Čítanka 5 NOVĚ a Čítanka 5 NOVĚ vhodná i pro žáky se SVP
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. S PODZIMEM DO ŠKOLY
str. 4–7 Jeff Kinney: Z deníku malého poseroutky
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2778-jak-poznat-sikanu-a-jak-s-ni-bojovat, zhlédněte video o šikaně. Poté si přečtěte následující otázky. Video si pusťte ještě jednou a snažte se na otázky odpovědět. O tématu diskutujte ve třídě.
- Kde k šikaně dochází?
- Kdo se může stát šikanovaným?
- Kdo se nejčastěji stává tím, který šikanuje? Jak se mu říká?
- Jaké jsou druhy agresorů?
- Proč se šikanovaného nikdo nezastane?
- Co lze udělat, když nás někdo šikanuje nebo když vidíme šikanu?
- Jak lze poznat, kdy jde ještě o legraci a kdy už se jedná o šikanu?
- Co je kyberšikana? Jak vypadá a jak probíhá?
- Kde všude můžeme najít pomoc, když víme, že někdo někoho šikanuje?
str. 8 Jan Brzechwa: Inkoust a křída
Umíte si představit, že by byl inkoust bílý? A co třeba bílá pastelka? Na internetu vyhledejte informace o projektu „bílá pastelka“. Koho se týká? Co podporuje? Jak se do projektu můžete zapojit? Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát, který by seznamoval širokou veřejnost s tímto projektem.
Příklad dostupných zdrojů:
str. 11 Josef Kainar: Malíř jménem Podzimek
Na internetu vyhledejte fotografie s podzimní tematikou. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií, např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru vytvořte podzimní koláž.
str. 14 Ivona Březinová: Podzimní obraz
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/289-podzimni-plody?vsrc=vyhledavani&vsrcid=podzim, zhlédněte video o podzimních plodech. Na základě videa jmenujte podzimní plody, o kterých se v ukázce hovoří. Znáte i jiné podzimní plody? Vydejte se na vycházku do přírody a některé podzimní plody nasbírejte. Podle návodu v čítance z nich vyrobte obraz nebo podle ukázky ve videu zvířátko, panáčka, korále apod. Ze svých výtvorů uspořádejte výstavku nebo je darujte někomu, koho máte rádi.
str. 16–17 Zdeněk Adla: Proč se javor na podzim červená
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4775-barviva-v-listech?vsrc=vyhledavani&vsrcid=podzim, zhlédněte video o barvivu v listech. Na základě informací ve videu poté rozhodněte, zda jsou následující informace pravdivé:
Podzimní listy mívají nejčastěji tyto barvy: červenou, oranžovou a žlutou. (ano/ne)
Podzimní barvy jsou v listech jen na podzim. (ano/ne)
Na jaře převládá zelený chlorofyl nad ostatními barvami v listech. (ano/ne)
b) Na základě videa proveďte společně s vyučujícím pokus, který dokazuje, že i zelené listy obsahují ostatní barviva. Budete potřebovat líh, filtrační papír, hmoždíř, kádinku a injekční stříkačku. Celý pokus můžete zaznamenat na vhodné záznamové zařízení a umístit např. na webu školy jako výukový materiál pro své spolužáky.
str. 18 Pavel Dobeš: Papíroví draci
Na internetu vyhledejte návod na výrobu draka (z papíru, z látek, …). Podle návodu draky ve výtvarné výchově vyrobte. Snažte se vyrobit draky, jejichž obličeje vyjadřují různé vlastnosti (hodný, zlý, namyšlený, veselý, usměvavý, zamračený, …). Draky si poté ve třídě vystavte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.babyweb.cz/vyrobte-si-vesele-draky,
https://www.skrblik.cz/navod/jak-vyrobit-draka/.
str. 23 Eva Tinková: Svátek všech svatých
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2298-dusicky?vsrc=vyhledavani&vsrcid=du%C5%A1i%C4%8Dky a https://edu.ceskatelevize.cz/video/10196-halloween?vsrc=vyhledavani&vsrcid=du%C5%A1i%C4%8Dky, zhlédněte videa o tom, jak se slaví svátek Všech svatých u nás (pod názvem Dušičky) a ve světě (pod názvem Halloween). Poté ve třídě diskutujte o tom, v čem se shodují a v čem se liší. Informace můžete také uspořádat do dvou myšlenkových map (pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodného editoru).
II. JSME SOUČÁSTÍ VESMÍRU
str. 24–25 Z dějin naší Země
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7760-vznik-zivota-na-zemi, zhlédněte video o vzniku života na Zemi. Vyberte, na které z následujících otázek najdete ve videu odpověď. Na otázky poté odpovězte.
( ) Kdy začaly ve vodě vznikat první formy života?
( ) Patří ryby, medúzy a koráli mezi první formy života na Zemi?
( ) Co bylo pravděpodobně prvními zárodky života na Zemi?
( ) Z čeho se vyvinul člověk?
( ) Kdy žili na Zemi první zástupci obratlovců?
( ) Která skupina živočichů se přizpůsobila životu ve vzduchu natrvalo?
( ) Na které dvě velké základní skupiny se dělí ryby (podle toho, kde žijí)? Co o nich víte?
