Dějepis 6

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

ÚVOD DO UČIVA DĚJEPISU

str. 6, Archeologie

  1. Na stránkách http://www.virtualniarcheologie.cz/vv-krok-za-krokem/ si projděte virtuální výstavu Krok za krokem archeologií. Potom si své nové znalosti otestujte v kvízu dostupném na stejných webových stránkách.
  2. Zhlédněte video https://www.youtube.com/watch?v=HlT6R5Dl3Lg&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda. Můžete se podívat i na další díly tohoto cyklu. Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.: https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap, https://bubbl.us/.

str. 7, Datování v dějepise

Na stránkách https://www.dejepisne.cz/test-casova-osa-1-10/ si vyzkoušejte, jak umíte přiřazovat roky do století.

PRAVĚK

I. DOBA KAMENNÁ

str. 15, Člověk současného typu

Na internetu vyhledejte, které muzeum ve vašem okolí nabízí expozice týkající se pravěkého vývoje člověka. Prohlédněte si webové stránky vybraného muzea, zjistěte, jaké expozice ještě nabízí, kdy má otevírací hodiny, kolik stojí vstupné. Můžete zorganizovat exkurzi.

Doporučené odkazy:
http://muzeumcloveka.cz/cs/o-muzeu/stala-expozice
http://www.mzm.cz/o-puvodu-cloveka-a-vzniku-kultury
http://infohumpolec.cz/muzeum/antropologicka-expozice/antropologicka-expozice.html

str. 17, Dolní Věstonice

Zhlédněte video o archeologickém výzkumu v Dolních Věstonicích: https://www.youtube.com/watch?v=9Z2543xX1BA&ab_channel=Archeologick%C3%BD%C3%BAstavAV%C4%8CR%2CBrno.

Odpovězte na otázky:

  1. Kosti kterých druhů zvířat archeologové objevili?
  2. Kdo byl vedoucím týmu, který objevil sošku Věstonické venuše?
  3. Co bylo potřeba k ulovení mamuta? Kolik osob se lovu zřejmě účastnilo?
  4. Kterými metodami mohou vědci zkoumat archeologické nálezy?
  5. Co bylo cílem tohoto konkrétního archeologického výzkumu?

str. 21, Konec doby kamenné – práce s mapou

Místa sídlišť z konce doby kamenné zmíněná v zajímavosti vyhledejte na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps). Určete, které z míst se nachází nejblíže vašemu bydlišti, a o tomto sídlišti zjistěte podrobnější informace. V mapovém portálu můžete i naplánovat cestu k tomuto místu.

str. 22, Nový kov – bronz

Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=AQmdbbU73_4&t=7s&ab_channel=Ti%C5%A1novsk%C3%A1Des%C3%ADtka

Potom vytvořte myšlenkovou mapu výroby bronzu. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

str. 23, Keltové

Na internetu nebo v encyklopediích vyhledejte zajímavosti ze života Keltů. Pro spolužáky vytvořte prezentaci svých zjištění, využijte k tomu vhodné digitální prostředí, např. Power Point.

str. 25, Germáni na našem území

  1. Na stránkách http://www.virtualniarcheologie.cz/stezka-markomanu/ si projděte virtuální stezku Markomanů.
  2. Na stránkách http://www.virtualniarcheologie.cz/vv-zaluzi/ si projděte virtuální výstavu Poslední Germáni v Čechách. (Na stránkách je dostupný i návrh, jak s výstavou pracovat ve výuce.) Na závěr se otestujte v kvízu dostupném na stejných webových stránkách.

STAROVĚK

STAROORIENTÁLNÍ STÁTY

I. STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE

str. 30, mapa

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte oblast zobrazenou na mapce v učebnici. Odpovězte na následující otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, které novodobé státy se v této oblasti nacházejí.
  2. Zhruba jak daleko je to od České republiky? (Využijte funkci měření vzdálenosti nebo naplánování trasy.)
  3. Vyhledejte řeky Eufrat a Tigris.
  4. Kterými státy protékají?
  5. Jaká je asi okolní příroda? (Vycházejte z mapy, např. satelitní nebo letecké, využijte i přiložené fotografie, které jsou na mapových portálech dostupné.)
  6. Kam se tyto řeky vlévají?
  7. Která velká města se na nich nacházejí?

str. 32, Vznik písma

Projděte si virtuální výstavu o historii Mezopotámie na https://mesopotamia.getty.edu/#top (anglicky).

Potom vytvořte myšlenkovou mapu, co vás na výstavě zaujalo. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí, např.
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

II. STAROVĚKÝ EGYPT

str. 39, mapa

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte oblast zobrazenou na mapce v učebnici. Odpovězte na následující otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, které novodobé státy se v této oblasti nacházejí.
  2. Zhruba jak daleko je to od České republiky? (Využijte funkci měření vzdálenosti nebo naplánování trasy.)
  3. Prohlédněte si danou oblast na různých typech map (turistické, satelitní, letecké).
  4. Určete, kterým směrem teče řeka Nil. Kde pramení? Kam se vlévá?
  5. Vyhledejte nekropoli v Gíze. (Na mapách Google můžete využít funkci Street View, na Google Earth zobrazení ve 3D.)
  6. Vyhledejte i další místa uvedená v mapce v učebnici.
  7. Ve kterých jazycích jsou popisky uvedené v mapách? Kterým jazykem se mluví v současném Egyptě?

str. 41, Náboženství

Vyhledejte na internetu, případně v encyklopediích některá z božstev, která uctívali starověcí Egypťané. Rozdělte se do skupin, každá skupina si vybere jedno z božstev a zpracuje o něm prezentaci pro ostatní. Využijte k tomu vhodné digitální prostředí, např. Power Point, a fotografie či obrázky z volných zdrojů.

str. 43, Pyramidy

Zhlédněte pořad Geniální nápad: První pyramida z cyklu Záhady starého Egypta na https://www.ceskatelevize.cz/porady/10169641407-zahady-stareho-egypta/208572232300002/.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli o nejstarší egyptské pyramidě, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

str. 47, Kleopatra VII.

Představte si královnu Kleopatru. Můžete vytvořit její popis, případně namalovat/nakreslit obrázek. Své výstupy pak prezentujte ve třídě. Následně si vyhledejte obrázky znázorňující Kleopatru na internetu.

Potom zhlédněte pořad Dejepis inak na https://www.youtube.com/watch?v=D3OOej7JsNE&ab_channel=DejepisInak (slovensky).

Shoduje se vaše představa s tím, co jste se dozvěděli v tomto pořadu?

Následně se spolužáky diskutujte, co dalšího jste se dozvěděli. Kde je vhodné čerpat informace o historii?

str. 48, papyrus (zajímavost)

Na https://www.youtube.com/watch?v=Gluce5tJcKs&ab_channel=ExperienceEgypt si prohlédněte postup výroby papyru. Poté si na internetu dohledejte další zajímavosti o rostlině, ze které se papyrus vyrábí – šáchoru papírodárném. Své poznatky si zaznamenejte do myšlenkové mapy. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí, např.
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Další videa (anglicky):
https://www.youtube.com/watch?v=sO72jfUCYSg&ab_channel=scidevnet
https://www.youtube.com/watch?v=DCR8n7qS43w&t=313s&ab_channel=mycompasstv

III. STAROVĚKÁ PALESTINA

str. 54, mapa

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte oblast zobrazenou na mapce v učebnici. Odpovězte na následující otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, které novodobé státy se v této oblasti nacházejí.
  2. Prohlédněte si danou oblast na různých typech map (turistické, satelitní, letecké).
  3. Určete, kterým směrem teče řeka Jordán. Kde pramení? Kam se vlévá?
  4. Vyhledejte Chrámovou horu. (Na mapách Google můžete využít funkci Street View, na Google Earth zobrazení ve 3D.) Vyhledejte si o ní informace na internetu nebo přímo v mapovém portálu.
  5. Vyhledejte i další místa uvedená v mapce v učebnici.
  6. Ve kterých jazycích jsou popisky uvedené v mapách? Kterým jazykem nebo jazyky se mluví v současném Izraeli nebo v Jordánsku?

IV. STAROVĚKÁ INDIE

str. 56

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte řeky Ganga, Indus a Brahmaputra. Odpovězte na otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, které novodobé státy se v této oblasti nacházejí.
  2. Prohlédněte si danou oblast na různých typech map (turistické, satelitní, letecké).
  3. Určete, kterým směrem řeky tečou. Kde pramení? Kam se vlévají?
  4. Vyhledejte město Harappa a muzeum v něm. (Na mapách Google můžete využít funkci Street View, na Google Earth zobrazení ve 3D.) Najděte si o něm informace na internetu nebo přímo v mapovém portálu.

