Český jazyk 6
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. Úvod o českém jazyce
1. Rozvrstvení národního jazyka
str. 8, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/3301-vrstvy-cestiny, zhlédněte video o vrstvách češtiny. Poté si přečtěte následující otázky a video zhlédněte ještě jednou. Na otázky odpovězte.
Co by žáci neměli při vyučování dělat? (na základě rozhovoru paní učitelky a pana Pantůčka)
Jaký Ústav má moderátor na mysli?
Podle jakých kritérií se čeština například dělí?
Jak vybrat správnou češtinu pro adekvátní situaci? Jaká jsou v takovém případě nejdůležitější kritéria výběru?
Pro které situace je vhodná spisovná čeština?
Které příručky jsou kodifikační?
Jaká slova jsou uvedena v těchto příručkách?
Kdo komu se přizpůsobí, aby si rozuměli? Univerzitní profesor uklízečce? Nebo naopak? Proč?
Své odpovědi sdílejte se spolužáky.
Nakonec ohodnoťte, jak jste byli úspěšní: ( ) dařilo se mi, odpověděl jsem na většinu otázek;
( ) video potřebuji zhlédnout vícekrát, protože jsem odpověděl jen na polovinu otázek; ( ) vůbec se mi nedařilo, nenalezl jsem odpověď téměř na žádnou otázku.
(Pozn.: tuto nebo podobnou stupnici hodnocení lze využít i u dalších cvičení.)
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov vyznačených v ukázce č. 2.
str. 9, cv. 7
Vyřešte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s internetem. Získané informace poté formou brainwritingu společně zapisujte do textového editoru (stránku textového editoru zobrazte na interaktivní tabuli, aby všichni viděli zapsané informace). Nakonec vytvořte debatní kroužek a říkejte, co jste věděli, co bylo pro vás nové apod.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.tyflokabinet-cb.cz/braill.htm,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/15454-braillovo-slepecke-pismo,
https://www.sons.cz/braillovopismo,
https://www.slune.cz/aktualita/znakovy-jazyk/,
https://www.idetskysluch.cz/pece-o-dite/znakovy-jazyk/pravdy-a-myty-o-znakovem-jazyce/.
Zamyslete se nad tím, jak nevidomým, neslyšícím a hluchoněmým osobám usnadnit běžný život. Informace vyhledejte na internetu. Poté sestavte informační leták, v němž uvedete některé způsoby pomoci těmto osobám. Snažte se o to, aby byl leták poutavý, empatický a aby motivoval ostatní k takové pomoci. Leták zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Letáky prezentujte ve třídě, následně je můžete vytisknout a vyvěsit na nástěnkách školy, aby i vaši spolužáci měli k těmto informacím přístup.
Příklad dostupných zdrojů:
http://www.tyfloservis.cz/jak-spravne-pomoci/,
https://www.knihovnahk.cz/pro-verejnost/pujcovny/zvukova-knihovna/zasady-komunikace-a-pomoci-nevidomym,
https://hornickapoliklinika.agel.cz/pro-pacienty/prava-pacientu/desatero-pcienti-sp.html,
http://ruce.cz/clanky/4-jak-komunikovat-s-neslysicimi.
2. Útvary národního jazyka
str. 10, cv. 2
V Českém jazykovém atlase (https://cja.ujc.cas.cz/CJA-dodatky/) vyhledejte příklady textů některých nářečí (str. 349–391). Vyberte si dva texty z různých nářečí a přečtěte si je. Zkuste v nich vyhledat některé znaky daného nářečí. Pracujte všichni společně nebo ve skupinách.
str. 11, cv. 5
Na internetu vyhledejte zvukový záznam písně Milionář a společně si ji zazpívejte.
str. 11, cv. 8
Na webových stránkách brněnského hantecu, http://www.hantec.cz/hantec/slovnik/slovnik.htm, vyhledejte pět libovolných slov. Napište je na kartičky (vždy slovo z hantecu a k němu protějšek ve spisovné češtině). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím textového editoru. Kartičky poté vytiskněte a rozstříhejte. Vyměňte si je se spolužákem a zkuste sestavovat správné dvojice.
3. Jazykové příručky
str. 12, cv. 1
Ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost, který je součástí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz), vyhledejte heslo nářečí. Podle slovníku vysvětlete základní význam slova. Dále ke slovu nářečí uveďte synonymum a přídavné jméno utvořené od tohoto slova. Poté řekněte, co dalšího můžete ze slovníkového hesla ještě vyčíst.
str. 13, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu.
str. 13, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu.
str. 13, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu.
str. 13, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a internetu.
4. Jazykověda a její složky
str. 14, cv. 2
Vyberte si jeden pojem z tohoto cvičení (využijte jak slova zapsaná na knížkách, tak slova na kartičkách). Poté s využitím Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vyhledejte význam tohoto pojmu a objasněte ho spolužákům. Předem neprozrazujte, který pojem jste si vybrali. Na základě vašeho vysvětlení by měli spolužáci odhadnout, o které slovo se jedná.
II. Zvuková stránka jazyka
1. Hláskosloví
str. 16, cv. 1b)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova lingvistické. Lze ze slovníků přístupných na IJP poznat, od kterého slova bylo toto přídavné jméno odvozeno?
str. 17, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 17, cv. 7
Rozdělte se do skupin. Každý žák ve skupině zkusí vyslovit slova uvedená ve cvičení. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Své záznamy poté ve třídě porovnejte. Vyslovili všichni daná slova stejně? Zamyslete se nad tím, jaký význam slova podle výslovnosti mají.
str. 17, cv. 12
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Znění původního i opraveného textu zachyťte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Soustřeďte se na správnou výslovnost, tempo i přednes. Některé záznamy si ve třídě přehrajte. Uvádějte, v čem se shodují a v čem se liší.
Spisovná výslovnost hlásek
str. 18, cv. 1
Přečtěte první repliku pana Kaplana. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Podle přednesu zkuste společně určit, která hláska patří místo otazníku. Některé záznamy si přehrajte ještě jednou a uvádějte další jazykové prohřešky, kterých se pan Kaplan dopustil.
str. 19, cv. 7
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznam si znovu přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti.
2. Slovní přízvuk
str. 21, cv. 4
Přečtěte text cvičení, dbejte na správné umístění přízvuku. Svůj přednes zachyťte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznam si znovu přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti a zda se vám dařila práce se slovním přízvukem.
3. Zvuková stránka věty
str. 22, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Otázky a odpovědi si nejprve zapište na papír, poté sehrajte scénku a zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Některé scénky zhlédněte, porovnejte a posuďte, jak se vám povedly.
str. 23, cv. 8
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznam si znovu přehrajte a říkejte, zda jste se dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti.
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova zoománie.
