Výchova k občanství 9
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. ČLOVĚK A NÁBOŽENSTVÍ
Úkol k podkapitolce Modlitba a svátky na str. 7
Na webových stránkách Federace židovských obcí v ČR zjistěte, který den a rok židovského kalendáře je dnes a kdy se koná nejbližší židovský svátek, vyhledejte o něm bližší informace.
Doporučené zdroje:
https://www.fzo.cz/judaismus/kalendar/
https://www.zob.cz/obec/rabinat/zidovske-svatky/
http://www.kehila-ostrava.cz/svatky
Úkol k podkapitolce Bible na str. 8
Na webových stránkách https://www.bible.com/cs klikněte na „číst Bibli“, poté v nabídce nalevo vyberte určitou pasáž ze Starého či Nového zákona a v nabídce napravo typ překladu. Všímejte si, v čem se texty liší a jak to ovlivňuje vaše porozumění.
Úkol k podkapitolce Svátky na str. 9
Na internetu zjistěte, kdy se budou v tomto školním roce slavit Velikonoce. Ověřte, zda se skutečně jedná o první neděli po jarním úplňku.
Doporučené zdroje:
https://kalendar.beda.cz/vypocet-velikonocni-nedele?year=2023
https://kalendar.beda.cz/velikonoce-2024
https://www.astro.cz/na-obloze/mesic.html#interaktiv
https://www.astro.cz/clanky/ukazy/12-vesmirny-tyden-2022.html?hledat=jaro
Úkol k zajímavosti o svatyni KA′BA na str. 11
Na webových stránkách s mapami vyhledejte svatyni KA′BA v Mekce. Zjistěte, ve kterém státě leží.
Doporučený zdroj:
https://mapy.cz/
https://www.google.cz/maps
Úkol k zajímavosti o řece Ganze na str. 13
Na webových stránkách s mapami zjistěte, kterými státy protéká řeka Ganga.
Doporučené zdroje:
https://mapy.cz/zakladni?source=osm&id=1069082085&x=84.5988350&y=26.7362349&z=5
https://www.google.cz/maps
Úkol ke kapitole Buddhismus na str. 14 a 15
Na internetu zjistěte, co je to stúpa a zda některou najdeme i u nás. Pomocí vhodného digitálního zařízení vytvořte prezentaci doplněnou fotografiemi. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií.
Doporučené zdroje:
http://www.buddhismus.cz/stupa.html
https://www.buddhaweb.cz/stupy/
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%BApa
https://www.buddhaweb.cz/stupy-v-cesku/
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/creativecommons/
Úkol ke kapitole Další náboženství a nová náboženská hnutí na str. 15
Na internetu vyhledejte informace o šintoismu, konfucianismu a taoismu. Ve vhodném digitálním prostředí tato náboženství porovnejte.
Doporučené zdroje:
https://www.japonet.cz/A7a
https://www.britannica.com/topic/Shinto/Types-of-shrines
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0intoismus
https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Taoismus
https://www.taoisttaichi.org/cs/taoismus/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Taoismus
https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Konfucianismus
https://is.muni.cz/el/fss/jaro2013/SAN102/39073166/KONFUCIANISMUS.pptx
https://cs.wikipedia.org/wiki/Konfucianismus
Úkol ke kapitole Extremismus a fanatismus na str. 16
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte myšlenkovou mapu o fanatismu, využijte k tomu vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/fanatizmus-fanatismus
https://www.christnet.eu/clanky/575/nabozensky_fanatismus_je_opakem_viry.url
https://www.vira.cz/rejstrik-vecny/fanatismus
https://www.najdipomoc.cz/clanky/slovnik-pojmu/psychologie/psychologie—sekty/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fanatismus
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
II. MOJE BUDOUCNOST
Úkol k podkapitolce Osobnost na str. 18
Na internetu vyhledejte a proveďte test osobnosti (může vám pomoci lépe se poznat a zamyslet se nad vaší osobností i vaším budoucím profesním uplatněním, ke směrodatným závěrům by však bylo třeba spolupráce s odborníkem).