V. STAROVĚKÁ ČÍNA

str. 58

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte řeky Chuang-che (Huang-He) a Jang-ć-ťiang (Yangtze). Odpovězte na otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, který novodobý stát se v této oblasti nachází. Čím se liší od jiných starověkých států, které jste probírali?
  2. Prohlédněte si danou oblast na různých typech map (turistické, satelitní, letecké).
  3. Určete, kterým směrem řeky tečou. Kde pramení? Kam se vlévají?
  4. Vyhledejte Velkou čínskou zeď. Najděte si o ní informace na internetu nebo přímo v mapovém portálu.

PRVNÍ CIVILIZACE V EVROPĚ

ANTICKÉ STÁTY

I. STAROVĚKÉ ŘECKO

str. 62, úkol práce s mapou

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte Krétu. Odpovězte na otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, který novodobý stát se v této oblasti nachází.
  2. Prohlédněte si danou oblast na různých typech map (turistické, satelitní, letecké).
  3. Vyhledejte palác v Knóssu. (Na mapách Google můžete využít funkci Street View a prohlédnout si fotografie z místa.) Najděte si o něm informace na internetu nebo přímo v mapovém portálu.
  4. Na mapě si prohlédněte současné území Řecka.
  5. Vyhledejte města Mykény, Athény, Sparta, Théby.
  6. Vyhledejte Tróju (Ancient City of Troy). Ve kterém novodobém státě se nachází? Prohlédněte si fotografie z archeologického naleziště.

2. „TEMNÁ STOLETÍ“ ŘECKA

str. 64, Odyssea

Na https://edu.ceskatelevize.cz/video/889-mytus-o-odysseovi zhlédněte video o Odysseově cestě domů.

S pomocí vybraného textového editoru si zapisujte to, co považujete za důležité, zajímavé. O svých poznatcích následně diskutujte.

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte místa zmíněná v pořadu.

str. 65, Náboženství

Zhlédněte první díl z cyklu Bohové a hrdinové antických mýtů na adrese https://www.ceskatelevize.cz/porady/10214722308-bohove-a-hrdinove-antickych-mytu/209572230080001/.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co vás ve videu zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Potom o svých zjištěních diskutujte.

str. 65, Náboženství

Rozdělte se do skupinek, případně do dvojic. Každá ze skupin si vybere jednoho z řeckých bohů a vyhledá si o něm informace na internetu. Pro spolužáky pak připraví prezentaci o vybraném božstvu. Využijte k tomu vhodné digitální prostředí, např. Power Point, a fotografie z volných zdrojů.

3. OBDOBÍ ROZKVĚTU ANTICKÉHO ŘECKA

str. 68, Podoba města

Na https://edu.ceskatelevize.cz/video/14055-recko-atheny zhlédněte video o Athénách. Diskutujte, které z míst vás nejvíce zaujalo a chtěli byste ho navštívit. Vytvořte si itinerář fiktivního výletu do Athén.

Zkuste na internetu vyhledat vhodné dopravní spojení do Athén, najděte vhodné ubytování. Zjistěte cenu vstupného na Akropoli a případně další památky. Kolik by takový výlet mohl stát?

str. 70, Výchova chlapců

Na https://www.youtube.com/watch?v=HhJE6DSbSJc&ab_channel=KnihovnaAlexandrijsk%C3%A1 zhlédněte video o spartské výchově chlapců.

Vytvořte si myšlenkovou mapu toho, co vás zaujalo. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí, např.
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

str. 71, Bitva u Marathonu

Na některém z mapových portálů (např. google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte Marathon a Athény.

Vyhledejte si informace o tzv. autentickém maratonském běhu. Jeho pořadatelé tvrdí, že se běží po skutečné trase, jakou běžel posel Feidippidés. Je to pravda?

Doporučené odkazy:
https://www.athensauthenticmarathon.gr/site/index.php/en/
https://sport.ceskatelevize.cz/clanek/atletika/maraton-beh-reckeho-vojaka-se-stal-vzorem-pro-novodobe-atlety/5bdfba280d663b6fe80c8323
https://ceskybeh.cz/clanek/ve-stopach-feidippida-a-spyridona-luise-cesi-bezeli-autenticky-maraton-do-athen/

str. 73, Athény za Perikla

Na https://www.youtube.com/watch?v=_VWTqeGXzic&ab_channel=FWman zhlédněte video z cyklu Byl jednou jeden člověk.

Zamyslete se, které z informací obsažených ve videu už jste znali, co jste nevěděli. Je v pořadu třeba i něco, co považujete za nepřesné?

Vytvořte si myšlenkovou mapu toho, co vás zaujalo. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí, např.
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

O svých poznatcích následně diskutujte.