( ) Z čeho se skládají houby?
b) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4885-co-nevite-o-dinosaurech?vsrc=vyhledavani&vsrcid=dinosau%C5%99i, zhlédněte video o zajímavostech ze světa dinosaurů. Vyberte si jednu zajímavost, která vás nejvíce zaujala (např. mozek dinosaurů). Vybrané téma rozšiřte (vyhledejte k němu další informace na internetu či zapojte fantazii a zkuste daný problém domyslet jako vědec) a zpracujte jej libovolným způsobem (jako prezentaci, plakát, komiks, model z modelovací hmoty apod.). Poté prezentujte ve třídě.
str. 28–29 Eva Klímová: Atletické závody kolem Slunce
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1638-dulezitost-slunce-pro-zivot-na-planete?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Slunce, zhlédněte video o Slunci. Na jeho základě doplňte chybějící slova do následujícího textu.
Slunce je zdrojem veškeré __________ na Zemi, hlavně __________ a __________. Povrch Slunce má _________ stupňů Celsia. Uvnitř Slunce probíhají termojaderné ________, při kterých se uvolňuje obrovské množství energie. Každou vteřinu se na Slunci přemění 700 milionů tun vodíku na _________.
Proč není život na jiných planetách Sluneční soustavy?
Na některých planetách nebude s největší pravděpodobností život v té podobě, jak ho známe tady ze Země. Život je velmi úzce závislý na _________ vodě a ta na řadě planet _________. Kdyby naše Země byla blíž ke Slunci, tak by byla hrozně _________ a povrchová teplota by byla kolem několika set stupňů __________. Všechna voda by se __________ a pozemský život by tam existovat nemohl. Kdyby naopak byla o něco dále od Slunce, jako například _________, v tom případě by Země __________ a všechna voda z atmosféry by se přeměnila v __________ a v __________ __________, takže by to byla taková velká sněhová __________.
str. 30–31 Jitka Petrželová: Výlet na Měsíc
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/799-vznik-a-vlastnosti-mesice, zhlédněte video o Měsíci. Nejprve zkuste odpovědět na následující otázky. Z informací, které jste se dozvěděli, zpracujte na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru myšlenkovou mapu na téma „Měsíc“.
Jak a kdy se zrodil Měsíc planety Země?
Jak je možné, že Měsíc „neuletí“ a stále zůstává na své oběžné dráze kolem Země?
Co by se stalo, kdyby Měsíc zmizel?
Co je to tzv. „měsíční tvář“?
Co je to tzv. „vázaná rotace“?
Co víme o odvrácené straně Měsíce?
str. 34 Jarek Nohavica: Kometa
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6463-teleskop-z-ceho-se-sklada-kometa?vsrc=video&vsrcid=teleskop-o-kometach, zhlédněte video o kometách. S pomocí vyučujícího zkuste v chemické laboratoři vyrobit jádro komety. Postupujte podle návodu ve videu. Říkejte, co jste si o kometách zapamatovali.
III. MÍSTO, KDE ŽIJEME
str. 38 Michal Černík: Vzpomínka na pravěké doby
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/3092-jak-zili-lide-v-praveku?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Prav%C4%9Bk, zhlédněte video o pravěkých lidech a životu v pravěku. Porovnejte jej s vaším současným životem. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát. Stránku rozdělte na dvě poloviny. Do první poloviny zaznamenejte, jak žili lidé v pravěku (jak vypadali, co uměli, co měli, jak si obstarávali obživu atd.), do druhé poloviny zaznamenejte, jak žijí lidé dnes. Použijte stručné slovní vyjádření, vkládejte obrázky, fotografie (vybírejte z volných dostupných zdrojů) nebo vlastní kresby. Plakáty poté prezentujte ve třídě.
str. 38–39 Marie Hrušková: Žižkův dub
Na internetu vyhledejte informace o projektu „památný strom“. Který strom lze považovat za památný? Jak je třeba se o něj starat? Nachází se takový strom v blízkosti vašeho bydliště? Co o něm víte? A víte, který strom považujeme za národní? Z informací, které získáte, vytvořte plakát. Prezentujte jej např. na webových stránkách třídy/školy.
Příklad dostupných zdrojů:
https://drusop.nature.cz/ost/chrobjekty/odps/pstromy/index.php,
https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/dotazy-a-odpovedi/jak-se-vyhlasuje-chraneny-strom.
str. 42 Zdeněk Kukal: Óda na žulu
Co víte o mrákotínském monolitu na Pražském hradě? Diskutujte o něm ve třídě, své postřehy zapisujte na tabuli např. metodou brainwriting. Na webových stránkách Českého rozhlasu, https://regiony.rozhlas.cz/chlouba-mrakotinskych-kameniku-zdobi-pres-osmdesat-let-nadvori-prazskeho-hradu-7441295, si poté přečtěte text a poslechněte audionahrávku o cestě mrákotínského monolitu na Pražský hrad. V případě textu pracujte metodou I.N.S.E.R.T. Na základě získaných informací (z textu a audionahrávky) doplňte informace na tabuli.
str. 43 Zdeněk Kukal: Krása – krásný – kras
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10611-tajemstvi-konepruskych-jeskyni?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Kras a https://edu.ceskatelevize.cz/video/11398-moravsky-kras-kralovstvi-jeskyni?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Kras, zhlédněte videa o dvou nejznámějších krasových jeskyních u nás. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte jednoduchou mapku našeho území. Do ní zaneste místa, kde se na našem území nacházejí krasové jeskyně (hledejte na internetu). Okolo mapky vložte obrázky/fotografie těchto míst (spojte šipkou) a ke každému místu uveďte nějakou zajímavost. Na mapce by neměly chybět ani obrázky různých druhů krápníků, na které můžeme v našich jeskyních narazit (informace čerpejte z uvedených videí).
str. 44–45 František Nepil: Karel IV.
