Já a můj svět 2

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

 

Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky prvouky?

Možná i vy jste si kladli tuto otázku před výukou v online prostředí. Dnes již běžně digitální technologie do výuky zapojujete a při tom si začínáte uvědomovat, že je spoustu činností vedoucích k rozvoji digitálních kompetencí, které jste běžně do výuky zařazovali i před online výukou. A vnímáte správně, že jsou tyto činnosti pro rozvoj digitálních kompetencí důležité a neměli bychom jejich význam podcenit.

Třeba před každou vyučovací hodinou, když si se svými dětmi připomínáte, proč je nutné mít upravené pracovní místo. Příprava pracovního místa patří mezi základní návyky, které by si žáci měli během 1. ročníku osvojit. A když tuto dovednost zvládnou, i při práci s tabletem nebo na počítači budou brát zřetel na to, aby měli svůj pracovní prostor přehledný, čistýbezpečný.

Při učení s Ájou z MIUč+ k pracovní učebnici Já a můj svět vás upozorníme na mnoho dalších návyků, které běžně s dětmi do výuky zařazujete, a možná si neuvědomujete, jak jsou důležité a jak mohou přispět i k rozvoj digitálních kompetencí.

Primární vzdělávání nás inspiruje spoustou možností, jak rozvíjet digitální kompetence!

Vydejte se se svými žáky na cestu za poznáním digitálních technologií, přibližujte jim význam a možnosti využití digitálních technologií po malých krůčcích a objevujte s nimi svět v širších souvislostech.

Digitální technologie jsou součástí našich životů, a když se je naučíme využívat pro rozvoj našich dovedností, ušetří nám i spoustu času, který pak můžeme strávit třeba na společné procházce v lese.

I vy máte jistě spoustu zkušeností a zajímavých námětů činností, které vedou k rozvoji digitálních kompetencí. Věřím, že i naše následující náměty vám budou ve výuce užitečné.

Podělte se o ně s ostatními vyučujícími a napište nám na [email protected]. Zpracujeme je a zařadíme mezi ty, které jsme zkonzultovali s vyučujícími, s nimiž spolupracujeme při tvorbě multimediálního obsahu interaktivních učebnic Já a můj svět.

Děkuji všem vyučujícím, kteří se zapojili společně se mnou, do výběru níže uvedených odkazů.

 Věra Štiková
autorka

 

Postřehy od vyučujících

Jak rozvíjet digitální kompetence s využitím technologií, ale také bez technologií

Žáci mladšího školního věku se od 1. ročníku učí dodržovat při pobytu ve škole určitá pravidla chování. Patří k nim také dodržování pravidel ovládání digitálních technologií.

Je třeba poučit děti, že stejně jako se snažíme zodpovědně chovat třeba ke své aktovce nebo hračce, měli bychom se chovat zodpovědně i k tabletu nebo k mobilnímu telefonu. Uklízet si je po skončení práce do obalu a na místo, kde se nerozbije, nebo udržovat je čisté.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Na začátku školního roku probíráme s žáky pravidla chování ve třídě, jejichž součástí se stala i pravidla při práci s počítačem, s tabletem, s interaktivní tabulí nebo s mobilním telefonem ve třídě. Určitě je třeba nepodcenit i opakované připomínání těchto pravidel během školního roku. Žáky pečlivě vedeme také k dodržování těchto pravidel. Pravidla vytváříme při společné diskusi, při práci ve dvojicích si zkusí pravidla naformulovat, pak je ve skupinách zapisují (prvňáci kreslí) a na závěr si je společně vyvěsíme ve třídě.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Při online výuce jsme zjistili, že nastavení pravidel průběhu online výuky je nezbytné. Bylo třeba se domluvit například na tom, jak se mají žáci hlásit, když chtějí něco sdělit ostatním, a naučit se pro to používat ikonu ručičky nebo naučit děti používat mikrofon a poučit je, že ho mají vypínat, když právě nemluví, aby nerušil hluk z jejich pokojíčku spolužáky při práci.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Žáci si vyzkoušeli napsat příběhy, někteří i veršované texty k ochraně osobních údajů. Tato aktivita žáky bavila a myslím, že si při ní mnozí z nich uvědomili chyby, které v online komunikacích dělají.

