Přírodopis 7, 1. díl (Strunatci)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
str. 17, Obojživelníci
Na internetu si vyhledejte Červený seznam ohrožených druhů České republiky a přečtěte si v něm charakteristiku ohrožení jednotlivých druhů obojživelníků.
Potom se pokuste dohledat, které druhy obojživelníků se vyskytují ve vašem okolí. Na tyto druhy se zaměřte a s pomocí internetu a dalších vhodných zdrojů o nich ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci nebo jiný shrnující informační materiál.
Doporučené zdroje:
https://portal.nature.cz/publik_syst/ctihtmlpage.php?what=1264
https://portal.nature.cz/publik_syst/nd_nalez-public.php?idTaxon=8
https://www.youtube.com/watch?v=kmMVfPkmf34&ab_channel=GARDENNATURE
https://www.biolib.cz/cz/taxon/id304/
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
str. 32, 42, 48, 53, 60, 69, 87
a) Na internetu vyhledejte fotografie živočichů zobrazených na ilustraci v učebnici. Zaměřte se zejména na ty fotografie, u kterých byl druh určen nebo ověřen odborníkem.
b) V období, kdy je možné pozorovat tyto živočichy v jejich přirozeném prostředí, se vypravte na procházku a fotografujte živočichy, které uvidíte.
Za pomoci internetu, mobilní aplikace, encyklopedií, atlasů či klíčů k určování živočichů se pokuste určit alespoň rod živočichů, které jste zaznamenali. Z fotografií a názvů vytvořte prezentaci, kterou pak představíte spolužákům.
c) Můžete si také zaznamenávat, kdy a kde jste danou fotografii pořídili, nejlépe ve vhodném digitálním prostředí, kde lze s daty následně pracovat – uspořádávat, třídit podle konkrétních kritérií apod.
Můžete dělat i zápisy o pozorováních živočichů, které jste nemohli nebo nestihli vyfotografovat.
Data pak můžete vyhodnocovat, třídit podle rodu, druhu živočichů, data pozorování. Také můžete vytvářet např. grafy četnosti pozorování apod.
Doporučené zdroje:
http://www.atlaszvirat.cz/
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=cs&gl=US
https://biolog.nature.cz/biolog/cz/Article/AboutApp
https://merlin.allaboutbirds.org/ (anglicky)
https://www.biolib.cz/
str. 37, Lasice, jezevci, lišky a další velké šelmy
Zhlédněte video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/7892-selmy-v-ceske-krajine.
Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word
Pak o svých poznatcích diskutujte.
str. 45, Čápi
Na jaře si na internetu vyhledejte živé vysílání z některé webkamery umístěné u čapího hnízda, nejlépe té, která se nachází ve vašem okolí.
Vytvořte si sdílený dokument, ke kterému budou mít přístup všichni ze třídy. Kdykoli budete moci, sledujte chování čápů na hnízdě. Zajímavé události i s datem a přesným časem zapisujte do sdíleného dokumentu, aby si i ostatní mohli daný časový úsek také zpětně přehrát (záznamy jsou většinou dostupné jen v konkrétní den, můžete si proto dělat i screenshoty či krátká videa ze záznamu, aby vám nic neuniklo, tyto materiály si můžete také sdílet – např. ukládat do sdílené složky).
Vytvoříte si tak časovou osu života na hnízdě a poznáte detaily z vývoje čápat.
str. 46, Krtci a ježci
a) Vyhledejte, která záchranná stanice volně žijících živočichů působí ve vašem okolí. Projděte si její webové stránky, přečtěte si, jaké pokyny pro záchranu živočichů stanice udává. Případně tam můžete zorganizovat exkurzi.
Doporučený zdroj:
https://www.zvirevnouzi.cz/zachranne-stanice/
b) Zaměřte se na záchranu ježků. Na webu vám nejbližší záchranné stanice si dohledejte, zda uvádí, ve kterých případech je vhodné odebírat ježky z volné přírody. Případně si dohledejte další informace na internetu. Vytvořte stručná pravidla, jak postupovat, když v přírodě najdete ježka, o kterém si myslíte, že je v nebezpečí.
Vytvořte informační leták, který bude tato pravidla prezentovat široké veřejnosti. Využijte k tomu vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://www.zvirevnouzi.cz/zvireci-poradna/
https://www.pomocjezkum.cz/jak-poznat-jezka-ktery-potrebuje-pomoc/
https://www.youtube.com/watch?v=uA7UQ7CGS7E&ab_channel=NatureTV-P%C5%99%C3%ADrodakolemn%C3%A1s
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
str. 52, S22
Na vhodné místo nainstalujte krmítko pro ptáky a do jeho blízkosti umístěte kameru tak, abyste mohli zaznamenat, kteří ptáci tam přilétají.
Záznam potom sestříhejte a vytvořte klip, který můžete uveřejnit.
Doporučené zdroje:
aplikace Fotky
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve
https://www.openshot.org/
str. 52, Netopýři
Zamyslete se a každý samostatně zpracujte přehled toho, co víte o netopýrech. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word
Potom své poznatky porovnejte a vytvořte jeden společný výstup, ten doplňte dalšími informacemi, které můžete dohledat ve vhodných zdrojích na internetu nebo v literatuře. Zaznamenejte si také, jak se máte chovat, pokud najdete netopýra ve volné přírodě.
Doporučené zdroje:
https://sousednetopyr.cz/o-netopyrech/
https://www.youtube.com/watch?v=QQpkH2v23yg&ab_channel=NatureTV-P%C5%99%C3%ADrodakolemn%C3%A1s
https://www.youtube.com/watch?v=k3CSrQV8BOY&ab_channel=Jeskyn%C4%9Bv%C4%8CR-Spr%C3%A1vajeskyn%C3%AD%C4%8Cesk%C3%A9republiky
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/223562248430001/
str. 70, Potok a řeka
(mezipředmětové propojení se zeměpisem)
Prohlédněte si webové stránky ČT edu: https://edu.ceskatelevize.cz/video/332-reka-od-pramene-po-dolni-tok. Zhlédněte video, stáhněte si pracovní list a vyplňte ho. Pokud budete potřebovat, dodatečné informace si dohledejte na internetu nebo v tištěných zdrojích.
str. 74, Žijí střídavě ve volné vodě a na souši
Ve vhodném digitálním prostředí připravte prezentaci o bobrovi evropském. Zaměřte se nejen na jeho vzhled a způsob života, ale také na jeho vliv na prostředí, ve kterém žije.
Doporučené zdroje:
https://portal.nature.cz/publik_syst/nd_nalez-public.php?idTaxon=34386
https://temata.rozhlas.cz/bobr-evropsky-8166475
https://vydry.org/bobr-evropsky/
https://www.youtube.com/watch?v=GSTw8qmBP4Y&ab_channel=AOPK%C4%8CR
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page