Zeměpis 6, 1. díl (Vstupte na planetu Zemi)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
str. 5, Vesmír a jeho vývoj
Projděte si virtuální prohlídku některého planetária nebo hvězdárny.
Zjistěte, kde ve vašem okolí se nachází planetárium nebo hvězdárna, a zorganizujte tam exkurzi.
Doporučené zdroje:
https://www.planetum.cz/planetum/virtualni-prohlidka/
https://hvezdarna.pano3d.cz/
https://www.hvezdarna.cz/mapa/
https://en.mapy.cz/turisticka?q=Astronomick%C3%A9%20%C3%BAstavy%20a%20hv%C4%9Bzd%C3%A1rny&x=15.6252330&y=49.8022514&z=8
str. 6, Vesmírné objekty
Na internetu vyhledejte, co je NASA a ESA.
Na stránkách NASA zadejte do vyhledávače některý vesmírný objekt a prohlédněte si fotografie, které tam najdete.
O NASA nebo ESA můžete zpracovat prezentaci. Využít můžete i fotografie ze stránek NASA. Ověřte si, jakou mají licenci (většinou se jedná o volná díla).
Doporučené zdroje:
https://www.nasa.gov/
https://www.esa.int/
str. 11, Sluneční soustava
Rozdělte se do skupin. Každá skupina si vybere jeden z kosmických objektů sluneční soustavy a ve vhodném digitálním prostředí připraví pracovní list, který bude shrnovat to, co by si žáci měli o daném kosmickém objektu zapamatovat.
Můžete využít i informace z vhodných internetových zdrojů, encyklopedií, případně i obrázky či fotografie z volných zdrojů.
Potom vytvořený pracovní list předejte jiné skupině, která ho vyplní (opět může využívat i internet nebo encyklopedie) a na závěr ho zhodnotí.
str. 16, Umělé družice a kosmické sondy
Zhlédněte videa:
https://www.youtube.com/watch?v=UAZI0ceTP-M&ab_channel=ESEROCzechRepublic
https://www.youtube.com/watch?v=D5bLREj4fKQ&ab_channel=ESEROCzechRepublic
Ve druhém videu je zmíněna i mise ExoMars. Vyhledejte o ní aktuální informace. Na stránkách ESA a na YouTube kanálu „European Space Agency“ si můžete prohlédnout např. i videa o vývoji roveru ExoMars (anglicky).
str. 23, Glóbus – zmenšený model Země
Vezměte si glóbus a otevřete si aplikaci Google Earth, mapy Google, případně jinou aplikaci, kde lze zobrazit satelitní snímky Země. Nastavte tam malé zvětšení tak, abyste viděli zeměkouli z vesmíru. Pokuste se natočit Zemi tak, aby byla zobrazena stejně jako váš glóbus.
Porovnejte digitální zobrazení se zobrazením na glóbusu. Co vám více vyhovuje?
V digitálním zobrazení si také můžete vyzkoušet různé vrstvy apod.
Doporučené zdroje:
https://earth.google.com/web/
https://www.google.com/maps
str. 28, Světové strany
Zjistěte, zda máte v chytrém mobilním telefonu aplikaci Kompas. Pokud ne, podívejte se, které aplikace jsou k dispozici ke stažení. Než některou z nabízených aplikací stáhnete a nainstalujete do svého zařízení, věnujte pozornost hodnocení uživatelů, ale také počtu uživatelů – aplikace, které mají malý počet stažení, mohou být nebezpečné.
Vybranou aplikaci si vyzkoušejte a její použití porovnejte s manuálním použitím buzoly nebo kompasu.
str. 45, Pásmový čas
Najděte na internetu vhodné stránky, které vám pomohou určit čas kdekoli na světě. Prozkoumejte různá časová pásma. Zjistěte, jaký časový posun by vás čekal, kdybyste jeli na vybrané místo na jiném kontinentu.
Nakonec na internetu vyhledejte, co je jet lag.
Doporučené zdroje:
https://www.presnycas.cz/
https://hodinyonline.cz/cas/
https://www.in-cas.cz/
str. 47, Letní čas
Ve vhodném digitálním prostředí si vytvořte myšlenkovou mapu nebo např. seznam pro a proti na téma střídání zimního a letního času. Informace můžete čerpat i z internetu. Tam také zjistěte, jak se vyvíjí plánované zrušení sezónních změn času v EU.
Své digitální výstupy pak prezentujte ve třídě a diskutujte, zda je podle vás vhodné zrušit střídání letního a zimního času.
Doporučené zdroje:
https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/zmena-casu-brusel-evropska-unie_2211052202_fos
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/toto-jsou-terminy-stridani-casu-na-dalsi-roky-zruseni-neni-aktualni-174493
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/495808-o-vikendu-se-meni-cas-na-letni-se-zrusenim-stridani-to-vypada-blede
str. 54, Digitální mapy pro každého
Vyzkoušejte si vyhledávání v digitálních mapách zmíněných v učebnici. Zkuste dohledat i další mapové portály. Zapisujte si, co na kterých mapách oceňujete, co se vám naopak nelíbí (můžete k tomu využít i vhodné digitální prostředí). Potom podle toho zvolte, který mapový portál vám nejvíce vyhovuje.
str. 58, Jak se mapy tvoří, tvořivý úkol
Ve vhodném digitálním prostředí (např. Malování) vytvořte plán vaší školy, třídy, kuchyně, okolí vašeho domu apod.
Své plánky si potom prezentujte ve třídě.