Přírodopis 7, 2. díl (Botanika)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

str. 13, Stavba těla krytosemenných rostlin

Na stránkách https://www.botanickafotogalerie.cz/novinky.php?lng=cz si pročtěte návrhy pokusů. Po konzultaci s vyučujícím si některý z nich vyberte a proveďte ho.

Průběh práce zaznamenávejte např. na video nebo fotografie. Ze získaného materiálu vytvořte reportáž, kterou můžete uveřejnit.

str. 32, 42, 48, 62

a) Na internetu vyhledejte fotografie rostlin zobrazených na ilustraci v učebnici. Zaměřte se zejména na ty fotografie, u kterých byl druh určen nebo ověřen odborníkem.

b) V období, kdy je možné pozorovat tyto rostliny v jejich přirozeném prostředí, se vypravte na procházku a fotografujte rostliny, které uvidíte.

Za pomoci internetu, mobilní aplikace, encyklopedií, atlasů či klíčů k určování rostlin se pokuste určit alespoň rod rostlin, které jste zaznamenali. Z fotografií a názvů vytvořte prezentaci, kterou pak představíte spolužákům.

c) Můžete si také zaznamenávat, kdy a kde jste danou fotografii pořídili, nejlépe ve vhodném digitálním prostředí, kde lze s daty následně pracovat – uspořádávat, třídit podle konkrétních kritérií apod.

Můžete dělat i zápisy o pozorováních rostlin, které jste nemohli vyfotografovat.

Data pak můžete vyhodnocovat, třídit podle rodu, druhu živočichů, data pozorování. Také můžete vytvářet např. grafy četnosti pozorování apod.

Doporučené zdroje:
https://www.atlasrostlin.cz/
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=cs&gl=US
https://biolog.nature.cz/biolog/cz/Article/AboutApp
https://identify.plantnet.org/cs
https://www.biolib.cz/
https://www.youtube.com/watch?v=FBXs6tGMphg&ab_channel=PetrBambousek

str. 41, Význam lesů v krajině

a) Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=h8CT1FM4SE0&ab_channel=Eli%C5%A1kysv%C4%9Bt%28lo%29.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word

b) Ve vhodném digitálním prostředí si vytvořte plán krajiny ve vašem okolí. Vydávejte se na procházky do lesa (např. i s rodiči, ne jen v rámci vyučování) a pozorujte stav lesů, které navštívíte (druhovou skladbu, míru napadení kůrovcem, míru těžby, zalesňování). Svá pozorování zaznamenávejte do připraveného plánku, vytvořte si k tomu legendu s využitím barev i symbolů.

str. 44, Louka

Zamyslete se a každý samostatně zpracujte přehled toho, co z předchozích ročníků víte o významu luk. Zaměřte se i na to, jak by se louky měly udržovat. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word

Potom zhlédněte některé z videí a své zápisy doplňte nově získanými informacemi:
https://www.youtube.com/watch?v=6_3EotJEP8Y&ab_channel=Eli%C5%A1kysv%C4%9Bt%28lo%29
https://www.youtube.com/watch?v=CcpuXqSjP4A&ab_channel=JunekKristi%C3%A1nzem%C4%9Bd%C4%9Blsk%C3%A9%26technick%C3%A9slu%C5%BEby
https://www.youtube.com/watch?v=eIWWOOoosKk&ab_channel=%C4%8Cmel%C3%A1kLiberec
https://www.youtube.com/watch?v=1Asf20rj2UU&ab_channel=Muzeum%C5%98%C3%AD%C4%8Dany

Na závěr své práce prezentujte ve třídě.

str. 46, Step

Zhlédněte video na https://edu.ceskatelevize.cz/video/12180-stepi-v-cesku. Zmíněné stepi vyhledejte na některém z mapových portálů.

Pokud je to ve vašich možnostech, můžete se na některou z nich vypravit na výlet a připravit o něm reportáž z fotografií a videí, které tam pořídíte.

Doporučené odkazy:
https://www.mapy.cz
https://maps.google.com

str. 60, Rumiště

Vyhledejte, které další invazní druhy rostlin jsou u nás nejrozšířenější. Ve vhodném digitálním prostředí zpracujte jejich přehled a doplňte ho i informacemi, co je vhodné dělat, když nějaké zástupce těchto druhů najdete v přírodě.

Doporučený zdroj:
https://www.nature.cz/web/invazni-druhy

str. 69, Opakování – ekosystémy v ČR

Vyzkoušejte si „poznávačku“ na stránkách Botanické fotogalerie (https://www.botanickafotogalerie.cz/).

str. 82, Zvláště chráněná území

Vyberte si jednu z CHKO a zjistěte, které její součásti jsou tak cenné, že si tato oblast zasloužila status zvláště chráněného území. Zpracujte prezentaci, kde tyto vzácné druhy a území představíte ostatním.

https://www.youtube.com/watch?v=z8FXU4HYySo&ab_channel=ZO%C4%8CSOPB%C3%ADl%C3%A9Karpaty

Pro inspiraci se můžete podívat na video o CHKO Bílé Karpaty:
https://www.youtube.com/watch?v=z8FXU4HYySo&ab_channel=ZO%C4%8CSOPB%C3%ADl%C3%A9Karpaty

zpět na výběr titulu