Přírodopis 8 (Biologie člověka)
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
str. 14, Vývoj člověka
Na internetu vyhledejte, které muzeum ve vašem okolí nabízí expozice týkající se pravěkého vývoje člověka. Prohlédněte si webové stránky vybraného muzea, zjistěte, jaké expozice ještě nabízí, kdy má otevírací hodiny, kolik stojí vstupné. Můžete zorganizovat exkurzi.
Doporučené odkazy:
http://muzeumcloveka.cz/cs/o-muzeu/stala-expozice
http://www.mzm.cz/o-puvodu-cloveka-a-vzniku-kultury
http://infohumpolec.cz/muzeum/antropologicka-expozice/antropologicka-expozice.html
str. 29, Poranění krční páteře (případně další části týkající se první pomoci)
Stáhněte si aplikaci Záchranka a seznamte se s tím, jak ji můžete použít. Zhlédněte i instruktážní videa, jak aplikaci používat, která jsou v ní dostupná.
V sekci Ty to zvládneš se podívejte na video Poranění páteře (nebo jiné – podle právě probíraného tématu). Zaznamenejte si ty nejdůležitější informace, potom si pročtěte body, jak poskytnout první pomoc při poranění hlavy nebo páteře, v učebnici na str. 124.
Diskutujte, v jakých situacích může dojít k úrazu páteře. Společně si zopakujte, jak byste v daných situacích měli postupovat v roli zachránce.
Doporučené zdroje:
https://www.zachranny-kruh.cz/prvni-pomoc-krok-za-krokem.html
https://www.youtube.com/@zachrannykruh112
https://zachrannasluzba.cz/zaklady-prvni-pomoci/
https://www.nzip.cz/clanek/227-zasady-prvni-pomoci
str. 43, Imunita
Rozdělte se do skupin. Každá skupina zhlédne jedno z videí a ve zvoleném textovém nebo grafickém editoru vytvoří pracovní list, který bude zaměřen na zachycení nejdůležitějších informací, které by si měl člověk z videa zapamatovat.
Doporučené zdroje:
https://decko.ceskatelevize.cz/video/e220553112450005
https://www.youtube.com/watch?v=-usbWGwQcsk&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
https://www.youtube.com/watch?v=DWZBvsvFWG8&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda
Následně si jednotlivé skupiny pracovní listy mezi sebou vymění. Nejprve si listy prohlédnou a zjistí, zda by už něco byli schopni doplnit na základě znalostí z hodin přírodopisu a videa, pro které vytvářeli svůj pracovní list. Potom zhlédnou další video a dokončí vyplňování pracovního listu.
Nakonec skupiny zhodnotí jednotlivá videa (co se z nich dozvěděli/nedozvěděli, jaká forma jim více vyhovovala apod.) i zpracování pracovních listů, které vyplňovali (co ocenili, co by doplnili apod.).
str. 48, Činnost srdce
Zhlédněte video na: https://www.youtube.com/watch?v=_qVCJUa-FkU&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda.
Ve zvoleném textovém nebo grafickém editoru každý samostatně vytvořte pracovní list, který bude zaměřen na zachycení nejdůležitějších informací, které by si měl člověk z videa zapamatovat.
Následně si ve dvojicích své pracovní listy mezi sebou vyměňte a vyplňte je.
Nakonec zhodnoťte zpracování pracovních listů, které jste vyplňovali (co jste ocenili, co byste doplnili apod.). Pracovní listy můžete také porovnávat v rámci celé třídy, např. na co se zaměřilo nejvíce žáků, co považoval za důležité pouze někdo.
str. 55, Kouření
a) Zeptejte se umělé inteligence, co si „myslí“ o kouření a moderních náhradách klasických cigaret, případně jí zadejte, aby vytvořila esej na téma související s kouřením.
Doporučené zdroje:
https://deepai.org/machine-learning-model/text-generator
https://bard.google.com/chat
Bing Chat
b) Zhlédněte videa:
https://www.youtube.com/watch?v=0wHNAjfHuWA&ab_channel=Linkos.cz-web%C4%8Cesk%C3%A9onkologick%C3%A9spole%C4%8Dnosti%C4%8CLSJ.E.P
https://www.youtube.com/watch?v=Csmmc4-RtiE&ab_channel=Kovy
Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word
c) Dohledejte si další, aktuální poznatky a informace ohledně regulace nebo zákazů náhrad klasických cigaret. Jsou skutečně méně škodlivé?
Doporučené zdroje:
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3623338-zahrivany-tabak-s-prichuti-v-cesku-skoncil-od-pondeli-se-nesmeji-ani-doprodavat
https://www.sos-msk.cz/23-rijna-2023-skonci-prodej-zahrivanych-tabakovych-vyrobku-s-charakteristickou-prichuti/
https://www.idnes.cz/xman/styl/vapovani-erektilni-dysfunkce-sex-koureni-cigareta-elektronicka.A211213_060307_xman-styl_fro
str. 66, Vitaminy
Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=rCzcQOmevZA&t=276s&ab_channel=%C4%8Cesk%C3%BDrozhlasRadio%C5%BEurn%C3%A1l.
Potom vytvořte myšlenkovou mapu, případně zápis toho, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Word
Nakonec o tom, co koho zaujalo, diskutujte.
str. 74, Pokožka
Zahrajte si na detektivy a prozkoumejte své otisky prstů podle návodu ve videu:
https://www.youtube.com/watch?v=YFgE5L8cM9I&ab_channel=Dumy.cz.
Otisky prstů zaznamenané prvním způsobem vyfotografujte a vytvořte z nich databázi. Potom otisky odeberte i druhým způsobem, promíchejte je a podle své databáze zkuste určit, komu který otisk patří.
str. 89, Péče o sluch
Nainstalujte si aplikaci na měření hlasitosti zvuku, případně pokud máte přístup ke hlukoměru, využijte ho. Vytvořte si sdílený dokument, ke kterému budou mít přístup všichni ze třídy.
Měřte hlasitost zvuku na různých místech a hodnoty i místa zaznamenávejte do sdíleného dokumentu. Místa potom seřaďte od nejhlučnějšího po nejtišší.
Můžete si také vytvořit plán okolí a hlasitost do něj zaznamenávat např. pomocí barevné škály. Zjistíte tak, které oblasti jsou nejhlučnější, a tedy z hlediska péče o sluch nejméně vhodné k dlouhodobému pobytu.
Doporučené zdroje:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ktwapps.soundmeter&hl=cs&gl=US
https://play.google.com/store/apps/details?id=app.tools.soundmeter.decibel.noisedetector&hl=cs&gl=US
str. 108, Praktické využití genetiky
Slyšeli jste už o geneticky modifikovaných potravinách? Vyhledejte si o nich informace na internetu, případně v literatuře. Ve vhodném digitálním prostředí si vytvořte myšlenkovou mapu nebo např. seznam pro a proti. Diskutujte o vhodnosti, či nevhodnosti GMO.
Můžete zhlédnout i video z cyklu NEZkreslená věda: https://www.youtube.com/watch?v=aCm6gXlua48&list=PLqmy0o96fQtAVJdbRUoN6dLaIaLqAEp-y&index=6&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda