Čítanka 4 NOVĚ a Čítanka 4 NOVĚ vhodná i pro žáky se SVP
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. Podzim s krásami i povinnostmi
Úkol ke stranám 7–9 René Goscinny: Cirkus
Na internetu vyhledejte stránky nějakého cirkusu. Poučte se o něm. Navrhněte a na vhodném digitálním zařízení (počítač, notebook, tablet, …) vytvořte poutavý plakát, který by zval na vystoupení daného cirkusu ve vašem městě. Uveďte všechny potřebné údaje (název cirkusu, program, místo konání, datum, vstupné, …).
Doporučené zdroje:
http://www.cirkushumberto.com/
Úkol ke straně 9 Miroslav Florian: Čiříkanka
Na internetu nebo v encyklopedii vyhledejte příklady ptáků, kteří na zimu odlétají do teplých krajin, a příklady ptáků, kteří u nás zimují. Úkol zpracujte formou myšlenkové mapy.
Doporučené zdroje:
https://www.nasiptaci.info/ptaci-rady/ptaci-obecne/stehovavy-ptaci/
https://thypix.com/cs/fotografie-vsech-stehovavych-ptaku/
https://www.nasiptaci.info/ptaci-rady/ptaci-obecne/prezimujici-ptaci/
http://ptaci.czweb.org/1-prezimujici.php
Úkol ke stranám 12–14 Jiří Kahoun: Prohlídka
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10803-zizala, zhlédněte video o žížale. Pozorně poslouchejte a snažte se zapamatovat si co nejvíce informací. Údaje, které jste si zapamatovali, zaznamenejte do myšlenkové mapy.
Úkol ke straně 14 Nepolámej si jazyk
Jazykolamy uvedené v čítance říkejte několikrát rychle za sebou. Nahrajte se na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon). Poté záznam přehrajte a posuďte, jak jste byli úspěšní. Zkuste vyhledat a zaznamenat i další jazykolamy.
Úkol ke straně 15 Arnošt Vít: Malíři
Na internetu vyhledejte fotografie s podzimní tematikou. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií, např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/. Pomocí vhodného digitálního zařízení vytvořte podzimní koláž.
Úkol ke stranám 15–18 Alena Vostrá: Co je ti, Vojtěchu?
Vyhledejte (na internetu, v kuchařce) recept na přípravu zajímavého pokrmu nebo nápoje z melounu. Pokrm/nápoj podle receptu připravte. Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte z přípravy pokrmu/nápoje videozáznam. Ve třídě poté videozáznamy porovnejte.
Doporučené zdroje:
https://www.receptyonline.cz/melounova-kucharka-vyber-18-top-receptu-z-melounu/,
https://vyzivovo.cz/meloun-recepty/
https://www.igurmet.cz/suroviny/detail/meloun-vodni/
II. Jak se stal člověk člověkem
Úkol ke straně 27 Erich Ballinger: Pravěký malíř
Na internetu vyhledejte návod na výrobu ekologických vodových barev. Podle návodu zkuste barvy vyrobit. Požádejte o pomoc rodiče nebo vyučující. Poté namalujte obrázek, který by vystihoval dobu, v níž žijete, a byl jakýmsi odkazem budoucím generacím.
Doporučené zdroje:
https://hobby.magazinplus.cz/350-vyrobte-detem-domaci-ekologicke-vodove-barvy.html
https://www.akvarelsjitkou.cz/2020/05/07/vodove-barvy-z-prirodnich-surovin/
Úkoly ke stranám 29–31 Zuzana Polášková: Je Věstonická venuše krásná?
a) Na výkres nakreslete obrys postavy. V čítance si přečtěte, jak se pravěcí lidé oblékali. Přineste si různé textilie, kůže apod. a postavu oblékněte (z textilií vystřihněte oblečení a nalepte na postavu). Poté postavy porovnejte. Inspiraci můžete načerpat také návštěvou Archeoparku Pavlov.
Doporučené zdroje:
https://www.archeoparkpavlov.cz/
https://jakoblecipracloveka.cz/
http://www.anthropark.wz.cz/agalery.htm
b) Na webovém odkazu Archeoparku Pavlov, https://www.youtube.com/watch?v=M0q7UbGhI54&list=PLfTIqyBaFYJAEzsjjvWn11XxkPNjKK4QB&index=9, zhlédněte video věnované pravěkým venuším. Podle informací ve videu vymodelujte venuši z modelovací hmoty nebo plastelíny. Své výtvory porovnejte.
