Český jazyk 3
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. OPAKOVÁNÍ
1. VĚTA, SLOVO, SLABIKA, HLÁSKA
str. 4, cv. 2
Vzpomeň si, která místa jsi o prázdninách navštívil. Vyber si jedno místo (město, hrad, zřícenina, rozhledna, muzeum, …) a představ ho spolužákům. Na vhodném digitálním zařízení (počítač, notebook, tablet, …) zpracuj úkol formou prezentace. Doplň ji vlastními fotografiemi či videozáznamy. Úkol prezentuj ostatním (s pomocí interaktivní tabule apod.).
str. 4, cv. 4
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru pro práci s obrázky vytvoř koláž z obrázků, které získáš z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/, https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/. Vybírej obrázky živočichů, rostlin a neživé přírody, které můžeš spatřit v lese. Plakáty poté společně vystavte na nástěnce a porovnejte. Obrázky na jednotlivých plakátech pojmenujte a slova rozdělte na slabiky, určete počet písmen ve slovech, samohlásky a měkké/tvrdé souhlásky apod.
str. 5, cv. 5
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10557-pravidla-chovani-v-prirode?vsrc=video&vsrcid=o-chovani-na-ulici&backlink=tljgb, zhlédni video o vhodném chování v přírodě. Pozorně poslouchej a snaž se zapamatovat si co nejvíce informací. S pomocí vhodného grafického editoru společně vytvořte myšlenkovou mapu a zaznamenejte do ní, co není dovoleno dělat v lese.
Příklad dostupných zdrojů:
https://coggle.it,
https://www.mindomo.com,
https://www.popplet.com,
https://bubbl.us,
https://www.wisemapping.com.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – VYPRÁVĚNÍ
str. 6, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení sestav z vlastních fotografií pořízených během prázdnin příběh, který popisuje jeden tvůj výlet. Poté podle příběhu o výletě vyprávěj. Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiď ze svého vyprávění videozáznam. Nakonec prezentuj své fotografie společně s videozáznamem ostatním.
2. ABECEDA
str. 7, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/148-abeceda, zhlédni video o abecedě. Pozorně si prohlédni hračky, které měl Michal v krabicích. Každá hračka představuje jedno písmeno. Vyber si jedno písmeno a ve výtvarné výchově jej pomocí libovolné techniky vyrob.
str. 7, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení pomoci vhodného textového editoru vytvoř lístečky s názvy živočichů žijících v zoo. Stránku (stránky) s lístečky poté vytiskni, rozstříhej a seřaď podle abecedy. Lístečky si můžeš vyměnit se spolužákem a sestavit jeho řadu živočichů.
str. 8, cv. 5
Na vhodném digitálním zařízení pomoci vhodného textového editoru vytvoř lístečky s různými slabikami. Stránku (stránky) s lístečky poté vytiskni, rozstříhej a skládej slova ze slabik.
3. PSANÍ u/ú/ů
str. 9, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomoci vhodného textového editoru vytvoř interaktivní kalendář (stačí např. na jeden měsíc). Zaznamenávej si do něj různé události (kroužky, návštěvu kulturních zařízení, domácí úkoly apod.). Svůj „kalendář“ poté porovnej se spolužákem. Které události máte například společné? Které se naopak liší? Navštívili jste nějakou událost společně? Diskutujte o tom.
4. PSANÍ y/ý PO TVRDÝCH SOUHLÁSKÁCH
PSANÍ i/í PO MĚKKÝCH SOUHLÁSKÁCH
str. 10, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5946-ucitelka-3-tr-matematika-kolem-nas?vsrc=predmet&vsrcid=matematika%7E1-stupen-zs, zhlédni první část videa (prvních deset minut). Odpověz na všechny otázky týkající se prvního obrázku (kachna s kachňaty). Své odpovědi zaznamenávej na papír. Následně je ve třídě mezi sebou porovnejte.
str. 11, cv. 5
Vyber si živočicha, v jehož názvu se píše y po tvrdých souhláskách (např. rys, krysa, hroznýš, krokodýl, tygr, …) nebo i po měkkých souhláskách (např. jiřička, skřivan, žirafa, žížala, šimpanz, zajíc, …). Na internetu o něm zjisti nějaké informace. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř kartu z encyklopedie. Zapiš na ni alespoň deset informací o daném živočichovi a vlož jeho fotografii (vybírej z volných dostupných zdrojů). Karty poté vytiskněte a vystavte ve třídě (můžete je průběžně doplňovat, např. v rámci učiva o vyjmenovaných slovech).
