Český jazyk 5
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. Český jazyk
str. 4, cv. 1
Na portálu Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vyhledejte význam zvýrazněných slov. Se kterými slovníky Internetová jazyková příručka pracuje? Je význam daných slov v těchto slovnících stejný? Porovnejte.
str. 4, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte „česko-slovenské pexeso“, a to tak, že na jedné kartičce bude slovo české, na druhé jeho slovenský ekvivalent. Pexeso poté vytiskněte, vystřihněte a zahrajte si jej se spolužáky.
(Příklad některých slovenských slov: hydina, pečeň, morčacie, raňajky, smädný, omrvinky, kapusta, kel, maškrtník, šiška, bocian, žubrienka, …)
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.translation-interpreting.cz/rady-a-tipy/podivna-slovicka-slovenstina;
https://www.studentify.cz/slovenska-slova-kterym-cesi-nerozumi/;
https://lingvo.info/cs/lingvopedia/slovak.
str. 5, cv. 3
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/3207-odlisnosti-nareci?vsrc=vyhledavani&vsrcid=nářečí, zhlédněte video o nářečích (první minutu a půl). Ukázku zhlédněte dvakrát: poprvé jen poslouchejte, podruhé zapisujte slova, kterým nerozumíte. Poté diskutujte o tom, co tato slova znamenají. Na internetu zkuste vyhledat jejich význam. Pracujte například se slovníkem nářečí českého jazyka (https://sncj.ujc.cas.cz).
II. Opakování učiva z nižších ročníků
str. 6, cv. 2
Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte alespoň některá místa uvedená v tomto cvičení. Zkuste vyhledat i místa, která jste o prázdninách navštívili vy.
str. 8, cv. 12
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte podobnou tabulku jako v učebnici. Tabulku vytiskněte a hru si zahrajte.
Slohová cvičení – vyprávění (příběh z prázdnin)
str. 12
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát, který podává informace o tom, jak se bezpečně chovat o prázdninách. Plakáty vhodně doplňte fotografiemi, obrázky, … (vybírejte z volných dostupných zdrojů, např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/). Poté je vytiskněte a vyvěste na nástěnky (i webové) ve škole tak, aby byly dostupné i ostatním spolužákům.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.policie.cz/clanek/bezpecne-o-prazdninach-267934.aspx.
III. Stavba slova
1. Kořen, předpona, přípona, koncovka
str. 13, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru (resp. editoru pro tvorbu tabulek) vytvořte podobné kartičky s kořeny, předponami a příponovými částmi. Kartičky poté vytiskněte, rozstříhejte a vyměňte si je se spolužákem. Sestavujte různá slova.
Příklad kořenů: -LET-, -ROD-, -STROJ-, -LÉK-, -HRAD-, -RYB-, -STAV-, -BĚH-, -LOV-, -UČ-, -SKOK-, -MÉST-, …
Příklad předpon: OD-, NAD-, POD-, PŘED-, ZA-, VY-, VÝ-, S-, Z-, VZ-, O-, …
Příklad příponových částí: -DLO, -IŠTĚ, -BA, -KA, -EC, -ITEL, -NA, -NÍK, -NÍ, -AŘ, …
str. 14, cv. 4
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru vytvořte společně myšlenkovou mapu na téma „Vhodné chování v divadle“. Poté na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10540-o-navsteve-divadla, zhlédněte ukázku o tom, jak se správně v divadle chovat. Vraťte se k myšlenkové mapě a na základě informací z ukázky opravte případné chyby, popř. doplňte další pravidla vhodného chování v divadle.
Příklad dostupných zdrojů:
2. Slova příbuzná
str. 15
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/8350-netopyri, zhlédněte video o netopýrech. Ukázku si pusťte ještě jednou a zapisujte slova příbuzná, poté je mezi sebou porovnejte.
b) Na základě ukázky vyberte pravdivá tvrzení.
( ) V České republice žije více než 30 druhů netopýrů.
( ) Netopýři patří mezi savce.
( ) Podzim není pro živočichy žijící ve městě nebezpečný.
( ) Na zimu potřebují netopýři získat tukové zásoby.
( ) Potravou netopýrů je především hmyz.
( ) Netopýři nevidí.
( ) Netopýři se orientují na základě echolokace.
( ) Netopýři zimují pokaždé na jiném místě.
3. Odvozování slov předponami a příponami
str. 18, cv. 6
Na webovém portálu https://atlas.mapy.cz si nastavte mapu „Povodí řek“. Poté na ní vyhledejte řeky uvedené v textu učebnice. Z mapy zjistěte, jak velké je povodí jednotlivých řek. Údaje zaznamenejte do tabulky a porovnejte.
4. Změny při odvozování slov
str. 20, cv. 6
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov.
str. 20, cv. 9
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte obrázkové rébusy pro mladší spolužáky. Rébusy tvořte tak, že místo slov vložíte obrázky – vybírejte je z volných dostupných zdrojů (např. https://pixabay.com/cs/ nebo https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/).
Slohová cvičení – popis předmětu
str. 21, cv. 1
Přečtěte si popis pračky. Zkuste ho vhodně zkrátit na 240 znaků, a to tak, aby byl popis úplný a sdělení zůstalo zachováno. Pracujte s aplikací https://www.tweetgen.com.
5. Souhláskové skupiny na rozhraní předpony a kořene
str. 23, cv. 5
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte pro své spolužáky hru na procvičení předpon a kořene slov. Z volných dostupných zdrojů vyberte obrázky dopravních značek, v jejichž názvu je předpona (např. Podchod nebo nadchod, Zatáčka vpravo, Zúžená vozovka, …). Vytvořte soubor kartiček – na každé z nich bude obrázek a název dopravní značky. Kartičky poté vytiskněte a rozstříhejte. Hru začne vybraný žák. Vylosuje si kartičku a v názvu dopravní značky určí předponu a kořen, např. Zatáčka vpravo: za – předpona, táč – kořen; v – předpona, prav – kořen. Pokud obojí určí správně, kartičku si ponechá a vylosuje si další. Pokračuje tak dlouho, dokud se mu daří správně určovat předponu i kořen. Jakmile udělá chybu, pokračuje další žák v pořadí. Vyhrává ten, kterému se podaří nasbírat co nejvíce kartiček.
str. 24, cv. 7
a) Na internetu vyhledejte fotografie s podzimní tematikou. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace pro práci s obrázky vytvořte podzimní koláž.
b) Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu na téma „podzim“.