Karel IV. patří k našim nejvýznamnějším panovníkům. Jistě všichni víte, že za jeho panování naše země vzkvétala. Na základě textu, svých znalostí nebo videa, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1776-karel-iv-jako-stavitel?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Karel+IV., si vyberte jednu stavbu nebo významný počin Karla IV. Na internetu vyhledejte o této stavbě/počinu co nejvíce informací. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát, referát nebo prezentaci, v níž vámi vybranou stavbu přiblížíte ostatním. Z volných dostupných zdrojů vkládejte fotografie či obrázky (příp. použijte vlastní). Úkol můžete zpracovat i tak, že každý žák (nebo např. dvojice) ze třídy si vybere jinou stavbu / jiný počin (tak, aby se neopakovaly). Vznikne tak malá encyklopedie významných počinů Karla IV.
str. 46–47 Martina Drijverová: Pes v době velkých vynálezů
Vyberte si jeden vynález uvedený v textu ukázky. Na internetu o něm zjistěte co možná nejvíce informací. Úkol zpracujte libovolným způsobem (jako referát, plakát, prezentaci, 3D výrobek, pokus, …) tak, abyste vynález přiblížili ostatním. Své pojetí poté prezentujte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1844-prumyslova-revoluce?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Josef+Bo%C5%BEek,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11735-svedek-minulosti-pluh?vsrc=vyhledavani&vsrcid=ruchadlo,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8382-zpravicky-prokop-divis?vsrc=vyhledavani&vsrcid=hromosvod,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9618-ceske-zazraky-prokop-divis?vsrc=vyhledavani&vsrcid=hromosvod.
str. 49–51 Kamil Bednář: Jak hořelo Národní divadlo
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6743-rozlety-a-pady-narodniho-divadla-pozar-a-znovuotevreni-narodniho-divadla?vsrc=vyhledavani&vsrcid=po%C5%BE%C3%A1r, zhlédněte video o požáru a znovuotevření Národního divadla. Porovnejte text v čítance s informacemi o požáru ve videu. V čem se shodují a v čem se liší? S jakými dalšími problémy se muselo potýkat Národní divadlo až do jeho znovuotevření v roce 1883? Své postřehy zapisujte např. na tabuli.
b) Video zhlédněte ještě jednou a doplňte chybějící informace do následujících vět (budou vám stačit první 3 minuty videonahrávky).
Národní divadlo mělo nahradit nevyhovující __________ divadlo.
Prvním architektem národního divadla byl prof. __________.
Národní divadlo vyhořelo v pátek __________.
Neštěstí bylo zaviněno nedbalostí __________, kteří dokončovali pomocné práce při postavení _________.
Divadlo přišlo o __________ a takřka o celý __________.
Avšak lidé se ihned začali skládat na nové divadlo. Během __________ týdnů se podařilo nashromáždit přes _________ zlatých.
V březnu r. _____ profesor Zítek rezignoval na funkci architekta Národního divadla. Novým architektem se stal jeho žák Josef __________.
- dubna se naposledy hraje v __________ divadle a __________ se slavnostně otevírá Národní divadlo.
(řešení: Prozatímní; Zítek; 12. 8. 1881; dělníků, hromosvodu; střechu, interiér; šesti, milion; 1882, Šulc; Nosticově, 18. 11. 1883)
c) Poslechněte si videoukázku od cca 3. do 5. minuty. Odpovězte na následující otázky nebo vyberte správnou možnost.
- Které dvě věci ve výzdobě divadla nadchly publikum?
- Kdo vytvořil oponu?
- Vyberte 3 detaily, které se komisi nelíbily na oponě:
( ) šedozelený tón,
( ) námět,
( ) postavy,
( ) práce se světlem,
( ) oblečení postav,
( ) velikost opony.
- Vyberte, koho pořadatelé zapomněli pozvat na slavnostní otevření:
( ) Antonín Smetana,
( ) prof. Zítek,
( ) Josef Šulc.