SLOHOVÁ CVIČENÍ – POZDRAV, PŘEDSTAVENÍ SE
str. 12, cv. 2
Vyučující připraví lístečky s názvy, které označují různé osoby, např. dospělý, žák, vyučující, zaměstnavatel, zaměstnanec, babička, řidič, paní prodavačka, pan Novotný, Jirka, … Měl by mít k dispozici tolik lístečků, kolik je žáků ve třídě (jednotlivé názvy se mohou opakovat). Žáci se rozdělí do dvojic. Každý žák si vylosuje jeden lísteček. Poté každá dvojice sehraje scénku, v níž předvede, jak by se dotyčné osoby vzájemně představili, pozdravili apod. Vyučující (popř. vybraný žák) může jednotlivé scénky zaznamenat na vhodné záznamové zařízení. Po vystřídání všech dvojic zhlédnou žáci společně s vyučujícím záznam. Říkají, kdo se představil dobře, kdo naopak udělal nějakou chybu, jak lze chybu napravit atd.
5. SLOVA SE SKUPINAMI dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě
str. 14, cv. 5.
Z volných dostupných zdrojů vyber fotografii místa, které jsi o prázdninách navštívil, příp. kde se ti líbilo. Můžeš použít i vlastní fotografii. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř pohlednici: na první straně bude fotografie místa, na druhé straně pozdrav z výletu. Nezapomeň uvést i jméno adresáta a jeho adresu. Pohlednici poté prezentuj ostatním. Můžeš ji také vytisknout a adresátovi skutečně poslat.
str. 14, cv. 7
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř podobný soubor kartiček se slabikami, jako je v učebnici. Ze slabik by mělo být možné sestavit slova obsahující skupiny dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě. Kartičky vytiskni a rozstříhej. Poté si je vyměň se spolužákem. Snaž se sestavit a zapsat co nejvíce slov s danými skupinami.
6. PSANÍ SOUHLÁSEK UVNITŘ A NA KONCI SLOV
str. 19, cv. 23a
Žáci vytvoří dvojice. Každá dvojice si vybere jeden obrázek z této kapitoly a pojmenuje ho. S pomocí vhodného grafického editoru poté každá dvojice vytvoří ke slovu podobnou myšlenkovou mapu, jako je ve cv. 23a.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – POPIS
str. 20, cv. 2
Na internetu vyhledej obrázek osoby, zvířete nebo věci (vybírej z volných dostupných zdrojů). Na vhodném digitálním zařízení jej vlož do textového editoru a připoj jeho popis. Popis poté prezentuj (např. na interaktivní tabuli) spolužákům.
II. NAUKA O SLOVĚ
1. SLOVO A SKUTEČNOST, VÝZNAM SLOV
str. 21, cv. 1
a) Na vhodném digitálním zařízení vytvoř podzimní koláž z obrázků, které získáš z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/, https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/. Vycházej z textu Přišel podzim v učebnici. Koláž tak může vyjadřovat podzimní barvy, náladu podzimního počasí, možnosti dětských radovánek, může zobrazovat živočichy, kteří na podzim odlétají do teplých krajů nebo kteří se ukládají k zimnímu spánku anebo všechno dohromady. Jednotlivé koláže poté vytiskněte a vystavte na nástěnce.
b) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4775-barviva-v-listech?vsrc=vyhledavani&vsrcid=podzim, zhlédni video o barvivu v listech. Na základě informací ve videu poté vyber správné odpovědi:
Podzimní listy mívají nejčastěji tyto barvy: červenou, oranžovou a žlutou,
zelenou, hnědou a fialovou.
Podzimní barvy jsou v listech: jen na podzim, jen na jaře, pořád.
Na jaře: převládá zelený chlorofyl nad ostatními barvami v listech, se zelený chlorofyl rozkládá, proto jsou listy barevné.
c) Na základě videa proveďte společně s vyučujícím pokus, který dokazuje, že i zelené listy obsahují ostatní barviva. Budete potřebovat líh, filtrační papír, hmoždíř, kádinku a injekční stříkačku. Celý pokus můžete zaznamenat na vhodné záznamové zařízení a umístit např. na webu školy jako výukový materiál pro své spolužáky.
str. 21, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř lístečky, na které napíšeš části podzimních pranostik. (Pranostiky hledej na internetu.) Lístečky vytiskni, rozstříhej a vyměň si je se spolužákem. Jednotlivé části pranostik poté zkoušej sestavit dohromady.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.mozaika.eu/cestina-nejen-pro-deti-podzimni-pranostiky-uroven-c2/,
http://knihovna.obecmokre.cz/lidove-pranostiky,
https://czechtheworld.com/pranostiky/.
2. SLOVA PROTIKLADNÁ
str. 22, cv. 2
Přečti si úryvek z pohádky o Křemílkovi a Vochomůrkovi. Jak asi pohádka pokračovala a skončila? Dopiš ji. Potom zhlédni celou pohádku na: https://www.youtube.com/watch?v=RaQDKHiW3_s a porovnej se svým vyprávěním. V čem se shodují a v čem se liší?
