Já a můj svět 3

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

 

Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky prvouky?

Možná i vy jste si kladli tuto otázku před výukou v online prostředí. Dnes již běžně digitální technologie do výuky zapojujete a při tom si začínáte uvědomovat, že je spoustu činností vedoucích k rozvoji digitálních kompetencí, které jste běžně do výuky zařazovali i před online výukou. A vnímáte správně, že jsou tyto činnosti pro rozvoj digitálních kompetencí důležité a neměli bychom jejich význam podcenit.

Třeba před každou vyučovací hodinou, když si se svými dětmi připomínáte, proč je nutné mít upravené pracovní místo. Příprava pracovního místa patří mezi základní návyky, které by si žáci měli během 1. ročníku osvojit. A když tuto dovednost zvládnou, i při práci s tabletem nebo na počítači budou brát zřetel na to, aby měli svůj pracovní prostor přehledný, čistýbezpečný.

Při učení s Ájou z MIUč+ k pracovní učebnici Já a můj svět vás upozorníme na mnoho dalších návyků, které běžně s dětmi do výuky zařazujete, a možná si neuvědomujete, jak jsou důležité a jak mohou přispět i k rozvoj digitálních kompetencí.

Primární vzdělávání nás inspiruje spoustou možností, jak rozvíjet digitální kompetence!

Vydejte se se svými žáky na cestu za poznáním digitálních technologií, přibližujte jim význam a možnosti využití digitálních technologií po malých krůčcích a objevujte s nimi svět v širších souvislostech.

Digitální technologie jsou součástí našich životů, a když se je naučíme využívat pro rozvoj našich dovedností, ušetří nám i spoustu času, který pak můžeme strávit třeba na společné procházce v lese.

I vy máte jistě spoustu zkušeností a zajímavých námětů činností, které vedou k rozvoji digitálních kompetencí. Věřím, že i naše následující náměty vám budou ve výuce užitečné.

Podělte se o ně s ostatními vyučujícími a napište nám na [email protected]. Zpracujeme je a zařadíme mezi ty, které jsme zkonzultovali s vyučujícími, s nimiž spolupracujeme při tvorbě multimediálního obsahu interaktivních učebnic Já a můj svět.

Děkuji všem vyučujícím, kteří se zapojili společně se mnou, do výběru níže uvedených odkazů.

 Věra Štiková
autorka

 

Postřehy od vyučujících

Jak rozvíjet digitální kompetence s využitím technologií, ale také bez technologií

Žáci mladšího školního věku se od 1. ročníku učí dodržovat při pobytu ve škole určitá pravidla chování. Patří k nim také dodržování pravidel ovládání digitálních technologií.

Je třeba poučit děti, že stejně jako se snažíme zodpovědně chovat třeba ke své aktovce nebo hračce, měli bychom se chovat zodpovědně i k tabletu nebo k mobilnímu telefonu. Uklízet si je po skončení práce do obalu a na místo, kde se nerozbije, nebo udržovat je čisté.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Na začátku školního roku probíráme s žáky pravidla chování ve třídě, jejichž součástí se stala i pravidla při práci s počítačem, s tabletem, s interaktivní tabulí nebo s mobilním telefonem ve třídě. Určitě je třeba nepodcenit i opakované připomínání těchto pravidel během školního roku. Žáky pečlivě vedeme také k dodržování těchto pravidel. Pravidla vytváříme při společné diskusi, při práci ve dvojicích si zkusí pravidla naformulovat, pak je ve skupinách zapisují (prvňáci kreslí) a na závěr si je společně vyvěsíme ve třídě.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Při online výuce jsme zjistili, že nastavení pravidel průběhu online výuky je nezbytné. Bylo třeba se domluvit například na tom, jak se mají žáci hlásit, když chtějí něco sdělit ostatním, a naučit se pro to používat ikonu ručičky nebo naučit děti používat mikrofon a poučit je, že ho mají vypínat, když právě nemluví, aby nerušil hluk z jejich pokojíčku spolužáky při práci.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Žáci si vyzkoušeli napsat příběhy, někteří i veršované texty k ochraně osobních údajů. Tato aktivita žáky bavila a myslím, že si při ní mnozí z nich uvědomili chyby, které v online komunikacích dělají.