Inspirovat se můžete na stránkách https://www.nukib.cz/cs/kyberneticka-bezpecnost/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Stejně jako při výuce psaní nebo čtení zařazujeme relaxační chvilky, upozorňujeme žáky na to, že sezení u počítače je také důležité pravidelně střídat s protahovacími cviky. Sami si neuvědomí, že využívání technologií má i zdravotní rizika.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

V tématech o přírodě žáci používají online aplikace. Vyhledávají informace z různých zdrojů a tyto informace si ověřují. Využití technologií jim umožní pozorovat různé jevy, které nemohou pozorovat v podmínkách prostředí třídy. Záběry z digitálního mikroskopu, virtuální prohlídky měst, muzeí, virtuální kamery, časosběrná videa aj.

Doporučujeme: https://www.inaturalist.org/

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Moji žáci rádi používají focení nebo natáčení při zaznamenávání výsledků svých pokusů. Například si během týdne každé ráno vyfotí klíčící semeno fazolu.

Zadáváme i domácí úkoly, při kterých využijí možnosti focení z mobilního telefonu při procházce v parku, kde mohou vyfotit třeba listy stromů, jejichž názvy následně ve třídě společně určujeme.

Natáčíme i videa. Při nich mohou žáci pozorovat chování živočichů v jejich přirozeném prostředí.

K domácím úkolům mohou využít i digitální aplikace, které mají k dispozici v mobilním telefonu, například při pokusu k měření teploty.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Je nutné opakovaně poučit o vhodnosti a bezpečnosti používání mobilního telefonu v určitých situacích. Například při rozhovoru s paní učitelkou nebo při přecházení silnice.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Já si myslím, že bychom neměli určitě opomenout poučit žáky, jak se mají chovat při jejich používání ohleduplně ke kamarádům. Například když si chtějí kamaráda třeba vyfotit, musí se zeptat, zda s tím souhlasí. Nebo když by se s ním vyfotili a chtěl jejich společnou fotografii poslat dalšímu kamarádovi, měli by se také zeptat jeho, zda s tím souhlasí.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Já učím děti, jak odhadnout čas, který stráví třeba s počítačem.

Podle mého názoru, je užitečné jasně si vymezit čas pro práci s digitálními technologiemi. U žáků mladšího školního věku kratší než u žáků staršího školního věku.

Děti práce v online prostředí baví, to není důvodem, abychom je nechali například celou vyučovací hodinu sledovat film, i když je poučný, nebo hrát výukové hry.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Z hlediska ochrany zdraví zařazuji do výuky po dokončení práce s technologiemi relaxační chvilky, stejně jako je zařazujeme běžně u jiných činností, například u psaní.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Učím žáky odhadnout, abychom využívaly digitální technologie cíleně pro svůj rozvoj.

 

Já a můj svět 2

Strana 9

Námět

Z procházky v lese si přineste, co jste našli pod stromy: listy, větve, žaludy, šišky aj. Na školní zahradě si postavte domečky. Ve třídě svůj domeček nakreslete. Kolem domečku pak dolepte obrázky a fotografie částí, ze kterých jste domeček postavili. Zkuste je pojmenovat. Komu by se mohl váš domeček líbit?

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/305-jehlicnate-stromy

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci si při stavbě domečku uvědomili, které stromy a keře v lese rostou. Podle jejich částí je zkusili pojmenovat. Při kresbě domečků vnímali tvary listů a plodů těchto stromů a keřů. U šišek hledali semínka. Povídali si, z čeho vyrostou další stromečky.