III. Nauka o slově
1. Tvoření slov
Vznik nových slov
str. 25, cv. 1
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte jako prezentaci na vhodném digitálním zařízení. Můžete si zvolit jen některou část z Jungmannova života a tu zpracovat. Jednotlivé prezentace si ve třídě představte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.lib.cas.cz/casopis_informace/josef-jungmann/,
https://denikn.cz/1232840/pred-250-lety-se-narodil-josef-jungmann-jak-pusobi-jeho-narodni-program-vymezujici-cechy-cestinou-z-perspektivy-zacatku-21-stoleti/,
https://www.obec-hudlice.cz/zajimavosti/vyznamni-rodaci-nasi-obce/josef-jungmann/.
str. 25, cv. 3
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz). Najdete na IJP všechna slova? Pokud ne, pátrejte na internetu.
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov mandragora a ženšen.
Slovotvorný rozbor
str. 26, cv. 1
Vyberte si jedno slovo ze cvičení a) a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej ztvárněte libovolným způsobem. Vybrané slovo neprozrazujte, nechte spolužáky hádat.
str. 26, cv. 4
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6463-teleskop-z-ceho-se-sklada-kometa, zhlédněte video o kometě. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte informační leták o kometách. Využijte informace, které jste načerpali ve videu. Letáky vytiskněte a porovnejte. Můžete je věnovat mladším spolužákům jako učební materiál.
Podle návodu ve videu si společně (v přítomnosti vyučujícího) ve školní chemické laboratoři vyrobte jádro komety.
Slova odvozená příponou -ský
str. 28, cv. 9
V první větě tohoto cvičení se píše o tom, že žádné jiné evropské město není tak obdivované jako Paříž. Zkuste se zamyslet nad tím, proč je Paříž tak obdivovaná nebo proč stojí za obdiv. Informace čerpejte na internetu. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte na toto téma prezentaci. Doplňte ji obrázky a fotografiemi (použijte svoje fotografie nebo fotografie z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/). Některé prezentace si ve třídě představte. Opatřete je komentářem se zdůvodněním, proč je Paříž obdivovaná. Ve svém komentáři použijte alespoň tři slova odvozená příponou -ský.
2. Rozbor stavby slova
str. 29, cv. 4
Zopakujte si znalosti z dějepisu o tom, kdo byli Sumerové. Vyberte si jedno vyznačené slovo z textu s pomocí informací z internetu sestavte krátké vyprávění na dané téma ze života Sumerů. Pracujte na vhodném digitálním zařízení. Svá vyprávění předneste ve třídě. Společně zhodnoťte, co se vám povedlo, co je třeba vylepšit apod. Byly všechny internetové zdroje ověřené?
Slova příbuzná
str. 30, cv. 1
Vyberte si jedno libovolné slovo, nejlépe podstatné jméno (seznam slov může vybrat vyučující). Sestavte k němu myšlenkovou mapu příbuzných slov. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.
3. Pravopis slov
Souhláskové skupiny
str. 31, cv. 6
Vyberte si některý hrad, který jste navštívili. Na internetu o něm zjistěte nějakou zajímavost (vyberte si pouze jednu). Tuto zajímavost zpracujte libovolným způsobem na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Své práce prezentujte ve třídě.
Skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně
str. 32, cv. 2
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/13973-moreplavec-ktery-objevil-ameriku, zhlédněte video o objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem. Poté do následujícího textu doplňte chybějící údaje.
Kryštof Kolumbus byl __________ mořeplavec. Narodil se v roce __________. Janov byl tehdy centrem mocné janovské __________. Jako kluk pomáhal tatínkovi s prodejem __________. Když mu bylo __________, vydal se na svou první plavbu. Začal se živit jako __________ a obchodník na lodích plujících přes __________ moře. Zdokonaloval se ve čtení a výrobě __________. Chtěl najít cestu z Evropy do __________ __________ směrem. Podporu našel u __________ krále a 3. srpna __________ vyplul na cestu. 12. října flotila dorazila k jednomu ostrovu dnešních __________. Námořníci objevili také další středoamerické ostrovy: __________ a __________. Domorodcům začal Kolumbus říkat __________. Věřil totiž, že doplul do __________. Kolumbus podnikl do nově objeveného světa ještě __________ další plavby, započal tak __________ Ameriky. Sám Kryštof Kolumbus __________, že objevil nový kontinent. Zemřel __________ roky po své poslední plavbě ve španělském městě Valladolid.
(řešení: janovský; 1451; republiky; sýra; čtrnáct; námořník; Středozemní; map; Indie; západním; španělského; 1492; Baham; Kubu; Haiti; indiáni; Indie; tři; kolonizaci; netušil; dva)
str. 32, cv. 3
Zamyslete se nad tím, jak byste mladším spolužákům vysvětlili tvoření příslovcí od přídavných jmen uvedených ve cvičení. Zkuste nalézt pravidlo a zformulovat poučku. Poučku předneste a zachyťte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Jednotlivé poučky si ve třídě přehrajte a porovnejte. V čem se shodují a v čem se liší? Vyberete nejlépe a nejpřesněji formulovanou poučku, popř. sestavte jinou, kterou byste mohli nabídnout mladším spolužákům.
Předpony s-/se-, z-/ze-, vz-/vze-
str. 33, druhý červený rámeček
Zamyslete se nad tím, jak byste mladším spolužákům vysvětlili pravopis slov uvedených v červeném rámečku. Zkuste vytvořit například graficky zajímavé vysvětlení. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Své nápady si ve třídě představte.
Předložky s, se, z, ze
str. 34, cv. 2
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených přísloví a pořekadel.
str. 34, cv. 4
Zopakujte si, co je pověst. S pomocí internetu vyhledejte nějakou pověst vztahující se k brněnskému Petrovu. Některé pověsti si přečtěte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.kudyznudy.cz/vylety/vypravy-za-kuriozitami/odhalte-zahady-brnenske-metropole.
Psaní i/í, y/ý po obojetných souhláskách
str. 35, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace nakreslete dějový obrázek, v němž zobrazíte co nejvíce vyjmenovaných slov či slov s vyjmenovanými slovy příbuzných. Můžete sestavit i koláž z různých obrázků/fotografií. Svá výtvarná zpracování vytiskněte a vystavte ve třídě na nástěnce, popř. je darujte mladším spolužákům jako pomůcku k výuce vyjmenovaných slov.
str. 36, cv. 9
S pomocí internetu vyhledejte pověsti o řeckých Delfách, a to ve vztahu k věštění. Některé pověsti si ve třídě představte. Prostřednictvím pověstí se seznamte se jmény řeckých bohů. Na internetu zkuste vyhledat, co bylo v kompetenci každého boha, popř. kterými schopnostmi a vlastnostmi se vyznačoval apod.
Zahrajte si interaktivní hru: https://learningapps.org/display?v=pzejzew8n22. Spojte správné dvojice (řecký bůh – jeho vlastnosti).