(řešení: lustr a opona; Vojtěch Hynais; šedozelený tón, postavy, oblečení; prof. Zítek)
IV. VLÁDA ZIMY
str. 53 Zdeněk Svěrák: Prosinec
a) Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát na téma „ptáci v zimě“. Z volných dostupných zdrojů vložte fotografie ptáků, které můžeme v zimě vidět u krmítka. Připojte také informace o tom, čím je možné ptáky v zimě přikrmovat (doložte obrázky). Plakát by měl být jakýmsi informačním letákem, jak pomoci ptákům přezimovat.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/,
https://ptacihodinka.birdlife.cz/cim-krmit/#/,
https://www.ochranazvirat.cz/2020/12/11/jak-spravne-prikrmovat-ptactvo-pres-zimu/.
b) Na internetu vyhledejte jednoduchý návod na výrobu krmítka pro ptáky. Ve výtvarné výchově si společně krmítka vyrobte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://pohadkova-rise.cz/jak-postavit-krmitko-pro-ptaky-s-detmi/,
https://vseprojesle.cz/jak-vyrobit-krmeni-a-krmitko-pro-ptacky-ktere-zvladnou-i-deti/,
str. 53 Jarek Nohavica: Ladovská zima
Na internetu vyhledejte nahrávku písně Ladovská zima a společně s Jarkem Nohavicou si ji zazpívejte.
str. 54 Ludmila Ladýřová: Sv. Mikuláš
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6688-legenda-o-svatem-mikulasovi?vsrc=vyhledavani&vsrcid=%C4%8Dert, zhlédněte legendu o sv. Mikuláši. Poté vyberte všechny pravdivé výroky o legendě.
( ) V legendě se hovoří o zchudlém šlechtici.
( ) Mikuláš zachránil šlechtice před výpraskem.
( ) Šlechtici hrozil trest za krádež.
( ) Šlechtic měl dcery.
( ) Mikuláš daroval každému členu rodiny sáček zlaťáků.
( ) Šlechticovy dcery měly díky Mikulášovi peníze na věno.
( ) Od té doby je Mikuláš ochráncem dlužníků.
str. 56–57 Zbyněk Malinský: Jak sněhulák zatoužil po vzdělání
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5189-jak-si-vyrobit-snehulak?vsrc=predmet&vsrcid=dle-rocnich-obdobi-a-svatku, zhlédněte návod na výrobu sněhuláka. Obstarejte si vše potřebné a sněhuláka podle návodu vyrobte. Vymyslete nějaký příběh a se sněhuláky ho sehrajte jako scénku s loutkami. Scénku můžete natočit na vhodné záznamové zařízení a poté např. věnovat mladším spolužákům k zpříjemnění čekání na Vánoce.
str. 58 Miloš Kratochvíl: Dopis Ježíškovi
Napište Ježíškovi dopis! Ale ne ledajaký. Na internetu zkuste vyhledat návod na výrobu nějakého hezkého vánočního přáníčka. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte šablonu, tu vytiskněte a popř. vybarvěte/dozdobte. Vytvořte přání, vánoční kartu, … a do ní vepište své přání Ježíškovi. Jednotlivá přání zavěste na vánoční stromek ve třídě. Před Vánoci si je přečtěte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://youprani.cz/vanocni-prani-vyroba/,
https://mamadodeste.cz/jednoduche-vanocni-prani-ktere-vyrobi-i-male-deti/,
https://mamadodeste.cz/diy-vanocni-prani-pro-deti/,
https://www.vanocnisen.cz/vyroba-vanocniho-prani/.
str. 64–65 Jiří Skalický, Jiří Stránský: O panu Burýškovi
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát na téma „zvířata v zimě“. Z volných dostupných zdrojů vložte fotografie zvířat, která můžeme v zimě vidět např. u krmelce, u krmítka, na poli apod. Připojte také informace o tom, čím je možné tato zvířata v zimě přikrmovat (doložte obrázky). Plakát by měl být jakýmsi informačním letákem, jak pomoci těmto zvířatům přezimovat.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ochranazvirat.cz/2021/01/26/prikrmovani-lesni-zvere-v-zime/,
https://www.priroda.cz/clanky.php?detail=2799,
https://www.zvirevnouzi.cz/novinky/zimni-prikrmovani-zvirat-kdy-koho-a-cim/.
str. 66 Dagmar Šottnerová: Masopust
a) Součástí masopustního průvodu bývají různé masky. Na internetu vyhledejte, jak masopustní průvod vypadá a které masky se v něm nejčastěji objevují. Jednu masku si vyberte a převlečte se za ni (kostým si vyrobte). Poté se v tomto převleku vyfoťte. Na vhodném digitálním zařízení vložte fotografii do textového editoru a připojte báseň, která by masku vystihovala. Báseň vhodně graficky zpracujte. Své zpracování poté prezentujte ve třídě.
b) Na internetu vyhledejte, kde se u nás ještě masopustní průvody pořádají. S rodiči nebo s vyučujícím a spolužáky masopustní veselici navštivte. Na vhodné záznamové zařízení (fotoaparát, videokamera, chytrý mobilní telefon, …) akci zachyťte pro své spolužáky, kteří se jí nemohli zúčastnit.
Příklady dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/vybrane-kapitoly/masopust?backlink=njrjt, https://abecedazahrady.dama.cz/clanek/masopust-ktery-byste-si-nemeli-nechat-ujit.