Inspirovat se můžete na stránkách https://www.nukib.cz/cs/kyberneticka-bezpecnost/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Stejně jako při výuce psaní nebo čtení zařazujeme relaxační chvilky, upozorňujeme žáky na to, že sezení u počítače je také důležité pravidelně střídat s protahovacími cviky. Sami si neuvědomí, že využívání technologií má i zdravotní rizika.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

V tématech o přírodě žáci používají online aplikace. Vyhledávají informace z různých zdrojů a tyto informace si ověřují. Využití technologií jim umožní pozorovat různé jevy, které nemohou pozorovat v podmínkách prostředí třídy. Záběry z digitálního mikroskopu, virtuální prohlídky měst, muzeí, virtuální kamery, časosběrná videa aj.

Doporučujeme: https://www.inaturalist.org/

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Moji žáci rádi používají focení nebo natáčení při zaznamenávání výsledků svých pokusů. Například si během týdne každé ráno vyfotí klíčící semeno fazolu.

Zadáváme i domácí úkoly, při kterých využijí možnosti focení z mobilního telefonu při procházce v parku, kde mohou vyfotit třeba listy stromů, jejichž názvy následně ve třídě společně určujeme.

Natáčíme i videa. Při nich mohou žáci pozorovat chování živočichů v jejich přirozeném prostředí.

K domácím úkolům mohou využít i digitální aplikace, které mají k dispozici v mobilním telefonu, například při pokusu k měření teploty.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Je nutné opakovaně poučit o vhodnosti a bezpečnosti používání mobilního telefonu v určitých situacích. Například při rozhovoru s paní učitelkou nebo při přecházení silnice.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Já si myslím, že bychom neměli určitě opomenout poučit žáky, jak se mají chovat při jejich používání ohleduplně ke kamarádům. Například když si chtějí kamaráda třeba vyfotit, musí se zeptat, zda s tím souhlasí. Nebo když by se s ním vyfotili a chtěl jejich společnou fotografii poslat dalšímu kamarádovi, měli by se také zeptat jeho, zda s tím souhlasí.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Já učím děti, jak odhadnout čas, který stráví třeba s počítačem.

Podle mého názoru, je užitečné jasně si vymezit čas pro práci s digitálními technologiemi. U žáků mladšího školního věku kratší než u žáků staršího školního věku.

Děti práce v online prostředí baví, to není důvodem, abychom je nechali například celou vyučovací hodinu sledovat film, i když je poučný, nebo hrát výukové hry.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Z hlediska ochrany zdraví zařazuji do výuky po dokončení práce s technologiemi relaxační chvilky, stejně jako je zařazujeme běžně u jiných činností, například u psaní.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Učím žáky odhadnout, abychom využívaly digitální technologie cíleně pro svůj rozvoj.

 

Já a můj svět 3

Strana 30

Námět

Při pozorování různých vzorků půdy z okolí vaší školy jste zjistili, že se skládají z podobných složek. Zkuste si vytvořit vlastní půdu. Nejprve navrhujte, co k jejímu vytvoření budete potřebovat.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1511-puda-jak-vznika-a-proc-je-dulezita

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci se naučí používat lupu, aby si prohlédli jednotlivé složky v půdě, kterou vytvořili. Používají i pravítko a zkouší si jednotlivé části změřit. Porovnávají množství jednotlivých složek. Zaznamenávají výsledky měření. Při pokusu s půdou se naučí i používat správnou terminologii (rostlinná drť, humus, štěrk, písek, prach s jílem, suchý kompost, voda). Ve vyšších ročnících žáci se žáci začnou učit o nejrůznějších možnostech využití digitální technologie pro snímání a vyhodnocování dat při měření fyzikálních veličin v hodinách fyziky.

Doporučený zdroj pro vyučující:
Vytvořte si vlastní půdu
http://www.geology.cz/svet-geologie/pokusy/vyzkousejte-sami/pokus_vytvorte_si_vlastni_pudu_web.pdf

Strana 52

Námět

Také rádi pozorujete rozkvetlé rostliny?

Na první pohled si všimnete různých barev částí rostlin. Jistě nepřehlédnete, že rostliny jsou různě vysoké. Při delším pozorování si všimnete, že části rostlin mají i různé tvary.

Podle různých znaků rostliny třídíme. Třeba podle květů. Možná vás v následujícím videu překvapí, co je květem například kopretiny. A že ty bílé lístky, podle kterých kopretinu tak snadno na loukách poznáte, nejsou součástí květu.