IV. Tvarosloví
1. Slovní druhy
str. 38, cv. 1
Přečtěte si text pohádky. Poté se rozdělte do skupinek (cca po 3 žácích) a text si rozdělte na tři dějové úseky. Každý žák se skupiny si vybere jeden úsek a ztvární jej libovolným způsobem (jako komiks, koláž, obrázek, …). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Svá ztvárnění můžete věnovat mladším spolužákům k procvičení slovních druhů. (Lze pojmenovávat jednotlivé části obrázku a slova přiřazovat k slovním druhům.)
str. 39, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem přepište text cvičení. Místo číslic označujících slovní druhy (jsou uvedeny v závorkách) vložte malé obrázky (tak, aby z obrázku bylo patrné, o které slovo se jedná). Obrázky nakreslete, vkládejte z volných dostupných zdrojů, popř. vkládejte z vlastní databáze obrázků. Nakonec si text vyměňte se spolužákem a přečtěte. Bylo ze všech obrázků patrné, o které slovo (slovní druh) se jedná?
str. 39, cv. 4
Vyberte si libovolné dvě věty z textu (vždy dvojici vět se stejným podtrženým slovem) a svůj výběr neprozrazujte. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace je ztvárněte libovolným způsobem. Poté je prezentujte ve třídě. Uhodli spolužáci, o které věty se jedná?
2. Podstatná jména
Druhy podstatných jmen
Podstatná jména konkrétní a abstraktní
str. 40, cv. 1
Vyberte si zvíře, které lze chovat v bytě nebo v domě. Na internetu o něm zjistěte základní informace a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace o něm vytvořte informační leták. Vložte fotografii nebo obrázek zvířete. Při jeho popisu užívejte podstatná jména konkrétní i abstraktní a v textu je rozlište dvěma různými barvami. Letáky si ve třídě představte a posuďte, zda jsou v nich správně označena uvedená podstatná jména.
str. 40, cv. 5
Vytvořte vlastní pohlednici. Soustřeďte se na to, aby byla nápaditá a originální. Zpracujte i zadní stranu pohlednice. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Pohlednici nakonec vytiskněte, vystřihněte a s milým vzkazem a doplněnou adresou pošlete některému spolužákovi ve třídě.
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
str. 41, cv. 4
Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte uvedená města.
Podstatná jména obecná a vlastní
str. 42, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu. Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte kraj a obec z úkolu.
str. 43, cv. 4
Na internetu vyhledejte pověst o Krokovi a seznamte se s ní. Poté si vyrobte kostýmy a sehrajte ji jako scénku pro mladší spolužáky. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznam si znovu přehrajte a říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je třeba vylepšit, …
Příklad dostupných zdrojů:
https://cdn.albatrosmedia.cz/Files/Sample/15690074/?name=Uk%C3%A1zka.pdf.
Druhy podstatných jmen
str. 45, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace navrhněte obálku svého deníku a vymyslete si tajné jméno jako chlapec z příběhu v učebnici. Své nápady poté prezentujte ve třídě. Vysvětlete, jak jste postupovali při výběru tajného jména.
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
str. 46, cv. 5
Vyberte si jméno jedné osobnosti ze cvičení, na internetu o ní zjistěte základní informace a úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jako krátký referát. Referát předneste spolužákům. Neprozrazujte však jméno osoby, kterou jste si vybrali, nechte spolužáky hádat. Nakonec diskutujte o tom, podle jaké informace spolužáci osobnost poznali. (Pokud osobnost nikdo nepozná, s pomocí návodných otázek vyučujícího pátrejte po vhodnější indicii, podle které by nebyl problém osobnost odhalit.)
str. 47, cv. 7
Splňte úkol podle zadání v učebnici. S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova slaneček.
Skloňování podstatných jmen rodu středního
str. 50, cv. 1
Která podstatná jména se skloňují podle vzoru kuře? Zamyslete se a zkuste jich vymyslet co nejvíce. Pak na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte soubor těchto podstatných jmen. Ke každému podstatnému jménu přidejte obrázek (použijte svoje fotografie nebo fotografie z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/). Jednotlivé soubory věnujte mladším spolužákům k procvičování.
Skloňování podstatných jmen oči, uši, ruce, nohy, kolena, ramena, prsa
str. 52, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu, např. s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz). Poté si vyberte jedno slovo a sestavte k němu myšlenkovou mapu významů (místo slov můžete vkládat i obrázky).
3. Přídavná jména
Druhy přídavných jmen
str. 55, cv. 3
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro psaní textu. K textu připojte vlastní obrázek. Jednotlivé pohádky prezentujte ve třídě. Diskutujte o tom, jak se vám povedlo splnit zadání. Která pohádka se vám líbila nejvíce? Vymyslete pochvalu pro spolužáka, který tuto pohádku vytvořil.
Pravopis přídavných jmen
str. 56, cv. 5
Přečtěte si text o jelenovi v učebnici. Poté na stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/8351-experimentalni-farma-jeleni, zhlédněte video o jelenech z experimentální farmy. Porovnejte text s informacemi, které jste se dozvěděli ve videu. Které odlišné informace oproti textu v učebnici ve videu zazněly? Ověřte tyto informace i z jiných zdrojů.
str. 57, jazykový rozbor
O trojské válce jste už určitě slyšeli. Ale víte, proč vlastně začala? Které strany proti sobě stály? Jak válka skončila? Dejte společně dohromady informace, které už znáte. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/689-trojska-valka-mytus-a-skutecnost, zhlédněte video, v jehož první části (cca prvních šest minut) se dozvíte, co bylo příčinou války a kdo proti komu bojoval. Tyto informace porovnejte s tím, co jste už věděli. Byly vaše znalosti správné? Na co jste si nevzpomněli? Které informace ve videu nezazněly?
Vymýšlejte další otázky týkající se trojské války. Odpovědi na ně hledejte na internetu.
Skloňování přídavných jmen
Přídavná jména tvrdá
str. 58, cv. 6
Na internetu vyhledejte jména nejznámějších římských a řeckých bohů. Poté si vyberte jeden protějšek z řecké a římské mytologie, např. Zeus vs. Jupiter, Héra vs. Juno apod. Na internetu vyhledejte obrázky/fotografie, které daná božstva zobrazují, např. jako sochy, vyobrazení na obrazech aj. Na vhodném digitálním zařízení vložte obrázky do některé z aplikací pro práci s textem. K obrázkům připojte charakteristiku vybraných bohů – používejte přídavná jména tvrdá. Pracujte tak, aby se vám popis obou bohů i s obrázky vešel na jednu stranu. Jednotlivé stránky poté vytiskněte a svažte. Získáte třídní encyklopedii řeckých a římských bohů.
str. 59, cv. 9
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/14713-dravci, zhlédněte video o dravcích. Vyberte si jednoho, na internetu o něm zjistěte nějaké informace a vytvořte informační plakát, ve kterém návštěvníky zvete na přednášku o tomto dravci. Uveďte takové informace, které přilákají zájem návštěvníků. Užijte maximum přídavných jmen tvrdých. Plakát doplňte fotografií nebo obrázkem. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
Jmenné tvary přídavných jmen
str. 60, cv. 6
Vyberte si jedno přísloví ze cvičení a na vhodném digitálním zařízení je jakýmkoli zajímavým způsobem graficky ztvárněte. Neprozrazujte spolužákům, které přísloví jste si vybrali. Nechte je na základě svého zpracování hádat. Podle čeho vaši spolužáci uhádli, o které přísloví se jedná? Pokud v hádání nebyli úspěšní, diskutujte o tom, jak by se dalo vaše zpracování vylepšit.
Přídavná jména měkká
str. 61, cv. 2
Vytvořte podobné kartičky slov – každý žák alespoň pět dvojic. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Kartičky poté vytiskněte a rozstříhejte. Se spolužákem z lavice dejte kartičky dohromady, zamíchejte a zahrajte si s nimi na způsob pexesa.
Přídavná jména přivlastňovací
str. 63, cv. 4
Víte, kdo byl Jan Tleskač? Znáte jeho příběh? Je to skutečná postava, nebo literární postava? Pokud se jedná o literární postavu, ve které knížce a od kterého autora se s ním setkáte? Na internetu zjistěte o Janu Tleskačovi odpovědi na výše uvedené otázky. Poté ve třídě diskutujte o tom, co jste zjistili. Shodují se všechny vaše informace? Ze kterých zdrojů jste čerpali?
Stupňování přídavných jmen
str. 65, cv. 3
Vyberte si libovolné téma ze zeměpisu, přírodopisu, fyziky apod., které vás zajímá. (Informace k danému tématu hledejte na internetu.) Sestavte krátký text, v němž použijete alespoň šest tvarů přídavných jmen ve 2. a 3. stupni. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro psaní textu. Poté text přečtěte a zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznam přehrajte ve třídě spolužákům – ti zkusí zachytit co nejvíce tvarů přídavných jmen ve 2. a 3. stupni. Porovnejte s ostatními, jak jste byli úspěšní.
str. 67, cv. 10
Podle popisu v textu nakreslete mapu. Zapojte fantazii. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
V úvodu textu se píše o tom, že každý něco sbírá. Co sbíráte vy? Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, který přiblíží vaši sbírku – napište, co sbíráte, jaké množství jste už shromáždili, kdy jste se sbíráním začali, proč jste se rozhodli sbírat právě toto apod. Používejte tvary přídavných jmen v různých stupních. Plakát doplňte vlastními fotografiemi sbírky, popř. jednotlivých předmětů, kterých si např. nejvíce vážíte nebo které se vám nejvíce líbí. Plakáty si ve třídě představte. Můžete uspořádat výstavku plakátů a přinést spolužákům ukázat nějaký zajímavý kousek z vaší sbírky.
4. Zájmena
Druhy zájmen
str. 69, cv. 2
V diskusi řízené vyučujícím žáci nejprve uvádějí způsoby (říkají nápady), kterými si lidé mohou sdělovat informace. Všechny nápady vyučující zapisuje do myšlenkové mapy na tabuli. (Žáci by měli dospět k tomu, že jedním ze způsobů sdělování informací je i kódování pomocí obrázků.) Poté se žáci rozdělí do dvojic. Každá dvojice si vybere jedno přísloví ze cvičení, popř. vybere si jiné přísloví, které zná nebo které vyhledá na internetu. Poté toto přísloví zakóduje obrázkem (obrázky). Pracuje na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Následně každá dvojice žáků ukáže zakódované přísloví ostatním (např. zobrazením na interaktivní tabuli) a ti se jej snaží odhalit. Vyučující může návodnými otázkami vést žáky k tomu, aby byly zdůrazněny jak různé možnosti grafického pojetí informace, tak různé možnosti výkladu významu.
Skloňování zájmen bezrodých
str. 70, cv. 2
Co víte o Tutanchamonovi? Kdo to byl? Odkud pocházel? Na internetu o něm vyhledejte informace a na vhodném digitálním zařízení vytvořte poutavou prezentaci. Vložte obrázky nebo fotografie (z volných dostupných zdrojů). Prezentace poté sdílejte se spolužáky. Porovnejte informace, které jste zjistili. Z kterých zdrojů jste vycházeli? Byly všechny zdroje informací věrohodné?
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4117-tajemstvi-tutanchamonovy-smrti;
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4111-tutanchamonova-hrobka;
https://www.starovekyegypt.net/faraoni-nove-rise/tutanchamon.php;
Skloňování zájmen rodových
str. 73, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 73, cv. 9
Na základě předchozích znalostí z prvouky vytvořte myšlenkovou mapu na téma „včela“. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.
Pracujte ve skupinách metodou brainwritingu. Jednotlivé myšlenkové mapy poté porovnejte. Narazili jste všichni na stejné informace? Podařilo se někomu zjistit informace, které ostatním chybí?
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ivcelarstvi.cz/vcela-medonosna/,
https://www.pleva.cz/a/etapy-v-zivote-vcely-od-vylihnuti-po-posledni-zamavani-kridly,
https://www.zoochleby.cz/vcela-medonosna-5952/,
https://www.vcelarstvi-domovina.cz/vcely/vcela–vcely–vcelicky/,
https://www.lesnipedagogika.cz/cz/pod-lesnickou-poklickou/zvirata-poznate-je/vcela-medonosna.
Skloňování zájmen on, ona, ono
str. 75, cv. 4
Zamyslete se nad myšlenkou z textu: „přátelé nejsou na prodej“. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát na toto téma. Plakát zpracujte libovolným způsobem (nakreslete obrázek, vytvořte koláž z fotografií, vytvořte komiks, …). Plakáty poté prezentujte ve třídě a veďte diskusi na dané téma.
Skloňování zájmen můj, tvůj, svůj, její
str. 76, cv. 1
Na internetu vyhledejte akordy k písni nebo její nahrávku a společně si ji zazpívejte.
str. 77, cv. 5
Josefa Ladu jistě všichni znáte. Byl to především spisovatel a ilustrátor knih pro děti. Znáte některou knihu, kterou pro děti napsal a zároveň ilustroval? Vyberte si jednu jeho knihu, kterou máte v knihovničce (pokud žádnou Ladovu knihu doma nemáte, vypůjčte si ji v knihovně). V knize najděte obrázek, který se vám líbí. Obrázek vyfoťte nebo naskenujte. Potom jej vložte do vhodné aplikace pro práci s textem/obrázky. Obrázek popište (např. formou bublin a šipek) – zaměřte se zejména na Ladův styl tvorby: Co/Koho zobrazuje? Co osoba/zvíře/věc na obrázku dělá? Jaké barvy převládají? Jakou technikou je obrázek vyveden? Co je charakteristické pro Ladovy obrázky? Podle čeho je poznáte? atd. Pracujte na vhodném digitálním zařízení. Své zpracování úkolu nakonec prezentujte ostatním a porovnejte mezi sebou, zda jste se v něčem shodli, popř. v čem se vaše názory na Ladovu tvorbu liší. Při popisu obrázku užívejte různých zájmen.
str. 78, cv. 9
V textu se píše o tzv. „životním vrcholu“. Zamyslete se nad tím, kdy jste měli životní vrchol vy. Poté jej na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace ztvárněte libovolným způsobem. Své zpracování sdílejte se studenty. Poznali všichni, co jste se snažili vyjádřit?