6. Souhláskové skupiny na rozhraní kořene a přípony
str. 26, cv. 5
Na internetu vyhledejte informace o knize Gulliverovy cesty (např. kdo ji napsal, kdy vznikla, o čem pojednává, …). Poté pomocí aplikace Evernote (https://evernote.com/intl/cs) zpracujte získané informace formou přehledných poznámek. Své poznámky sdílejte a porovnejte s ostatními.
7. Zdvojené souhlásky
str. 28, cv. 4
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte karty s obrázky živočichů (obrázky/fotografie živočichů vkládejte z volných dostupných zdrojů). Karty poté promítejte např. na interaktivní tabuli. Živočichy na obrázcích pojmenujte a tvořte od nich přídavná jména pomocí přípony -í, např. slon – sloní.
8. Přídavná jména odvozená příponou -ský, -ký
str. 29, cv. 1
Na internetu vyhledejte pověst vztahující se k místu, kde žijete. Pověsti si ve třídě přečtěte a vyberte jednu, kterou byste chtěli zpracovat jako dramatickou scénkou (příp. se rozdělte do skupin a sehrajte více pověstí). Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru pověst převeďte na dramatický text. Vyrobte si kostýmy a pověst sehrajte. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.) a scénku zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně. Scénku můžete poté sehrát pro své rodiče nebo spolužáky na školní besídce.
Slohová cvičení – reklama
str. 31, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte reklamu do tištěného média (novin nebo časopisu). Vymyslete si výrobek (službu), který (kterou) chcete propagovat. Z volných dostupných zdrojů vložte fotografii/obrázek (popř. nakreslete vlastní obrázek, vytvořte koláž z fotografií/obrázků apod.). Popište, o jaký výrobek (jakou službu) se jedná, čím je pro uživatele prospěšný (prospěšná), … Nezapomeňte, že dobrá reklama by měla nejen informovat, ale i zaujmout a přesvědčit. Své výtvory poté prezentujte ve třídě.
9. Předpony s-, se-, z-, ze-, vz-, vze-
str. 32, cv. 1
Prohlédněte si obrázek v učebnici. Každý žák ve třídě si vybere libovolný sportovní úkon, který lze pojmenovat slovem obsahujícím nějakou předponu (např. vylézt, vyšplhat, přeskočit, vyskočit, rozběhnout se, …). V hodině tělesné výchovy každý žák vybraný sportovní úkon předvede. Zvolený žák (popř. vyučující) zachytí na vhodné záznamové zařízení sportovní úkony jednotlivých žáků. Zaznamenané sportovní úkony si poté znovu ve třídě přehrajte a snažte se je pojmenovat vhodnými slovy s předponou.
str. 33, cv. 4
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte lístečky se slovy obsahujícími předpony s-, se-, z-, ze-, vz-, vze-. Lístečky vytiskněte, rozstříhejte a vložte do klobouku. Každý žák si poté vylosuje jeden lísteček a slovo na něm napsané zkusí vyjádřit pantomimou. Ostatní žáci hádají, o které slovo se jedná. Vybraný žák (popř. vyučující) může jednotlivé pantomimické výstupy zachytit na vhodné záznamové zařízení, avšak tak, aby nezaznělo slovo, o které se jedná. Záznam poté přehrajte například spolužákům z vedlejší třídy (stejného ročníku), kteří se budou snažit správné slovo s předponou uhodnout.
str. 34, cv. 9
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte k dvojicím slov, uvedeným v modré tabulce, grafickou (resp. obrázkovou) pomůcku, tzn. každou dvojici slov vyjádříte pouze obrázkem, fotografií, koláží obrázků, grafickou značkou apod. Vybírejte z volných dostupných zdrojů.
10. Předložky s, se, z, ze
str. 37, cv. 6
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7014-kopriva-je-paliva-ale-take-leciva, zhlédněte video o kopřivě. Dozvíte se o ní spoustu zajímavostí. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte list z herbáře (pro jeho tvorbu se inspirujte zde: https://edu.ceskatelevize.cz/video/9929-jak-si-zalozit-herbar). Vložte fotografii nebo obrázek kopřivy a připište zajímavosti. Na internetu dále zjistěte, kde a kdy kopřiva roste, jaké má účinky na lidské zdraví, co se z kopřivy připravuje apod. Tento list z herbáře můžete také vytvořit bez obrázku. Kopřivu vylisujte a na vytištěný list ji poté vlepte.
11. Předpony ob-, o-, v-, předložky v, ve, psaní skupin bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně
str, 40, cv. 10
V textu se objevila zkratka GPS. Víte, co znamená? Jistě jste už slyšeli o tzv. geocachingu. Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10010-geocaching-zaklady, se s touto celosvětovou hrou seznamte. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického/textového editoru vytvořte společně vzkaz od vaší třídy. Vzkaz (můžete připojit fotografii, propagační předmět vaší školy apod.) umístěte do schránky a schránku rafinovaně ukryjte na nějakém zajímavém místě. Souřadnice ukryté kešky zaneste do mapy (https://www.geocaching.com/play) pro ostatní hráče. Společně průběžně sledujte, jak se vaší kešce daří.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10011-geocaching-jak-zacit,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10014-geocaching-schranky-s-keskami,
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10013-geocaching-zakladame-novou-kesku.