V. CESTY POHÁDEK, BAJEK A BÁJÍ
str. 72 Karel Jaromír Erben: Zlatý kolovrat
Vypracujte úkol 1 v čítance (napište pokračování a závěr příběhu). Poté si na webových stránkách, https://www.youtube.com/watch?v=vVoxRrXndGE, poslechněte celou baladu Zlatý kolovrat v podání Václava Vosky. Porovnejte ji se svým dokončením. Říkejte, v čem s shodují a v čem se liší.
str. 76–77 Kouzelný džbán, vietnamská pohádka
Na internetu vyhledejte nějaké zajímavosti o Vietnamu, o tamních obyvatelích, zvycích apod. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru úkol zpracujte libovolným způsobem (jako prezentaci, referát, plakát, komiks, …), poté jej prezentujte ostatním. Pokud máte ve třídě spolužáka, který pochází z této země, požádejte ho o pomoc. Úkol můžete zpracovat i jako kolektivní dílo, tzn. každý žák bude pracovat na dílčí části (např. obyvatelstvo, zvyky, školství, kultura, jídlo, …). Souhrn všech částí pak vytvoří celkový přehled o dané zemi.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.flymeto.com/blog/cs/vietnam/jidlo/,
https://ostrava.educanet.cz/www/zemepis/vyuka/sexta/jihovychodni_asie_vietnam.htm,
https://www.vietnamisa.cz/vietnamske-zvyky-tradice-ktere-si-mel-osvojit-nasinec/.
str. 82 Jiří Voskovec, Jan Werich: Ezop a brabenec
Na internetu vyhledejte nahrávku této skladby a společně si ji zazpívejte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.youtube.com/watch?v=Fx27SEcODU4.
str. 82 Pavel Šrut: Komár, lev a pavouk
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte informační plakát o tom, co je bajka. Plakát by měl představit především tři hlavní znaky bajky: 1. krátký smyšlený příběh, 2. hlavními hrdiny jsou většinou zvířata, která jednají jako lidé, 3. v závěru najdeme ponaučení. Úkol můžete zpracovat jako komiks, koláž z obrázků nebo fotografií s popisky apod.
str. 91 Jiří Suchý: Polednice
Na internetu vyhledejte Polednici od Karla Jaromíra Erbena (např. https://www.youtube.com/watch?v=7_7hxpE45Rw). Porovnejte ji s Polednicí od Jiřího Suchého. Poté ve třídě diskutujte o tom, v čem se shodují a v čem se liší. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení např. formou dvou myšlenkových map.
VI. BYLY ČASY, BYLY
str. 92–93 Larry Verstraete: Příliš plná vana
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/34-pokusy-archimeduv-zakon?vsrc=vyhledavani&vsrcid=archimed%C5%AFv+z%C3%A1kon, zhlédněte video představující Archimedův zákon. S pomocí vyučujícího si obstarejte pomůcky (siloměr, nádobu s vodou, různé předměty) a pokus si ve třídě vyzkoušejte.
str. 94–95 Marta Šrámková: Založení hradu Veveří
K hradu Veveří se vztahují i další pověsti. Zopakujte si, co je pověst a na internetu je vyhledejte. Poté si je ve třídě přečtěte. Jednu pověst si vyberte a zkuste ji přiblížit svým mladším spolužákům, např. formou plakátu, referátu, prezentace, dramatické scénky apod. Z vašeho zpracování by mělo být jasné, co to pověst je a k jakému místu se vztahuje (hrad Veveří). Pracujte s různými digitálními zařízeními (počítač, tablet, mobilní telefon, videokamera, …).
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.obecveverskabityska.cz/page.php?section=povesti&show=povesti,
https://www.pruvodcebrnem.cz/hrad-veveri.
str. 97–98 Hana Doskočilová: Pověst o pražském golemovi
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/9442-povest-o-golemovi-a-rabi-loewovi, si poslechněte pověst o golemovi a Rabi Löwovi. Porovnejte ji s pověstí v čítance. V čem se shodují a v čem se liší?
b) A jak si představujete golema vy? Zkuste ho vytvořit např. z modelovací hmoty, z přírodnin apod. Vymyslete, čím by váš golem mohl být pro společnost prospěšný. Poté svůj výtvor vyfoťte a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte inzerát do novin. Vložte fotografii golema a popište, jaké služby nabízí, čím a pro koho by mohl být prospěšný, …
str. 99 Eva Semotanová: O škole
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/13929-zivot-v-cr-jan-amos-komensky, zhlédněte video o Janu Amosi Komenském. Snažte se zapamatovat si co nejvíce informací. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru vytvořte myšlenkovou mapu toho, co všechno J. A. Komenský propagoval v rámci vzdělávání. Porovnejte s vlastním vzděláváním. Platí jeho myšlenky ještě dnes?
str. 100–101 Roman Ferstl: Švédové před Brnem
Na internetu vyhledejte, která další místa v naší zemi (kromě Brna) Švédové obléhali. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru společně vytvořte mapu těchto míst.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.hrady.cz/hrad-hauenstejn/texty?tid=4035,
http://www.zamky-hrady.cz/2/helfstyn.htm.
102–104 Kamil Bednář: Psohlavci
V textu jste se dozvěděli, že Chodové měli ve znaku psí hlavu jako znamení věrnosti, když po dlouhé časy střežili hranice proti nepříteli. Zkuste se zamyslet, jaký znak by nejlépe charakterizoval vaši třídu. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru navrhněte nejprve každý sám znak vaší třídy. Jednotlivé návrhy si ve třídě představte. Uveďte, proč jste se rozhodli právě pro tento znak. Nakonec vyberte jeden, společně jej upravte/vylepšete podle dalších nápadů, vytiskněte a vystavte na nástěnce vaší třídy.