5. Číslovky
Druhy číslovek
str. 80, cv. 1
Přečtěte si text v učebnici o tom, kdy se poprvé objevila zmrzlina na dřívku neboli „nanuk“. Vyberte si jinou dobrotu, kterou máte rádi, a na internetu o ní zjistěte podobné informace, jako uvádí učebnice o nanuku (např. kdy se pochoutka poprvé objevila na trhu, kdo ji vymyslel apod.). Informace zpracujte jako leták. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Letáky vhodně graficky dotvořte. Do textu letáku zařaďte alespoň tři číslovky.
str. 80, cv. 3
Rozdělte se do dvojic. Každá dvojice si vybere jeden letopočet a na internetu zjistí, ke které historické události se vztahuje. Zjistěte základní informace o dané události a formou scénky je přibližte spolužákům. Ti zkusí hádat, o jakou historickou událost se jedná.
str. 82, cv. 9
Vyberte si jednu dvojici slovních spojení a na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro malování každou dvojici ztvárněte obrázkem. Svou práci poté sdílejte ve třídě. Nakonec řekněte, jaký je mezi obrázky významový rozdíl.
str. 82, cv. 14
Přečtěte zašifrovaná slova ze cvičení a zkuste podobným způsobem zašifrovat další. Poté si vyberte jedno slovo a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej nějak zajímavě graficky ztvárněte. Své zpracování sdílejte ve třídě, spolužáci se pokusí hádat, které slovo jste zašifrovali.
Skloňování číslovek základních
str. 84, cv. 5
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/3094-doba-ledova-kamenna-a-bronzova, zhlédněte video o době ledové, kamenné a bronzové. Poté si přečtěte následující věty a na základě videa vyberte období, ke kterému se vztahují.
doba ledová – doba kamenná – doba bronzová
Značnou část Evropy pokrývaly ledové pláně. ( ) ( ) ( )
Lidé si potravu mohli sami vypěstovat. ( ) ( ) ( )
Všechny nástroje si lidé vyráběli z kamene. ( ) ( ) ( )
Lidé žili v jeskyních a lovili mamuty. ( ) ( ) ( )
Spojením mědi a cínu vznikl bronz. ( ) ( ) ( )
Z lovců a sběračů se stali zemědělci. ( ) ( ) ( )
Lidé stavěli domky s dřevěnou konstrukcí. ( ) ( ) ( )
Z bronzu se vyrábělo nádobí, nářadí a nástroje. ( ) ( ) ( )
Na webové stránce, https://www.3nastroje.cz/data/dokument/soubor/SCHK-07-Pomedeni-Au.pdf, si přečtěte znění pokusů č. 1 a 2. S pomocí vyučujícího pokusy proveďte v chemické laboratoři. Průběh pokusů můžete zaznamenat na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …) a poté vložit na webové stránky třídy/školy, aby si pokusy mohli prohlédnout i vaši spolužáci.
6. Slovesa
Slovesné tvary
str. 88, cv. 3
Na webové stránce České televize, https://decko.ceskatelevize.cz/video/i809800, zhlédněte video o Nilu. Poté do následujícího textu doplňte chybějící slova.
Nil je __________ největší řekou na světě a protéká __________ africkými státy. Nil se pojí hlavně s __________ – staří Egypťané Nil uctívali, protože jim dopřával __________ i __________ __________. Dokonce i __________ __________ v Egyptě určoval Nil. Roční období byla jenom __________: období rozvodnění Nilu, období __________ a období __________. Dnes hladinu řeky Nilu regulují __________. Kvůli přehradám však přestává být půda kolem Nilu __________ a musí se více __________.
Nil je také výborné místo na výlet. Z lodi, která pluje po Nilu, vidíte to nejlepší z Egypta: __________, Údolí _________, Káhiru a zajímavá zvířata. Kromě krokodýlů tu najdete __________, __________ a __________. Kolem Nilu roste papyrus, ze kterého staří Egypťané vyráběli __________ a také __________ a __________.
(řešení: druhou; jedenácti; Egyptem; úrodu; pitnou vodu; roční období; tři; setí; sklizně; přehrady; úrodná; hnojit; pyramidy; králů; želvy; hady; hrochy; papír; plachty; oblečení)
Časování sloves
str. 89, cv. 2
Přečtěte si úryvek pověsti ve cvičení. Zkuste odhadnout, o kterou pověst se jedná. Pokud nevíte, hledejte na internetu. Pokud pověst znáte, vyhledejte na internetu celé její znění a přečtěte si ji (popř. si poslechněte nebo zhlédněte její záznam).
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9440-povest-o-libusi-a-premyslovi;
https://literatura.sije.cz/stare-povesti-ceske/o-libusi.php.
Podmiňovací způsob
str. 91, cv. 6
Vyřešte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, popř. internetu.
V. Skladba
1. Základní větné členy
Přísudek – opakování
str. 93, cv. 5
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte „jarní koláž“ z obrázků (pracujte s volnými dostupnými zdroji obrázků/fotografií nebo vlastními obrázky a fotografiemi). Svou koláž opatřete popisky – přísudky, např. k obrázku květiny připojíte „voní“, k obrázku slunce připojíte „svítí“ apod.
str. 95, cv. 12
V textu cvičení je popsané, co je jazyk. Jak byste jej popsali vy? Zkuste se vyjádřit podobným způsobem o svém mateřském jazyce. Používejte všechny druhy přísudků (slovesný, jmenný, jmenný se sponou). Úkol zpracujte dle vlastního uvážení jako text, videozáznam vašeho přednesu, komiks, koláž, … Jednotlivá zpracování si ve třídě představte a posuďte, jak se vám povedla.
str. 95, cv. 13
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6973-venuse a https://edu.ceskatelevize.cz/video/6363-teleskop-jupiter, zhlédněte videa o Venuši a Jupiteru. Výběrem správných odpovědí porovnejte informace, které jste o jednotlivých planetách získali.