Až budou žáky vyšších ročníků, budou zkoušet sestavovat různé objekty do dalších větších a kreslit jejich části i v počítači. Pokud jim nabídneme příležitosti tyto objekty pozorovat, ohmatat si jejich tvar a velikost, cítit jejich vůni, zobrazit je nejrůznějším způsobem, například kresbou, lépe zvládnou tuto dovednost s použitím digitálních technologií.

Strana 13

Námět

Chodíte rádi na procházky do lesa? Vzpomeňte si, kdy jste byli v lese naposledy. Pamatujete si, proč jste do lesa šli? Někdo třeba sbírat houby, někteří pomáhali myslivcům doplnit lesní zvěři krmení do krmelců, jiní šli do lesa třeba na procházku. Nakreslete obrázky z lesa, na které si vzpomenete. Nalepte je okolo obrázku stromů na balicí papír. Společně si pak povídejte o všem, co jste v lese při procházkách spatřili. Přemýšlejte o významu lesa. A své myšlenky zkuste zformulovat a napsat k obrázkům, které jste nakreslili. Například ke stromu: Strom nám dává kyslík, který potřebujeme k dýchání. K veverce: Les je domovem zvířat. Nebo k malinám: V lese sbíráme lesní plody. Uvědomíte si, jak je les důležitý, a proto je důležité ho chránit. I my můžeme přispět k jeho ochraně, například tím, že budeme k lesní zvěři ohleduplní a nebudeme se chovat při návštěvě jejich domova hlučně nebo že po sobě nebudeme zanechávat v lese odpadky. Nám by se jistě také nelíbilo, kdyby se takto nepěkně choval někdo u nás doma.

Doporučený zdroj:
Co umí les
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4951-co-vsechno-umi-les

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci si předávají své poznatky ze vzpomínek z návštěvy lesa. Zkoušejí zformulovat své postřehy do jednoduchých vět. Nakreslí obrázek a k němu zkusí zapsat jednoduchou větu. Při tvorbě společného plakátu si uvědomují, jak velký význam les má. A vnímají i skutečnost, proč je tak důležité les chránit. Až budou větší a začnou používat ke shromažďování informací více zdrojů, například i z internetových odkazů, budou připraveni své poznatky zformulovat a schematizovat do jednoduchých přehledů.

Inspirace

Zajímavá schémata, která můžete s dětmi tvořit
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9948-ucitelka-1-2-tr-o-jezkovi

Strana 19

Námět

Nakresli letící husu divokou, kachnu divokou, čápa, vlaštovku, jiřičku nebo kukačku. K obrázku napiš název ptáčka nebo můžeš připsat i to, co tě napadlo, když jsi ho uviděl v přírodě nebo na obrázku (fotografii, v pořadu v televizi, ve videu v mobilním telefonu, …). Při kreslení si uvědom, že ptáčci mají zobák, dvě nohy a létají pomocí křídel. Všímej si i, jak jsou velcí a jak jsou zbarvení. Čápi odlétli z našeho kraje už koncem srpna. Určitě jsi zjistil, že už jsi volně v přírodě nespatřil ani vlaštovky. Možná si vzpomínáš, jak jsi je v září viděl svolávat se do hejn a jak v houfech usedaly na dráty elektrického vedení. Třeba budeš mít štěstí a spatříš při pohledu na oblohu v listopadu hejno divokých husí. Stačí jen vnímat i ptačí život kolem nás, třeba při cestě domů ze školy.