VII. JARNÍ ZVYKY, TRADICE A SVÁTKY
str. 111–112 Svatopluk Hrnčíř: Lesní studánka
a) Vydejte se do okolí a zkuste najít nějakou studánku, popř. pramen říčky nebo potůček. Na internetu zjistěte, jak se studánka čistí a kdy se studánky na jaře tzv. otvírají. Až shromáždíte všechny informace, vytvořte na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru pozvánku pro své spolužáky na „otvírání (vaší) studánky“. Nezapomeňte, že v pozvánce musí být uvedeno datum a hodina konání i místo, kde se studánka nachází. Můžete připojit fotografii místa a krátké seznámení s tím, co je to „otvírání studánek“. Pozvánky vyvěste na nástěnkách ve škole či na školním webu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.veronica.cz/mapa-studanek,
https://www.estudanky.eu/vyber,
https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2021/05/Jak-cistit-stud%C3%A1nky.pdf,
https://peceoprirodu.cz/studanky/,
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10519120758-nase-tradice/212562260400016/.
b) Vybraný žák nebo vyučující zdokumentuje danou akci na vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon). Ve třídě si poté záznam přehrajte a vlastními slovy zhodnoťte, jak se vám „otvírání studánky“ podařilo.
c) Na internetu vyhledejte některá hudební nebo básnická díla, která se inspirovala otvíráním studánek. V hodině hudební výchovy si je poslechněte a o skladatelích si něco povězte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.youtube.com/watch?v=p–vVblEcwQ,
https://www.youtube.com/watch?v=8mBHSxbY48Y&t=1s.
str. 114 Tatjana Šišková: Voda na sedm způsobů
V básni jste se dozvěděli o několika skupenstvích vody. Na internetu vyhledejte různé pokusy s vodou, resp. s různými skupenstvími vody a ve škole si je vyzkoušejte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9813-pokus-snih,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5436-pokus-mraky-v-lahvi?vsrc=video&vsrcid=pokus-snih,
https://www.youtube.com/watch?v=ptJtPoVJxdY,
https://vida.cz/d/pokusy-s-vodou.
str. 116 Jiří Žáček: Romance o Josefu Ladovi
Víte, kdo byl Josef Lada? Na internetu o něm zjistěte nějaké informace. Poté se rozdělte do dvojic a zahrajte si na reportéry: jeden žák bude reportér, druhý Josef Lada. Reportér klade otázky (vztahující se k životu a dílu Josefa Lady), druhý žák (Josef Lada) odpovídá. Každá dvojice se může zaměřit na jinou oblast ze života a tvorby Josefa Lady (např. mládí a studium, rodina, záliby, kresby, psaní pohádek, dcera Alena, památník v Hrusicích, jednotlivé pohádkové postavy, např. kocour Mikeš, …). Reportáže zaznamenejte na vhodné záznamové zařízení. Nakonec je poskládejte dohromady – vznikne dokument o Josefu Ladovi.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10981-josef-lada,
https://hrusice.muzeumbrandys.cz/cz/josef-lada.
str. 117 Oldřich Šuleř: Pověst o Radhošti
Radhošť bývá spojován s uctíváním pohanského boha pohostinnosti, plodnosti a úrody Radegasta. Tento bůh míval podle pověsti na této posvátné hoře sídlo a lidé zblízka i zdaleka mu tam přinášeli dary…
Na internetu vyhledejte jména dalších pohanských bohů. Zjistěte, co měli na starosti (popř. kde se vyskytovali a jak vypadali). Každý žák si vybere jednoho boha a formou krátkého popisu jej představí ostatním, např. Jsem nebeský kovář, stvořitel slunce a hvězdného nebe i souhvězdí zvěrokruhu. Dlím v ohni a jiskrách a jsem bohem řemesla a ochráncem manželství. Představuji sebevědomí, charisma a hrdost. Mým živlem je oheň a kov. Mým zvířetem je zlatý kohout, jenž křeše jiskry, které pak jako oheň roznáší do lidských příbytků. Je mi zasvěceno úterý. Jsem Svarog. Žáci si mohou vyrobit i kostýmy a jednotlivá božstva představit s jejich typickými atributy, tj. např. žák představující Svaroga bude mít na sobě kovářskou zástěru a v rukou bude držet kovářské náčiní. Takto zpracované téma lze představit i na školní besídce apod.