Doporučené zdroje:
https://www.emiero.cz/
https://zkouskaosobnosti.cz/
https://testosobnosti.zarohem.cz/
http://www.testmojeplus.cz/
https://www.16personalities.com/cs
Úkol k podkapitolce Povolání na str. 23
Zvolte si 3 povolání, která byste rádi vykonávali. Na internetu o nich vyhledejte co nejvíce informací (náplň práce, potřebné vlastnosti a dovednosti, vzdělání, ohodnocení) a srovnejte je pomocí tabulky (např. Word, Excel).
Doporučené zdroje:
https://www.prace.cz/encyklopedie-profesi/
https://www.nsp.cz/odborne-skupiny
https://www.jobs.cz/
https://www.profesia.cz/
https://www.prace.cz/
Úkol ke kapitole Volba střední školy na str. 25–27
Na internetu vyhledejte informace o akcích představujících střední školy. Ve vhodném digitálním prostředí připravte základní přehled, který by mohl být zveřejněn na stránkách vaší školy.
Doporučené zdroje:
https://www.vyberskoly.cz/festival
https://www.smartee.cz/veletrhy-strednich-a-vysokych-skol-brno-2022
Úkol k podkapitolce Kdo mi poradí, co mi pomůže? na str. 26
Na internetu vyhledejte informace o výběru střední školy. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte doporučení, jak při výběru střední školy postupovat.
Doporučené zdroje:
https://infoprokarieru.cz/wp-content/uploads/2020/02/Podpora-pri-rozhodnuti-o-vyberu-SS.pptx
https://www.stredniskoly.com/pr-clanky-4/uz-vis-kam-na-stredni-skolu-test-napovi
https://www.infoabsolvent.cz/Rady/Clanek/7-0-17
Úkol k podkapitolce Žádost o zaměstnání na str. 28
Na internetu si vyberte jednu nabídku práce a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte žádost o zaměstnání včetně motivačního dopisu a životopisu.
Doporučené zdroje:
https://www.kdepracujeme.cz/clanek/jak-spravne-napsat-e-mail-ke-kteremu-prikladate-svuj-zivotopis-199
https://cvapp.cz/blog/jak-napsat-motivacni-dopis
https://www.jobs.cz/poradna/personalistka-takhle-piste-motivacni-dopis/
https://cvapp.cz/sablony-motivacnich-dopisu
https://europass.cz/co-je-europass/zivotopis
https://cvapp.cz/cv-sablony
https://www.zivotopisy.cz/zivotopis-vzor
III. FINANČNÍ GRAMOTNOST
Úkol k podkapitolce Historie peněz na str. 31
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte vtipné představení o historii peněz (ukázky obchodování až do současnosti, vlastnosti platidel). Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte z představení videozáznam.
Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=o_fLzJv6Q9g&t=57s
https://www.youtube.com/watch?v=OWspJ2I82G0
https://edu.ceskatelevize.cz/video/220-vyvoj-penez
https://cs.wikipedia.org/wiki/Platidlo
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_pen%C4%9Bz
https://feraxconsulta.cz/historie-penez/
Úkol k podkapitolce Měna na str. 32
Na internetu vyhledejte převodník měn a zjistěte kurz eura (či jiné měny podle vlastního výběru) vůči české koruně v průběhu posledních deseti let. Ve vhodném digitálním prostředí (např. Excel) ze získaných údajů vytvořte graf.
Doporučené zdroje:
https://www.penize.cz/kurzy-men#prevod-men
https://www.kurzy.cz/kurzy-men/prevodnik-men/
Úkol k podkapitolce Platební karta na str. 34
Na internetu vyhledejte rizikové internetové obchody. Ve vhodném digitálním prostředí představte postup, jak při rozpoznávání rizikových webů postupovat.