III. Každý máme svoje doma
Úkol ke stranám 41–42 Jiří Dvořák, Tereza Horváthová: Přeslička
Vydejte se na procházku do přírody (do lesa, na louku, k potoku, do polí, …) a pořiďte fotografie různých rostlin (např. přeslička, kapradina, jitrocel, blatouch, sasanka, …). Fotografie nechte vyvolat nebo vytiskněte a nalepte do knihy nebo na volné listy papíru, které poté svážete. Vznikne třídní album rostlin. Fotografie vlepujte do alba např. podle ekosystémů, podle míry ohrožení apod. Pod každou fotografii napište název rostliny a místo, kde roste, popř. přidejte nějakou zajímavost.
Úkol ke stranám 42–44 Iva Peřinová: Maminka, tatínek a moudrá Athéna
Prohlédněte si tabulku a zkopírujte její obsah do vybraného textového editoru. S pomocí internetu ji zkuste podle uvedeného vzoru doplnit. Získáte přehled o řecké a římské mytologii. Můžete přidat i další jména bohů.
Jméno boha v řecké mytologii |
Charakteristika |
Jméno boha v římské mytologii |
Zeus | vládce Olympu, bůh počasí, hromu a blesku | Jupiter |
Héra | Juno | |
bůh války | ||
Neptun | ||
bůh ohně, řemesel a zručnosti | ||
Artemis | Diana | |
Afrodita | bohyně lásky | |
Athéna | ||
bůh cestování, „poslíček bohů“ | ||
Hádés | Pluto |
Úkol ke stranám 44–45 Josef Lada: O oslu a štěněti
Bajka je veršovaný nebo prozaický příběh, v němž vystupují nejčastěji zvířata, která mají lidské vlastnosti. Na internetu nebo v knihovně vyhledejte bajky a některé si přečtěte. Na základě přečtených bajek si vyberte pět zvířat, která ve vámi vybraných bajkách vystupovala. Z volných dostupných zdrojů na internetu pořiďte jejich obrázky nebo fotografie. Na vhodném digitálním zařízení vytvořte přehled s fotografiemi/obrázky vybraných zvířat. Přiřaďte k nim vlastnosti, které mívají v bajkách, např. liška – lstivá, vychytralá.
Úkol ke stranám 55–56 Jan Svěrák: Talisman Kuky
Víte, jak poskytnout první pomoc? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2030-zaklady-prvni-pomoci, zhlédněte video o tom, jak poskytnout první pomoc v různých situacích. První pomoc si prakticky natrénujte (na figuríně, se spolužáky ve třídě apod.)
IV. Zima je tu
Úkol ke stranám 70–71 František Nepil: Jak rozbalovat vánoční dárek
Říká se, že nejlepší dárek je ten, který sami vyrobíte. Na internetu vyhledejte návod na výrobu zajímavého dárku pro své kamarády. Podle návodu dárek vyrobte.
Doporučené zdroje:
Úkoly ke stranám 74–76 František Bartoš: Masopustní koblihy
a) Součástí masopustního průvodu bývají různé masky. Na internetu vyhledejte, jak masopustní průvod vypadá a které masky se v něm nejčastěji objevují. Jednu masku si vyberte a převlečte se za ni (kostým si vyrobte). Poté se v tomto převleku vyfoťte. Na vhodném digitálním zařízení vložte fotografii do textového editoru a připojte vlastní báseň, která by masku vystihovala. Báseň vhodně graficky zpracujte. Své zpracování poté prezentujte ve třídě.
b) Na internetu vyhledejte, kde se u nás ještě masopustní průvody pořádají. S rodiči nebo s vyučujícím a spolužáky masopustní veselici navštivte.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/vybrane-kapitoly/masopust?backlink=njrjt
https://abecedazahrady.dama.cz/clanek/masopust-ktery-byste-si-nemeli-nechat-ujit
Úkol ke straně 77 Jan Vodňanský: Zima v Novém Strašecí
Z básně si vyberte jedno strašidlo a vymyslete pohádku, v níž by vystupovalo. Na vhodném digitálním zařízení vytvořte komiks k této pohádce.