Slohová cvičení – vzkaz
str. 42
Napsat a zveřejnit vzkaz lze různým způsobem. Dopravní podnik města Brna (DPMB) nabízí možnost zveřejnění vašeho vzkazu v tramvaji. Na webových stránkách https://www.dpmb.cz/ps-rekni-v-tramvaji-napis-vzkaz si přečtěte pokyny, jak by měl takový vzkaz vypadat. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru (a za dodržení instrukcí DPMB) vzkaz do tramvaje napište. Pokud jste z Brna, můžete ho odnést na uvedenou adresu a sledovat, jak putuje Brnem.
13. Stavba slova – opakování
str. 43, cv. 2
V učebnici si přečtěte báseň o čarodějnici. Jistě víte, že ke každé čarodějnici patří i čarodějnický klobouk. Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12653-carodejnice-kocici-klobouk, zhlédněte video, ve kterém se dozvíte, jak takový klobouk vyrobit (například na čarodějnický bál). Klobouk si podle návodu vyrobte.
str. 44, cv. 4
Napište dopis svým prarodičům (popř. rodičům, tetě, strýcovi, bratranci, sestřenici, sousedce, paní učitelce, …) o tom, co se právě v místě vašeho bydliště děje (např. v přírodě), co je u vás nového apod. Vaším úkolem je však napsat elektronický dopis, tzv. e-mail. Pokud nemáte e-mailovou schránku, s pomocí vyučujícího si ji založte.
IV. Vyjmenovaná slova
str. 47, cv. 8
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12401-norsky-spisovatel-jo-nesbo, si poslechněte vyprávění norského spisovatele Jo Nesbø, dozvíte se něco víc o jeho tvorbě. Ve vyprávění zmiňuje mj. Nobelovu cenu za literaturu. Na internetu zjistěte, co je to za ocenění, kdo a za jakých podmínek jej může získat. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát, jehož prostřednictvím navrhnete spisovatele, který by si Nobelovu cenu podle vás zasloužil. Uveďte důvody, proč by to měl být právě on. Z volných dostupných zdrojů vložte jeho fotografii i např. ukázky z jeho díla, které se vám nejvíce líbí.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.icestina.cz/blog/nositele-nobelovy-ceny-za-literaturu/,
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nobelova_cena_za_literaturu.
str. 48, cv. 11
Přečtěte si nedokončená souvětí v učebnici. Jedno souvětí si vyberte a zamyslete se nad tím, jak byste ho dokončili. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického/textového editoru úkol nějak zajímavě graficky zpracujte, např. formou komiksu, plakátu, prezentace, … Můžete se také rozdělit do dvojic a vámi vybrané souvětí zpracovat jako reportáž (v tomto případě zaznamenejte reportáž na vhodné záznamové zařízení, abyste ji pak mohli prezentovat ostatním). Svá zpracování úkolu si nakonec ve třídě představte.
str. 48, cv. 12
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/4598-vydra-ricni?vsrc=vyhledavani&vsrcid=vydra, zhlédněte video o vydře. Na základě informací, které se dozvíte ve videu, vyberte správná tvrzení.
( ) Vydra říční je obratný rybář.
( ) Lidé vydry vyhubili.
( ) Vydra umí přizpůsobit jídelníček ročnímu období.
( ) Vydra se živí výhradně rybami.
( ) Vydra žije samotářsky.
( ) Vyder je v přírodě málo.
( ) Vydra tráví celý den ve vodě.
str. 49, cv. 15
Na internetu vyhledejte význam uvedených slov i jejich správný pravopis. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 50, cv. 18
Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte alespoň některá místa uvedená v tomto cvičení. Zdůvodňujte při tom pravopis. Říkejte, která místa jste už navštívili.
Slohová cvičení – pozvánka, zpráva
str. 51, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte pozvánku na nějakou (před)vánoční akci. Dbejte na to, aby pozvánka obsahovala všechny potřebné údaje. Pozvánku poté rozešlete elektronicky (e-mailem) svým přátelům a známým.
V. Slovní druhy
str. 53, cv. 3
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova hulán i dalších slov z písně, kterým nerozumíte. Zvukový záznam písně vyhledejte na internetu a společně si ji zazpívejte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.youtube.com/watch?v=0_vkirfqLWo.
str. 55, cv. 10
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte tabulku s podobnými větami pro mladší spolužáky. Do slov vkládejte zajímavě graficky ztvárněné číslice (jako ve cvičení v učebnici), popř. obrázky.
str. 55, cv. 12
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/11447-pece-o-domaci-mazlicky, zhlédněte video o tom, co obnáší péče o domácí mazlíčky. Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte informační leták, do kterého uvedete vše potřebné o péči o domácího mazlíčka. Můžete uvést obecné informace, které platí pro všechny domácí mazlíčky. Nebo si vyberte konkrétního mazlíčka (psa, kočku, papouška, rybičky, křečka, želvu, …) a informace zaměřte pouze na něj. Leták vhodně graficky zpracujte, aby byl přitažlivý i vizuálně. Letáky poté umístěte na webovou nástěnku třídy/školy.
b) Jednotlivé letáky si prostřednictvím interaktivní tabule ve třídě prohlédněte. Pracujte s nimi i v rámci procvičování již probraného učiva, např. čtěte slova uvedená na letáku a určujte slovní druhy, k vybraným slovům uvádějte synonyma, antonyma, …
str. 56, cv. 15
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/9346-deti-kresli-pisnicky-jozin-z-bazin, si poslechněte píseň o známém strašidlu Jožinovi z Bažin. Všimněte si, jak děti celou píseň výtvarně zpracovaly. Zkuste to také! Vyberte si nějakou píseň o strašidlu (můžete zvolit i Jožina z bažin) a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace pro malování píseň graficky zpracujte. Poté si ji zazpívejte a s vytvořenými „loutkami“ a kulisami ji sehrajte jako scénku. Užívejte při tom různá citoslovce. Můžete ji zachytit na vhodné záznamové zařízení, např. pro rodiče nebo spolužáky z dalších tříd
VI. Podstatná jména
1. Podstatná jména – pád
str. 58, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1696-snih, zhlédněte jednoduchý pokus se sněhem. Pokus si ve třídě vyzkoušejte. Co jste se dozvěděli o sněhu?
