Přírodověda 4 (porozumění v souvislostech)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány

I. ÚVOD

Úkol ke str. 5

Vyhledejte texty a videa o pěstování bavlny. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://nazemi.cz/male-nahlednuti-do-podminek-pestovani-bavlny/

https://www.youtube.com/watch?v=HFJgKjnugoA (Měnící se bavlna)

https://www.youtube.com/watch?v=QHgNoSYlhYs (How Cotton is Processed in Factories | How It’s Made)

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol ke str. 6

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte vlastní schéma živé a neživé přírody, každou část doplňte několika fotografiemi.

Doporučené zdroje:

https://pixabay.com/cs/

https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

Úkol ke str. 7

Vyhledejte texty a videa o ekosystémech Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://www.youtube.com/watch?v=nztndOZvERk

https://www.priroda.cz/slovnik.php?detail=92

https://www.meteorologiaenred.com/cs/que-es-un-ecosistema.html

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

II. ŽIVÁ PŘÍRODA

Úkol ke str. 9

Během pobytu v přírodě vyhledejte některé houby. Houby v jejich přirozeném prostředí vyfotografujte a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci. K určení hub využijte tištěný či digitální atlas hub.

Doporučené zdroje:

https://www.nahoubach.cz/atlas-hub/

https://www.nahouby.cz/atlas-hub

https://www.mykoweb.cz/atlas-hub

Úkol ke str. 11

Určete rostliny, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Vytvořte si vlastní digitální herbář.

Doporučené zdroje:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.floraincognita.app.floraincognita

https://apps.apple.com/us/app/flora-incognita/id1297860122

https://www.inaturalist.org/

https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY

Úkol ke str. 15

Během pobytu v přírodě pozorujte, kteří živočichové u nás mají roli opylovačů, na kterých rostlinách se nejčastěji vyskytují a proč (např. délka sosáku). Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte videozáznam a přehrajte ho ve třídě jako součást prezentace o opylení rostlin.

Úkol ke str. 16

Na vatu vysejte semena (např. hrách obecný, fazol setý, rajče jedlé) a průběžně fotografujte klíčení semen do prvních listů. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci. Ke každé fotografii zapište, o kolikátý den od vysetí se jedná a jaké podmínky (teplota, osvit, zálivka) rostlina měla.

Úkol k Ryby na str. 19

Vyhledejte další informace o našich sladkovodních rybách. Vytvořte tabulku s přehledem našich nejčastěji se vyskytujících ryb, doplňte k nim zajímavosti a další informace.

Doporučené zdroje:

https://www.mrk.cz/r/atlasy/atlas_ryb/

https://www.chytej.cz/atlas-ryb/

Úkol k Obojživelníci na str. 20

Určete obojživelníky, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:

https://www.inaturalist.org/

https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/

Úkol k Obojživelníci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů)

Na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon) nahrajte zvuky žab, vytvořte vlastní audioatlas. Můžete se inspirovat záznamy Českého rozhlasu.

Doporučené zdroje:

https://temata.rozhlas.cz/priroda/obojzivelnici

https://www.inaturalist.org/

Úkol k Plazi na str. 20

Určete plazy, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:

https://www.inaturalist.org/

https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/

Úkol k Ptáci na str. 20

Během pobytu v přírodě pomocí mobilní aplikace určujte ptáky, které pozorujete. Při využití mobilních aplikací v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:

https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/vyzkum-ptaku/avif/

https://www.inaturalist.org/

https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY

https://explorer.audubon.org/explore/species?zoom=3&x=1306099.1620122588&y=2810864.562197212&sidebar=expand&legend=collapse&layersPanel=expand

Úkol k Ptáci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů)

Na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon) nahrajte zvuky a zpěv ptáků. Porovnejte je se zvuky v elektronické databázi. Vytvořte vlastní audioatlas. Můžete se inspirovat záznamy Českého rozhlasu.

Doporučené zdroje:

https://www.nasiptaci.info/zvuky-ptaku/

https://temata.rozhlas.cz/priroda/ptaci

Úkol k Savci na str. 20, lze využít i následovně (např. u jednotlivých ekosystémů).

Určete savce, které pozorujete při pobytu v přírodě, v okolí vašeho bydliště apod. Zjistěte o nich bližší informace. Využijte digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilní aplikace v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:

https://www.inaturalist.org/

https://temata.rozhlas.cz/priroda/savci

Úkol ke str. 21

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte vlastní schéma potravního řetězce a příklady doplňte fotografiemi.

Doporučené zdroje:

https://pixabay.com/cs/

https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/

https://www.umimefakta.cz/cviceni-potravni-retezce

https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-priroda/2408/potravni-retezce-kdo-koho-v-prirode-sezere.html

III. ORGANIZMY V EKOSYSTÉMECH

Určete a lépe poznejte rostliny a živočichy v jednotlivých ekosystémech. Využijte při tom digitální technologie (mobilní aplikace, vytváření fotografií, on-line atlas). Při použití mobilních aplikací v nabídce tím zároveň můžete pomoci doplnit seznam všech pozorovaných druhů (tj. včetně běžných druhů) pro pozdější vědecké využití.

Doporučené zdroje:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.plantnet

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.floraincognita.app.floraincognita

https://apps.apple.com/us/app/flora-incognita/id1297860122

https://www.inaturalist.org/

https://www.youtube.com/watch?v=DPmHtYIplqY

https://www.mrk.cz/r/atlasy/atlas_ryb/

https://www.chytej.cz/atlas-ryb/

https://herpetology.cz/plazi-a-obojzivelnici-cr/

https://www.birdlife.cz/co-delame/vyzkum-a-ochrana-ptaku/vyzkum-ptaku/avif/

IV. OCHRANA PŘÍRODY V ČR

Úkol ke str. 70

Vyhledejte příklady zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci.

Doporučené zdroje:

https://portal.nature.cz/redlist/v_cis_vyhl.php?akce=none&choice=1&plny_vypis=1&X=X

https://www.mzp.cz/cz/zvlaste_chranene_druhy

V. MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V PŘÍRODĚ

Úkol ke str. 73

Zopakujte si zásady telefonování na tísňové linky. Vyzkoušejte si jako scénku správný i chybný postup. Oba postupy nahrajte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon). Záznamy představte spolužákům a diskutujte o nich.

Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.

zpět na výběr titulu