4. ŘECKO POD NADVLÁDOU MAKEDONIE

str. 75, Ovládnutí Persie

Na https://www.youtube.com/watch?v=zVFEt89AL04&ab_channel=%C5%BDivotyslavn%C3%BDch zhlédněte video o Alexandru Velikém z cyklu Životy slavných.

Zamyslete se, které z informací obsažených ve videu už jste znali, co jste nevěděli. Je v pořadu třeba i něco, co považujete za nepřesné?

O svých poznatcích následně diskutujte.

5. KAŽDODENNÍ ŽIVOT ŘEKŮ

str. 84, Řecké divadlo

Zkuste na internetu vyhledat, zda se v některém divadle poblíž vaší školy hraje nějaké zpracování antického dramatu. Zjistěte zápletku hry, případný termín a cenu. Pokud byste měli zájem dané představení vidět, můžete zorganizovat návštěvu divadla.

str. 85, Olympijské hry

Na https://edu.ceskatelevize.cz/video/10211-staroveke-olympijske-hry-jak-to-zacalo zhlédněte video o olympijských hrách. Na téže stránce si stáhněte pracovní list a vyplňte ho.

II. STAROVĚKÝ ŘÍM

str. 88, úkol práce s mapou

Na některém z mapových portálů (např. mapy.cz, google.cz/maps, google.cz/intl/cs/earth) vyhledejte Apeninský poloostrov. Odpovězte na otázky a splňte úkoly:

  1. Určete, které novodobé státy se v této oblasti nacházejí.
  2. Prohlédněte si danou oblast na různých typech map (turistické, satelitní, letecké).
  3. Vyhledejte Forum Romanum. (Na mapách Google můžete využít funkci Street View a prohlédnout si fotografie z místa.) Najděte si o něm informace na internetu nebo přímo v mapovém portálu.
  4. Vyhledejte Sicílii, Sardinii, Korsiku.
  5. Vyhledejte město Kartágo. Ve kterém novodobém státě se nachází? Prohlédněte si fotografie z archeologického naleziště (Site archéologique de Carthage), z divadla (Roman Theatre of Carthage) i z pozůstatků starého Kartága (les Ruines de Carthage).

1. DOBA KRÁLOVSKÁ

str. 89, Pověst o založení Říma

Na internetu vyhledejte pověst o založení Říma, pořady o ní, případně jiná díla založená na této pověsti. Sdílejte, co jste se dozvěděli.

2. ŘÍMSKÁ REPUBLIKA

str. 98, Třetí punská válka

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte přehled punských válek. Zaměřte se na příčiny, důsledky, nejvýznamnější události, také můžete vytvořit mapky. Svou prezentaci pak představte spolužákům.

str. 103, Konec republiky

Znovu si projděte kapitolu o římské republice. Každý samostatně vytvořte (ve vhodném digitálním prostředí) pracovní list, který se bude zaměřovat na to nejdůležitější, co byste si z kapitoly měli odnést.

Potom si své pracovní listy vyměňte a vyplňte je.

Na závěr své pracovní listy porovnejte: Shodli jste se všichni na tom, co považujete za nejdůležitější? Kdo volil jakou formu?

3. ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ

str. 107, Výbuch Vesuvu

a) Na mapách Google vyhledejte Pompeje a prohlédněte si jejich okolí. Projděte si alespoň část města pomocí funkce Street View.

b) Na https://decko.ceskatelevize.cz/video/i873398 zhlédněte video z pořadu Wifina.

Zamyslete se, které z informací obsažených ve videu už jste znali, co jste nevěděli.

Vytvořte si myšlenkovou mapu toho, co vás zaujalo. Můžete k tomu využít vhodné digitální prostředí, např.
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

c) Zaznamenejte si také, co vám v pořadu chybělo, co byste ještě chtěli vědět. Zkuste si dané informace dohledat na internetu, případně v literatuře.

d) Zeptejte se umělé inteligence na to, co vás o Pompejích zajímá. Odpověď porovnejte s tím, co se vám podařilo dohledat na internetu nebo v publikacích.

Doporučené zdroje:
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://bard.google.com/chat
Bing Chat

str. 109, Marcus Aurelius

Zeptejte se umělé inteligence, kde na našem území můžete nalézt stopy po starověkých Římanech. Vygenerovanou odpověď ověřte – vyhledejte zmíněná místa na internetu, najděte si stránky muzeí. Byla odpověď AI přesná?

Na některé z míst můžete zorganizovat výlet, exkurzi.

Doporučené zdroje:
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://bard.google.com/chat
Bing Chat

zpět na výběr titulu