Chemie 8 Úvod do obecné a anorganické chemie
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. ÚVOD DO CHEMIE
Úkol k Jak vznikla chemie a Co je chemie na str. 4–5
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte Vennův diagram, v němž znázorníte vztah mezi alchymií a chemií. (Rozložení Vennova diagramu používá např. obrázek SmartArt, který můžete vytvořit v Excelu, Outlooku, PowerPointu a Wordu.)
Doporučené zdroje:
učebnice Chemie 8
https://www.youtube.com/watch?v=WWFaMyBrsSQ (Fakulta chemicko-technologická: Od alchymie k chemii)
https://cs.khanacademy.org/science/obecna-chemie/xefd2aace53b0e2de:proc-je-chemie-uzasna/xefd2aace53b0e2de:chemie-je-vsude/v/introduction-to-chemistry
Úkol k Chemický pokus (experiment) na str. 10
Zhlédněte některá videa s pokusy v MIUč+ a vytvořte myšlenkovou mapu na téma chemický pokus (zohledněte např. postup, bezpečnost práce, hodnocení a prezentaci výsledků, význam, …).
Doporučené zdroje:
učebnice Chemie 8
MIUč+ Chemie 8
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
II. CHEMICKÉ LÁTKY A SMĚSI
Úkol k Roztoky na str. 14–15
Vyfotografujte složení různých typů nápojů (neochucené minerálky, ochucené minerálky, kolové nápoje a jiné slazené nápoje, džusy, ledové čaje atd.). U všech nápojů zjistěte hmotnostní zlomek cukru. Výsledky zpracujte do tabulky. Které nápoje, popř. v jakém množství, jsou vhodné pro zdravý životní styl? Proč?
Doporučené zdroje:
https://www.stobklub.cz/clanek/kolik-cukru-je-obsazeno-v-napojich-/
https://www.fnbrno.cz/cukr-spravna-volba-nebo-skryta-hrozba/t6269
https://www.cpzp.cz/clanek/4798-0-Sladke-pokuseni.html
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesi-prilis-sladi-spotrebuji-az-26-kostek-cukru-denne/r~a8a4434e2a2411e595f70025900fea04/
III. POZNÁVÁME SLOŽENÍ LÁTEK
Úkol k Chemické prvky na str. 32
Procvičte si názvy a značky chemických prvků.
Doporučené zdroje:
https://www.umimefakta.cz/cviceni-znacky-chemickych-prvku
https://www.eductify.com/cs/chemie/2/znacky-prvku
https://wordwall.net/cs-cz/community/zna%C4%8Dky-prvk%C5%AF
https://www.qizy.cz/quizzes/chemicke-prvky/61
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=8&subject=chem&search1=01.+Chemick%C3%A9+n%C3%A1zvoslov%C3%AD&topic=01.+Zna%C4%8Dky+chemick%C3%BDch+prvk%C5%AF#selid
Úkol k Chemické prvky na str. 32
Ve videu České televize Obrozenci a chemické názvosloví vypozorujte postup obrozenců při pojmenování chemických prvků. Z periodické tabulky vyberte prvky, jejichž české názvy se ujaly. Na jednom z nich vysvětlete původ daného názvu obdobně jako ve videu.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9729-obrozenci-a-chemicke-nazvoslovi (Obrozenci a chemické názvosloví)
https://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps09/slouceniny/web/pages/121.html
https://chemie-nigrinova.estranky.cz/clanky/psp/prvky—puvod-nazvu.html
http://www.prvky.com/historicke-nazvy.html
Úkol k Periodická soustava prvků na str. 33
Zjistěte, jak se podařilo D. I. Mendělejevovi vytvořit periodickou soustavu prvků. Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint) vytvořte krátkou prezentaci.
Doporučené zdroje:
http://e-chembook.eu/historie-usporadavani-prvku
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1621-vznik-periodicke-soustavy-prvku
Periodické společenství prvků – NEZkreslená věda II
https://www.youtube.com/watch?v=nSj-FDZMn9U&t=106s
Úkol k Chemické vazby a Chemické sloučeniny na str. 34–35
Vyzkoušejte si kreslení molekul ve speciálním softwaru ChemSketch. Tuto dovednost můžete využít i dále.
Doporučené zdroje:
https://www.acdlabs.com/resources/free-chemistry-software-apps/chemsketch-freeware/
https://www.slunecnice.cz/sw/acd-chemsketch/
https://www.instaluj.cz/acd-chemsketch
https://is.muni.cz/www/veru/downloads/kurzy/chemeditory/Navod_ChemSketch.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=XgdTKD-1h4I
IV. CHEMICKÉ REAKCE
Úkol k Chemické rovnice na str. 40–41
Ve vhodném digitálním prostředí správně zapište některé chemické reakce, tzn. včetně použití dolních indexů.
V. CHEMICKÉ PRVKY
Úkol k Rozdělení chemických prvků na str. 46–47
Ve skupinách připravte prezentaci o rozdělení chemických prvků podle vlastností. Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte videozáznam, v němž zdokumentujete vzhled, mechanické vlastnosti, elektrické vlastnosti a magnetické vlastnosti kovů a nekovů. Neopomeňte vysvětlující komentář.
VI. ANORGANICKÉ SLOUČENINY
Úkol k Dusičnany na str. 81
Dusičnan sodný i dusičnan draselný patří mezi potravinářské přídatné látky označené E-kódy (tzv. „éčka“). Vyhledejte jejich E-kódy a zjistěte, čím pro nás mohou být při požití v potravinách nebezpečné. Vyhledejte a vyfotografujte potraviny, v nichž se jeden či oba nacházejí.
Doporučené zdroje:
https://www.ferpotravina.cz/ecka
https://www.ceff.info/cz/additives/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Potravin%C3%A1%C5%99sk%C3%A1_p%C5%99%C3%ADdatn%C3%A1_l%C3%A1tka
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.