Lidé se odpradávna snažili zachytit podobu rostlin, například kresbami jejich obrázků. Léčitelé rostliny sbírali. Vědci je uchovávali do sbírek. Například přírodovědec Carl Linné posílal žáky, aby rostliny sbírali, sušili a skladovali. Vznikaly herbáře, které byly původně sbírkami, například vzorků dřeva, semen.

Tradičním herbářem je sbírka sušených rostlin. Máte chuť si takový herbář společně ve třídě zhotovit?

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4677-kopretina-bila
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4685-sedmikraska-chudobka
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4680-hermanek

A další:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4683-cekanka-obecna
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4624-jetel-lucni

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Pokud mají žáci zájem, můžete si společně ve třídě vytvořit herbář rostlin, které můžete pozorovat ve svém okolí. Můžete si je prohlížet i v době, kdy je ve volné přírodě nespatříte.

A po celoroční práci s herbářem si žáci s jistotou už nespletou například kopretinu se sedmikráskou nebo s heřmánkem.

Praktické rady

  • Nasbírané rostliny vkládáme volně do košíků nebo papírových krabic.
  • Z nasbíraného druhu rostliny vybereme jednu nebo dvě, které nejsou příliš poškozené.
  • Každou rostlinu narovnáme mezi dva listy savého papíru.
  • Listy zatížíme například knihami.
  • Vylisované rostliny opatrně přeneseme do herbáře a lehce přilepíme.
  • Ke každé rostlině dopíšeme její název, měsíc (případně den) a místo, kde jsme rostlinu našli.

Žáci se při tvorbě herbáře učí pracovat podle uvedených rad. Učí se pracovat systematicky. Tuto dovednost ve vyšších ročnících zužitkují při systematickém sběru dat například při jednoduchých výzkumech k určitému projektu. Učme žáky uspořádat si jednotlivé činnosti tak, aby jejich postup byl logický a účelný.

Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://www.papirada.cz/blog/vite-jak-si-s-detmi-udelat-pekny-herbar/
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/2166/SEZNAMUJEME-SE-S-ROSTLINAMI-A-TVORIME-HERBAR.html

Strana 58, 59

Námět

Pracujte ve dvojicích nebo skupinách. Vyberte si skupinu živočichů nebo určitého živočicha a z encyklopedií, časopisů nebo internetových odkazů, které vám doporučí vyučující, shromážděte zajímavé informace z jejich / z jeho života. Nakreslete i obrázky nebo požádejte vyučujícího, aby vám vytiskl fotografie, případně si je zkuste vytisknout sami. Pokud doma chováte domácího mazlíčka, můžete o něm předat spolužákům informace, které pro ně budou velmi zajímavé, protože sami zkušenosti s jeho chovem nemají. Případně pokud navštěvujete kroužek malých přírodovědců nebo například některý z vašich rodičů s živočichy pracuje, získejte užitečné informace i z těchto zdrojů.

Doporučené odkazy:
Lze využít velmi pěkně zpracované téma o drobných savcích
https://www.ivb.cz/wp-content/uploads/Drobni-savci-tisk.pdf
Žáci se mohou inspirovat i výukovou tabulí o nočních letcích
https://www.ivb.cz/wp-content/uploads/V%C3%BDukov%C3%A1-tabule-Tajemn%C3%AD-no%C4%8Dn%C3%AD-letci.pdf

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Ája často pracuje ve třídě při výuce ve skupině. Nebo si ve skupině hraje o přestávce s kamarády, jako si hrávala s dětmi ve školce nebo si hraje doma s rodiči, prarodiči a nejčastěji s bráškou Tomem. I skupinová práce je dovedností, která je důležitá pro to, aby žáci, až budou větší, zvládali práci s digitálními zařízeními snadněji. Tím, že o nějakém tématu společné diskutujeme a následně společně řešíme problém, učíme žáky rozdělovat si práci mezi sebou, prezentovat výsledky práce, učíme je komunikovat ve skupině, spolupracovat s ostatními, prosadit si svůj názor, ale i svůj názor opravit, když získají nové informace, přijímat odpovědnost za vlastní rozhodnutí, podílet se na rozhodnutích skupiny, zapojit se do plnění úkolů. To jsou všechno dovednosti, při nichž získávají návyky, které bezprostředně aplikují při obdobných aktivitách v online prostředí při výuce se svými spolužáky.

Inspirace pro vyučující
https://www.academia.cz/casopis-ziva

Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
http://www.kvetenacr.cz/
https://pladias.cz/
https://pixabay.com/cs/

zpět na výběr titulu