Přírodopis 9 (Geologie a ekologie)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
str. 14, Země ve vesmíru
Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=MLXHFzWvI2o&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda.
Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Nakonec o svých poznatcích diskutujte.
str. 18, Minerály
a) Zeptejte se umělé inteligence, kde byste měli hledat minerály (nerosty). Svá zjištění potom porovnejte se spolužáky.
Doporučené zdroje:
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://bard.google.com/chat
Bing Chat
b) Zhlédněte video (nejlépe celý pořad):
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1495-jak-se-stat-hledacem-nerostu-a-zkamenelin.
Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word
Tento výstup porovnejte s tím, co jste se dozvěděli od umělé inteligence.
c) Dohledejte si konkrétní místa, nejlépe ve vašem okolí, kde byste mohli najít zajímavé minerály. Na některá z nich se můžete vypravit a případné nálezy přinést do školy. Také si můžete zaznamenávat, kde přesně jste co našli, a tyto údaje zapisovat do databáze apod.
str. 27, Diamant
Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=-p8326ceods&list=PLqmy0o96fQtBXBy_MXNdQ7a9gcyyLmHqT&index=10&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda.
Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
str. 45, Zemětřesení
Prohlédněte si webové stránky ČT edu: https://edu.ceskatelevize.cz/video/701-vznik-zemetreseni-a-mereni-jeho-sily. Zhlédněte video, stáhněte si pracovní list a vyplňte ho. Pokud budete potřebovat, dodatečné informace si dohledejte na internetu nebo v tištěných zdrojích.
str. 56, Činnost dešťové vody
Rozdělte se do skupin. Každá skupina zhlédne jedno z videí a ve zvoleném textovém nebo grafickém editoru vytvoří pracovní list, který bude zaměřen na zachycení nejdůležitějších informací, které by si měl člověk z videa zapamatovat.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/15130-moravsky-kras-sloupsko-sosuvske-jeskyne
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1187-moravsky-kras
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1513-morske-vapence-v-cechach-a-na-morave
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1202-zavrty-rudicke-propadani
Následně si jednotlivé skupiny pracovní listy mezi sebou vymění. Nejprve si listy prohlédnou a zjistí, zda by už něco byli schopni doplnit na základě znalostí z hodin přírodopisu a videa, pro které vytvářeli svůj pracovní list. Potom zhlédnou další video a dokončí vyplňování pracovního listu.
Nakonec skupiny zhodnotí jednotlivá videa (co se z nich dozvěděli/nedozvěděli, jaká forma jim více vyhovovala apod.) i zpracování pracovních listů, které vyplňovali (co ocenili, co by doplnili apod.).
str. 70, Půda
Ve vhodném digitálním prostředí zpracujte prezentaci na téma kompost. Zopakujte, co je kompost, jak vzniká, co lze kompostovat. Vyhledejte, jak se nakládá s biologickým odpadem ve vaší obci. Pokud je v jejím okolí kompostárna, můžete ji navštívit a zjistit, jak funguje. Fotografie z exkurze můžete zahrnout do své prezentace, případně můžete vytvořit i reportáž z kompostárny.
str. 98, Ekologická rovnováha
a) Najděte webové stránky Biologického centra AV ČR Pod kůrou a vyplňte tam kvíz v sekci Pro děti. Odpověděli jste na všechny otázky správně?
Prostudujte si tyto webové stránky a zaměřte se na to, jak se v budoucnu vyhnout podobné kůrovcové kalamitě, jako byla v ČR v posledních letech. Pokud tam odpověď nenajdete, zaměřte se na další zdroje informací. Své poznatky si zaznamenávejte ve vhodném digitálním prostředí.
Doporučený zdroj:
https://www.podkurou.cz/pro-deti/vedomostni-kviz
b) Pokud vás toto téma zajímá, zaměřte se na ně více.
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte schéma lesního ekosystému s faktory, které ho ovlivňují, i tím, co les přináší do okolí. Diskutujte, přemýšlejte, co všechno ovlivníme, když vykácíme celý les nebo jeho část.
c) Rozdělte se do 3 skupin. Každá skupina zhlédne jedno z videí:
https://www.youtube.com/watch?v=OrlYOO0fT-0&ab_channel=Skautsk%C3%BDinstitut
https://www.youtube.com/watch?v=pJJg6fDU62o&ab_channel=Eli%C5%A1kysv%C4%9Bt%28lo%29
https://www.youtube.com/watch?v=iHOH0mv2ww8&ab_channel=Skautsk%C3%BDinstitut
Porovnejte své závěry z části b) s tím, co jste se dozvěděli ve videu. Nakonec diskutujte s ostatními skupinami, porovnejte, co jste se z videa dozvěděli, co naopak ne.
str. 103, Životní prostředí v České republice
Zhlédněte videa o výzkumu znečištění ovzduší v ČR:
https://www.youtube.com/watch?v=ghMYVmly3vo&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://www.youtube.com/watch?v=_9BwhlLDIbw&t=13s&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://www.youtube.com/watch?v=G7ZMd0Whyq4&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
V průběhu sledování si dělejte výpisky, využijte k tomu vhodné digitální prostředí. K tomu, co vás ve videích zaujme, si můžete dohledat další informace. Zkuste také najít, jak jinak můžeme ovlivnit znečištění ovzduší. Na konec se svými poznatky seznamte spolužáky.