4. SLOVA NADŘAZENÁ, PODŘAZENÁ A SOUŘADNÁ
str. 23, cv. 1
Vyučující připraví lístečky se slovy, která reprezentují slova nadřazená, např. živočich, nábytek, ovoce, zelenina, houba, hudební nástroj, květina, strom, nádobí, nářadí, dopravní prostředek, hudební nástroj, pohádková bytost, …. Měl by mít tolik lístečků, kolik je žáků ve třídě. Každý žák si vylosuje jeden lísteček a s pomocí vhodného grafického editoru vytvoř myšlenkovou mapu (uprostřed myšlenkové mapy bude slovo nadřazené, okolo slova podřazená a vzájemně souřadná). Myšlenkové mapy potom vytiskněte a umístěte na viditelné místo ve třídě. Mohou kdykoli posloužit k procvičení a upevnění učiva.
5. SLOVA MNOHOZNAČNÁ
str. 24, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř řady obrázků mnohoznačných slov. Obrázky vybírej z volných dostupných zdrojů, např. v řadě budou obrázky jazyka (v ústech), jazyka v botě, čokoládového kočičího jazýčku. Jednotlivé řady odděl čarami, vytiskni a rozstříhej. Vzniknou tak např. edukativní záložky do knížek.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – DOKONČENÍ PŘÍBĚHU
str. 25, cv. 1
Víš, jak poskytnout první pomoc? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2030-zaklady-prvni-pomoci, zhlédni video o tom, jak poskytnout první pomoc v různých situacích. První pomoc si prakticky natrénuj (na figuríně, se spolužáky ve třídě apod.).
7. SLOVA PŘÍBUZNÁ
str. 26, cv. 2
Vytvoř obrázkový příběh z příbuzných slov. Z volných dostupných zdrojů vyber obrázky příbuzných slov, např. rybník, ryba, rybář, rybářský (prut), porybný, … Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru uspořádej obrázky do příběhu, např. rybář sedí u rybníka, chytá ryby na rybářská prut, kolem jde porybný. K jednotlivým obrázkům můžeš připojit popisky (cedulky s příbuznými slovy). Svůj příběh poté prezentuj ostatním.
8. NAUKA O SLOVĚ – OPAKOVÁNÍ
str. 27, cv. 2
Na internetu vyhledej návody na výrobu zvířátek z přírodnin. Ve výtvarné výchově poté zvířátka vyrob. Přírodniny (např. kaštany, žaludy, bukvice, šišky, dřívka, listí, mech, …) nasbírej při vycházce do přírody. Se zvířátky můžete poté společně sehrát pohádky pro mladší spolužáky.
Příklad dostupných zdrojů:
https://dubanci.cz/zviratka-z-kastanu-zaludu/.
III. HLÁSKOSLOVÍ A VÝSLOVNOST
1. STAVBA SLOVA
str. 28, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř kartičky znaků, tj. ×, ○,
○, které ti pomohou se stavbou slov. Od každého znaku si poté vytiskni několik kartiček. Vyučující následně říká slova, žáci na lavici pomocí kartiček se znaky sestavují jejich hláskovou stavbu.
SLOVNÍ PŘÍZVUK
str. 29, cv. 1
Čti hádanky a dávej důraz na zvýrazněné slabiky slov. Pořiď videozáznam svého čtení. Společně jej zhlédněte a posuďte, jak jste byli úspěšní.
IV. PSANÍ i, í / y, ý UVNITŘ SLOV PO B, L, M
1. OBOJETNÉ SOUHLÁSKY
str. 30, cv. 1
Na internetu vyhledej návod na výrobu draka (z papíru, z látek, …). Draky podle návodu ve výtvarné výchově vyrobte. Snažte se vyrobit draky, jejichž obličeje vyjadřují různé vlastnosti (hodný, zlý, namyšlený, veselý, usměvavý, zamračený, …). Draky si poté ve třídě vystavte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.babyweb.cz/vyrobte-si-vesele-draky,
https://www.skrblik.cz/navod/jak-vyrobit-draka/.
str. 30, cv. 2
Ve výtvarné výchově společně vyrobte jednoduché papírové koruny, jako jsou na obrázku v učebnici. Na polovinu z nich napište slova, na druhou polovinu vzorce těchto slov (slova a vzorce připraví vyučující). Žáci si poté nasadí koruny a zkouší najít vhodného partnera do dvojice (ke slovu vzorec a naopak).
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.rcvlnka-plzen.cz/l/kralovska-koruna/,
https://www.youtube.com/watch?v=WKFHm4nD0b8.
2. VYJMENOVANÁ SLOVA PO B
str. 32, cv. 1
S pomocí vhodného grafického editoru společně vytvořte jednu velkou myšlenkovou mapu na téma „být“ (např. být mladý, být chytrý, být venku, …).
str. 33, cv. 5
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř plakát na téma „zvířata v zimě“. Z volných dostupných zdrojů vlož fotografie zvířat, která můžeme v zimě vidět např. u krmelce, u krmítka, na poli apod. Připoj také informace o tom, čím je možné tato zvířata v zimě přikrmovat (dolož obrázky). Plakát by měl být jakýmsi informačním letákem, jak pomoci těmto zvířatům přezimovat.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ochranazvirat.cz/2021/01/26/prikrmovani-lesni-zvere-v-zime/,
https://www.priroda.cz/clanky.php?detail=2799,
https://www.zvirevnouzi.cz/novinky/zimni-prikrmovani-zvirat-kdy-koho-a-cim/.
