Vlastivěda 4 Poznáváme naše dějiny: z pravěku do novověku

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

I. LIDÉ A DĚJINY

Úkol k zajímavosti o archeologii na str. 3

Každoročně se třetí sobotu v říjnu slaví Mezinárodní den archeologie, při jehož příležitosti archeologové připravují společenské a kulturní akce pro širokou veřejnost. Na internetu zjistěte, na kterých místech se tyto akce konají a jaký je jejich program. Připravte základní informace, které mohou vyučující zveřejnit na stránkách vaší školy.

Doporučené zdroje:

http://denarcheologie.cz/

https://cs-cz.facebook.com/denarcheologie/

Úkol k úkolu č. 1 na str. 3

Na internetu zjistěte, která muzea se nachází ve vašem kraji. Vyberte to, které byste chtěli navštívit, a zjistěte jeho otvírací dobu a cenu vstupného.

Doporučené zdroje:

https://www.museum.cz

https://turistickyatlas.cz/vse/mista-typ/muzea.html

https://www.informuji.cz/muzea/

Úkol ke str. 4

Během výletů po Česku, popř. během zahraniční dovolené, pořiďte fotografie památek z různých období, zejména staveb (hradů, kostelů), soch, vynálezů.

Na vhodném digitálním zařízení vytvořte třídní fotoalbum, fotografie roztřiďte do složek podle daného období (pravěk, středověk atd.) a připravte prezentaci. Každou fotografii památky označte jejím názvem, popř. místem, kde se nachází.

Úkol k časové ose na str. 5

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte obecnou časovou osu základních období lidských dějin. Na internetu vyhledejte, kdy přibližně jednotlivá období probíhala, a informaci využijte při tvorbě časové osy.

Doporučené zdroje:

https://products.aspose.app/diagram/cs/timeline

https://www.dejepis.com/ucebnice/periodizace-dejin/

https://www.dejepis.com/casova-primka/

II. PRAVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k podkapitolce Jak lidé žili na str. 8

Na internetu zjistěte více informací o zemědělství v mladší době kamenné a o tom, jak se tenkrát jedlo. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

http://www.virtualniarcheologie.cz/jak-se-zilo-prvnim-zemedelcum/jak-se-tenkrat/jak-se-tenkrat-jedlo/

https://edu.ceskatelevize.cz/video/7035-zemedelstvi-v-neolitu

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol k podkapitolce Co již lidé dovedli na str. 10

Na internetu vyhledejte postup výroby bronzových předmětů. Ve vhodném digitální prostředí (např. PowerPoint) sami stručně popište celý postup.

Doporučené zdroje:

http://www.virtualniarcheologie.cz/hrajte-si/objevte-postup-vyroby-bronzovych-predmetu/

https://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/zpracovani_kovu_-_bronz_0.pdf

III. PRVNÍ ZNÁMÉ NÁRODY NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k podkapitolce Jak žili na str. 14

Na webových stránkách www.mapy.cz zjistěte, poblíž které řeky a kterého města se nachází největší keltské oppidum v ČR.

Doporučený zdroj:

https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=1914975&x=14.4095033&y=49.9620418&z=18

IV. RANÝ STŘEDOVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k podkapitolce Vznik kmenového svazu na str. 19

Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte představení o vzniku Sámova kmenového svazu. Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte z představení videozáznam.

Doporučené zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1mova_%C5%99%C3%AD%C5%A1e

https://www.dejepis.com/samo/

https://www.zsuvaly.cz/userfiles/files/DUM/Samuv_kmenovy_svaz.ppt

Úkol k prvnímu odstavci na str. 25

Vyhledejte světoznámou koledu o sv. Václavovi. Naučte se její první sloku v angličtině a nahrajte se na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon).

Doporučené zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Dobr%C3%BD_kr%C3%A1l_V%C3%A1clav

https://www.youtube.com/watch?v=X69M519dycQ

https://www.youtube.com/watch?v=SQVUMG6LZGM

https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/vanocni-koledy/good-king-wenceslas-292969

https://www.vira.cz/texty/knihovna/kapitoly/dobry-kral-vaclav-good-king-wenceslas

V. VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k podkapitolce Přemysl Otakar II. na str. 31

Na internetu vyhledejte, která města byla založena Přemyslem Otakarem II. Poté vyhledejte fotografie některých těchto měst. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií. Pomocí vhodného digitálního zařízení vytvořte prezentaci.

Doporučené zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99emysl_Otakar_II.#M%C4%9Bsta_zalo%C5%BEen%C3%A1_P%C5%99emyslem_Otakarem_II.

https://pixabay.com/cs/

https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/.

Úkol k podkapitolce Na hradech na str. 32

Ve vhodném digitálním prostředí (např. Malování) nakreslete hrad a jeho okolí, barevně zvýrazněte prvky s obrannou funkcí.

Doporučené zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Obl%C3%A9h%C3%A1n%C3%AD_ve_st%C5%99edov%C4%9Bku

https://www.ohradech.eu/zakladni_skladebni_prvky_hradu.html

Úkol k matematickému úkolu na str. 35

Na webových stránkách Českého statistického úřadu najděte aktuální počet obyvatel Prahy, zaokrouhlete ho na tisíce a použijte pro řešení úkolu. Pro kontrolu odhadu použijte kalkulačku apod.

Doporučený zdroj:

https://www.czso.cz/csu/xa

Úkol k podkapitolce Otec vlasti na str. 36

Na internetu zjistěte více informací o vládě Karla IV. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

https://karel700.cuni.cz/KAREL-55.html

https://www.ceskozemepribehu.cz/karluv-zivot#chapter-02

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

VI. POZDNÍ STŘEDOVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k odstavci o Janu Husovi na str. 41

Na webových stránkách s mapami vyhledejte Kostnici (Konstanz). Zjistěte, ve kterém státě leží.

Doporučené zdroje:

https://www.google.com/maps

https://mapy.cz/zakladni?x=15.6756000&y=49.7195000&z=11

VII. RANÝ NOVOVĚK NA NAŠEM ÚZEMÍ

Úkol k portrétu Rudolfa II od G. Arcimbolda

Na internetu vyhledejte fotografie s ovocem a zeleninou. Pomocí vhodného digitálního zařízení vytvořte koláž-portrét.

Doporučené zdroje:

https://pixabay.com/cs/

https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/.

Úkol k podkapitolce Ve městech na str. 48

Na internetu a v učebnici zjistěte výhody a případné nevýhody členství v cechu a vytvořte na toto téma myšlenkovou mapu, můžete využít i k tomu vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:

učebnice

https://cs.wikipedia.org/wiki/Cech

https://www.archives.cz/web/soka/karvina/projekt/resources/karvina/hruby/bayer/bayer3s.htm

https://www.jcted.cz/jak-sel-cas-remeslniku-v-budejovicich-od-stredoveku/

https://brandys.muzeumbrandys.cz/images/dokumenty/kniha_REMESLNE-CECHY_uk.pdf

https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap

https://bubbl.us/

Úkol k závěrečnému opakování na str. 51

Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci o významných panovnických rodech, které vládly na našem území.

Doporučené zdroje:

učebnice

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_kr%C3%A1lovstv%C3%AD

https://dejepisvkostce.estranky.cz/clanky/vladnouci-rody-na-ceskem-trune/

Úkol k závěrečnému opakování na str. 51

Ve vhodném digitálním prostředí (Word, Excel) vytvořte tabulku se stručným přehledem charakteristik všech stavebních slohů, s nimiž jste se v učebnici (str. 27, 38, 49) seznámili.

 

Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.

 

zpět na výběr titulu