A. Jako sesterská planete Země je označována ( ) Venuše / ( ) Jupiter.
B. ( ) Venuši / ( ) Jupiteru se říká „král planet“.
C. Na ( ) Venuši / ( ) Jupiteru Slunce putuje opačným směrem než na Zemi.
D. V mracích ( ) Venuše / ( ) Jupitera se vyskytuje kyselina sýrová a její atmosféra je neprodyšná.
E. Na povrchu ( ) Venuše / ( ) Jupitera dosahuje teplota 500 °C.
F. ( ) Venuše / ( ) Jupiter je ohromná koule plynu.
G. Atmosféra ( ) Venuše / ( ) Jupitera se skládá z plynů vodíku, helia a metanu.
H. Hned po Měsíci je ( ) Venuše / ( ) Jupiter druhé nejzářivější těleso na obloze.
I. Den na ( ) Venuši / ( ) Jupiteru trvá 10 hodin.
J. Jeden rok na ( ) Venuši / ( ) Jupiteru trvá 12 pozemských let.
K. ( ) Venuši / ( ) Jupiteru se říká Večernice nebo Jitřenka.
L. Pruhy na ( ) Venuši / ( ) Jupiteru jsou způsobeny prouděním vzduchu v atmosféře.
M. ( ) Venuše / ( ) Jupiter stále mění své místo na obloze.
N. ( ) Venuše / ( ) Jupiter má několik desítek měsíců.
O. Kromě Saturnu má kolem sebe systém prstenců i ( ) Venuše / ( ) Jupiter.
(řešení: A. Venuše, B. Jupiteru, C. Venuši, D. Venuše, E. Venuše, F. Jupiter, G. Jupitera, H. Venuše, I. Jupiteru, J. Jupiteru, K. Venuši, L. Jupiteru, M. Jupiter, N. Jupiter, O. Jupiter)
Podmět – opakování
str. 96, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10802-hlemyzd-nebo-slimak, zhlédněte video o hlemýždi a slimákovi. Poté rozhodněte o pravdivosti následujících vět.
Hlemýžďovi se také říká šnek. (ANO / NE)
Hlemýžď má ulitu. (ANO / NE)
Slimák má vápenatou schránku(ANO / NE)
Hlemýžď zahradní patří mezi vodní plže. (ANO / NE)
Hlemýžď se vyskytuje např. na zahradách, v lesích, podél silnic, … (ANO / NE)
V ulitě má hlemýžď schovanou nohu.(ANO / NE)
Hlemýžď se pohybuje pomocí svalnaté nohy. (ANO / NE)
Oči hlemýždě jsou na tykadlech. (ANO / NE)
Tykadla mají dýchací funkci. (ANO / NE)
Za hodinu hlemýžď urazí vzdálenost 1 m. (ANO / NE)
Ve všech evropských státech je hlemýžď chráněný. (ANO / NE)
Hlemýždi zahradnímu vyhynutí nehrozí. (ANO / NE)
Kromě hlemýždě zahradního nežije v Čechách žádný jiný druh hlemýždě. (ANO / NE)
Nejznámějším druhem slimáka je plzák španělský. (ANO / NE)
Slimák patří mezi škůdce. (ANO / NE)
(řešení: ANO; ANO; NE; NE; ANO; NE; ANO; ANO; NE; NE; NE; ANO; NE; ANO; ANO)
str. 97, cv. 8
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov esperanto a pišišvor.
Co víte o esperantu? Na internetu o něm zjistěte dostupné informace. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte informační leták podávající nejdůležitější informace o esperantu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.esperanto.cz/cs/co-to-je-esperanto.
str. 97, cv. 9
Na webových stránkách společnosti Vida!, https://vida.cz/blog/sopka, nastudujte návod na výrobu sopky. Podle návodu si poté sopku vyrobte. Pracujte pod dohledem vyučujícího v chemické laboratoři.
Podmět několikanásobný
str. 98, jazykový rozbor
Víte, kdo byli Romulus a Remus? A který král měl strach, že jej svrhnou z trůnu? Co král plánoval s chlapci udělat, aby se tak nestalo? Kdo je zachránil? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2368-zalozeni-rima, zhlédněte video (cca první tři minuty) a odpovězte na otázky.
Shoda přísudku s podmětem
str. 99, cv. 2
Z webových stránek https://www.astro.cz/na-obloze/obloha-aktualne.html zjistěte, která souhvězdí (popř. další objekty) můžete aktuálně na noční obloze spatřit. Mapu noční oblohy si vytiskněte a po setmění podle ní zkuste některá souhvězdí na obloze vyhledat. Ze svého pozorování připravte reportáž (nejlépe jako videozáznam – pracujte například s chytrým mobilním telefonem). Některé reportáže si ve třídě představte. Dodržujte zásady spisovného projevu.
str. 99, cv. 4
Vyřešte úkol podle zadání v učebnici. Při tvorbě vět dbejte na správnou výslovnost. Věty zachyťte na vhodné záznamové zařízení. (Každý žák řekne jednu větu.) Záznam si poté přehrajte a zhodnoťte, co se vám povedlo, popř. kde jste chybovali.
str. 100, cv. 11
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10624-staroveke-skolstvi, zhlédněte video o starověkém školství. Co jste se dozvěděli o školství ve starověkém Římě? Porovnejte s informacemi ve cvičení. Ve videu se hovoří o školství i v dalších starověkých říších. Co jste se dozvěděli? Na základě informací ve videu porovnejte systém školství ve zmiňovaných říších, říkejte, v čem se shodovaly a v čem se lišily. Pokud máte i další informace (např. z encyklopedií) o tehdejším vzdělávání, sdělte je ostatním.
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem
str. 101, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1897-jak-vznika-mapa, zhlédněte video o tom, jak vzniká mapa. Ještě před zhlédnutím videa se rozdělte na dvě skupiny, přičemž první skupina se zaměří na informace o zpracování map v minulosti, druhá skupina na informace o zpracování map v současnosti. Video zhlédněte dvakrát. Poté každá skupina sdělí, co si zapamatovala. Porovnejte způsoby tvorby map v minulosti a nyní.
V ukázce zazněl odkaz na mapovou sbírku Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Odkaz otevřete (http://www.mapovasbirka.cz) a prohlédněte si informace, které nabízí, zejm. záložky „Digitální mapy a atlasy“ a „Glóby“. Jaké informace z vložených map a 3D glóbusu zde můžete získat?
2. Rozvíjející větné členy
Přívlastek
str. 104, cv. 9
Přečtěte si text ve cvičení – zjistíte, kdo jsou hobiti a jak vypadají. Podle popisu a vlastní fantazie hobita nakreslete (popř. můžete zvolit i zcela vlastní pojetí hobita). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Hobita nemusíte jenom kreslit, můžete se také za hobita přestrojit a namaskovat. V takovém případě zachyťte svůj převlek na vhodné záznamové zařízení (např. mobilní telefon – forma krátkého videa či fotografie). Poté na webové stránce https://www.youtube.com/watch?v=fafVhhwm_Dg zhlédněte trailer k filmu Hobit. Porovnejte své pojetí hobita s hobitem v traileru. V čem se shodují a v čem se liší? Vlastní pojetí hobitů (až už jako obrázek, nebo jako fotografii či video) prezentujte ve třídě. Při prezentaci používejte přívlastky.