Příklad dostupných zdrojů:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_slovansk%C3%BDch_boh%C5%AF,
https://www.pagania.cz/clanky-1/slovansti-bohove/,
https://necyklopedie.org/wiki/Pohansk%C3%A1_bo%C5%BEstva_Slovan%C5%AF,
https://www.stoplusjednicka.cz/na-slovanskem-olympu-1-kterym-bohum-se-klaneli-stari-cechove,
https://www.stoplusjednicka.cz/na-slovanskem-olympu-2-kterym-bohum-se-klaneli-stari-cechove,
str. 120 Dagmar Šottnerová: Den matek
14. května mají všechny maminky svátek. Vymyslete báseň pro maminku (nebo babičku, tetu, paní učitelku, …). Zpracujte ji na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru jako přáníčko. Nezapomeňte ji pěkně dozdobit (např. vložit vlastní kresbu, fotografii, obrázek, …). Přání poté vytiskněte a darujte.
str. 122–123 Jiří Jilík: Pověst o zajetí knížete Viktorina
Vlčnovská Jízda králů byla v r. 2011 zařazena mezi kulturní památky UNESCO. Českých památek, které se dostaly na seznam UNESCO, je ale mnohem více. Vyberte si jednu a přibližte ji ostatním (formou prezentace, plakátu, referátu, reportáže, …). Pracujte na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru. Pokud jste danou památku (popř. lze vybírat i z památek nehmotného kulturního dědictví, jako je Jízda králů) navštívili, popište vlastní dojmy, zážitky, vložte vlastní fotografie, …
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.unesco-czech.cz/unesco-pamatky/,
https://www.unesco-czech.cz/unesco-pamatky-nehmotne/.
VIII. JEJICH VELIČENSTVA KLUCI A HOLKY
str. 131 Jiří Žáček: Hledám tátu
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7568-zivot-v-detskem-domove?vsrc=vyhledavani&vsrcid=d%C4%9Btsk%C3%BD+domov, zhlédněte reportáž z dětských domovů. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru společně vytvořte myšlenkovou mapu na téma „Proč se děti dostaly do dětského domova?“. Diskutujte o tom, jak byste mohli těmto dětem vy (jako žáci 5. ročníku) pomoct. Své nápady pište formou brainwritingu na tabuli.
b) Všichni jste se jistě už někdy setkali se slovem rodokmen. Jedná se o grafické zachycení vývoje rodu, udává jakousi posloupnost předků. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru zkuste sestavit jednoduchý rodokmen (začněte např. u prarodičů a postupujte do současnosti).
Příklad dostupných zdrojů:
str. 139 Erich Kästner: Začarovaný telefon
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11609-etiketa-milacek-mobil?vsrc=vyhledavani&vsrcid=telefon, zhlédněte video o pravidlech používání mobilních telefonů ve společnosti. Poté se rozdělte do dvojic, vyberte si jednu situaci z videa a sehrajte ji jako scénku. Předveďte vždy nevhodné i vhodné chování. Scénky můžete nahrát na vhodné záznamové zařízení, opakovaně je zhlédnout a říkat, co se vám povedlo, co méně.
str. 140–141 Karen Levine: Příběh Hany
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/9126-pribeh-arnosta-lustiga?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Terez%C3%ADn&backlink=9suha, zhlédněte video o vzpomínkách na koncentrační tábory jednoho z našich nejvýznamnějších židovských spisovatelů Arnošta Lustiga. Poté vypracujte následující úkoly.
- Vlastními slovy řekněte, jak Arnošt Lustig vzpomíná na koncentrační tábor v Terezíně.
- Vyberte, co všechno bylo Židům za 2. sv. války zakázáno:
( ) chodit po chodníku,
( ) kupovat si oblečení,
( ) vstupovat do kavárny,
( ) vstupovat na dětská hřiště,
( ) vstupovat do městské hromadné dopravy,
( ) cestovat,
( ) sportovat,
( ) vlastnit automobil,
( ) vlastnit gramofony a fotoaparáty,
( ) vlastnit domácí zvířata.
- Vyberte, co je to holokaust: ( ) masové vyvražďování Židů v koncentračních táborech za 2. sv. války, ( ) odchod Židů do koncentračních táborů, ( ) zákaz veřejného života Židů.
- Na internetu zjistěte další informace o Arnoštu Lustigovi (např. z jaké rodiny pocházel, jak jeho život pokračoval po válce, čím se proslavil, …). Informace zaznamenejte do myšlenkové mapy, pracujte všichni společně.
str. 150–151 Jiří Kahoun: Sloh je sloh
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4911-hmyzi-rekordmani?vsrc=vyhledavani&vsrcid=moucha, zhlédněte video o hmyzu. Dozvíte se spoustu zajímavostí o hmyzích rekordmanech i o důležitosti hmyzu pro člověka. Poté si vyberte jednoho zástupce hmyzu, který je něčím zajímavý. Na internetu o něm zjistěte co nejvíce zajímavostí. Poté na vhodném digitální zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát, který tohoto zástupce přiblíží. Plakát zpracujte poutavou formou, vkládejte obrázky, popisky, tabulky apod.
IX. CESTY ZA DOBRODRUŽSTVÍM
str. 154–156 Enid Blytonová: Kdo je ve věži?
V textu jste se dozvěděli o jiném způsobu komunikace, než je řeč. Způsobů komunikace existuje několik druhů. Zkuste na internetu některé vyhledat. Jako příklad můžete na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1969-metody-alternativni-komunikace?vsrc=porad&vsrcid=klic, zhlédnout video o komunikaci postižených. Poté si vyberte jeden způsob komunikace (jiný než řeč) a zkuste ho vhodnou formou přiblížit ostatním. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodného textového/grafického editoru. Výsledek své práce prezentujte ostatním.