str. 35, cv. 3
Jaké příbytky znáš? Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru vytvoř koláž z obrázků různých příbytků (obrázky vybírej z volných dostupných zdrojů). Nápovědu hledej ve cv. 3 na str. 35 v učebnici.
str. 35, cv. 4
Na vhodném digitálním zařízené pomocí vhodného textového editoru vytvoř kartičky, které jsou kolem klobouku v učebnici. Kartičky poté vytiskni, rozstříhej a vlož do klobouku (krabice, pytlíku, …). Zahraj si s nimi uvedenou hru.
str. 36, cv. 1
Z prvouky jistě znáš některé léčivé byliny. Vyber si jednu a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř list z herbáře. Vlož obrázek/fotografii byliny (buď svou vlastní, nebo vybírej z volných dostupných zdrojů) a připoj základní informace (jak vypadá, kde roste, zda a kdy kvete, co se z ní sbírá, čím je prospěšná, …). Jednotlivé listy potom můžete vytisknout, vznikne třídní herbář bylin. V dalších ročnících můžete herbář postupně rozšiřovat.
Příklad dostupných zdrojů:
https://botanic.cz/herbar,
https://serafinbyliny.cz/herbar.
str. 36, cv. 5
Města uvedená v tomto cvičení zkus vyhledat v internetové mapě, např. mapy.cz nebo maps.google.cz.
str. 37, cv. 3
Na internetu vyhledej nahrávku písní uvedených v tomto cvičení. Společně s touto nahrávkou si písně zazpívejte.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – ROZVOJ FANTAZIE
str. 39, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru vytvoř koláž toho, co by sis přál. Výsledek své práce poté prezentuj ostatním. Spolužáci by se měli pokusit uhodnout tvé přání.
3. VYJMENOVANÁ SLOVA PO L
str. 41, cv. 1.
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1968-jak-se-zije-neslysicim, zhlédni video o neslyšících. Odpověz na následující otázky:
Jak nejlépe komunikovat s neslyšícím? Jaké zásady je nutné dodržovat?
S jakými problémy se neslyšící potýkají?
Co jste se dozvěděli o Petrovi z ukázky?
b) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11734-svedek-minulosti-mlyn?vsrc=video&vsrcid=vaclav-klaus-vysvetluje-kuponovou-privatizaci&backlink=q337v, zhlédni video o životě ve mlýně. Co sis o životě ve mlýně zapamatoval? Jak se lidem ve mlýně žilo a jakou práci museli vykonávat? Diskutujte o tom ve třídě.
str. 42, cv. 1
Na vhodném digitální zařízení pomocí vhodného grafického editoru vytvoř plakát. Na jedné polovině vyjádři (pomocí obrázků, fotografií, popisků, …), čím lidé nejčastěji plýtvají. Na druhé polovině plakátu navrhni, jak by se plýtvání dalo předejít. Plakáty si poté vystavte ve třídě. Můžete je ale také vylepit na nástěnku školy nebo umístit na její webové stránky, budou sloužit i ostatním spolužákům.
Příklad dostupných zdrojů:
https://program.rozhlas.cz/plytvame-protoze-muzeme-8017136,
https://www.hydrotech-group.com/cz/blog/5-sposobov-ktorymi-plytvate-vodou-bez-toho-aby-ste-o-tom-co-i-len-tusili,
https://www.stobklub.cz/clanek/plytvani-jidlem-jako-celosvetovy-problem/,
https://ecoblog.cz/jak-doma-zabranit-plytvani-jidlem/,
https://www.vodavdome.cz/40-1-drobnost-jak-doma-setrit-vodou/.
str. 44, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12585-ty-brdo-lyze?backlink=zu5zs, zhlédni video o lyžích (první tři minuty). Odpověz na následující otázky:
Co si lidé nasazovali na nohy předtím, než vynalezli lyže?
Z čeho se sněžnice vyráběly?
Ve kterých zemích se našly staré pozůstatky lyží?
Kdo začal lyžovat v horských oblastech?
Kdy se lyže začaly využívat ke sportování?
Na jaké dvě skupiny se dělí lyžování? Jaký je mezi nimi rozdíl?
Dá se lyžovat i v Africe? Pokud ano, kde?
4. VYJMENOVANÁ SLOVA PO M
str. 47, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11083-liska-obecna?backlink=tqyz4, zhlédni video o lišce. Poté společně říkejte, co jste si zapamatovali. Své myšlenky zaznamenejte na tabuli formou myšlenkové mapy.
str. 49, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4695-hmyz-na-louce, zhlédni video o hmyzu (první tři minuty). Na základě informací ve videu vyber správné odpovědi:
Jeden ze základních instinktů hmyzu je: shánění potravy, létání.
Hmyz obývá Zemi: méně než 400 milionů let, více než 400 milionů let.