2. Podstatná jména – číslo
str. 59, cv. 1
Inspirujte se obrázkem v učebnici. Vydejte se do přírody, do města, do zoo, … Pořiďte fotografii zvoleného místa. Ve třídě si poté fotografie společně prohlédněte, např. prostřednictvím interaktivní tabule. Podle fotografie říkejte podstatná jména a určujte jejich pád a číslo. (Fotografie můžete použít i později a určovat i rod.)
3. Podstatná jména – rod
str. 61, cv. 1a)
a) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vyhledejte význam uvedených slov.
b) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2093-jaromir-jagr-legenda-ledniho-hokeje, zhlédněte video o naší hokejové hvězdě – Jaromíru Jágrovi. Vyberte si jinou sportovní hvězdu (nemusí to být hokejista) a krátce ji představte, stejně jako byl představen Jaromír Jágr ve videoukázce. Zvolte si libovolnou formu prezentace (videozáznam, plakát, referát, reportáž, …).
Slohová cvičení – rozvoj fantazie, porozumění textu
str. 62–63
Rozdělte si role a pohádku zdramatizujte. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.) a scénku zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně. Scénku můžete poté sehrát pro své rodiče nebo spolužáky na školní besídce.
4. Skloňování podstatných jmen
str. 64, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/6919-pece-o-zivocichy-v-zime, zhlédněte video o přikrmování zvěře a ptáků v zimě. Poté společně říkejte, co jste si zapamatovali. Uvádějte i vlastní zkušenosti s přikrmováním zvěře a ptáků.
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru poté vytvořte informační plakát, v němž uvedete, čím různé druhy zvěře a ptáků přikrmovat. Z volných dostupných zdrojů vložte fotografie, popř. použijte vlastní fotografie nebo kresby. Plakáty poté vyvěste na webu třídy/školy, popř. na školních nástěnkách.
str. 65, cv. 3a)
Říkejte vzor uvedených podstatných jmen. Potom s pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) své řešení zkontrolujte.
str. 66, cv. 8
Rozdělte se do dvojic a vzájemně se představujte (např. Dobrý den, pane řediteli.). K oslovení využívejte slova ze cvičení. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.). Záznamy společně zhlédněte a posuďte, zda jste užili oslovení ve správných tvarech.
5. Podstatná jména – opakování
str. 67, cv. 4
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov a ověřte jejich pravopis.
Slohová cvičení – rozhovor
str. 68, cv. 2
Jako třída připravte soubor otázek, které byste chtěli položit nějaké zajímavé osobnosti z vašeho okolí (může to být i např. rodič někoho ze spolužáků, který vykonává zajímavé nebo nebezpečné povolání; sourozenec někoho z vás, který má neobvyklý koníček apod.). Dotyčnou osobu poté pozvěte do školy a rozhovor s ní zrealizujte. Rozhovor zaznamenejte na vhodné záznamové zařízení – jako zdroj informací může posloužit i žákům z jiných ročníků. Pokud se vám nepodaří žádnou osobnost oslovit a pozvat, rozdělte se do dvojic/skupin a rozhovor sehrajte jako scénku ve třídě (včetně videozáznamu).
VII. Přídavná jména
str. 69, cv. 1
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/855-zalozeni-karlovy-univerzity, zhlédněte video o založení Karlovy univerzity. Na základě informací ve videu doplňte chybějící údaje do vět.
Karel IV. hovořil __________ jazyky.
Karel IV. vydal v Praze roku _________ tzv. papežskou zakládací listinu.
Karel IV. musel nejprve požádat __________ o souhlas k založení univerzity.
V té době byl papežem __________, což byl bývalý __________ Karla IV.
Karel IV. svěřil univerzitu do ochrany __________, tedy stejnému patronu, jako svěřil země Koruny české.
Univerzita měla velmi důležité __________ ve středověké společnosti.
Založení univerzity bylo významným činem, protože Univerzita Karlova byla první univerzitou na sever od __________.
Karel IV. založil také univerzitu v __________.
Tzv. insignie byly výrazem __________ univerzity.
Univerzita Karlova je __________ univerzitou v České republice.
str. 70, cv. 9a)
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte kartu vašeho mazlíčka. Vložte jeho fotografii (popř. jej nakreslete), připojte jeho jméno a seznam přídavných jmen, které vašeho mazlíčka nejlépe charakterizují. Pokud žádného domácího mazlíčka nemáte, vytvořte kartu mazlíčka, kterého byste jednou chtěli mít. Fotografie vybírejte z volných dostupných zdrojů. Karty poté prezentujte ve třídě.
1. Druhy přídavných jmen
str. 71, cv. 3b)
Zvukový záznam některé z uvedených písní vyhledejte na internetu a společně si ji zazpívejte.
2. Skloňování přídavných jmen tvrdých
str. 74, cv. 3
a) Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10543-o-oslavach-a-darcich, zhlédněte video o tom, jak se správně chovat na narozeninové oslavě. Na vhodném digitálním zařízení s pomocí vhodné aplikace (např. https://www.mindomo.com) vytvořte myšlenkovou mapu, do které zásady správného chování při narozeninové oslavě shrnete. Pracujte všichni společně. Napadnou vás i další zásady vhodného chování při oslavách?
b) Odpovězte na otázky v závěru videa.
str. 76, cv. 9
Zopakujte si, co je pověst. Na internetu vyhledejte další pověsti vztahující se k Lysé hoře. Pověsti si ve třídě přečtěte. Můžete je zdramatizovat (včetně videozáznamu scénky) nebo k nim na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace pro malování vytvořit ilustraci.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.lysahora.cz/encyklopedie/objekty1.phtml?id=109704,
str. 76, cv. 10
Vyberte si jedno (již opravené) přísloví/pořekadlo a v aplikaci pro malování k němu nakreslete nějaký vtipný obrázek. Využijte při tom různé nástroje, které aplikace nabízí. Obrázek poté představte spolužákům. Ti by měli uhádnout, o které přísloví/pořekadlo se jedná.