Doporučené zdroje:
https://www.coi.cz/rizikove-internetove-obchody/
https://www.recenzer.cz/obchody/podvodne-eshopy/
Úkol k podkapitolce Osobní rozpočet na str. 36
Ve vhodném digitálním prostředí (např. mobilní či internetová aplikace, Excel) si vytvořte osobní rozpočet.
Úkol k podkapitolce Daň na str. 37
Na internetu vyhledejte kalkulačky pro výpočet čisté mzdy. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte koláčový graf struktury hrubé mzdy.
Doporučené zdroje:
https://www.vypocet.cz/cista-mzda
https://www.kurzy.cz/kalkulacka/vypocet-ciste-mzdy/
Úkol ke kapitole Trh výrobků a služeb na str. 38–40
Zhlédněte videa a ve vhodném digitálním prostředí konkrétními příklady ilustrujte, jak cena výrobků a služeb souvisí s nabídkou a poptávkou.
Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=EHZv-M-9P0A
https://edu.ceskatelevize.cz/video/134-tvorba-ceny
Úkol k podkapitolce Úvěr na str. 41
V učebnici a na internetu zjistěte, jak postupovat při půjčování peněz. Ve vhodném digitálním prostředí představte pravidla, jak postupovat, když si chceme vzít úvěr. Dále vytvořte model situací, které mohou nastat, pokud tato pravidla nedodržíme.
Doporučené zdroje:
https://www.spolcest.cz/obcanska-poradna-o-s-spolecnou-cestou/komentare-a-clanky/spotrebitelske-uvery/nez-si-vezmu-uver/
https://www.e15.cz/finexpert/pujcujeme-si/pohled-zlate-koruny-jak-se-cesi-zadluzuji-na-co-si-berou-pujcky-a-jak-se-pri-nich-nespalit-1390444
https://www.banky.cz/prehled-a-porovnani/pujcka/
Úkol k odstavci Pojištění na str. 44
Představte si, že chcete jet lyžovat na týdenní zahraniční dovolenou. Na internetu vyhledejte nabídky cestovního pojištění do zahraničí. Vyberte nejméně 3 z nich a ve vhodném digitálním prostředí (v tabulce) je srovnejte podle ceny, rozsahu léčebných výloh, převozu pacienta zpět do vlasti atp. Zdůvodněte, pro kterou z nich byste se rozhodli.
IV. NÁRODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ
Úkol k podkapitolce Úroveň národního hospodářství na str. 47
Na základě grafu na webových stránkách Českého statistického úřadu popište trend ve vzdělanosti obyvatelstva u nás a zamyslete se, o čem může vypovídat. Pomocí získaných informací dále ve vhodném digitálním prostředí vytvořte koláčový graf vzdělanosti obyvatelstva ČR v roce 2021.
Doporučený zdroj:
https://www.czso.cz/csu/scitani2021/vzdelani
Úkol k podkapitolce Hrubý domácí produkt na str. 50
V učebnici a na internetu zjistěte: a) k čemu ukazatel HDP slouží; b) jakou hodnotu měl HDP ČR v minulém roce; c) které faktory HDP ovlivňují. Své závěry ve vhodném digitálním prostředí představte stručnou prezentací, popř. pořiďte nahrávku na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon).
Doporučené zdroje:
https://finex.cz/co-je-to-hruby-domaci-produkt-hdp/
https://www.czso.cz/csu/czso/hruby_domaci_produkt_-hdp-
https://www.kurzy.cz/makroekonomika/hdp/
https://www.youtube.com/watch?v=hqsZcm9a9DQ
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hrub%C3%BD_dom%C3%A1c%C3%AD_produkt
Úkol k podkapitolce Nezaměstnanost na str. 51
Na internetu vyhledejte údaje o nezaměstnanosti v ČR z posledního roku (let) a ve vhodném digitálním prostředí vytvořte graf zobrazující poslední vývoj.