Jednotlivé druhy hmyzu se liší: způsobem rozmnožování a pohybu, tvary, barvami i způsobem života.
str. 51, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5616-dedictvi-unesco-litomysl?vsrc=vyhledavani&vsrcid=Litomy%C5%A1l, zhlédni video o Litomyšli. Poté si zahraj na průvodce/moderátora jako Miroslav Táborský ve videu. Vyber si některou dílčí zajímavost litomyšlského zámku (např. sgrafita, interiér, život na zámku, umělci na zámku, proč je v seznamu UNESCO, hospodářské budovy, zámecká zahrada, zámecké divadlo, Smetanova Litomyšl, …) a téma zpracuj na vhodném digitálním zařízení formou prezentace. Z volných dostupných zdrojů vkládej fotografie či krátká videa. Prezentaci s vlastním komentářem poté představ ostatním.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.zamek-litomysl.cz/cs,
https://www.unesco-czech.cz/litomysl/predstaveni/#page_start,
https://smetanovalitomysl.cz.
VYJMENOVANÁ SLOVA PO B, L, M – OPAKOVÁNÍ
str. 53, cv. 2
Na internetu vyhledej pokusy s „bublinami“ a některé vyzkoušej.
Příklad dostupných zdrojů:
https://vida.cz/blog/bublinovy-had,
https://vida.cz/blog/bublinovy-recept,
https://vida.cz/blog/lavova-lampa,
https://vida.cz/blog/obri-bublina,
https://vida.cz/blog/podivne-bubliny,
https://vida.cz/blog/trampolina-pro-bubliny.
V. TVAROSLOVÍ – SLOVNÍ DRUHY
1. PODSTATNÁ JMÉNA
str. 55, cv. 1
Pořiď fotografii svého pokoje. Poté ji pomocí vhodného digitálního zařízení prezentuj spolužákům. Zkuste společně pojmenovat věci na fotografii – uvádějte pouze podstatná jména.
str. 56, cv. 3
Pro své spolužáky vytvoř na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru podobné karty s obrázky jako v učebnici. Obrázky by měly tvořit řadu, tj. osob (lékař, kuchařka, tanečnice, …), zvířat (pes, kočka, papoušek, …) nebo věcí (stůl, křeslo, postel, …). Využívej vlastní fotografie, obrázky, příp. vyber vhodné obrázky z volných dostupných zdrojů. Karty poté vytiskni a vyměň si se spolužákem. Pokus se správně sestavit řady.
str. 56, cv. 6
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř kartičky s názvy pohádkových postav (podobně jako v učebnici), např. loupežník | Rumcajs, víla |Amálka, králík | Bobek. Kartičky poté vytiskni, rozstříhej a vyměň si je se spolužákem. Zkus sestavit správné dvojice.
str. 57, cv. 10
Vlastní jména místní uvedená v tomto cvičení zkus vyhledat v internetové mapě, např. mapy.cz nebo maps.google.cz.
2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
str. 58, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř kartu svého domácího mazlíčka (pokud žádného nemáš, vyber si toho, kterého bys jednou chtěl mít). Vlož jeho fotografii (příp. vyber nějakou z dostupných zdrojů) a podobně jako v učebnici popiš, jak vypadá, jaké má vlastnosti, zdali umí nějaké zábavné kousky apod. Své karty si poté vzájemně představte a porovnejte.
4. ČÍSLOVKY
str. 60, cv. 5
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř lístečky s rébusy slov se zašifrovanými číslovkami jako v učebnici. Lístečky poté vytiskni, rozstříhej a vyměň se spolužákem. Snaž se rozluštit co nejvíce slov.
5. SLOVESA
str. 61, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení nakresli obrázek (nebo naskenuj už hotový obrázek, např. ten, který jsi kreslil ve výtvarné výchově). Zobraz jej na interaktivní tabuli, aby jej dobře viděli i ostatní. Ti se budou snažit říkat, co osoby, zvířata a věci na tvém obrázku dělají nebo co se s nimi děje.
str. 62, cv. 3
Na internetu vyhledej recept na ovocný čaj, ovocný džus nebo limonádu. Podle instrukcí v receptu některý nápoj společně připravte.
Příklady dostupných zdrojů:
https://www.recepty.eu/michane-napoje/michana-ovocna-limonada.html,
https://www.toprecepty.cz/recept/10877-domaci-ovocny-caj/,
https://www.recepty.cz/dzus-most-kucharka.
7. PŘEDLOŽKY
str. 64, cv. 3
Na internetu vyhledej nahrávku písní uvedených v tomto cvičení. Společně s touto nahrávkou si některé písně zazpívejte.
8. SPOJKY
str. 65, cv. 1
Přečti si úryvek pohádky v učebnici. Jak asi pohádka dopadla? Zkus ji dovyprávět. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11881-pohadky-bratri-capku-kocici-pohadka, zhlédni Kočičí pohádku bratří Čapků. Dozvíš se, jak pohádka pokračovala. Byl tvůj odhad správný?