Předmět
str. 106, cv. 1
Na internetu vyhledejte pověst o Libuši a Přemyslovi. Pověst si společně přečtěte, vyrobte si kostýmy a sehrajte ji jako scénku. Dbejte na správnou výslovnost, dodržování přízvuků, melodie apod. Scénku zachyťte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …). Poté ji umístěte na webové stránky třídy/školy, aby se i ostatní spolužáci mohli s pověstí seznámit.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9440-povest-o-libusi-a-premyslovi;
https://bursikova.estranky.cz/clanky/o-libusi-a-premyslovi.html.
str. 106, cv. 4
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených přísloví a rčení.
str. 107, cv. 5
Vytvořte myšlenkovou mapu na téma „vosa“. Do mapy zapište vše, co o vosách víte. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4692-vosa-obecna, zhlédněte video o vose obecné. Do myšlenkové mapy následně doplňte nové informace, které jste se dozvěděli ve videu.
Podle myšlenkové mapy tvořte věty. Ústně v nich určujte předmět.
str. 107, cv. 6
Na internetu vyhledejte jednoduchý videonávod přípravy pokrmu. Podle videonávodu pak zkuste pokrm připravit (doma nebo ve školní kuchyňce). Společně zhodnoťte, jak se vám to povedlo.
str. 108, cv. 11
Vyberte si jeden ekosystém, který vás zajímá (např. voda, rybník, les, louka, pole, vinice, park, mokřad, …). Jeho název zapište do níže uvedené tabulky. Poté do tabulky doplňte, co o daném ekosystému víte a co dalšího byste chtěli vědět. Informace, které byste se chtěli dozvědět, zkuste vyhledat na internetu. Soustřeďte se na to, aby informace byly ověřené. Následně v tabulce označte, které informace se vám podařilo na internetu nalézt, popř. uveďte webovou stránku, na které jste požadované informace našli.
Název ekosystému: | ||
Vím | Chtěl bych vědět | Zjistil jsem na internetu |
|
Po vyplnění tabulky se rozdělte do skupin podle ekosystémů (např. všichni, kteří si zvolili ekosystém „les“, vytvoří jednu skupinu). Sdílejte své informace s ostatními ve skupině a do tabulky doplňujte další informace, které jste se od spolužáků dozvěděli.
Výběrem z následujících možností nakonec zhodnoťte, jak jste byli úspěšní.
( ) Při řešení úkolu jsem potřeboval pomoc (vyučujícího nebo spolužáka).
( ) Z větší části jsem úkol splnil samostatně. Jen občas jsem potřeboval pomoc.
( ) Úkol jsem zvládl sám, bez výrazné chyby.
( ) Při práci ve skupině zatím více spoléhám na ostatní.
( ) Do práce ve skupině jsem se snažil aktivně zapojit.
( ) Do práce ve skupině jsem se celou dobu aktivně zapojoval.
str. 108, cv. 12
Myslíte si, že je možné „vypěstovat“ si komára i v domácích podmínkách? Pátrejte na internetu. Pokud zjistíte, že je to možné, pokus společně učiňte ve třídě. Průběh pokusu společně popište jednoduchými a krátkými větami tak, abyste v nich byli schopni nalézt předmět.
Příklad dostupných zdrojů:
http://ddmsikula.cz/wp-content/uploads/2021/06/pracovni_badatelske_listy_2019.pdf.
Příslovečné určení
str. 111, cv. 7
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených přirovnání a slov korouhvička, podešev, tur. Dle zadání v učebnici (úkol a)) určujte také slovní druh, který daná přirovnání rozvíjejí, a druh příslovečného určení.
str. 111, cv. 11
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených vět. Dle zadání v učebnici určujte také druh příslovečných určení.
str. 111, cv. 12
Příhody maxipsa Fíka jistě všichni znáte z dětství. Víte ale, kdo je autorem této pohádkové postavy? Na internetu vyhledejte, kdo maxipsa Fíka nakreslil a kdo napsal jeho příhody. Vyhledejte také obrázek maxipsa Fíka, příp. obrázek z některé z jeho příhod. Obrázek sdílejte ve třídě (např. prostřednictvím interaktivní tabule) a popište ho – zaměřte se zejména na styl ilustrátora.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.albatrosmedia.cz/tituly/40199577/maxipes-fik/;
https://www.csfd.cz/film/137694-maxipes-fik/prehled/;
https://www.idnes.cz/kultura/literatura/zemrel-rudolf-cechura.A141010_082529_literatura_zt.
str. 112, cv. 18
V textu cvičení se dozvíte o hostinách ve starověkém Římě. Víte ale, co se na takových hostinách podávalo? Pátrejte na internetu. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace sestavte koláž na toto téma. Koláž nakonec prezentujte ve třídě (např. jako prezentaci PowerPoint) a popište. U vybraných vět (vybere vyučující) určujte základní skladební dvojice i větné členy, které už znáte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.stoplusjednicka.cz/lukulske-hody-na-cem-si-pochutnavali-stari-rimane;
https://www.archeologienadosah.cz/clanky/kulinarske-delikatesy-aneb-jidlo-piti-ve-starovekem-rime-i;
https://www.archeologienadosah.cz/clanky/kulinarske-delikatesy-aneb-jidlo-piti-ve-starovekem-rime-ii-hostiny;
https://www.apetitonline.cz/lide-jidlo/podivna-jidla-i-navyky-jak-vypadaly-opulentni-hostiny-starovekeho-rima;
https://www.dotyk.cz/magazin/rim-hostiny-21000604.html.
3. Věta jednoduchá a souvětí
str. 114, cv. 3
Připravte si podobný krátký text, jako je ve cvičení. Vybírejte z přírodovědných témat, která vás zajímají. Informace hledejte na internetu. Poté text předneste a zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Jednotlivé záznamy ve třídě zhlédněte. Podle záznamu určujte věty jednoduché a souvětí. (Pozn.: Úkol můžete zpracovat i v písemné podobě – pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.)
str. 115, cv. 4
Vyberte si jinou pohádku od Karla Jaromíra Erbena nebo od jiného sběratele lidových pohádek (např. Božena Němcová, František Bartoš). Text pohádky vyhledejte na internetu. Poté si z pohádky zvolte úryvek (max. 10 vět), v němž se vyskytují jak věty jednoduché, tak souvětí. (Věty mohou být z různých částí pohádky, avšak dbejte na to, aby jako celek dávaly smysl a byla dodržena dějová posloupnost příběhu.) Úryvek přepište (každou větu pište na samostatný řádek). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro práci s textem. Věty poté vytiskněte a rozstříhejte. Věty jednoduché vystřihněte jako celek (nedělte je na slova ani na jiné části). Souvětí rozstříhejte tak, aby byla vždy zvlášť věta hlavní, spojovací výraz, věta vedlejší. Rozstříhané části promíchejte a vložte do obálky. Obálky si následně vyměňte se spolužákem – jeho úkolem bude sestavit správně všechny věty a poskládat je ve správném pořadí tak, jak jdou v pohádce za sebou. Spolužák může také zkusit určit, ze které pohádky byl úryvek vybrán.