Doporučené zdroje:
https://www.czso.cz/csu/czso/zamestnanost_nezamestnanost_prace
https://www.kurzy.cz/makroekonomika/nezamestnanost/
https://www.mpsv.cz/nezamestnanost
https://www.penize.cz/nezamestnanost
Úkol k podkapitolce Inflace na str. 52
Na internetu vyhledejte údaje o inflaci a pomocí kalkulačky nebo vlastních výpočtů zjistěte, jak se lišila inflace každých pět let od vzniku České republiky. Výsledky představte ve vhodném digitálním prostředí jako spojnicový graf.
Doporučené zdroje:
https://www.moneta.cz/kalkulacky/kalkulacka-inflace
https://www.penize.cz/kalkulacky/znehodnoceni-koruny-inflace#inflace
https://www.czso.cz/csu/stoletistatistiky/oblasti-statistiky/cenova-statistika/
https://www.kurzy.cz/makroekonomika/inflace/
Úkol ke kapitole Státní rozpočet na str. 55
Zhlédněte video o veřejných financích a státním rozpočtu. Ve vhodné digitálním prostředí vytvořte krátkou prezentaci o tom, co je schodek státního rozpočtu, zjistěte a uveďte i jeho aktuální výši.
Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=gq3G2ch5M4k
https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/statni-rozpocet
https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2022/vlada-schvalila-statni-rozpocet-pro-rok-48874
Úkol ke kapitole Daně na str. 56
Ve vhodném digitálním prostředí do tabulky zapisujte účtenky za všechny nákupy a služby během jednoho týdne ve vaší domácnosti. Zapište vždy zaplacenou částku i částku bez DPH. Na konci týdne spočítejte, kolik celkem činily částky DPH, a vypočítejte průměrnou sazbu DPH ze všech účtenek. Zjistěte, zda se nejvíce blíží sazbě základní, první snížené, či druhé snížené.
Doporučené zdroje:
https://www.kurzy.cz/dph/
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-235
https://www.moneta.cz/kalkulacky/kalkulacka-dph
V. MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Úkol k podkapitolce ČR a mezinárodní organizace na str. 59
Na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR vyhledejte seznam organizací, jichž je ČR členem, některou z nich vyberte (kromě NATO, OSN a EU) a ve vhodném digitálním prostředí ji představte ostatním.
Doporučený zdroj:
https://www.mzv.cz/jnp/cz/vyhledavani/index$219343.html?text=organizace
Úkol k podkapitolce OSN – Organizace spojených národů na str. 60–63
V učebnici a na internetu získejte informace o OSN a na závěr si své znalosti ověřte v připraveném kvízu např. na webových stránkách Informačního centra OSN v Praze.
Doporučené zdroje:
https://www.osn.cz/
https://www.un.org/
https://www.osn.cz/icentrum/pro-skoly/
Úkol k podkapitolce NATO – Severoatlantická aliance na str. 63–64
V učebnici a na internetu vyhledejte informace o cílech NATO. Ve vhodném digitálním prostředí je představte, zohledněte aktuální situaci.
Doporučené zdroje:
https://www.natoaktual.cz/zpravy/Icojenato
https://www.seznamzpravy.cz/tag/severoatlanticka-aliance-nato-1687
https://www.nato.int/nato-welcome/index_cz.html
Úkol ke kapitole Evropská unie na str. 67–71
Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte srovnání běžného života (studium, práce, cestování) obyvatel členských států EU a obyvatel nečlenských států EU.
Doporučené zdroje:
https://european-union.europa.eu/live-work-study_cs
https://european-union.europa.eu/live-work-study/living-eu_cs
https://www.mpsv.cz/zivot-a-prace-v-zahranici
https://www.projektevropa.cz/
Úkol ke kapitole Globalizace na str. 72
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte myšlenkovou mapu o globalizaci, využijte k tomu vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Globalizace
https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js11/geo/web/pages/globalizace.html
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/globalizace
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.