10. CITOSLOVCE
str. 66, cv. 11
Na internetu vyhledej nahrávky různých zvuků/hlasů. Poté je přehraj na vhodném digitálním zařízení spolužákům. Ti by měli určit citoslovce, která v nahrávkách uslyší, a odhadnout, kdo nebo co zvuk vydává.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – TELEFONICKÝ ROZHOVOR
str. 67, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6474-privolani-prvni-pomoci, zhlédni video o tom, jak lze přivolat první pomoc. Poté ve dvojicích sehrajte scénky, jak někomu přivoláváte první pomoc (jeden z vás bude volající, druhý operátor na tísňově lince).
VI. TVAROSLOVÍ – PODSTATNÁ JMÉNA
1. PODSTATNÁ JMÉNA – ROD
str. 68, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://www.ceskatelevize.cz/porady/10658625776-polopate/219562220400010/cast/686859/, zhlédni video (první tři minuty) o drahých kamenech. Odpověz na následující otázky:
Co pan Josef z našeho videa hledal na poli?
Co jsou pecky?
Co se musí udělat s nalezenými kameny, abychom získali drahokam?
Kde lze drahé kameny nejčastěji nalézt? Jaké podmínky je nutné dodržet, abychom tam kameny našli?
Vydejte se společně s vyučujícím na vycházku do přírody. Sbírejte kamínky (nemusí to být drahé kameny), které se vám líbí. Poté uspořádejte ve třídě výstavku pro spolužáky z ostatních tříd.
3. PODSTATNÁ JMÉNA – PÁD
str. 70, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř koláž na téma „kamarád“. Použij libovolnou techniku, se kterou ses již seznámil.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – MŮJ PSÍ KAMARÁD
str. 72, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř plakát, který bude znázorňovat, kde všude a jak pes pomáhá člověku (např. asistenční pes, canisterapie, pes záchranář – v horských oblastech, policejní pes apod.). Využij znalosti z prvouky. Plakáty poté vytiskněte, porovnejte a vystavte na nástěnce.
VII. PSANÍ i, í / y, ý UVNITŘ SLOV PO P, S, V, Z
1. VYJMENOVANÁ SLOVA PO P
str. 74, cv. 1
Co víš o ptakopyskovi? Metodou brainstorming zkuste společně zaznamenat, co o něm víte. Poté na webových stránkách České televize, https://www.ceskatelevize.cz/porady/10606260684-wifina/221553112050034/cast/872158/, zhlédněte video o ptakopyskovi. Snažte se zapamatovat si o něm co nejvíce informací. S pomocí vhodného grafického editoru společně vytvořte myšlenkovou mapu a zaznamenejte do ní, co jste se o ptakopyskovi dozvěděli.
str. 74, cv. 5
Na internetu vyhledejte nahrávku písně uvedené v tomto cvičení. Společně s touto nahrávkou si píseň zazpívejte.
str. 75, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1438-pohadka-ja-baryk-a-muj-slepys?vsrc=video&vsrcid=pohadka-pani-zima&backlink=99bwv, si poslechni pohádku Já Baryk a můj slepýš, kterou předčítá známá herečka Nina Divíšková. Odpověz na následující otázky:
Kdo je vypravěčem pohádky?
Jak Baryk nazývá svého pána?
Jaké období Baryk popisuje?
S jakým zvířetem Baryk hovoří?
Co se o tomto zvířeti z pohádky dozvídáme?
Pokud se ti pohádka líbila, vypůjč si v knihovně knížku Já Baryk od Františka Nepila a přečti si další pohádky.
str. 77, cv. 1
Jistě víš, že pýr plazivý je nebezpečný plevel. Z prvouky určitě znáš i další plevele (např. mák vlčí, chrpa modrá, svlačec rolní, heřmánek nevonný aj.). Vyber si jednoho zástupce plevele a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vypracuj „kartu z encyklopedie“, v níž uvedeš, o jakou rostlinu se jedná, jak vypadá, kde a kdy roste, čím je nebezpečná apod. Karty poté vytiskněte a svažte, vznikne třídní encyklopedie plevelů.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – SVÁTKY A OBYČEJE
str. 79, cv. 2
O Velikonocích lidé dodržují různé zvyky a tradice. Znáš některé? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2797-velikonocni-zvyky-a-tradice, zhlédni video o velikonočních zvycích a tradicích. Vyber si jeden zvyk a ten si prakticky vyzkoušej, např. s pomocí dospělých upeč jidáše (beránka, mazanec), upleť pomlázku nebo obarvi vajíčka. Pokud si nebudeš vědět rady jak na to, hledej na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.youtube.com/watch?v=9_ckfXrJfR8,
https://www.youtube.com/watch?v=6jBxW2D1xio,
https://www.ceskevelikonoce.cz/velikonocni-beranek/,
https://www.sonnentor.com/cs-cz/recepty-a-tipy/rady-a-tipy/prirodni-barveni-velikonocnich-vajicek.