Příklad dostupných zdrojů:
http://kochlear.cz/prstovka/prstovka.html.
str. 159–161 Renée Hollerová: Otrávená kočka
Víte, jak poskytnout první pomoc při otravě (houbami, jedovatými látkami, plyny, …)? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1298-detska-zachranka-otrava?vsrc=vyhledavani&vsrcid=otrava, zhlédněte video zabývající se první pomocí při různých druzích otrav. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru zpracujte informační leták, který podává informace o tom, jak se při různých druzích otrav zachovat (tzn. co v takovém případě dělat). Do letáku uveďte co možná nejvíce druhů otrav a možností jejich řešení. Informace hledejte na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.zzmv.cz/prvni-pomoc-pri-otravach,
https://www.ordinace.cz/clanek/otravy-priznaky-a-obecne-zasady-prvni-pomoci/,
https://www.nzip.cz/clanek/973-ustknuti-hadem,
https://www.vitalia.cz/specialy/zasady-prvni-pomoci/ustknuti-zmiji-obecnou/.
str. 164–166 Rudyard Kipling: Šér Chánův konec
V textu jste se dozvěděli, že Mauglí byl vesnickým pasáčkem (podle řeky Gangy poznáme, že žil v Indii).
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12224-detska-prace-v-indii?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Indie, zhlédněte video o dětské práci v Indii. Zamyslete se a navrhněte projekt, který by uváděl různé možnosti, jak těmto dětem pomoct (aby nemusely pracovat a mohly chodit do školy). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodného textového/grafického editoru. Projekt vhodně zpracujte jak graficky, např. z volných dostupných zdrojů vkládejte vhodné fotografie, tak z hlediska informací, vložte např. tabulky nebo grafy přinášející procentuální zastoupení dětské práce v různých letech apod. Potřebné informace hledejte na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.denik.cz/ze_sveta/aktualne445036.html,
https://praha.charita.cz/adopce/.
X. PRÁZDNINY NA OBZORU
str. 176–178 Ondřej Sekora: Jak byla naše třída v zoo
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10555-jak-se-chovat-v-zoo?vsrc=vyhledavani&vsrcid=bezpe%C4%8Dn%C3%A9+chov%C3%A1n%C3%AD, zhlédněte video o tom, jak se správně chovat v zoo. Ve videu zazní pravidla, která říkají, co bychom v zoo neměli dělat. Na základě informací z videa zpracujte na vhodném digitálním zařízení myšlenkovou mapu na téma „Co se v zoo nesmí“. Přidejte další pravidla.
b) Odpovězte na otázky v závěru videa.
str. 178–179 Vojtěch Steklač: Jak je těžké vybrat si správné povolání
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2740-jak-si-vybrat-spravne-povolani?vsrc=vyhledavani&vsrcid=jak+si+vybrat+spr%C3%A1vn%C3%A9+povol%C3%A1n%C3%AD, zhlédněte video o výběru povolání. Poté si vyberte jedno povolání, o kterém si myslíte, že by vás nejvíc bavilo a naplňovalo. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru zpracujte prezentaci tohoto povolání. Prezentace by měla ukázat, co člověk tohoto povolání vykonává, čím je povolání pro společnost prospěšné apod.
b) Vyberte si povolání (resp. řemeslo), které už zaniklo a dnes se s ním setkáte např. pouze na jarmarcích, na hradních festivalech apod. O vybraném řemesle zjistěte na internetu potřebné informace. Můžete si připravit i kostým daného řemeslníka nebo opatřit nástroje, které při své práci potřeboval. Vybrané řemeslo poté ústně představte spolužákům, například formou hádanky, kdy na základě vašich informací (popř. kostýmu) spolužáci hádají dané řemeslo. Jednotlivé prezentace řemesel můžete zachytit na vhodné záznamové zařízení a záznam následně poskytnout do výuky i dalším třídám.
Příklad dostupných zdrojů:
https://g.cz/pestry-zivot-na-vsi-10-povolani-o-kterych-vime-uz-jen-z-vypraveni-nasich-babicek/,
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/294196-10-povolani-ktera-zanikla-dnes-uz-je-nenajdete.
str. 181 Josef Brukner: Jak namalovat ptactvo lesní
Vyberte si jeden ekosystém (les, pole, rybník, zahrada, …) a na internetu zjistěte, kteří ptáci do něj patří. Ve volných dostupných zdrojích vyhledejte jejich fotografie a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru vytvořte koláž z těchto fotografií. Můžete přidat i popisky ptáků, příp. základní informace o tomto ekosystému.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.meteorologiaenred.com/cs/que-es-un-ecosistema.html,
str. 188 Jitka Vestfálová: Ahoj, léto!
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte informační leták, který podává informace o tom, jak se bezpečně chovat o prázdninách. Leták zpracujte tak, že do levé části uvedete činnosti, které byste o prázdninách dělat neměli nebo které jsou nebezpečné. Do pravé části uvedete naopak ty, které jsou bezpečné, příp. uvedete pravidla bezpečného chování v různých situacích o prázdninách. Své letáky vhodně doplňte fotografiemi, obrázky, … Poté je vytiskněte a vyvěste na nástěnky (i webové) ve škole tak, aby byly dostupné i ostatním spolužákům.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.policie.cz/clanek/bezpecne-o-prazdninach-267934.aspx.