3. Skloňování přídavných jmen měkkých
str. 78, cv. 6
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/12541-svatek-hromnice, zhlédněte video o Hromnicích. Co jste se o tomto dni dozvěděli? Které další pranostiky se k němu vážou a co znamenají? Diskutujte o tom ve třídě.
Vyberte si některý den v kalendáři (lze i Hromnice) a na internetu k němu vyhledejte některé pranostiky. Úkol poté zpracujte na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru jako plakát. Uveďte pranostiky, z volných dostupných zdrojů připojte obrázky/fotografie, vhodně graficky zpracujte. Pokud si každý žák ve třídě vybere jiný den, můžete potom jednotlivé plakáty svázat – vznikne malá encyklopedie pranostik k různým dnům v kalendáři.
Příklad dostupných zdrojů:
https://skolaposkole.cz/prijimaci-zkousky-ss/pranostiky,
http://www.meteo-radyne.cz/pranostiky.php,
https://www.meteocentrum.cz/pranostiky/.
str. 78, cv. 7b)
Vyberte si jednoho živočicha ze cvičení (příp. zvolte jiného podle svého zájmu) a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru pro něj vytvořte „list z encyklopedie“. Uveďte všechny důležité údaje (např. rodové a druhové jméno živočicha, místo výskytu, druh ohrožení, stavba těla, rozmnožování, potrava, obydlí, přezimování, …). Údaje uspořádejte do přehledné tabulky, z volných dostupných zdrojů vložte fotografii živočicha. Jednotlivé „listy“ poté vytiskněte a svažte do malé encyklopedie. Pozn.: Úkol můžete tematicky specifikovat např. na ohrožené druhy živočichů, tažní ptáci, lesní zvěř apod.
5. Přídavná jména – opakování
str. 81, cv. 1
Přínosem plaveb Kryštofa Kolumba není jenom objevení nového kontinentu. Díky němu se do Evropy dostaly některé plodiny, které tu dříve nebyly. Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/7028-prichod-plodin-z-ameriky, zhlédněte video o tom, které plodiny se k nám z Ameriky dostaly. Na internetu vyhledejte další. Zjistěte také, které plodiny se tu v té době (15. století) běžně pěstovaly. Poté na vhodném digitálním zařízení vytvořte prezentaci, v níž uvedete rozdíl v jídelníčku tehdejších lidí před objevením Ameriky a po něm.
Příklad dostupných zdrojů:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kolumbovsk%C3%A1_v%C3%BDm%C4%9Bna,
str. 81, cv. 1a)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov.
str. 83, cv. 10
Ukažte ostatním, jak vnímáte jaro vy! Vydejte se do přírody s videokamerou či chytrým mobilním telefonem a natočte krátké video „o jaru“. Video by mělo zachycovat vše, co se děje v jarní přírodě. Můžete připojit komentář. Videa poté prezentujte ve třídě.
Slohová cvičení – osnova vyprávění
str. 84, cv. 2
Na internetu vyhledejte krátký zajímavý příběh a napište k němu osnovu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru. Poté postupujte tak, že osnovu představíte spolužákům pomocí interaktivní tabule. Na základě osnovy by žáci měli být schopní říct, o čem váš text pojednává. Nakonec svůj text přečtěte. Texty by neměly být příliš dlouhé, aby se mohlo během hodiny vystřídat co nejvíce žáků. Volte texty z oblastí vašeho zájmu.
VIII. Slovesa
str. 86, cv. 4
a) V textu písně vyhledejte slovesa a zamyslete se nad tím, jak byste je vyjádřili pohybem. Poté na internetu vyhledejte zvukový záznam písně a společně si ji zazpívejte. Až se seznámíte s melodií a rytmem, zkuste píseň ztvárnit i pohybově. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.) a scénku zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně. Podařila se vám všechna slovesa vyjádřit i pohybově?
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova periskop i dalších slov z písně, kterým nerozumíte.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.youtube.com/watch?v=wNPdC_UkIKA.
1. Slovesný způsob
str. 87, cv. 2
Přečtěte si text v učebnici a zpracujte stejný úkol jako Anička – připravte příspěvek (referát) o historii svého města/obce. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodného textového editoru. Informace o svém městě/obci hledejte na internetu, popř. vydejte se pro vhodné knihy do knihovny. K příspěvku připojte vlastní fotografie, které poté spolužákům ukážete např. prostřednictvím interaktivní tabule.
2. Oznamovací způsob
Čas přítomný
str. 89, cv. 4c)
Vyhledejte slova s citovým zabarvením. Jak takovým slovům říkáme? S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete jejich význam.
str. 89, cv. 6
Přečtěte si uvedené pranostiky a vysvětlete si jejich význam. Poté se rozdělte do malých skupin, popř. pracujte ve dvojicích. Každá skupina si vybere jednu pranostiku a zdramatizuje ji. Ostatní skupiny hádají, o kterou pranostiku se jedná. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.) a scénky zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně. K dramatizaci můžete zvolit i jiné pranostiky, hledejte je na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://skolaposkole.cz/prijimaci-zkousky-ss/pranostiky,
http://www.meteo-radyne.cz/pranostiky.php,
https://www.meteocentrum.cz/pranostiky/.