2. VYJMENOVANÁ SLOVA PO S
str. 82, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř koláž (z fotek, obrázků, barev, …) na téma „sychravý podzim“. Jak si ho představuješ?
str. 83, cv. 1
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10153-sykora-konadra, zhlédni video o sýkoře. Potom metodou pětilístku shrň informace o sýkoře (1. řádek: název, 2. řádek: dvě přídavná jména vyjadřující, jaká je sýkora, 3. řádek: tři slovesa vyjadřující, co sýkora dělá, 4. řádek: věta o sýkoře o čtyřech slovech, 5. řádek: synonymum k 1. řádku). Pětilístek můžeš zpracovat na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru.
b) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4586-sysel-obecny?vsrc=vyhledavani&vsrcid=sysel, zhlédni video o syslovi. Potom na internetu vyhledej informace o Záchranném programu sysla obecného v ČR. Co je cílem tohoto programu? Co pro jeho záchranu můžeš udělat ty sám? Diskutujte o tom ve třídě.
Poté na vhodném digitálním zařízení společně vytvořte plakát pro spolužáky z ostatních tříd. Plakát by měl podávat základní informace o syslovi, příčiny jeho ohrožení, místa výskytu i informace o záchranném programu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.zachranneprogramy.cz/sysel-obecny/zachranny-program-zp/.
3. VYJMENOVANÁ SLOVA PO V
str. 87, cv. 1
a) Na webových stránkách České televize: https://edu.ceskatelevize.cz/video/7103-vlk, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4943-vlci-a-vlci-hlidky?vsrc=video&vsrcid=konec-zimy-priroda&backlink=r6vpe, zhlédni video o vlkovi a vlčích hlídkách. Potom formou myšlenkové mapy společně zpracujte téma „vlčí hlídky“ (kdo to je, jaký je jejich úkol, kde na ně můžete narazit, …).
b) Na internetu nebo v knihovně vyhledejte pověsti vztahující se k Vyšehradu. Některé si ve třídě přečtěte. Vyberte si jednu a sehrajte ji jako scénku. Vyučující (popř. vybraný žák) ji může zaznamenat na vhodné záznamové zařízení. Poté scénku zhlédněte a říkejte, co se vám povedlo, co by bylo potřeba ještě vylepšit apod.
str. 88, cv. 1
Znáš přežvýkavce? Co o nich víš? Jaké jsou jejich typické znaky? A kdo mezi ně patří? Vyber si jednoho přežvýkavce a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř list z encyklopedie. Uveď, jak zvíře vypadá, čím se živí, kde žije, pro co ho chováme a další zajímavosti. Vlož i fotografii/obrázek zvířete (vybírej z volných dostupných zdrojů). Práci poté prezentuj ostatním.
str. 89, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4598-vydra-ricni?vsrc=vyhledavani&vsrcid=vydra, zhlédni video o vydře. Na základě informací, které se dozvíš ve videu, doplň následující text.
Vydra říční si počíná jako velmi obratný __________. Vydra je ____________________ šelma, která se živí především __________, kterých za den sní jen asi __________ kilogramu. Patří mezi živočichy, kteří dokážou přizpůsobit jídelníček nejen ____________________, ale také __________, kde žijí. Loví třeba i žáby, __________, divoké králíky nebo domácí __________. Vydru chrání __________, ale člověk pořád platí za jejího hlavního __________. Značnou část roku žije jako __________. Většinu času tráví ve __________. Před chladem ji chrání extrémně ____________________. Vydra je přirozenou součástí naší __________.
str. 91, cv. 2
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4613-vyr-velky?vsrc=vyhledavani&vsrcid=v%C3%BDr, zhlédni video o výrovi. Na základě informací, které se dozvíš ve videu, doplň následující text.
Na zemi pod skalními __________ si většinou staví hnízdo naše __________ sova, výr velký. Poznáte ho podle __________ oranžových __________, péřových __________ a velikosti. Má rozpětí křídel až __________ cm. Člověkem byl odpradávna pronásledován jako __________, což na počátku 20. století téměř vedlo k jeho __________. Od roku 1929 je __________ a dnes jsou jeho stavy zase vyrovnány. V Česku žije kolem _____ až _____ set párů. Mláďata se líhnou už koncem __________. Matka s nimi stráví první tři _________ života, pak je nechá o samotě a chrání je zpovzdálí. Za kořistí se výr velký vydává od __________ do časných ranních hodin, proto se mu říká ___________________.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – POZVÁNKA
str. 92, cv. 2b
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř pozvánku na oslavu svých narozenin.
4. VYJMENOVANÁ SLOVA PO Z
str. 93, cv. 2
Kde všude se můžeš setkat s „jazykem“? Toto slovo má spoustu významů – najdeš je všechny? S pomocí vhodného grafického editoru společně vytvořte myšlenkovou mapu a zaznamenejte do ní co nejvíce významů slova „jazyk“.
str. 94, cv. 8
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř pro své spolužáky podobné rébusy, do nichž zašifruješ vyjmenovaná nebo slova s vyjmenovanými slovy příbuzná. Poté kartičky vystříhej a vyměň si se spolužákem. Snaž se odhalit všechna zašifrovaná slova.
VYJMENOVANÁ SLOVA PO P, S, V, Z – OPAKOVÁNÍ
str. 95, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2869-kovarstvi-v-minulosti, zhlédni video o kovářství. Pozorně poslouchej a zapisuj vyjmenovaná slova a slova s nimi příbuzná, která ve videu zazní. Poté video zhlédni ještě jednou a zapisuj slova s i, í po obojetných souhláskách. Zapsaná slova porovnej se spolužáky.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – POŘADÍ VĚT V PŘÍBĚHU
str. 96, cv. 1
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1745-praotec-cech?vsrc=porad&vsrcid=dejiny-udatneho-ceskeho-naroda, zhlédni pověst O praotci Čechovi. Potom si přečti následující věty a seřaď je podle toho, jak události v příběhu následovaly za sebou.
Slované se chtěli vydat hledat novou vlast.
V době, kdy končilo stěhování národů, se Slované shromáždili mezi řekami Vislou a Dněstrem.
Zemi pojmenovali Čechy.
Praotec Čech se rozhodl zůstat v zemi zaslíbené, mlékem a strdím oplývající.
Vedeni praotcem Čechem došli Slované až pod horu.
b) Na internetu zjisti, co je strdí.
VIII. TVAROSLOVÍ – SLOVESA
1. SLOVESA – ČÍSLO
str. 97, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12110-jiri-zacek-bajaja?vsrc=vyhledavani&vsrcid=poh%C3%A1dky, si poslechni veršovanou pohádku Bajaja od Jiřího Žáčka. Zapisuj slovesa, která uslyšíš. Zapsaná slovesa si poté přečtěte a porovnejte. Kdo jich zvládl zapsat nejvíce?
3. SLOVESA – ČAS
str. 99, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř tabulku o třech sloupcích. Do záhlaví sloupců uveď názvy slovesných časů (minulý, přítomný, budoucí). Poté si na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1167-ezopova-bajka-o-vrane-syru-a-lisce?vsrc=tema&vsrcid=pohadky, poslechni bajku O vráně, sýru a lišce. Slovesa, která uslyšíš, zapisuj podle času do správného sloupce.
4. SLOVESA – INFINITIV
str. 100, cv. 1
Na internetu vyhledej báseň Co všechno musí udělat jaro od Františka Halase. V básni najdi infinitivy. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř k básni plakát z obrázků, k nimž připojíš (napíšeš) nalezené infinitivy. Plakáty si vytiskněte, porovnejte a vystavte ve třídě na nástěnce.
7. SLOVESA – OPAKOVÁNÍ
str. 104, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvoř krátký komiks z obrázků nebo fotografií (vybírej z volných dostupných zdrojů). Pamatuj, že komiks by měl vyjadřovat nějaký děj. Jednotlivé komiksy poté prezentujte ve třídě (např. na interaktivní tabuli). Žáci se snaží popsat děj na jednotlivých obrázcích s využitím sloves v různých osobách, číslech a časech. Slovesa můžete společně zapisovat do předem vytvořené tabulky (v záhlaví budou jednotlivé gramatické kategorie sloves, tj. osoba, číslo, čas).
SLOHOVÁ CVIČENÍ – VYPRÁVĚNÍ PODLE OSNOVY
str. 105, cv. 1
Využijte komiksy z předchozího cvičení. Procvičujte vyprávění podle obrázkové osnovy.
IX. VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
1. STAVBA VĚTY JEDNODUCHÉ
str. 106, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru vytvoř podobný obrázek, jako je v učebnici. Obrázek poté prezentuj ostatním (zobraz např. na interaktivní tabuli), a to tak, že jej popíšeš pouze jednoduchými větami.
3. SOUVĚTÍ
str. 108, cv. 3
Pracuj s obrázkem, který jsi vytvořil ke cv. 3 na str. 106. Obrázek prezentuj ostatním. Spolužáci se snaží popsat jej pomocí souvětí.
4. SPOJOVÁNÍ VĚT DO SOUVĚTÍ
str. 109, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř lístečky s větami jednoduchými. Věty by se měly vztahovat ke konkrétnímu tématu (soubor témat připraví vyučující). Lístečky poté rozstříhej a vyměň si je se spolužákem. Pomocí vhodných spojek se snaž spojovat jednotlivé věty na lístečcích do souvětí. Souvětí zapisuj do sešitu nebo na papír.
SLOHOVÁ CVIČENÍ – KRÁTKÝ POZDRAV, ADRESA
str. 110, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvoř pohlednici, a to tak, že vložíš nějakou vlastní fotografii místa, které jsi navštívil. Připoj krátký pozdrav a adresu osobě, které je pohlednice určena. Pohlednici můžeš i odeslat.
X. ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ
str. 112, cv. 8
Na internetu vyhledej nějakou prázdninovou písničku. Na vhodném digitálním zařízení si ji přehrajte a společně zazpívejte.