Doporučený zdroj:
Co dělají ptáčci na podzim
https://pripravy.estranky.cz/clanky/prvouka/tazni-a-stali-ptaci.html
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6391-ucitelka-1-2-tr-co-delaji-ptacci-na-podzim

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci pozorují chování ptáků na podzim. Všímají si, kteří z nich se formují do hejn, ve kterých přelétají na jih, kde mají v zimě dostatek potravy. Žáci se učí svá pozorování zaznamenat, ať už obrázkem, krátkou zprávou o tom, jak ptáci z hejna vypadali, jak se chovali, kde je viděl, a pokud je poznal, jak se jmenují. Doporučíme žákům, aby si ptáčky i vyfotili mobilním telefonem nebo si natočili krátké video, příp. hlasovou nahrávku. Ve škole si potom společně povídáme, žáci se chlubí ostatním se svými novými zážitky z pozorování v přírodě a tím se učí i prezentovat svá pozorování. Vy je návodnými otázkami přivedete k objevení souvislostí v koloběhu života ptáčků u nás žijících během roku. A společně si ze svých obrázků a fotografií vytvoří atlas ptáčků, do kterého budou během roku přidávat další obrázky.

Užitečná aplikace pro rodiče a vyučující:
https://www.inaturalist.org/

Strana 22, 23

Námět

S čím nám v těle pomáhají vitaminy? O vitaminech jste už jistě častokrát slyšeli. Určitě máte každoroční zkušenost, že když se blíží období chřipek, pan doktor / paní doktorka doporučuje, abyste nezapomínali na pravidelný přísun vitaminů. V létě si pochutnáváte na spoustě druhů ovoce a zeleniny. Nesmíte však zapomínat, že je vaše tělo pro zdravý růst potřebuje po celý rok. Ptejte se dospělých a zjistěte, které vitaminy určité ovoce a zelenina obsahují a hlavně k čemu jsou našemu tělu prospěšné! A zkuste si zapamatovat, co nejvíce z toho, co jste se dozvěděli.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8269-ucitelka-2-trida-leto-v-zahrade

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci zkouší shromáždit informace k tématu formou rozhovorů s dospělými. Snaží se zapamatovat si je. Doporučte jim, aby si svůj poznatek zkusili zapsat na list papíru. Ve vyšších ročnících si budou informace zapisovat do tabletu. Ve třídě pak s žáky shromážděte informace, které zjistili, a naučte je, že pro jejich uchování je praktické, aby si k informaci doplnili nadpis, který může být i formou otázky, a doplnili si k ní i poznámku, kde tuto informaci zjistili. Vysvětlete jim, jak je důležité, aby informace shromažďovali s důvěryhodných zdrojů.

Inspirativní odkaz pro rodiče a vyučující s videoukázkou i kvízem
https://www.alik.cz/a/neco-na-ovoci-a-zelenine-je-ale-co
Pracovní list
https://clanky.rvp.cz/clanek/15115/JIDLOVEDA-OVOCE-A-ZELENINA.html

Strana 33

Námět

V době tuhé zimy, kdy nemají ptáčci dostatek potravy, připravte ptáčkům krmítka. Potrava ptáčky přiláká blíže k nám a my tak máme možnost je pozorovat. Čím častěji ptáček krmítko navštíví, tím máme více příležitostí zaměřit se při pozorování na charakteristické znaky, podle kterých ptáčka můžeme poznat.

Doporučený zdroj:
https://ptacihodinka.birdlife.cz/urcovani-ptaku/#/
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/ptaci-na-krmitku/

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Poraďte žákům, kteří ptáčci nejčastěji navštěvují krmítka ve vašem okolí. Při svých pozorováních s rodiči nebo s kamarády je mohou vyfotit na mobilní telefon a jejich fotografie ukázat spolužákům ve třídě. Naučte je vést si i jednoduché záznamy z pozorování: Stačí nalepit pár fotografií nebo obrázků těchto ptáčků na arch papíru a k nim si mohou žáci zaznamenávat křížek pokaždé, když ptáčka uvidí během týdne na krmítko přiletět.

Jednoduché systematické záznamy, které se žáci naučí dělat na papír, ve vyšších ročnících převádějí i do elektronické podoby.

Poučení

Jak správně ptáčky přikrmovat
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/

zpět na výběr titulu