Čas budoucí
str. 91, cv. 6
Přečtěte si text a zpracujte stejný úkol, jaký měly Lenka s Aničkou. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru napište článek do městského zpravodaje. Vyberte si jeden hrad (zámek, zříceninu hradu, …), který jste navštívili, na internetu o něm zjistěte nějaké zajímavosti, které uvedete v článku. Připojte vlastní fotografie. Články si poté ve třídě přečtěte. Můžete je i vytisknout a svázat. Získáte vlastní třídní zpravodaj.
str. 91, cv. 8
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru zpracujte podle instrukcí v učebnici daný propagační leták. Letáky poté porovnejte. V čem se shodují a v čem se liší?
Slohová cvičení – dopis
str. 92, cv. 1c)
Zopakujte si, jaké části má dopis. Vyberte si jedno téma a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru napište krátký dopis.
Čas minulý
str. 93, cv. 1
Zopakujte si, co je bajka. Na internetu bajky vyhledejte. Rozdělte si role a vybranou bajku (vybrané bajky) po rolích přečtěte. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon apod.). Bajky si poté přehrajte a posuďte, jak se vám přednes povedl (zaměřte se na práci s hlasem, tempo, pauzy apod.). K vybrané bajce (vybraným bajkám) společně připojte poučení.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=bajky.
3. Rozkazovací způsob
str. 96, cv. 4
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2768-spravne-chovani-v-restauraci, zhlédněte video o správném chování v restauraci. Na základě videa vyberte vhodné odpovědi na následující otázky.
- Co znamená slovo „etiketa“?
( ) pravidla slušného chování ( ) pravidla stravování ( ) filozofická disciplína
- Co je v Japonsku projevem spokojenosti u jídla?
( ) kýchání ( ) hlasité mlaskání ( ) srkání
- Která součást příboru se jako první objevila na stole?
( ) vidlička ( ) nůž ( ) lžíce
- Kdo vchází první do restaurace?
( ) muž ( ) žena ( ) oba současně
- Které místo v restauraci je společensky významnější?
( ) zády do prostoru a čelem ke stěně
( ) zády ke stěně s výhledem do prostoru
( ) bokem ke stěně i do prostoru
- Jak správně sedíme u stolu?
( ) zpříma, ruce nesmí být ukryty pod deskou stolu
( ) tak, jak nám to je nejpohodlnější
( ) tak, abychom si rukama mohli pohodlně podepřít bradu
- Jak správně držíme příbor?
( ) konce střenek opíráme o střed dlaně, hroty vidličky směřují nahoru
( ) konce střenek opíráme o střed dlaně, střenka je celá ukrytá v dlani, hroty vidličky míří dolů
( ) tak, abychom nadělali co nejméně hluku při pohybu příboru po talíři
- Jak je to v restauraci se zvednutím zvonícího telefonu?
( ) pokud je hovor důležitý, můžeme ho přijmout i v restauraci
( ) pokud nám v restauraci zazvoní telefon, můžeme hovor přijmout, aby zvonění nerušilo ostatní
( ) v restauraci netelefonujeme, je to nevhodné
5. Slovesa – opakování
str. 98, cv. 1
Zkuste vymyslet nějakou hru jako děti z příběhu. Může se jednat o hru provozovanou venku, v tělocvičně, o deskovou či karetní hru apod. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru sepište její pravidla, popř. nakreslete herní plán a další rekvizity. Hry si poté vzájemně představte. Pokud se jedná o deskovou či karetní hru, ve výtvarné výchově ji s pomocí digitálního zařízení vytvořte.
str. 99, cv. 5
Znáte i další přísloví a pořekadla? Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru vytvořte podobné kartičky jako v učebnici, tzn. přísloví/pořekadlo rozdělte na dvě části, každou část napište na jednu kartičku. Kartičky poté vytiskněte a rozstříhejte. Můžete je věnovat mladším spolužákům, aby si také procvičili znalost přísloví a pořekadel. Přísloví a pořekadla můžete vyhledat i na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://cs.wikiquote.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_p%C5%99%C3%ADslov%C3%AD,
https://www.atlaso.cz/znama-ceska-prislovi/,
https://skolaposkole.cz/prijimaci-zkousky-ss/prislovi,
https://www.krajanekvesvete.cz/tag/prislovi-a-porekadla/.
Slohová cvičení – vyprávění (volba povolání)
str. 100, cv. 3
Vyberte si povolání, které byste jednou chtěli vykonávat. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte informační plakát o tomto povolání – stručně v bodech popište, co člověk vykonávající toto povolání dělá, čím je prospěšný pro společnost, které nástroje k výkonu povolání potřebuje, pro které lidi je povolání vhodné, co je na něm zajímavé či nebezpečné apod. Připojte obrázek nebo fotografii, plakát vhodně graficky zpracujte. Plakáty poté prezentujte ve třídě.
str. 100, cv. 5
Podle zadání v učebnici sehrajte daný telefonický rozhovor. Zaznamenejte se při tom na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.) a scénku zhlédněte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně. Scénku můžete poté sehrát pro mladší spolužáky, budou mít tak názorný příklad, jak se v jednotlivých krizových situacích zachovat.
IX. Zájmena
str. 101, cv. 1
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového editoru napište krátké vyprávění o svém domácím mazlíčkovi (stačí 10 vět). Pokud žádného domácího mazlíčka nemáte, napište vyprávění o zvířátku, které byste jednou chtěli mít. Ve vyprávění používejte různá zájmena. Poté své vyprávění předneste a zachyťte je na vhodné záznamové zařízení. Záznam přehrajte spolužákům. Ti by měli zhodnotit, zda jste používali vhodná zájmena ve správných tvarech.
str. 101, cv. 4
Podle instrukcí v učebnici připravte s využitím vhodného digitálního zařízení kartičky se zájmeny (pracujte s tabulkou na str. 102). Podle popisu v učebnici si poté s kartičkami zahrajte danou hru.
4. Zájmena – opakování
str. 109, cv. 1d), e)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov a slovních spojení.
str. 109, cv. 1k)
Představte spolužákům sport, který provozujete. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte motivační leták, který informuje a vámi vybraném sportu. Leták by měl přesvědčit ostatní, proč je právě vámi vybraný sport ten nejlepší. Leták vhodně graficky zpracujte.