str. 115, jazykový rozbor
Sestavte podobné souvětí popisující nějakou událost z vašeho života, jako je v tomto cvičení. Na větu aplikujte všechny úkoly uvedené v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
IV. Sloh a komunikace
1. Práce s informacemi
str. 121, cv. 2
b) Přečtěte si text v učebnici a vyhledejte v něm klíčová slova. Zapište je do myšlenkové mapy s názvem „prvoci“. Poté na internetu vyhledejte další text o prvocích. Doplňte myšlenkovou mapu o klíčová slova z tohoto textu. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us. Společně se spolužáky diskutujte o věrohodnosti webových stránek, z nichž jste informace čerpali. Některé myšlenkové mapy si ve třídě představte.
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam neznámých slov.
Příklad dostupných zdrojů:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/klicovym-clankem-zivota-v-oceanech-byl-temer-neznamy-prvok-jeho-roli-popsal-cesky-vyzkum-11214.
str. 121, cv. 3
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov fotosyntéza a organela.
str. 121, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznam si znovu přehrajte a posuďte, zda jste uvedli všechny podstatné informace a zda se shodují s výchozím textem. Je z vašeho projevu patrné, že látce rozumíte?
str. 121, cv. 6
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov, kterým nerozumíte.
d) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Klíčová slova zapište do myšlenkové mapy.
e) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 122, cv. 11
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
Napište podobné vysvětlení původu názvu obce, z které pocházíte. Informace hledejte na internetu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
2. Vypravování
str. 123, cv. 1
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova gondoliér.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté o městě zjistěte nějaké zajímavosti a uspořádejte je do informačního letáku cestovní kanceláře. Vkládejte fotografie. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a internetu.
str. 123, cv. 2
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.
Příklad dostupných zdrojů:
https://web.spjf.cz/jaroslav-foglar/;
https://foglarweb.skauting.cz.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 124, cv. 7
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova idylický.
Přečtěte si text a vytvořte podle něj koláž z obrázků. Snažte se, aby vaše koláž co nejvíce odpovídala textu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Některé koláže si ve třídě představte. Zkuste o nich vyprávět vlastními větami (učebnici zavřete). Odpovídají textu učebnice?
str. 125, cv. 11
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte jako scénku (předtím se rozdělte do skupin). Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …). Spolužákům neprozrazujte, který obrázek jste si vybrali, měli by to podle záznamu uhodnout.
str. 125, cv. 13
Splňte úkol podle zadání v učebnici jen s tím rozdílem, že vhodný zajímavý příběh vyhledáte na internetu.
str. 126, cv. 15
a) Přečtěte si text ukázky. Poté společně zkuste dát dohromady pravidla společenského chování v tanečních nebo na plese. Zapisujte je na tabuli formou brainwritingu. Následně na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11611-etiketa-jdeme-tancit, zhlédněte video věnující se etiketě na plese. Podle videa říkejte, jaká jsou pravidla slušného chování na plese, při tanci, jak se správně na takovou událost obléct apod. Doplňte seznam pravidel na tabuli. Uvádějte také, co není vhodné na plese dělat, jaké oblečení na takovou příležitost není vhodné apod. Pokud jste už nějaký ples navštívili, uvádějte vlastní zkušenosti.
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova hubertus a manekýn.
str. 127, cv. 18
Přečtěte si text ve cvičení. Na základě znalostí z dějepisu vyprávějte, čím se lidé v pravěku živili. Poté si na webové stránce https://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/praveka_remesla_-_pracovni_listy.pdf stáhněte pracovní list. Stravě v pravěku se věnuje poslední, sedmá strana. Splňte úkoly na této straně. Nakonec shrňte informace o stravování v pravěku. Vyprávějte štafetou (každý žák řekne jednu větu).
str. 127, cv. 19
Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s internetem.
3. Popis
Popis předmětu
str. 130, cv. 1
Vyberte si libovolný předmět (např. vaši oblíbenou věc) k popisu. Pořiďte fotografii tohoto předmětu a vložte ji do vhodné aplikace pro práci s textem. Poté předmět popište. Sdílejte se spolužáky. Ti by měli na základě fotografie a popisu uvést, zda je váš popis kompletní, popř. které části mu chybí.
Popis místnosti
str. 131, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 131, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici jen s tím rozdílem, že vhodnou fotografii k popisu najdete na internetu (vybírejte z volných dostupných zdrojů). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
Popis pracovního postupu
str. 132, cv. 1
Na internetu vyhledejte videonávod na výrobu nějakého předmětu. Podle postupu ve videonávodu předmět vyrobte. Následně spolužákům představte videonávod a svůj předmět, který jste podle něj vyrobili. Společně posuďte, jak se vám to povedlo. Pokud byly ve videonávodu nějaké chyby v pracovním postupu, opravte je. Celý pracovní postup popište. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 133, cv. 5
Každý z vás má jistě nějaký oblíbený pokrm, který už zvládne připravit. Vytvořte list z elektronické kuchařky: vložte seznam surovin a popis přípravy pokrmu. Pokrm připravte a pořiďte jeho fotografii. Vložte ji k receptu do vaší elektronické kuchařky. Přípravu pokrmu můžete také zachytit na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon, …) a připojit ji k receptu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, např. PowerPoint. Jednotlivé listy z kuchařky si ve třídě představte. S pomocí vyučujícího je můžete spojit dohromady a vytvořit tak elektronickou kuchařku vaší třídy. Postupně do ní přidávejte další recepty.
4. Dopis
str. 134, cv. 5
Už jste slyšeli o online pohlednici České pošty? Na webových stránkách https://pohledniceonline.cz/typ-pohlednice se s ní seznamte. Prostřednictvím této služby zkuste poslat pohlednici kamarádovi, mamince, vyučujícímu, …
str. 135, cv. 10
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete uvedené pojmy.
str. 136, cv. 13
Splňte úkol podle zadání v učebnici.
str. 136, cv. 16
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.
str. 136, cv. 17
Splňte úkol podle zadání v učebnici.
5. Zpráva a oznámení
str. 137, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici jen s tím rozdílem, že zajímavé titulky budete hledat na internetu. Zprávu vytvořte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 137, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 138, cv. 7
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete rozdíly mezi uvedenými pojmy.
str. 138, cv. 11
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
str. 139, cv. 16
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s myšlenkovou mapou.