkapitolce Kalendář str. 8–9

Zjistěte, jaké typy digitálních kalendářů jsou dnes k dispozici a k čemu se využívají. Společně zvolte, která online aplikace kalendáře je podle vašeho názoru pro vás nejpraktičtější.

Úkol k podkapitolce Svátky na str. 10

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte tabulku se všemi státními svátky, jejich daty a informacemi, které události si během nich připomínáme a čím jsou i dnes aktuální.

Úkol k podkapitolce Velikonoce na str. 14

Na internetu zjistěte, kdy se budou v tomto školním roce slavit Velikonoce. Ověřte, zda se skutečně jedná o první neděli po jarním úplňku.

Doporučené zdroje:
https://kalendar.beda.cz/vypocet-velikonocni-nedele
https://cirkevnihistorie.estranky.cz/clanky/cirkevni-dejiny–bible–liturgie-a-slovnik/symbol-betlema-a-velikonoc.html

II. ŽIVOT V RODINĚ

Úkol k podkapitolce Rodokmen na str. 19

Vyzkoušejte si tvorbu vlastního rodokmenu typu vývod.

Doporučené zdroje:
https://www.myheritage.cz/?n=1&utm_source=ppc_google&utm_medium=cpc&utm_campaign=mh_search_cz_cs_des_web_phrase_family-tree&utm_content=537423526543&utm_term=rodokmen&tr_camp_id=14163283136&tr_ad_group=family_tree&tr_ag_id=125155891363&tr_placement=&tr_device=c&tr_account=706-541-2266&keyword=hp&tr_size=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiApOyqBhDlARIsAGfnyMrDLyl0h7wUprRyzBLaBu6UnvyVSMKtnSK8GUSOsjF_gcuaN8JwZhkaAvwgEALw_wcB

Úkol k podkapitolce Zvyky a rituály v rodině na str. 26

Vytvořte myšlenkovou mapu na téma Rituály v rodině a jejich význam, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí. Své myšlenkové mapy srovnejte se spolužáky a vytvořte jednu společnou.

Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Úkol k podkapitolce Svatba na str. 27–28

Vyhledejte informace o svatebních zvycích, rituálech, svatebním oblečení apod. v různých zemích. Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) připravte prezentaci. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.

Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol ke kapitole I rodina se někdy neshodne na str. 30–33

Ve skupině pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte videozáznam vymyšlené modelové situace, při níž dojde v rodině k hádce. Přehrajte ho ve třídě a společně diskutujte o chybách v komunikaci (postoj, tón hlasu, volba slov a argumentů) a o možných řešeních konfliktu.

III. ŽIVOT MEZI LIDMI

Úkol k podkapitolce Lidská práva na str. 38–39

Na internetu zjistěte více informací o dětských právech. Ze získaných informací a z informací v učebnici vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:
https://www.pravonadetstvi.cz/deti/tvoje-prava/
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12222-prava-deti
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12362-mezinarodni-umluva-o-pravech-ditete
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Úkol k podkapitolce Šikana na str. 40–41

Zhlédněte pořad o šikaně a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci, jak proti šikaně postupovat.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1321-nebezpecne-situace-sikana
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2195-sikana-a-jak-se-ji-branit

IV. MÍSTO, KDE ŽIJI

Úkol k podkapitolce Obec na str. 45

V zákoně č. 128/2000 Sb. Zákon o obcích (Část první, Obecní zřízení, Hlava I Obecná ustanovení, Díl 1 Postavení obcí) vyhledejte informace o městystech a o statutárních městech. Městys a statutární město nacházející se nejblíže vaší obci představte v prezentaci, můžete využít i vlastní fotografie či fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.

Doporučené zdroje:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-128
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_m%C4%9Bstys%C5%AF_v_%C4%8Cesku#cite_note-45
https://mapy.cz/
https://www.google.cz/maps
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol k podkapitolce Kraje na str. 48–49

Vytiskněte si slepou mapku krajů, doplňte do ní názvy všech krajů. Vyhledejte polohu vaší obce a zakreslete ji do mapky.

Doporučené zdroje:
https://www.nns.cz/blog/kraje/
https://mapy.cz/
https://www.google.cz/maps

Úkol k podkapitolce Stát na str. 50

Vytvořte myšlenkovou mapu na téma Stát, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí. Své myšlenkové mapy srovnejte se spolužáky a vytvořte jednu společnou.

Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Úkol ke kapitole Žili a žijí tu s námi na str. 54–55

Vyberte si osobnost spojovanou s naší vlastí (jinou než zmíněnou v učebnici) a ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) o ní připravte prezentaci. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.

Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol k podkapitolce Evropská unie na str. 56–57

Zjistěte, které projekty ve vašem okolí byly podpořeny z peněz EU. Vyberte nejzajímavější z nich a ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) o nich připravte prezentaci.

Doporučené zdroje:
https://dotaceeu.cz/cs/statistiky-a-analyzy/mapa-projektu
https://www.dotaceeu.cz/cs/kde-evropske-dotace-pomahaji

Úkol k podkapitolce Ekologický způsob života – Recyklace na str. 60

Pomocí vhodného záznamového zařízení (chytrý mobilní telefon, fotoaparát) pořiďte fotografie nejběžnějšího odpadu u vás v domácnostech a ve třídách. Ve vhodném digitálním zařízení vytvořte přehled, v němž ukážete, jak takový odpad správně roztřídit.

Doporučené zdroje:
https://www.jaktridit.cz/
https://www.respono.cz/jak-tridit-odpad/
https://www.trideniodpadu.cz/
https://www.samosebou.cz/trideni-a-recyklace/

Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

zpět na výběr titulu