Slohová cvičení – popis pracovního postupu
str. 111, cv. 4
Na internetu vyhledejte recept na jednoduchý pokrm, který zvládnete připravit. Pokrm připravte a jeho přípravu (jednotlivé kroky) zaznamenejte na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon). Poté na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte „list z kuchařky“ – uveďte název receptu, suroviny i postup přípravy a doplňte vlastní fotografií pokrmu. Jednotlivé „listy z kuchařky“ si poté ve třídě představte. Pokud jste pořídili i videozáznam z přípravy pokrmu, prezentujte jej ostatním.
X. Číslovky
str. 112, cv. 1
Na internetu vyhledejte krátké video přinášející informace z oblasti astronomie a vesmíru (např. o Měsíci, o planetě Zemi, o Slunci, …). Ve videu by měly zaznít číslovky. Vybraná videa společně zhlédněte, hledejte v nich číslovky a říkejte, zda jsou určité, nebo neurčité.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/tema/vesmir-a-zeme?stranka=2&stupen=1-stupen-zs.
1.Druhy číslovek
str. 114, cv. 7
Připravte podobné vyprávění o sobě jako Michal – snažte se uvést co nejvíce číslovek. Poté své vyprávění předneste a zachyťte na vhodné záznamové zařízení. Záznam přehrajte spolužákům. Ti by měli ve vašem vyprávění hledat číslovky a určovat jejich druh.
str. 115, cv. 8
Vyberte si jednu osobnost z české historie (využijte své znalosti z vlastivědy, příp. další informace hledejte na internetu). Sestavte o ní krátkou hádanku, v níž použijete různé číslovky, např. Narodil jsem se roku 1316 v Praze. Od 8 let jsem vyrůstal ve Francii. Hovořil jsem 5 jazyky. Roku 1348 jsem založil první univerzitu ve střední Evropě. Kdo jsem? (odpověď: Karel IV.) Hádanku předneste a zachyťte na vhodné záznamové zařízení. Jednotlivé hádanky poté prezentujte ve třídě. Spolužáci v nich hledají číslovky a hádají, o kterou osobnost se jedná.
3. Číslovky – opakování
str. 118, cv. 1
Na internetu vyhledejte zajímavý článek o některém živočichovi. Vyberte takový článek, který obsahuje číslovky. Vybrané články si poté ve třídě přečtěte. Hledejte společně číslovky a určujte jejich druh.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.national-geographic.cz.
str. 118, cv. 1a)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov.
Slohová cvičení – poštovní poukázka
str. 119, cv. 2
Z webových stránkách, https://www.skrblik.cz/vzory-zdarma/postovni-poukazka-a/, získejte poštovní poukázku typu A. Zkuste ji podle instrukcí v učebnici elektronicky vyplnit. Pracujte na vhodném digitálním zařízení, nejl. počítači.
XI. Příslovce
1. Příslovce a jejich tvoření
str. 120, cv. 2
O Velikonocích lidé dodržují různé zvyky a tradice. Znáte některé? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/2797-velikonocni-zvyky-a-tradice, zhlédněte video o velikonočních zvycích a tradicích. Vyberte si jeden zvyk a ten si prakticky vyzkoušejte, např. s pomocí dospělých upečte jidáše (beránka, mazanec), upleťte pomlázku nebo obarvi vajíčka. Pokud si nebudete vědět rady jak na to, hledejte na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.youtube.com/watch?v=9_ckfXrJfR8,
https://www.youtube.com/watch?v=6jBxW2D1xio,
https://www.ceskevelikonoce.cz/velikonocni-beranek/,
https://www.sonnentor.com/cs-cz/recepty-a-tipy/rady-a-tipy/prirodni-barveni-velikonocnich-vajicek.
str. 121, cv. 7
Společně si vysvětlete, jak rozumíte uvedeným pořekadlům. Každý žák si poté vybere jedno pořekadlo a na vhodném digitálním zařízení je ztvární libovolným způsobem (jako plakát, komiks, scénku, …). Jednotlivá ztvárnění poté prezentujte ve třídě.
XII. Stavba věty
2. Podmět vyjádřený a nevyjádřený
str. 124, cv. 2
Každý z nás má nějakého koníčka – někoho baví sport, jiný něco sbírá, něco vyrábí nebo něco rád organizuje. Představte spolužákům svého koníčka. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace (např. PowerPoint) vytvořte prezentaci, která ukáže, co vás baví. Vložte vlastní fotografie a popisky. Prezentace si potom ve třídě představte.
3. Podmět několikanásobný
str. 125, cv. 1
Představte svého nejlepšího kamaráda / svou nejlepší kamarádku. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace vytvořte list z alba. Na jedené polovině bude vaše fotografie, na druhé fotografie kamaráda/kamarádky. Připojte krátké popisky (např. do bublin), jak každý z vás vypadá, co máte společného, v čem se lišíte, co rádi společně děláte apod. Svou práci poté prezentujte např. prostřednictvím interaktivní tabule.
4. Podmět rozvitý
str. 126, cv. 1
Na webových stránkách pražské integrované dopravy (https://pid.cz) vyhledejte plánek zobrazující všechny linky pražského metra. Poté odpovězte na následující otázky.
Pražské metro má celkem tři linky. ( ) ano ( ) ne
Na trase Hlavního nádraží – Nemocnice Motol musíš přestoupit dvakrát. ( ) ano ( ) ne
Všechny stanice pražského metra jsou mají bezbariérový přístup. ( ) ano ( ) ne
Z konečné stanice linky B jede autobus na letiště. ( ) ano ( ) ne
Na každé lince pražského metra je alespoň jedno dopravní infocentrum. ( ) ano ( ) ne
Stanice „Vltavská“ se nachází na trase linky A. ( ) ano ( ) ne
Nejdelší trasu má linka B. ( ) ano ( ) ne
Přestupními uzly, z nichž se lze dostat na ostatní linky metra, jsou stanice „Můstek“, „Florenc“ a „Muzeum“. ( ) ano ( ) ne
str. 126, cv. 4a)
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro malování nakreslete obrázek, který by vystihoval, co byste si přáli za vysvědčení. Obrázky si poté ve třídě představte.
5. Přísudek slovesný
str. 127, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru vytvořte koláž z obrázků, která by vystihovala text cvičení. Obrázky/fotografie vybírejte z volných dostupných zdrojů nebo použijte vlastní obrázky/fotografie. Koláže si poté představte, např. prostřednictvím interaktivní tabule. Společně k nim tvořte věty, určujte v nich podmět a přísudek.
6. Přísudek několikanásobný
str. 128, cv. 3
Pořiďte záznam průběhu školního výletu, využijte vhodné záznamové zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …). Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace svůj záznam poté „sestříhejte“ (na délku max. 3 minuty). Jednotlivé záznamy si ve třídě představte. Viděli jste všichni celý den stejně? V čem se jednotlivé záznamy shodují a v čem se liší? Který záznam je nejpovedenější?
str. 128, 3a)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov.
str. 128, 3c)
Na internetu vyhledejte webové stránky některého našeho planetária či obřího akvária. Poučte se o tom, jaké programy pro rodiny s dětmi jednotlivá planetária/akvária nabízejí. Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte plakát, který by zval na některý z programů planetária/akvária. Plakát graficky zpracujte tak, aby byl vizuálně přitažlivý a informačně zajímavý.
7. Přísudek rozvitý
str. 129, cv. 2
Už víte, kam pojedete na prázdniny? Připravte si krátké vyprávění o svých prázdninových plánech a zachyťte ho na vhodné záznamové zařízení (videokamera, mobilní telefon apod.). Vyprávění si poté ve třídě přehrajte. Porovnejte s prázdninovými plány svých spolužáků, možná vás inspirují v dalších plánech.
8. Shoda přísudku s podmětem
str. 130, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodné aplikace vytvořte podobný obrázek (lze i z fotografií) jako je v učebnici. Vytvořte dvojice a obrázky si vyměňte. K jednotlivým obrázkům tvořte jednoduché věty ve 3. os. čísla množného času minulého. Pravopis koncovek v příčestí zdůvodňujte.
9. Shoda přísudku s několikanásobným podmětem stejného rodu
str. 132, cv. 2c)
Vyberte si jeden ekosystém (např. louka, les, pole, zahrada, rybník, …) a na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu živočichů, kteří se v daném ekosystému vyskytují. Informace čerpejte z vlastivědy, příp. je hledejte na internetu.
10. Shoda přísudku s několikanásobným podmětem různého rodu
str. 133, cv. 3b)
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu na téma „atletická disciplína“ a „rybářská potřeba“. Do myšlenkových map zapisujte k uvedeným slovním spojením slova podřazená.
Slohová cvičení – vyprávění podle obrázkové osnovy
str. 134, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného grafického editoru vytvořte další značky, které zakazují některé činnosti v přírodě, popř. se omezte jen na určitý ekosystém, např. les, rybník apod. Značky potom prezentujte prostřednictvím interaktivní tabule.
str. 134, cv. 5
Zpracujte daný úkol na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodného editoru.
11. Věta jednoduchá a souvětí
str. 136, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru vytvořte list z kalendáře (např. na jeden týden). Vyplňte jej aktivitami, které máte naplánované. Poté jej představte spolužákům: vyprávějte, co budete v jednotlivé dny dělat, zda se na činnosti těšíte, zda se dané činnosti opakují každý týden apod.
12. Přímá a nepřímá řeč
str. 137, cv. 1
a) Rozdělte se do dvojic a text přečtěte po rolích. Zaměřte se na správný přednes, tempo, pauzy, … Četbu textu zaznamenejte se na vhodné záznamové zařízení a poté posuďte, jak se vám čtení textu po rolích povedlo, zda a v čem jste chybovali nebo co se vám naopak povedlo.
b) Na internetu vyhledejte recept na míchaný nealkoholický letní nápoj. Podle instrukcí v receptu zkuste nápoj připravit. Průběh receptu zaznamenejte na vhodné záznamové zařízení, neprozrazujte však název nápoje. Poté jej prezentujte ve třídě. Spolužáci mohou zkusit hádat, jak se nápoj jmenuje (nebo jak by se mohl podle ingrediencí jmenovat).
13. Stavba věty – opakování
str. 138, cv. 1a)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov.
str. 138, cv. 1d)
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru zpracujte návod, jak tvořit přezdívky, uveďte i příklady. Dávejte však pozor, aby přezdívky nebyly nevhodné nebo urážlivé.
XIII. Závěrečné opakování
str. 140, cv. 1
Jak si představujete pomník toho, kdo vymyslel letní prázdniny? Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodného editoru pomník ztvárněte (jako obrázek, koláž, …). Uveďte také, kde by se takový pomník měl nacházet. Své práce prezentujte ve třídě.
str. 140, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného editoru pro tvorbu myšlenkových map vytvořte myšlenkovou mapu na téma „prázdniny“. Pracujte všichni společně metodou brainwriting.
str. 144, cv. 20
Na internetu vyhledejte obrázek, při jehož popisu lze použít předložky. Obrázky si poté představte a některé z nich zkuste popsat s využitím předložek.
str. 144, cv. 23
Na vhodném digitálním zařízení pomocí vhodného textového/grafického editoru navrhněte třídní heslo týkající se prázdnin (např. Prázdniny jsou prima! nebo Prázdniny jsou fajn, ale škola je lepší! apod.). Vybrané heslo graficky zpracujte, vytiskněte a vyvěste ve třídě na nástěnce.