Výchova k občanství 6
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. ŽIVOT V ČASE
Úkol k podkapitolce Cyklické vnímání času na str. 5
Ve vhodném digitálním prostředí (např. Malování, Word) vytvořte kruh cyklického pojetí roku s popisky opakujících se událostí.
Úkol k podkapitolce Lineární vnímání času na str. 6
Na webových stránkách si prohlédněte znázornění lineárního pojetí času – dějin. Vytvořte vlastní lineární znázornění svého vlastního života nebo různých generací vaší rodiny.
Doporučené zdroje:
https://www.dejepis.com/casova-primka/
https://products.aspose.app/diagram/cs/timeline
Úkol k podkapitolce Měření času na str. 7
Zhlédněte videa Čas a Elementární časoměrné přístroje a zkuste odpovědět na otázky.
- Co je to čas?
- Jaké „hodiny“ mohl používat už pračlověk? Ukazovaly v různých ročních obdobích vždy stejně?
- Jaké typy hodin se ještě používaly?
- Proč má hodina právě 60 minut?
- Kolik ručiček měly na začátku mechanické hodiny?
- Ve kterém století vznikly první kapesní hodinky?
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/13615-cas
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8686-elementarni-casomerne-pristroje
Úkol k podkapitolce Kalendář str. 8–9
Zjistěte, jaké typy digitálních kalendářů jsou dnes k dispozici a k čemu se využívají. Společně zvolte, která online aplikace kalendáře je podle vašeho názoru pro vás nejpraktičtější.
Úkol k podkapitolce Svátky na str. 10
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte tabulku se všemi státními svátky, jejich daty a informacemi, které události si během nich připomínáme a čím jsou i dnes aktuální.
Úkol k podkapitolce Velikonoce na str. 14
Na internetu zjistěte, kdy se budou v tomto školním roce slavit Velikonoce. Ověřte, zda se skutečně jedná o první neděli po jarním úplňku.
Doporučené zdroje:
https://kalendar.beda.cz/vypocet-velikonocni-nedele
https://cirkevnihistorie.estranky.cz/clanky/cirkevni-dejiny–bible–liturgie-a-slovnik/symbol-betlema-a-velikonoc.html
II. ŽIVOT V RODINĚ
Úkol k podkapitolce Rodokmen na str. 19
Vyzkoušejte si tvorbu vlastního rodokmenu typu vývod.
Úkol k podkapitolce Zvyky a rituály v rodině na str. 26
Vytvořte myšlenkovou mapu na téma Rituály v rodině a jejich význam, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí. Své myšlenkové mapy srovnejte se spolužáky a vytvořte jednu společnou.
Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Úkol k podkapitolce Svatba na str. 27–28
Vyhledejte informace o svatebních zvycích, rituálech, svatebním oblečení apod. v různých zemích. Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) připravte prezentaci. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.
Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
Úkol ke kapitole I rodina se někdy neshodne na str. 30–33
Ve skupině pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte videozáznam vymyšlené modelové situace, při níž dojde v rodině k hádce. Přehrajte ho ve třídě a společně diskutujte o chybách v komunikaci (postoj, tón hlasu, volba slov a argumentů) a o možných řešeních konfliktu.
III. ŽIVOT MEZI LIDMI
Úkol k podkapitolce Lidská práva na str. 38–39
Na internetu zjistěte více informací o dětských právech. Ze získaných informací a z informací v učebnici vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://www.pravonadetstvi.cz/deti/tvoje-prava/
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12222-prava-deti
https://edu.ceskatelevize.cz/video/12362-mezinarodni-umluva-o-pravech-ditete
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Úkol k podkapitolce Šikana na str. 40–41
Zhlédněte pořad o šikaně a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci, jak proti šikaně postupovat.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1321-nebezpecne-situace-sikana
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2195-sikana-a-jak-se-ji-branit
IV. MÍSTO, KDE ŽIJI
Úkol k podkapitolce Obec na str. 45
V zákoně č. 128/2000 Sb. Zákon o obcích (Část první, Obecní zřízení, Hlava I Obecná ustanovení, Díl 1 Postavení obcí) vyhledejte informace o městystech a o statutárních městech. Městys a statutární město nacházející se nejblíže vaší obci představte v prezentaci, můžete využít i vlastní fotografie či fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.
Doporučené zdroje:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-128
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_m%C4%9Bstys%C5%AF_v_%C4%8Cesku#cite_note-45
https://mapy.cz/
https://www.google.cz/maps
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
Úkol k podkapitolce Kraje na str. 48–49
Vytiskněte si slepou mapku krajů, doplňte do ní názvy všech krajů. Vyhledejte polohu vaší obce a zakreslete ji do mapky.
Doporučené zdroje:
https://www.nns.cz/blog/kraje/
https://mapy.cz/
https://www.google.cz/maps
Úkol k podkapitolce Stát na str. 50
Vytvořte myšlenkovou mapu na téma Stát, můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí. Své myšlenkové mapy srovnejte se spolužáky a vytvořte jednu společnou.
Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Úkol ke kapitole Žili a žijí tu s námi na str. 54–55
Vyberte si osobnost spojovanou s naší vlastí (jinou než zmíněnou v učebnici) a ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) o ní připravte prezentaci. V prezentaci můžete využít i fotografie z internetu, pracujte však pouze s volnými zdroji fotografií.
Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
Úkol k podkapitolce Evropská unie na str. 56–57
Zjistěte, které projekty ve vašem okolí byly podpořeny z peněz EU. Vyberte nejzajímavější z nich a ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) o nich připravte prezentaci.
Doporučené zdroje:
https://dotaceeu.cz/cs/statistiky-a-analyzy/mapa-projektu
https://www.dotaceeu.cz/cs/kde-evropske-dotace-pomahaji
Úkol k podkapitolce Ekologický způsob života – Recyklace na str. 60
Pomocí vhodného záznamového zařízení (chytrý mobilní telefon, fotoaparát) pořiďte fotografie nejběžnějšího odpadu u vás v domácnostech a ve třídách. Ve vhodném digitálním zařízení vytvořte přehled, v němž ukážete, jak takový odpad správně roztřídit.
Doporučené zdroje:
https://www.jaktridit.cz/
https://www.respono.cz/jak-tridit-odpad/
https://www.trideniodpadu.cz/
https://www.samosebou.cz/trideni-a-recyklace/
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.